آخرین خبرها

آیا نتها را حفظ کنیم

images1 200x100 - آیا نتها را حفظ کنیمهمواره ديده شده است، نوازنده اي که قطعه مورد اجراء را به حافظه سپرده و سپس مي نوازد از توانايي بيشتري در اجراي تکنيکي و همچنين بيان احساسات برخوردار است.


تجلّي احساسات نوازنده و نمايش قدرت تکنيکي نيازمند آرامش و دقت بالاست؛ طبيعي است در حالتي که او بخواهد دائمأ قطعه را از روي نت دنبال کند، نمي تواند به تمرکز لازم، صداگيري مطلوب و تمپوي صحيح دست يابد که هريک از اين کاستي ها اجرايي ضعيف را به دنبال دارند.
نوازنده اي که قطعه را ازبَر دارد با قدرت بيشتري روي سن حضور مي يابد. اين مسئله خود باعث اعتماد مخاطب به تسلط نوازنده در اجراست، که تأثير مثبت آن آرامش بيشتر نوازنده را به همراه دارد. حال، چنانچه با اين توضيحات لزوم حفظ کردن را احساس مي کنيد، از اين به بعد در هنگام تمرينِ قطعه، به خاطر سپردن آن را نيز تمرين کنيد. هر نوازنده با آموزش و يا به تجربه، روشي شخصي براي حفظ کردن قطعه را براي خود انتخاب مي کند. در اينجا تنها به ذکر چند نکته بسيار مهم و تکميلي بسنده مي کنيم :

1- يکي از مواردي که در اجراي هر قطعه بسيار به ياري ذهن ما مي آيد؛ حفظ کردن موسيقي آن از روي يک اجراي ضبط شده مي باشد. به خاطر داشتن موسيقي، باعث مي شود بتوانيم از تمام قطعه کلّيتي صحيح در ذهن داشته باشيم. بنابراين سعي کنيد بارها و بارها قطعه اي را که مي خواهيد اجرا کنيد گوش کنيد.

2- بايد هر اثر را نه فقط از ابتدا، بلکه از هر ميزان و يا جمله دلخواه، تا انتها، حفظ باشيم تا براي به خاطر آوردن يک بخش، نيازي به نواختن آن از اول قطعه نباشد. زيرا چنانچه در هنگام اجراي زنده يا ضبط اشتباهي پيش بيايد، براي جبران آن مجالي براي شروع از ابتدا نداريم.

3- فرض کنيم اکنون در وضعيتي هستيد که احساس مي کنيد قطعه را به خوبي در حافظه داريد، بطوريکه مي توانيد بدون ديدن نت، آن را بطور کامل بنوازيد. در اين زمان بايد به نکته مهمي توجه کنيد : “ميزان دقت ذهن در حفظ اثر” که اين مسئله بايد حتمأ کنترل ودقيقأ بررسي شود. احتمالأ شما هم تجربه کرده ايد که بسياري اوقات با اينکه فکر مي کنيم تمام اجزاي اتاق کار يا استراحت خود را در ذهن داريم، اگر بخواهيم با چشمان بسته اشياء و جاي آنها را بياد بياوريم، مي بينيم که تصوير ذهني ما با اتاق آشنايمان متفاوت است.

براي مطمئن شدن از کامل بودن قطعه حفظ شده بايد بدين صورت عمل کنيم :

سعي مي کنيم نت قطعه را (بدون بکار بردن ساز و بدون شنيدن قطعه) بطور کامل بنويسيم. منظور از کامل نوشتن اين است که، قطعه را از ابتداي آن، به صورت “ميزان به ميزان” و با رعايت اين نکات بنويسيم :

الف- مسائل تئوري (شامل مواردي نظير ريتم يا ضرباهنگ هاي نت ها و ميزان بندي آنها ، گام ها و علامتهاي تغيير دهنده نت ها (ديز، بمل و بکارها) ، لگاتوها و دِتاشه ها، استکاتو ها و …) براي مثال، در يک قطعه مانند کنسرتو ويولن چايکوفسکي، ويولن سولو، ازميزان 20 بعد از مقدمه (moderato assai) تا ميزان 37 داراي هشتاد علامت تغيير دهنده نت مي باشد.

ب- نوانس ها ( شامل کرشندو ها، پيانو فورته ها، اکسان ها و …)

با اين روش مي توانيم ميزان تکميل اثر را در ذهنمان چک کنيم و مواردي که نياز به تمرين مجدد دارند را کاملأ شناسايي کنيم.

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *