آخرین خبرها

نقد بازی بازگشت ارواح

نقد بازی بازگشت ارواح –

نام بازی: Ghost Recon Phantoms

سازنده: Ubisoft Singapore

ناشر: Ubisoft

سبک: شوتر سوم شخص آنلاین

موتور: YETI

پلتفرم: PC و احتمالاً Wii U

تاریخ انتشار: ۱۵ آگوست ۲۰۱۲ (Beta)

10 آوریل ۲۰۱۴ (Final)

فرانچایز Ghost Recon همواره از محبوب ترین بازی های حاصل کار Tom Clancy فقید بوده و در میان فرانچایز های یوبی سافت جایگاه ویژه ای دارد. تِم تخیلی و فوق پیشرفته ی بازی که تا حدود زیادی هم باور پذیر است در کنار المان های یک شوتر ناب و دوربین سوم شخص همگی وجوه تمایز این سری بازی نسبت به دیگر عناوین شوتر هستند. آخرین نسخه ی این سری یعنی Future Soldier تا حدودی توانست موفق ظاهر شود و نمرات نسبتاً خوبی هم از منتقدان دریافت کند. اگر چه باگ ها و مشکلات فراوان نسخه ی PC در هنگام انتشار موجی از انتقادات را روانه ی یوبی سافت کرد ولی باز هم توانست که توجهات را به سوی خود جلب کند. سال ۲۰۱۱ بود که یوبی سافت اعلام کرد استودیوی مستقر در سنگاپور این شرکت در حال توسعه ی یک نسخه ی آنلاین از بازی است و اکنون بازی در مرحله ی Closed Beta به سر می برد (Closed Beta به معنای مراحل آزمایشی بازی توسط عده ی خاصی از مردم می باشد). در E3 همان سال هم نینتندو اعلام کرد که این نسخه ی آنلاین برای Wii U در دسترس خواهد بود و به زودی منتشر خواهد شد. زمان درازی این بازی در مرحله ی بتا به سر برد و همواره گمان آن می رفت که به زودی یوبی سافت دست از حمایت از این بازی خواهد کشید. اگر چه استقبال بسیار زیاد از این بازی مانع از این کار شد و بالاخره بازی در سال جاری از مرحله ی بتا خارج شد و نام آن هم از online به Phantoms تغییر پیدا کرد. علیرغم وعده های فراوانی که برای نسخه ی Wii U بازی داده شد در سال ۲۰۱۲ سازندگان بازی اعلام کردند که تمام تیم سازنده در حال کار بر روی نسخه ی PC هستند و انتشار نسخه ی Wii U به تعویق افتاده است.

Ghost Recon Phantoms cover - نقد بازی بازگشت ارواحاحضار روح

GRP یک بازی کاملا کاور محور و تیمی است و این مهم به شدت در روند بازی احساس می شود. یکی از چالش های بزرگ سازندگان این بوده که گیم پلی را طوری بسازند که کاورگیری برای بازیباز ها تبدیل به یک عذاب نشود و در این کار هم کاملاً موفق بوده اند. شما به راحتی می توانید پشت هر مانعی تنها با زدن دکمه ی space کاور بگیرید تا از گزند شلیک های رقیبان در امان باشید و این خود به لذت بخش تر و روان تر بودن گیم پلی کمک شایانی کرده است. با وجود اینکه مپ های متنوعی در بازی وجود دارند اما تنها یک مود در بازی وجود دارد و آن هم تصرف مقر های دشمن که بصورت A، B، C نمایش داده می شوند می باشد. بهتر می بود اگر سازندگان مود های بیشتری در این بازی قرار می دادند تا از روند تکراری شدن بازی جلوگیری کنند ولی آن ها به همین یک مود بسنده کرده و در عوض به توسعه ی دیگر بخش های بازی خود پرداخته اند.

سه کلاس مختلف در بازی تعبیه شده که هر کدام مزیت ها و برتری های خود را نسبت به دیگران دارند و نمی توان گفت که کدامیک بهتر و کدامیک بدتر است. هر کلاس سلاح و یا ابزار خاص خودش را دارد تا از دیگر کلاس ها متمایز شود. این سه کلاس عبارتند از:

Assault: سربازان عادی که حکم جلو خط زن را دارند. اسلحه ی خاصی که برای این کلاس در نظر گرفته شده Heat نام دارد که حکم یک جور اسلحه ی انتشار امواج رادیو اکتیو برای کور کردن و آسیب وارد کردن به دشمنان در فواصل نزدیک و از پشت کاور ها را دارد. این کلاس همچنین می تواند از نوعی ابزار انرژی زا که برای مدت کوتاهی سرعت آن ها را افزایش میدهد استفاده کند. بازیبازان می توانند در هنگام استفاده از این ابزار با در دست گرفتن یک زره دشمنان خود را مورد اصابت شدید قرار داده و از پای در آورند.

Support: این کلاس حکم حمایت کننده کلاس Assault را دارد. بازیبازان می توانند با انتخاب این کلاس از اسلحه هایی با میزان آسیب بالا ولی با برد کم بهره مند شوند. ویژگی خاص این کلاس بهره گیری از یک Shield است که شباهت زیادی به سپر کره ای شکل Master Chief دارد. این سپر تمام اطراف بازیباز را همچون حبابی در بر گرفته و مانع اصابت گلوله به او می شود. تنها راه آسیب زدن به این کلاس هنگام استفاده از این سپر هم وارد شدن به این حباب است!

Recon: همان کلاس اسنایپر است که در فواصل دور می تواند با اسلحه های تک تیر خود از دو کلاس قبلی حمایت کند. وجه تمایز این کلاس، استفاده از لباس نامرئی شونده است که برای مدتی بازیباز را از دیده ها محو می کند. دیگر قابلیت این کلاس بهره گیری از یک نشانه گر است که موقعیت دشمنان را برای هم تیمی ها در هر کجا که باشند به نمایش در می آورد.

بالانس بسیار خوبی میان تمام کلاس های موجود در بازی وجود دارد و از این حیث هیچ ایرادی به بازی وارد نیست اما مشکلی که در ذوق می زند عدم محدودیت در انتخاب کلاس هنگام وارد شدن به مسابقات است. بعنوان مثال از دوازده نفر حاضر در یک تیم ممکن است هر دوازده نفر یک کلاس را انتخاب کنند و این خود به جنبه ی تیمی و مکمل بودن کلاس های مختلف بازی در طول مسابقات ضربه وارد می کند. همچنین در اکثر مواقع بازی، هاست ها معمولاً دو یا سه مپ خاص را انتخاب می کنند و در بیشتر مواقع مجبورید که تنها در یک مپ تکراری بازی کنید. از حیث ارتباطات صوتی و متنیِ بازیکنان با هم هیچگونه کم و کاستی وجود ندارد و به راحتی می توانید با هم تیمی های خود صحبت کنید. GPR تکیه ی خاصی بر پیشبرد هر مسابقه با استفاده از تاکتیک های تیمی دارد و در واقع در همان ابتدای ورود به مسابقه با وصل کردن تمام بازیکنان حاضر در یک تیم با خط های سبز رنگ به هم به شما می فهماند که باید با کمک دیگران مبارزه کنید و تنهایی هیچ کاری را از پیش نمی برید. همچنین وجود تنها یک مود در بازی که آن هم تصرف کردن مقر های دشمن است بیش از پیش همکاری با دیگران را واجب می کند و این از نکات بسیار خوب بازی است. تنوع سلاح ها و perk ها هم بسیار بالاست و می توانید با جمع آوری مقدار کافی از واحد پول بازی، از طیف وسعی از سلاح ها، دیوایس ها، نارنجک ها و شخصی سازی ها بهره مند شوید. خوشبختانه هیچ اجباری برای استفاده از سیستم پرداخت پول (Micro Transaction) در بازی وجود ندارد و به هیچ وجه به شما تحمیل نمی شود که از جیبتان برای خرید وسایل مختلف پول خرج کنید و می توانید با تلاش کردن در طول مسابقات پول کافی برای خرید وسایل مورد نیازتان را بدست آورید. هر لحظه که بخواهید می توانید اسلحه ی خودتان را شخصی سازی کنید و در همان لحظه هم آن را با اهداف تمرینی امتحان کنید. در ابتدای ورود دو اسلحه در اختیارتان قرار می گیرد که قدرت و دقت نسبتاً ضعیفی دارند و تا مدت ها هم مجبورید که از همین سلاح ها استفاده کنید تا وسع مالیتان به خرید یک اسلحه ی قوی تر برسد!

شاید نکته ای که باعث آزار و اذیت تازه کار ها در این بازی شود بیش از حد پیچیده بودن منوی بازی است. هیچ گونه کمک و tutorial برای استفاده از امکانات موجود در بازی در نظر گرفته نشده و خودتان باید همه چیز را کشف کنید. به شخصه مدت ها برایم طول کشید تا بتوانم به استفاده و پیدا کردن موارد مختلف در بازی عادت کنم و به شما هم پیشنهاد میکنم که قبل از ورود به بازی از یک شخص با تجربه و آشنا با ساز و کار های بازی، جا و مکان همه چیز را بپرسید!

جلوه ی تکنولوژی در نبرد

از همین ابتدا بگذارید به شما بگوییم که گرافیک بازی در حد قابل قبول است و انتظار یک جلوه ی گرافیکی فوق العاده و در حد نسل هشتم را نداشته باشید. فیزیک بازی هم تا حدودی واقع گرایانه است و سلاح های متفاوت موجود در بازی در هنگام شلیک رفتار نسبتاً طبیعی و باور پذیری را دارند. کیفیت بافت ها و آبجکت های موجود در مپ های مختلف بازی هم خوب است و اگر چه در برخی مواقع شاهد افت فریم هم هستیم ولی در آن حد نیست که مانع ادامه ی بازی شود. تخریب پذیری هم تا جای امکان سعی شده که خوب از آب درآید هر چند که چندان به چشم نمی آید و در حد بازی هایی همچون Battlefield 4 نیست. در زمینه ی نور پردازی هم شاهد کیفیت قابل قبولی هستیم و باید گفت که سازندگان توانسته اند که از نهایت قدرت موتور YETI استفاده کنند. اگرچه که این موتور چندان قدرتمند نیست ولی تا کنون در اکثر قسمت های سری GR استفاده شده و عملکرد خوبی هم داشته و در این نسخه از بازی هم از یک ورژن بسیار تغییر یافته موتور استفاده شده است.

اجسام و وسایل تخیلی موجود در بازی طراحی بسیار جالب و چشم نوازی دارند. بعنوان مثال هنگام استفاده از Heat، یک پهپاد که بسیار خوب و واقعی طراحی شده از پشت سرباز بیرون آمده و شروع به انتشار امواج رادیواکتیو می کند. در کل بایستی بگوییم که این بازی در زمینه ی گرافیک نمره ی قبولی می گیرد و بعنوان یک بازی F2P، بسیار خوب و راضی کننده ساخته شده است.

صدای ارواح

به دلیل آنلاین بودن بازی چندان نمی توان از موسیقی و صداگذاری بازی سخن گفت ولی به طور کلی اندک صدا های موجود در بازی خوب کار شده اند و قابل قبول هستند. صداهای شلیک اسلحه ها و انفجار ها هم بسیار خوب و طبیعی هستند و جایی برای ایراد نمی گذارند. یک نکته ی بسیار خوب در این زمینه، موسیقی لذت بخشی است که در ابتدای لاگین شدن در بازی پخش می شود و سایر موسیقی های اندکِ منو ها هم کاملا با تم بازی همخوانی دارند و کیفیت خوبی دارند.

شکار لذت بخش اشباح!

Ghost Recon Phantoms به عنوان یک بازی F2P بسیار خوب و سرگرم کننده است و تا مدت ها می تواند شما را به خودش مشغول کند. روان بودن گیم پلی و انتخاب های فراوان برای سلاح و کلاس های مختلف و متعادل، باعث شده که لذت بازی دو چندان شود و کمبود مود ها و مپ های متنوع و کاربردی در بازی به چشم نیایند. همانطور که گفته شد از بابت اجبار برای خرج کردن پول واقعی در بازی هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و به راحتی می توانید تنها با تلاش مضاعف در مسابقات از واحد پول مجازی خود بازی استفاده کنید.

احتمال اینکه این بازی برای کنسول میان نسلی شرکت نینتندو منتشر شود بسیار کم است و اگر هم به سایت رسمی بازی سر بزنید مشاهده می کنید که در پلتفرم ها تنها به PC اشاره شده و حتی از عبارت “Coming Soon” هم برای کنسول Wii U استفاده نشده است. با توجه به محبوبیت روز افزون این بازی در پلتفرم PC، بعید است که یوبی سافت ریسک استقبال کم از آن را در کنسول Wii U بپذیرد. به هر حال بایستی منتظر ماند و دید که سیاستی که یوبی سافت در قبال همکاری اش یا نینتندو اتخاذ می کند چیست. تا آن زمان می توانید از این بازی در این تابستان گرم و بدون بازی لذت ببرید!

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *