آخرین خبرها

طرز تهیه ی ماهی سالمون

 

534655 259 300x185 - طرز تهیه ی ماهی سالمون

نكات طلایی در طبخ و مصرف ماهی سالمون

این ماهی دریای شمال (كه زیستگاهشان عموما اقیانوس آتلانتیك است) از انواع ماهی‌های وارداتی است كه قابلیت پرورش آن در هیچ یك از شهرهای كشورمان وجود ندارد. اما نوع وارداتی آنها در بسته‌بندی‌هایی به شكل قطعه قطعه‌های نارنجی رنگ را در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای حتما دیده‌اید. گوشت این ماهی به دلیل وجود رنگدانه‌های كارتنوییدی نارنجی‌رنگ است كه وجود این رنگدانه‌ها در آن به خاصیت آنتی‌اكسیدانی و ضدسرطان بودن آن اضافه می‌كند. ماهی سالمون اندازه‌های متفاوتی دارد كه نوع جوان و تازه آن، منبع تازه‌ای از انواع مواد مغذی‌است.

كاهش‌دهنده استرس، فشار خون و تسكین‌دهنده اعصاب

اگر در میان ماهی‌ها دنبال گزینه‌ای هستید كه ضمن نداشتن تیغ‌های آزار‌دهنده ریز و درشت خواص بی‌نظیر غذاهای دریایی را یك جا داشته باشد به خوردن سالمون نه نگویید. این ماهی سرشار از امگا 3 وكلسیم، ید، فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم و ویتامین‌های A ، D و 21B است. میزان ویتامین D سالمون از دیگر ماهی‌ها بالاتر است كه به جذب مواد معدنی به ویژه كلسیم كمك می‌كند.

ویتامین 21B كم خونی را از بین برده و سطح پروتئین آن استرس را به مقدار قابل توجهی كاهش و اختلالات عصبی را كنترل می‌كند. ماهی سالمون عملكرد مغز را تقویت و به بالا رفتن سطح هوش در دوران كودكی كمك ویژه‌ای می‌كند؛ تا جایی كه 100 گرم از آن سه چهارم نیاز روزانه هر فرد به امگا3 را تامین ‌كرده و اثرات مفیدی بر سیستم قلب و عروق می‌گذارد. خوردن این ماهی از نامنظم شدن ریتم ضربان قلب و حملات احتمالی قلبی ولخته شدن خون در رگ‌ها پیشگیری كرده و مانع آسیب دیدن پوست در برابر اشعه‌های مضر می‌شود. به علاوه آنتی اكسیدان‌های فعال در آن از رشد و بروز سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌كند.

سالمون در لباس قزل آلا نخرید

برای خرید ماهی سالمون مرغوب تنها به فروشگاه‌های معتبر فروش و عرضه این ماهی كه با برچسب نظارت وزارت بهداشت به فروش می‌رسد، مراجعه كنید چرا كه متقلبان دست از سر ماهی‌های وارداتی هم برنداشته و با فروش ماهی‌های دیگر در لباس سالمون به راحتی سر مشتریان خود را كلاه می‌گذارند. حتما می‌پرسید چگونه؟

این افراد سودجو با استفاده از نوعی رنگدانه‌های خوراكی تغییراتی در رنگ گوشت ماهی قزل‌آلا به‌وجود آورده و این ماهی را با برچسب ماهی سالمون به فروش می‌رسانند. با وجود اینكه ماهی قزل‌آلا از لحاظ ارزش غذایی كیفیت و ویژگی‌های مشابه ماهی‌های دیگر را هم داراست با این حال در مقایسه با سالمون چرب‌تر و میزان كلسترول آن بیشتر است. پس اگر به دنبال تمام ویژگی‌های خوب و مفید در یك ماهی هستید سالمون سالم و اصل خود جنس است.

ماهی‌پزون با سالمون

هر چند هم كه از خوبی‌های این ماهی و طعم لذیذ آن برایتان بگوییم سبك پختن شما مزه متفاوت‌تری از آن ارائه می‌كند. اگر می‌خواهید این ماهی را به همان سبك سنتی خود نوش جان كنید تكه‌های ماهی را در روغن كنجد سرخ كرده و بعد در كنار سبزی پلو میل کنید. اما در روش‌های پخت متفاوت‌تر می‌توانید بعد از مزه‌دار كردن آن درون آبلیمو، ریحان نمك و فلفل، قطعه‌های آن را درون فویل پیچیده با دمای 180 درجه درون فر بپزید. در روش دیگر سالمون را با خواباندن در سركه، زنجیل و پیازچه به شکل قطعات مربع شكل برش داده و در سیخ چوبی قرار دهید و بعد از كبابی كردن روی گریل به شكل داغ سرو نمایید.

خانم‌ها با سالمون دوست باشید

به گفته دکتر زویا طاووسیان متخصص زنان و زایمان شاید یكی از اولین و مهم‌ترین نكاتی كه پزشكان به مادران باردار در همان ماه‌های نخست بارداری گوشزد می‌كنند نخوردن ماهی به دلیل داشتن جیوه است. در حالی كه ماهی به دلیل خواص بی اندازه‌اش منبع كاملی از مواد مورد نیاز مادر و جنین است.

پس به توصیه پزشكان در دوران بارداری می‌توانید این ماهی را كه سطح جیوه آن كمتر از دیگر انواع ماهی‌هاست مصرف كنید و با قرار دادن آن در برنامه غذایی بعد از سه ماهه نخست بارداری از استرس‌های این دوران بكاهید. نکته مهم دیگر این است که ما دران باردار نباید در مصرف ماهی زیاده روی کنند، مصرف دوبار درهفته ماهی برای خانم های باردار توصیه می شود. همچنین كلسیم بی اندازه ماهی سالمون مشكلات كمبود این ماده در بدن را برطرف می‌كند.

آقایون ماهی خور شوید

آمارهای به دست آمده از رژیم‌ها و عادات غذایی مردان و زنان نشان می‌دهد كه مردها در خوردن غذاهای دریایی مشتاق‌تر از خانم‌ها هستند. به همین دلیل آنها در مصرف انواع و اقسام ماهی‌ها تبحر ویژه دارند. اما اگر شما هم جزو مردان خوش‌خوراكی هستید كه برای تامین نیازهای بدن‌شان در هنگام ورزش به پروتئین زیادی نیاز دارند بهتر است از ماهی سالمون كه سرشار پروتئین و املاح معدنی است استفاده كنید.

این ماهی برای عده‌ای كه برای كاهش وزن به دنبال گوشت‌های كم‌چرب و عضله‌ساز هستند مناسب است. از طرف دیگر ماهی سالمون در تقویت قوای جنسی و باروری نطفه در مردانی كه در معرض ناتوانی هستند بسیار موثر است.

منبع : برترین ها

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *