آخرین خبرها

نکات رفتاری برای کسانیکه فرزند منزوی داردند

نکات رفتاری برای کسانیکه فرزند منزوی داردند

گوشه گیری، کم رویی و انزوا طلبی عارضه ای است که باعث می شود کودک و نوجوان از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کنند.
 

 

بزرگنمایی:
نوجوانی دوره ای است که در آن دانش آموز بیش از هر زمان دیگر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارد. نوجوان ضمن مشورت با اولیا و مربیان، دست کم باید بداند که چگونه خود را بهتر بشناسد و از برخوردهای زیان بخش در محیط خانه و مدرسه پرهیز کند.

برخی از رفتارهایی که می تواند برای نوجوانان مضر باشد گوشه گیری، کم رویی و انزوا طلبی است که مهدی نغمه گو روانشناس در برنامه خانه و خانواده در رابطه با این دوران و این ویژگی ها مطالبی را ارائه کرده است.

گوشه گیری و انزوا یکی از ویژگی های دوران نوجوانی

مهدی نغمه گو روانشناس: انزوا یکی از ویژگی های دوران نوجوانی است و این دوره با گوشه گیری و انزوا شروع می شود، در این دوران یک نوجوان علاقمند به انجام کارهای پنهانی می شود و این نشانه ایی برای شروع دورانی به نام نوجوانی است.

دوره نوجوانی دوره  بسیار حساسی است،استخوان ها و بدن انسانها تغییر می کند و مغز انسان برای اولین بار متوجه انتزاع می شود به این معنا که انتقاد گر می شود و بسیاری از مسائل را زیر سوال می برد. از جمله: مذهب، والدین،جامعه، عقاید و… و نتیجه آن تعارض در ذهن می شود و این تعارض در ذهن هر نوجوان باعث انزوا و در خود فرورفتگی می شود.

نظارت بدون تحکم
مهدی نغمه گو روانشناس؛ با انجام تحقیقی در مقطع راهنمایی و دبیرستان به این مسئله پی برده است که  حدود ۹۰ درصد نوجوانان با نظارت والدین بر آنها موافق اما با نحوه نظارت آنها مخالف هستند.
در این میان نوجوانانی که والدین آنها بیشتر همراه آنان بودند و از سویی به تفریح آنها اهمیت می دادند و به تفکر آنها احترام گذاشتند، نظارت آنها را بیشتر می پذیرند.

نوجوان منزوی و آرام را تشویق نکنید!

مهدی نغمه گو رواشناس: دوران نوجوانی دورانی است که دوره کودکی را به بزرگسالی وصل می کند، این اتصال دوره کودکی که دوره هیجان کامل می باشد، دوره بی مسئولیتی آنان است که آنها را به بزرگسالی انتقال می کند که صاحب شخصیت و مسئولیت می شود.

برخی اوقات نوجوان ادای یک کودک و بعضی اوقات ادای بزرگسال را در می آید به همین دلیل این دوران دوره هویت یابی است. و شاید برای اولین بار باشد که فرد جستجویی در خود انجام می دهد و درگیری با جسم خود نیز برای اولین بار در این دوران آغاز می گردد. و ایرادهای که نوجوانان در این دوره از ظاهر، اندام و جنسیت  خود می گیرند می تواند دلیلی باشد بر این باشد که آنها برای اولین بار با تمام وجود هویت خود را  تجربه می کنند.

ناگفته نماند؛ براساس آمار بیش از ۵۰ درصد از اختلالات کم رویی به خانواده بر می گردد خانواده ایی که شرایط مناسبی برای شکل گیری شخصیت فرزند خود مهیا ن می کند و از اصول مناسب برای تربیت وی استفاده نمی کند باید بداند، خود سبب کم رویی نوجوان خود می باشد.
وی تاکید کرد: حتی تشویق دانش آموزان آرام و منزوی به عنوان یک شاگرد منضبط بواسطه معلمان و مدیران  تشویق یک رفتار منفی به حساب می آید. معلمان و مدیر باید دانش آموزان فعالی که دائم در تکاپو هستند را تشویق کنند.

ترس از مسخره شدن

مهدی نغمه گو روانشناس: یکی از علت های دوری نوجوانان از جمع  ترس از مسخره شدن، ترس از صحبت جذاب نداشتن و… می باشد به همین دلیل نوجوان این اجازه و جرات را به خود نمی دهد که در جمع صحبت کند و خود را در جمع مطرح کند و این یکی از ریشه های انزوا در دوران نوجوانی است.

یکی از راهکارهای ایجاد مهارت اجتماعی و ارتباطی در نوجوان این است، هنگامی که افراد خانواده در سفره دور هم جمع می شوند در رابطه با موضوعی که کل خانواده در آن مشارکت دارند از او نظر بخواهند.

گروه درمانی برای درمان کم رویی در نوجوانی

مهدی نغمه گو روانشناس:  خجالت و کم رویی بودن را می توان از راه گروه درمانی حل کرد، اگر یک نوجوان در یک گروه نوجوان قرار بگیرند و ببیند که مشکلاتی که گریبانگیر اوست در اکثر افراد نوجوان نیز وجود دارد، آرام می شود و این عمل  به مثابه یک همدلی برای او قلمداد می شود.
یکی دیگر از راههای درمان کم رویی در نوجوان این است که نوجوان بدون اینکه متوجه شود و به صورت نامحسوس باید او را در فعالیت های گروهی شرکت دهیم. مانند اینکه از کمک  او برای انجام امور عادی روزانه کمک بخواهیم.
این روانشناس تاکید می کند که والدین باید نوجوان خود را در گروههای مختلف مانند: ورزشی، هنری، فکری و…. ثبت نام کنند این کار باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می شود. حتی خواندن یک شعر یا یک داستان در کنار اعضای خانواده می تواند باعث ارتقاء اعتماد به نفس آنها نیز شود.

مقایسه کردن یکی از بدترین رفتارهای والدین

مقایسه کردن یکی از بدترین راههایی است که خانواده در هنگام ناچاری از آن استفاده می کنند و باعث از دست دادن عزت نفس او می شود.

برای نوجوان خود نامه بنویسید

مهدی نغمه گو رانشناس:بسیاری از علما و دانشمندان به فرزندان خود در دوره نوجوانی خود نامه نوشته اند، این کار در ایجاد یک ارتباط موثر بسیار مفید است .

تکنولوژی یکی از عوامل تشدید انزوای نوجوانان

مهدی نغمه گو روانشناس: این امر ثابت شده است که هر مقدار تعامل خود را با انسانها کم کنیم میزان مهارت های اجتماعی مان از بین می رود، حتی افرادی که مهارت اجتماعی خوبی دارند باید سعی بر حفظ آن داشته باشند، اما  این به معنای مخالفت با تکنولوژی نیست، بلکه بخشی از درمان های بخش افزایش تمرکز با بازی های کامپیوتر انجام می شود. اما مدت زمان آن نباید بیشتر از حد معمول باشد و باید حد و حدود آن کنترل شود.

5/5 - (2 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

یک نظر

  1. ترجمه کاتالوگ تخصصی

    ممنون جالب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *