آخرین خبرها

صبحانه نخوردن کودکان

اشتهایی کودکان 12 200x100 - صبحانه نخوردن کودکانبراساس نتایج این تحقیق که در آن ۶ هزار دانش آموز بررسی شدند، مشخص شده است که فقط ۴۲ درصد دانش آموزان در هر ۶ روز هفته که به مدرسه می روند،

صبحانه می خورند و ۹۰ درصد دانش آموزان در روزهای تعطیل و جمعه صبحانه می خورند.

 

 

صبحانه نخوردن بچه ها در ایام مدرسه دلایل مختلفی دارد و یکی از مهم ترین آنها برنامه خوابشان است. برنامه خواب بچه ها ارتباط مستقیمی با برنامه غذایی شان دارد. آنها معمولا در فصل تابستان به دیر خوابیدن در شب عادت می کنند و برنامه خوابشان نامنظم می شود و در آغاز سال تحصیلی زمان زیادی لازم است تا خوابشان منظم شود، به همین منظور هنگام صبح بی اشتها هستند و صبحانه نمی خورند. برای پیشگیری از بروز این مشکل، والدین باید چند روز مانده به بازگشایی مدارس، برنامه ریزی کنند تا بچه ها زودتر بخوابند و صبح زودتر از خواب بیدار شوند. یکی دیگر از دلایل صبحانه نخوردن بچه ها، داشتن حالت های اضطرابی است و ممکن است با خوردن صبحانه دچار حالت تهوع شوند. در چنین مواردی والدین باید علت اضطراب کودک را پیدا و آن را کنترل کنند.

 

علاوه بر این، وعده های کم حجم و پرپروتئین را برای وعده صبحانه کودکشان انتخاب کنند؛ یک ساندویچ کوچک شامل نان و پنیر و گردو، صبحانه مناسبی برای این دانش آموزان خواهد بود به شرط آنکه بعد از آن میان وعده سالمی نیز باشد. برخی بچه های لجباز به مرور زمان بی اشتها می شوند و تمایلی به خوردن صبحانه ندارند. اگر تلاش های پدر و مادر برای تشویق فرزند لجباز به خوردن صبحانه بی فایده است، حتما باید با یک فوق تخصص کودک و نوجوان مشورت کنند.

 

 

 

والدین باید بدانند تغذیه کودکان با وضعیت جسمی و روانی آنها و الگوی غذایی خانواده ارتباط مستقیمی دارد. خیلی وقت ها، مشاجره های خانوادگی باعث می شود کودکان بی اشتها شوند. حتی شرایط روانی آنها مانند استرس و اضطراب نیز در بی اشتهایی بچه ها تاثیر زیادی دارد. ذائقه کودک در خانواده هایی که الگوی غذایی سالمی ندارند و بیشتر غذاهای سرخ شده و آماده مصرف می کنند، به این غذاها عادت می کند و تمایلش به یک وعده غذایی سالم مانند صبحانه کم می شود در حالی که صبحانه یک وعده غذایی کامل و تاثیرگذار در سلامت دانش آموزان است و قدرت یادگیری و تمرکز آنها را بالا می برد و افرادی که صبحانه نمی خورند، در درازمدت چاقی یا لاغری به سراغشان می آید. از آنجا که نخوردن صبحانه باعث می شود فرد احساس گرسنگی کند، از غذاهای پرکالری استفاده می کند و چاق می شود. گاهی هم افرادی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، چون غذای کافی در طول روز دریافت نمی کنند، به مرور زمان لاغر می شوند.

 

 

یک صبحانه سالم باید به اندازه کافی فیبر و پروتئین داشته باشد و می توان از حبوبات، تخم مرغ آبپز، آب پرتقال، نان گندم، مقداری پنیر و گردو، شیر کم چرب یا حتی گوشت کم چرب برای تهیه صبحانه سالم استفاده و در کنار آن یک میان وعده کوچک که انرژی روزانه دانش آموز را تامین کند، آماده کرد. گاهی با برخی اقدام های ساده می توان به راحتی بچه ها را به خوردن صبحانه تشویق کرد مثلا طوری برنامه ریزی شود که همه اعضای خانواده با هم صبحانه بخورند تا به دلیل صمیمیت خانوادگی که از دور هم بودن ایجاد می شود، کودک نیز به خوردن صبحانه عادت کند.

 

می توان میز صبحانه را با ظرف های شاد و رنگی چید تا کودکان به خوردن صبحانه ترغیب شوند. اگر شام بچه ها پرحجم و سنگین باشد و دیر صرف شود، اشتهای آنها برای خوردن صبحانه کم خواهدشد. برخی معتقدند شاغل بودن مادر تاثیر مستقیمی در وضعیت صبحانه خوردن دانش آموزان دارد اما این تصور صحیح نیست چون بسیاری از مادران خانه دار که الگوی سالم غذایی ندارند نیز ممکن است به فرزندشان صبحانه ندهند. اگر مادران (چه شاغل، چه خانه دار) برنامه ریزی صحیحی برای تامین نیازهای فرزندشان داشته باشند، می توانند یک صبحانه سالم برای آنها آماده کنند.

 

 

 

   دکتر محمداسماعیل مطلق
متخصص کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز مدیرکل اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *