آخرین خبرها

نکاتی برای نواختن گیتار

classical guitar1 200x100 - نکاتی برای نواختن گیتارشايد مهمترين رکن در نوازندگي استيل صحيح ميباشد. در نظر اول شايد موضع قابل ملاحظه اي نباشد اما استيل درست و متناسب با فيزيک بدني نوازنده تضميني ست براي

سالها نوازندگي بدون دچار شدن به بيماري هاي شايع در ميان نوازندگان مانند گرفتگي عضلاني – کمر درد – آرتروز و غيره .

بارها اين نکته هم گوشزد شده است که نبايستي با ديدن استيل دست نوازندگان مشهور از آنان تقليد نمود بلکه در مرحله اول شما بايد با شيوه صحيح نشستن و گرفتن گيتار آشنا شويد و بعد از مدتي ميتوانيد فرم دلخواه خود را بدست آوريد.

صندلي:
صندلي مورد استفاده بايد متناسب با طول ساق پا باشد؛ بدين معني که نه پاها از صندلي آويزان باشد و نه اينکه در اثر کوتاهي صندلي پاها به طرف بدن تا شوند.
عدم استفاده از صندلي و يک جايگاه مناسب استيل صحيحي به شما نميدهد و گاهي اين عدم توجه باعث فشار بر دست چپ و راست و بالاخص برهم خوردت استيل دست چپ ميشود که در آينده مشکلات بسياري را براي نوازنده بهمراه خواهد آورد.

زيرپايي :
نقش زير پائي در اين مورد تعديل اين ارتفاع است که معمولا با قرار گرفتن به زير پاي چپ ؛ استقرار فرورفتگي تنه گيتار را بروي پاي چپ ممکن ميسازد.در ضمن ؛ اين قسمت از تنه گيتار نبايد از جانب لبه جلو يا عقب بروي پاي چپ فشار وارد کند .

البته در حال حاضر وسايل ديگري هم هست که مانند کاشن – که وسيله اي است که بر روي پاي چپ قرار ميگيرد و ديگر احتياجي به زير پايي نيست و گيتار را بر روي آن قرار ميدهيم و يا وسايل نگهدارنده ديگر.
چون استخوان بندي افراد متفاوته بنابراين طرز نشستن افراد با هم متفاوت هست و متناسب با بدن فرد اما بايد توجه داشت که هميشه اصولي و تکنيکهايي وجود داره که براي همه يکسان و در اين مورد هم صدق ميکنه.

گيتار رو بعنوان جزئي از بدنتون بايد حساب کنيد سعي کنيد گيتار رو راحت دستتون بگبريد باهاش کلنجار نريد پاي راست براي جادادن انحناي بزرگ تن? گيتار بايد به طرف راست متمايل شود ؛ و در ضمن به زير بدن هم کشيده شود ؛ که در اين حالت پاي راست روي پنجه قرار ميگيرد و اين بصورتي که اگر مچ پا بطرف بالا کشيده شود ؛ براحتي بجاي اول برگردد ؛ و اگر بطرف پائين فشار داده شود به آساني بجاي اول برگردد.
چون نواختن گيتار در حالت سکون بدن صورت ميگيرد ؛ کمر بايد راست بوده و به هيچ طرفي تمايل نداشته باشد.در ضمن شانه ها در يک امتداد افقي قرار گيرند.

موقعي که گيتار رو ميگيريد بايد قسمت بالاي گيتار به قفسه سينه تکيه کند.

انگشتاتون ( شصت ) را جوري قرار داده که سر انگشت از لبه گيتار بالا نزند (تفاوت با ساير سبکها) شصت جوري قرار بگيرد که براحتي مثل يه کالسکه بالا پايين بره .انگشتان دست چپ منحني وار ( چکشي ) بر روي سيمها خم ميشوند.

قسمت جلو آرنج دست راست نيز بروي انحناي بزرگ گيتــــار قرار ميگيرد و همچنين فرم قرار گيري انگشستان بر روي سيمها نيز بسيار مهم ميباشد

در تمام حالات نوازندگي رعايت اين نکات ضروريست :

اول: تمامي عضلات بايد غير منقبض باشند.

دوم: بايد در کم کردن انرژي مصرفي سعي شود.

سوم: سرتون رو هيچ موقع جلو خم نکنيد

چهارم: اگر هنگام نواختن درد را در انگشتان و يا مچ و ديگر اندامتان حس کرديد مطمئن باشيد حاصل از استيل نادرست شما و يا فشار بيش از حد ميباشد.

gitar - نکاتی برای نواختن گیتار

2/5 - (2 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *