آخرین خبرها

کارل فردیناند براون

کارل فردیناند براون برنده ی مشترک جایزه ی نوبل فیزیک سال 1909، با مارکنی، برای اختراع تلگراف بی سیم است.

فردیناند براون - کارل فردیناند براون
کارل فردیناند براون

کارل فردیناند براون

در میان آنهایی که در راه اختراع تلگراف کوشیدند، براون اولین کسی بود که این کار را با اتکاء به علم و بر اساس اصول علمی کرد. او در 1897 برای توسعه ی آزمایش های خود لوله ی اشعه ی کاتودیکی اختراع کرد که لوله ی براون نامیده شد. یک شعاع کاتودیک (الکترونی) باریک در برخورد به ته پهن این لوله ی شیشه ای خالی از هوا که آغشته به یک ماده ی فلوروسانت است، لکه ی کوچک درخشانی ایجاد می کند، براون این شعاع الکترونی را در معرض تأثیر ولتاژ یا میدان مغناطیسی متغیر حاصل از امواج بی سیم خود قرار داد، و لکه ی مورد نظر متناسب با تغییرات تأثیر میدان، با حرکت روی صفحه ی فلوروسانت شکل های موجی ترسیم کرد. این اختراع براون در حوزه ی ارتباطات رادیویی دومین اختراع مهم پس از لامپ رادیویی اودیون، اختراع شده به وسیله ی لی دوفرست تلقی می شود.

فردیناند براون در 1850 در فولدا واقع در پرنس نشین هس آلمان آن زمان متولد شد. پدرش کنراد نام داشت و نام مادرش فرانسیکا بود. براون تحصیلات عالیه اش را در دانشگاه های مابورگ و برلین گذراند و سپس به همراه کوئینک و به عنوان دستیار او به دانشگاه وورزبورگ رفت. او دکترایش را از دانشگاه برلین گرفت.

فردنیاند براون از سال 1876 در دانشگاه ماربورگ، از سال 1880 در دانشگاه استراسبورگ و از سال 1883 در دانشگاه کارلسروهه استاد فیزیک تئوریک بود. براون در سال 1885 با آملی بوچلر ازدواج کرد و از او صاحب دو پسر و دو دختر شد. او در سال 1895 پس از ترک کارلسروهه در دانشگاه توبینگن استاد فیزیک عملی شد. او در این دانشگاه یک انستیتو فیزیک دایر کرد، در سال 1895 براون دانشگاه توبینگن را ترک کرد و به موقعیت سابق خود در هیئت علمی دانشگاه استراسبورگ بازگشت. براون به جز یک دوره ی آغازین که صرف پژوهش در مکانیک و ترمودینامیک کرد، باقی فعالیت های علمی اش را عمدتاً به تحقیق در خواص الکتریکی مواد اختصاص داد.

براون تلگراف بی سیم را در دوره ی اشتغال در دانشگاه استراسبورگ تکمیل کرد. او در این دوره موفق به تولید امواج بی سیم قوی تر و کم تر میرا، و نیز موفق به جدا کردن امواج رسیده از ایستگاه های مختلف فرستنده از یکدیگر شد. فرستنده ی ساخت مارکنی بر اساس مدار نوسان کننده ی باز کار می کرد، که مدار تابشی خوبی داشت، اما توان تشعشعی اش به اندازه ی کافی قوی نبود. اما براون فرستنده ای مبتنی بر مدار بسته ابداع کرد، با توان تشعشعی به مراتب قوی تر، که در آن با حفظ توان تشعشعی از ضایعات نیز جلوگیری شده بود.

براون در بیستم آوریل 1918 (مقارن با جنگ جهانی اول) در حالی که در پی شکایتی از سوی یک دفتر حقوقی آمریکایی در رابطه با بهره برداری غیر مجاز از یک اختراع، در آمریکا به سر می برد، در خانه ی پسر خود در بروکلین درگذشت.

5/5 - (2 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *