آخرین خبرها

کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل  St Basil’s Cathedral در بخش جنوبی میدان سرخ مسکو قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری مسکو به حساب می آید. کلیسای سنت باسیل به دلیل تنوع رنگی بالا در نمای ساختمان و طرح و شکل آن نشان‌ دهنده‌ی معماری بی‌نظیر روسی است. اگرچه این بنا با نام کلیسای سنت باسیل شهرت یافته است، اما این ساختمان افسانه‌ای در اصل کلیسای جامع شفاعت “The Cathedral of the Intercession of the Vigin by the Moat” نام دارد.

سنت باسیل - کلیسای سنت باسیل

کلیسای شفاعت دارای ایوان مخوفی بود و در اصل دژی برای زندانی کردن تاتار کازال به شمار می‏رفت که در جشن شفاعت دستگیر شد. این ایوان در سال 1552 ساخته ‌شده و چهار سال پس از ساخت این ایوان جهت ساخت یک کلیسای کوچک تخریب و تنها آثاری ناچیز از آن باقی ماند.

سرخ - کلیسای سنت باسیل

نقطه‌ی عطف و شکوفایی کلیسای سنت باسیل از سال 1560 آغاز گشت. ساخت این کلیسا مانند یک افسانه است؛ به‌طوری‌که دیگر نمی‌توان سازه‌ای مانند آن ساخت.

سازندگان این کلیسا معماران بزرگی چون Baram،Posnik Yakovlev بوده‌اند. ایشان با ساختن این اثر باشکوه و عظیم که بنایی افسانه ای است نام خود را برای همیشه زنده نگه داشتند. آنان بنایی خلق کردند که تا مدت‌ها شیوه ساخت آن مانند رازی نهفته ماند، اما متخصصان معماری امروزه قادر به کشف رموز حاکم بر کلیسای سنت باسیل و دیدن همه‌ی قوانین و محاسبات ساخت این بنا هستند.

 

سنتباسیلی مسکوسازده کلیسای سنت باسیل - کلیسای سنت باسیل

 

جهت ادای احترام به سازندگان کلیسای سنت باسیل، با ساخت یک کلیسای مرکزی به نام بیت‌ المقدس و هشت کلیسا در اطراف آن و با هدف ایجاد ستاره‌ی هشت پر که نماد قرون‌وسطی است و هر کلیسای کوچک به‌افتخار یک رویداد یا مبارزه علیه تاتار کازان ساخته‌ شده است.

کلیسای اصلی، کلیسای بشارت است که در پشت این نه کلیسا قرار می‌گیرد و به دلیل سبک خاص معماری و شیوه‌ی قرارگیری کلیساهای دیگر کلیسای بشارت چندان به چشم نمی آید. در واقع این کلیسا در ابتدای ساخت به تقلید از کلیسای کرملین از سنگ سفید ساخته‌شده و به‌جای گنبدهای رنگارنگ دارای یک گنبد پیازی شکل است.

در قرن هفدهم یک برج باریک به این مجموعه اضافه شد که از راه‌پله‌ها و سقف طاقی شکل تشکیل می‌شد اما پس‌ازآن در سال‌های بعد یک گنبد تزیین‌ شده جایگزین گنبد قبلی شد.

کلیسای سنت باسیل - کلیسای سنت باسیل

در بین سال‌های 1555 الی 1561 کلیسای سنت باسیل به‌عنوان نماد روسیه در سطح جهانی شناخته می‌شد. در یک دوره در اتحاد جماهیر شوروی تصمیم به تخریب سنت باسیل گرفتند، اما به علت تجمع مردم در میدان سرخ و اعتراض آنان نسبت به تخریب کلیسا این دستور لغو شد. این امر به لطف معماری شجاع به نام Baranovsky  صورت گرفت. وقتی‌که دستور تخریب صادر شد او طی یک تلگرام مخفی کلیسای کرملین را مطلع ساخت و مانع تخریب این بنای بی‌نظیر شد؛ اما وی پس ‌از این اتفاق به مدت 5 سال زندانی گردید.

 

در سال 1860 در اثر بازسازی، این کلیسا، دارای طراحی پیچیده‌تر و رنگ‌آمیزی یکپارچه‌تری شد. در طول مرمت‌های انجام‌ شده‌ی بعدی یک پله‌ی مارپیچ چوبی در یکی از دیوارها کشف شد. کلیسای جامع در حال حاضر به یک موزه تبدیل ‌شده و برای بازدید عموم قابل‌ استفاده است.

.jpg - کلیسای سنت باسیل

کلمات جستجو شده :

کلیسای سنتباسیل,جاذبه های گردشگری مسکو,جاذبه های گردشگری روسیه,میدان سرخ,جاذبه های جهانگردی روسیه,جاذبه های توریستی مسکو,سازده کلیسای سنت باسیل,

 

منبع : کلیسای سنت باسیل

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *