آخرین خبرها

نکاتی در مورد استفاده از کولرهای آبی

با شروع فصل گرما کولرهای منازل روشن شده و گاها دچار مشکلاتی در سلامتیمان هم می شویم که به علت استفاده ی نامناسب از آنهاست. این نکات سلامتی را در استفاده از کولرهای آبی فراموش نکنید.

هنگام استفاده از کولرهای آبی، اولین توصیه سلامتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تعویض سالانه پوشال‌های کولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقیم کولر می باشد.
رطوبت و آلودگی پوشال‌های کولر، شرایط مناسبی برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها است و بسیاری از آلرژی ها و یا سرماخوردگی هایی مداوم در تابستان به دلیل عدم تعویض سالانه پوشال کولرها می باشد. قارچ‌هایی مانند آسپرژیلوس می‌توانند بیماری‌زا باشند. البته افراد سالم و عادی معمولا دچار مشکل نمی‌شوند، ولی در مورد افرادی که دچار بیماری‌های ریوی هستند این قارچ‌ها ممکن است باعث بیماری شوند. از آنجا که پوشال، شرایط بروز بیماری‌ را فراهم می‌کند، بهتر است هر سال پوشال‌ها تعویض شوند و در چند روز ابتدایی استفاده از کولر، در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند.

hhh987 300x202 - نکاتی در مورد استفاده از کولرهای آبی

پوشال ها و دریچه های ورود هوای کولر در طول چند ماهی که از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا شده و زمانی که شما کولر را راه می اندازید، تمام این گردوغبار را به درون منزل تان هدایت می کنید. به همین دلیل توصیه می شود پوشال های کولر سالیانه تعویض و دریچه های کولر هم تا حد امکان از وجود گردوغبار هوا پاک کنید.

اگر این چند نکته را رعایت نکنید، به طور حتم باعث پخش گرد وغبار زیادی در فضای خانه خواهید شد. این گرد و غبار می توانند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، مخصوصا برای بچه ها، سالمندان یا افراد مبتلا به ناراحتی های تنفسی ایجاد کند.
در ضمن بهتر است برای پیشگیری از ورود گرد وغبارهای آلرژی زا به درون منزل هنگام راه اندازی کولر، دریچه های کولر را یک به یک باز کنید و قبل از باز کردن آنها هم یک دستمال کاملا مرطوب را (در حالی که ماسک مناسبی روی دهان و بینی تان گذاشته اید) جلوی دهانه خروجی هوای کولر بگیرید تا گردوغبار به جای ورود به منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند.

یکی از راه های پیشگیری از ورود گرد وغبار بیش از اندازه در طول پاییز و زمستان به درون دریچه های کولر این است که یک کاور ضخیم مثلا از جنس برزنت، برای کولر تهیه کنید و در طول فصل هایی که از این وسیله استفاده نمی کنید، کاور را روی آن بکشید.

 کولر و سرماخوردگی در تابستان
اگرچه سرما به تنهایی نمی‌تواند سرماخوردگی ایجاد کند، اما تغییر دما می‌تواند زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم کند. به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری از سرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه می‌شویم، بلافاصله کولر را روشن نکنیم و یا حداقل در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیریم و  از این‌قبیل تغییر دماهای ناگهانی پرهیز کنیم.

نکته آخر هم درباره چیلرها و کولرهای گازی است. از آنجا که میزان رطوبت موجود در این دستگاه ها بسیار کم است، تنها مشکل مطرح شده در مورد آن ها هم همان مشکلات مربوط به روزهای ابتدایی راه اندازی شان است، یعنی مصرف کنندگان این خنک کننده ها هم باید شرایط بهداشتی مناسبی را هنگام راه اندازی آنها در آغاز فصل رعایت کنند تا با کمترین ورود و پخش گردوخاک به درون منزل مواجه شوند. در نهایت اینکه پایین بودن میزان رطوبت این دستگاه ها باعث می شود که بحث انتقال قارچ ها به وسیله آنها چندان مطرح نباشد.

 مهم ترین توصیه بهداشتی
همان‌طور که گفته شد، بهتر است پوشال‌ها هر سال تعویض شوند، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال‌های کولر را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری‌های رشد کرده در پوشال‌ها این است که محلولی شامل 10 درصد پرکلرین و 90 درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید. سپس پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها حسابی با محلول کلرین وآب خیس بخورند. بعد از چند دقیقه پمپ آب را خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده، آب تمیز در کفی کولر بریزید و دو مرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها تمیز شوند.
استفاده از کولرهای آبی در شرایط آب و هوایی با رطوبت نسبی مناسب (40 تا 60 درصد) قابل توصیه است. کولر آبی دمای محیط داخلی منزل یا محیط کار را به 26 یا 28 درجه سانتی‌گراد می‌رساند.

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی هانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *