آخرین خبرها

نکاتی برای نگهداری بهتر لپ تاپ

lp 200x100 - نکاتی برای نگهداری بهتر لپ تاپدر اینجا به نکاتی ساده و در عین حال مهم اشاره می کنیم که به افزایش کارایی و عمر رایانه شما کمک می کند.

– بزرگترين دشمن رایانه و تمام قطعات الکترونیکی گرماست که باعث مي شود چيپ ها و ديگر اجزاي داخلي رایانه گرم شود که این امر کاهش بازدهی رایانه شما را به همراه دارد.

– از جريان هوا در اطراف رایانه خود مطمئن شويد. اگر رایانه را در داخل محفظه اي قرار مي دهيد، حداقل تا فضاي 10 سانتيمتري پشت كيس هيچ مانعي نباید وجود داشته باشد. اگر مانعی وجود داشت، حتماً در پشت آن فضایی براي جريان هوا باز كنيد. به طوري كه اين فضا مسير هواي فن رایانه شما را باز نگه دارد تا هواي خنك از داخل كيس رایانه شما بگذرد.

جهت کاهش گرمای سیستم می توانید از فن های کمکی استفاده کنید و حرارت قطعات را در شرایط مناسبی نگه دارید.

– مطمئن شويد که بالا و پشت نمایشگر (مانیتور) شما از گرد و خاك پاك شده است. كتابها و ورقهاي كاغذ و جعبه ها و ساير اشيا را روي نمایشگر خود قرار ندهيد. هميشه به شكافهاي بالاي نمایشگر توجه كافي داشته باشيد تا گرماي اضافي براحتي دفع شود. اگر اين گرما دفع نشود، گرماي اضافي به قطعات الكترونيكي نمایشگر سرايت می كند كه نتيجه آن به هم ريختگي رنگ و لرزش تصوير و مشكلات ديگري براي نمایشگر و حتی سوختن آن است.

– از پاك كردن گرد و غبار از سطوح داخلي رایانه غافل نشوید.
راحت ترين راه براي نظافت داخل رایانه استفاده از جاروبرقي خانگي است. بعد از اينكه با مكنده ای مانند جاروبرقي آن را تميز كرديد، مي توانيد از هواي فشرده (با فشار مناسب، طوري كه به قطعات رایانه صدمه وارد نشود) براي بيرون راندن گرد و غبار باقي مانده استفاده كنيد. سعی کنید در سال 2 بار سیستم خود را بدین شکل تمییز نمایید.

– مطمئن شويد كه پره هاي فن هاي خنك كننده را كاملاً تميز كرده ايد. فن منبع تغذيه برق و CPU و كيس را با دقت و احتیاط تميز كنيد.

(هرگز پشت مانیتور را جهت پاکیزه کردن باز نکنید و در صورتیکه داخل کیس را تمیز می کنید اولا از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید و ترجیحا” از یک برس نرم با دسته عایق جهت تمیز کردن استفاده نمایید.)

– به گرد و غبار همانند پتو نگاه كنيد كه چيپ هاي رایانه را داغ نگه مي دارد؛ هرچه گرد و خاك بيشتري روي آنها نشسته باشد، بيشتر داغ مي شوند. گرد و خاك درون سیستم ممکن است دماي داخلي قطعات را تا 5% افزايش دهد. گرد و غبار ممکن است سالها از عمر مفید رایانه شما بكاهد.

– براي نظافت صفحه کلید، از هواي فشرده استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه هيچگاه براي نظافت صفحه کلید از مايعات استفاده نكنيد؛ و از پوششی براي پوشاندن آن در زمان بيكاری استفاده كنيد. با همين روش ساده، سالها به عمر صفحه کلید خود اضافه مي كنيد.

– از مصرف خوراکی ها به خصوص مایعات به هنگام کار با رایانه خودداری نمایید.

– به خاطر داشته باشيد كه هارد درايو شما داراي موتور و قطعات متحرك است. هرچه تهويه هوا در اطراف آن بيشتر باشد راحت تر گرماي اضافي را دفع مي كند و عمر مفید آن بيشتر خواهد بود. در ضمن، هارد نسبت به لرزش و تكانهاي شديد – بخصوص در حال كار – حساس است. پس مراقب هارد ديسك خود باشيد و سیستم خود را در جایی قرار دهید که محکم و ثابت و دور از برخورد اشیاء متفرقه باشد.

نگهداری از هارد دیسک:
اول از همه توجه داشته باشيد كه هارد ديسك به گونه اي طراحي شده است كه به صورت افقي نصب شود. بنابر اين، نمي توانيد هارد ديسك را به پهلو نصب كنيد و از آن انتظار كار بيش از دو سال را داشته باشيد. 90% هارد ديسك ها كه به پهلو در كيس نصب مي شوند بعد از دو سال مشكل پيدا مي كنند و احتياج به تعويض دارند. اين شيوه نصب باعث فشار وارد شدن به قسمتی از بيرينگ هاي هارد شده و باعث خرابی آن مي شود. با نصب افقي هارد، وزن هارد به طور يكنواخت در كل سطح بيرينگ تقسيم مي شود واین امر از خرابی زودهنگام هارد دیسک شما جلو گیری می کند.
معمولاً هارد ديسك هايي كه روي قطعاتي قرار گرفته اند كه توليد گرما مي كنند يا بين قطعات ديگر به صورت فشرده نصب شده اند، براي تبادل حرارت و جريان هوا فضاي كافي نداشته و زودتر دچار مشكل مي شوند.

نکاتی در مورد نگهداری از لپ تاپ —————————————————–

صفحه کلید
صفحه کلید قسمتی از لپ تاپ است که بیش از سایر قسمت ها در معرض کثیف شدن قرار می گیرد. بنابراین اگر تا امروز از روکش های پلاستیکی محافظ صفحه کلید استفاده نکرده اید، همین امروز یکی تهیه کنید!

صفحه نمایش لپ تاپ
تمیزی صفحه نمایش لپ تاپ نیز به دلیل اینکه جلوی دید شما قرار گرفته است، اهمیت ویژه ای دارد.
برای تمیز کردن LCD بهتر است محلول شوینده مخصوص LCD خریداری کنید. اگر نمی خواهید از محلول استفاده کنید، توصیه می شود از چیزی به غیر از آب استفاده نکنید.
هرگز محلول یا آب را روی سطح LCD اسپری نکنید و به جای این کار، پارچه خشک و تمیز را در یک دست بگیرید و با دست دیگر آنقدر که پارچه مرطوب شود روی آن اسپری بپاشید و با آن LCD یا بدنه دستگاه را تمیز کنید. تمیز کردن پورت ها نیز اهمیت زیادی دارد و باید با اسپری هوای فشرده انجام شود. برای تمیز کردن گوشه های Touchpad نیز بهترین وسیله گوش پاک کن است.

قطعات داخلی
برای تمیز کردن قطعات داخلی و سطح اتصال باتری از اسپری های هوا استفاده کنید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که مستقیم روی هواکش هایی که فن دارند اسپری شدید انجام ندهید. برای تمیز کردن درایو نوری نیز می توانید از فرچه های تمیزکننده لنز یا یک دستمال با کمی محلول استفاده کنید.
در مورد باتری لپ تاپ نیز باید توجه داشته باشید زمانی که از برق شهر برای تامین انرژی آن استفاده می کنید، بهتر است باتری را جدا و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

باتری لپ تاپ
یکی از مهم ترین دلایل تهیه نوت بوک خاصیت قابل حمل بودن و داشتن عمر باتری زیاد است. برای اینکه باتری بهترین کارکرد و عمر را داشته باشد، برای اولین بار که لپ تاپ را روشن می کنید آن را صددرصد شارژ کرده (بین 7 تا 8 ساعت)، سپس اجازه دهید تا باتری کار کند تا تخلیه شود به طوری که به 10 درصد ظرفیت برسد.
چنانچه همیشه از برق برای روشن بودن دستگاه استفاده می کنید، باتری را صددرصد شارژ کرده، آنرا از دستگاه جدا و هفته ای 1 الی 2 بار شارژ کنید. دقت کنید وقتی باتری صد درصد شارژ شده است، نباید به برق وصل شود یا در شارژ بماند.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *