آخرین خبرها

تشخیص بیماری از روی لب

آیا لب هایتان ترك خورده‌اند؟

شايد كم‌خوني، شايد ديابت
حالت لب‌هاي ترك‌خورده حالت شايعي است، در بسياري از حالت‌ها ممكن است اين مورد ناشي از توجه نكردن مناسب به لب‌ها يا عادت به كندن پوست آنها يا گاز گرفتن لب‌ها براثر تنش‌هاي عصبي باشد.

گاهي هم اين حالت مي‌تواند ناشي از يك كم‌خوني خفيف باشد كه اگر ناشي از اين حالت باشد معمولا پوسته‌پوسته شدن يا زخم شدن در گوشه‌هاي لب را داريم، اما در برخي موارد خاص ممكن است ترك‌خوردن لب‌ها نشانگر بيماري ديابت باشد. وقتي ميزان قند خون بالا مي‌رود، اين حالت محيط مناسبي را براي قارچ‌ها رقم مي‌زند كه مي‌توانند به مخاط لب‌ها حمله كنند و باعث رقم خوردن اين حالت شوند.

آیا لب هایتان ورم كرده‌اند؟
بيماري كرون داريد
بيماري كرون كه نوعي التهاب روده است، دستگاه گوارش را درگير مي‌كند، اما بايد بدانيد كه اين بيماري ممكن است در لب‌ها و دهان هم علامت‌هايي داشته باشد، البته بيماري كرون خيلي شايع نيست (يك نفر در هزار نفر به‌طور معمول به اين بيماري مبتلا مي‌شود) اما اين حالت مي‌تواند در مردان و زنان جوان باعث التهاب و تورم در بخش‌هاي مختلف بدن ازجمله لب‌ها شود كه اگر اينطور باشد به آن بيماري كرون دهاني مي‌گويند. به‌طور متوسط 10درصد افرادي كه دچار اين بيماري گوارشي مي‌شوند دچار مشكلات دهاني هستند.

hhh1379 1 300x200 - تشخیص بیماری از روی لب

احساس سوزش در لب‌ها مي‌تواند نخستين علامت بروز بيماري هرپس و تبخال باشد

 آیا لب هایتان ورم دارند و گزگز مي‌كنند؟
به آلرژي حاد مبتلاييد
احساس گزگز كردن يا بي‌حسي در لب‌ها، به‌خصوص اگر بلافاصله با تورم همراه شود ممكن است ناشي از يك واكنش حساسيتي و آلرژيك به مواد غذايي يا شيميايي باشد و ممكن است اين واكنش شديد باشد و در تمام بدن بروز كند يا صرفا در لب‌ها و دهان باشد. پزشكان حالت شديد بروز واكنش حساسيتي را «آنژيوارم» مي‌نامند. اين حالت ناشي از آزاد شدن مقدار زيادي هورمون هيستامين در خون است.

آیا لب هایتان آفت زده‌اند؟
سوءتغذيه داريد
آفت هم مثل تبخال يك مشكل عفوني است و مكانيسم بروز آن شبيه مكانيسم بروز تبخال است اما گاه اين حالت مي‌تواند نشانگر وجود وضعيت‌هايي مثل تغذيه بد و سوءتغذيه يا استرس زياد و خواب كم باشد اما اگر زياد دچار اين حالت مي‌شويد، بايد دقت كنيد تا غذاهاي غني از يك اسيدآمينه به نام آرژتين را نخوريد. براي همين از بادام، فندق، شكلات، ماءالشعير و نوشابه‌هاي حاوي عصاره درخت كولا اجتناب كنيد.

آیا لب هایتان مي‌سوزند؟
قرار است تبخال بزنيد
احساس سوزش در لب‌ها مي‌تواند نخستين علامت بروز بيماري هرپس و تبخال باشد. اگر تبخال را تجربه كرده باشيد مي‌دانيد كه چند ساعت پس از بروز اين حالت در لب‌ها يا گوشه دهان سوزش يا زخم‌هايي ايجاد مي‌شود كه دردناك است و ممكن است حاوي مايعات باشد يا حتي خونريزي كند.بهترين كار اين است كه اين زخم‌ها را نكنيد و از صابون مشترك يا لوازم آرايشي مشترك با ديگران هم استفاده نكنيد، البته اين مشكلات پوستي هميشه باعث سوزش لب‌‌ها نمي‌شوند. گاهي چنين حالتي مي‌تواند از ابتلاي شما به سرماخوردگي در آينده نزديك خبر دهد. پس در صورت مشاهده آن ديگر نشانه‌هايي كه در بدن‌تان بروز مي‌كند را هم جدي بگيريد.

آیا لب هایتان كبود شده‌اند؟
خروسك گرفته‌ايد
كبود شدن لب‌ها يا گوشه دهان يكي از اصلي‌ترين علائم كم شدن اكسيژن خون است. در نوزادان و كودكان اين حالت مي‌تواند نشانگر بيماري خروسك باشد كه يك بيماري عفوني تنفسي است كه در آن صداي سرفه‌هاي نوزاد حالت خاصي دارد. در افراد بالغ، اين حالت مي‌تواند ناشي از مشكلات تنفسي مثل آمفيزم يا مشكلات قلبي باشد. براي مثال در نارسايي قلبي مزمن، قلب نمي‌تواند خون حاوي اكسيژن كافي را به اعضاي بدن بفرستد و اين باعث مي‌شود لب‌ها به حالت بنفش يا آبي كبود دربيايند.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی هانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *