آخرین خبرها

بابی مک فرین

بابی مک فرین : بابی مک فرین خواننده و نوانده سازهای ترمپت , پیانو,باس ,درام می باشد . بابی مک فرین در سبک موسیقی کلاسیک , پاپ , کورال و آکاپلا  فعالیت دارد .

مک فرین1 - بابی مک فرین
بابی مک فرین

بابی مک فرین

بدون تردید Don’t Worry Be Happy از آلبوم Simple Pleasures بابی مک فرین، یکی از محبوب ترین آهنگ های قرن بیستم است که در سال 1988 جایزه بهترین آهنگ سال جشنواره Grammy را به خود اختصاص داد، در عین حال که آلبوم ‘Simple Pleasures’ نیز به عنوان بهترین آلبوم پاپ برگزیده شد. در این آلبوم بابی مک فرین با خلاقیت هایش اهمیت vocal percussion را در آکاپلای معاصر به روشنی نمایاند.

به طور قطع بابی مک فرین را می توان به عنوان مطرح ترین خواننده آکاپلای عصر حاضر دانست. خلاقیت های این هنرمند چارچوب ها و محدودیت های مطرح شده را کنار می زند، او به عرصه ای پا نهاده که بسیاری از خوانندگان دیگر هنوز در آغاز کشف قابلیت های موجود در آن هستند، این هنرمند ثابت کرد که می توان حد و مرزها را درنوردید و پیروز شد. تلاش، استعداد، خلاقیت و شجاعت رابرت مک فرین او را به عنوان خواننده ای که به تنهایی قادر به انجام کار یک گروه است، به جهانیان شناساند. در حقیقت هنر بابی مک فرین در تفسیر استعدادهایش به صورت بداهه است.

در سال 1983 بابی مک فرین برای نخستین بار به طور انفرادی کنسرتی برگزار نمود، چند ماه پس از آن با اجرای توری در آلمان به عنوان خواننده ای با استعداد در عرصه بین المللی شناخته شد. آلبوم ” The Voice ” او گزیده ای از هنرنمایی های بابی مک فرین درسفرش به آلمان است.

در آلبوم ” Mouth Music” بابی مک فرین رهبری ارکستر مجلسی ” St. Paul ” را با اجرای پیش در آمدی بر “The Marriage of Figaro “به عهده گرفته است . در ادامه بابی مک فرین  با نوارندگی ترومپت به همراه Herbie Hancock نوازنده پیانو، Ron Carter نوازنده باس، Tony Williams نوازنده درام به اجرای قطعه ” ‘Round Midnight ” می پردازد. در بخش هایی دیگر از این آلبوم او به همراه Chick Corea

، Sonata No.2 in F Major موزار را اجرا می کند. اجرای ” Flight of the Bumblebee ” توسط بابی مک فرین به همراه Yo-Yo Ma از دیگر جذابیت های این آلبوم است.

آلبوم ” Paper Music ” او که در سال 1995 منتشر شد اولین آلبوم کلاسیک او بود که در آن رهبری ارکستر مجلسی St. Paul و خوانندگی را بر عهده داشت، همان صدایی که تا آن زمان در عرصه موسیقی پاپ خوش درخشیده بود، این بار به جز پرداخت و انقلابی در عرصه موسیقی آکاپلا بوجود آورد. بابی مک فرین  این امر خطیر را نیز با سربلندی به اتمام رساند.

 در آلبوم ” Beyond Words ” که در سال 2002 منتشر شد، این افسانه آکاپلا ، با سینتی سایزر Roland XP-80 به نوازندگی می پردازد، Chick Corea نوازنده برجسته پیانو نیز در این اثر حضور دارد. بابی مک فرین که در دو دهه اخیر به احیای موسیقی آکاپلا پرداخته، در این آلبوم هنرش را در خوانندگی جز به زیبایی ارائه نموده و از صدایش که در حقیقت یک ساز چند منظوره است به منظور خلق اصوات بهره می گیرد. 16 آهنگ موجود در این آلبوم نمودی از خلاقیت های خوانندگی و نوازندگی اوست. Beyond Words سمبلی است از تجربیات رابرت مک فرین در عرصه موسیقی جز، کلاسیک، پاپ، کورال و آکاپلا .

 بابی مک فرین  در ” Swinging Bach” فستیوالی که در شهر تاریخی Leipzig آلمان برگزار شد و در آن 12 گروه از ژانرهای مختلف موسیقی به اجرای قطعاتی از باخ پرداختند، حضور بهم رساند و رهبری ارکستر Gewandhausorchester Leipzig را در اجرای قطعه Orchestra Suite No. 3 in D Minor به عهده گرفت.

 در کلیه نشریات معتبر بین المللی مقالات بسیاری در مورد رابرت مک فرین و هنرش به رشته تحریر در آمده ، بد نیست به گزیده ای از نظریات منتقدین درباره بابی مک فرین در چند نشریه توجه کنیم :

 نیویورک تایمز :”بابی مک فرین مک فرین موسیقی دان بزرگی است که در دهه هشتاد چون ستاره ای درخشان در عرصه آکاپلا ظاهر شد. او که اغلب به صورت انفرادی بر روی صحنه حاضر می شود، اگر به آهنگی نیاز داشته باشد آنرا با استفاده از صدایش یا ضرباتی که به بدنش می زند، اجرا می کند. در حقیقت او هنر خوانندگی را دچار تحول کرده ، بابی مک فرین توانایی خلق هر آنچه را که از صدای انسان بر می آید را داراست. “

 نیوز ویک :”منتقدین موسیقی آلمان صدای او را اعجاب انگیز می شمرند و دلیل آن نیز بر کسی پوشیده نیست . به جرات می توان وسعت صدا و تکنیک این خواننده جاز را فوق بشری شمرد، قابلیت تبدیل صدای او کاملا بی نظیر است. “

 لوس آنجلس تایمز :” بابی مک فرین  تنها یک خواننده با استعداد، برخاسته از خانواده ای اهل موسیقی که رهبری و ساخت آثار را به عهده دارد، نیست؛ زندگی او در هنرش شکوفا می شود.”

منبع : دانشنامه تی تیل , بابی مک فرین

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *