آخرین خبرها

گهواره بندان در گیلان

رسم گهواره بندان که در گیلان وجود دارد بعد از تولد فرزند و گذشت چند روز که مادر و فرزند به خانه بر می گردند انجام می شود و مهمانان را در این روز دعوت می کنند. قابله محلی (ماما) حاضر می شود و گهواره کودک را مرتب و آماده می کند وسه بار نوزاد را از زیر دسته به بیرون گهواره می برد و از روی دسته گهواره داخل می کند و بعد برای اولین بار ،نوزاد را در گهواره می پیچد مهمانان حاضر در اتاق میوه وشیرینی می خورند .

هرکس به اندازه استطاعت مالی خود ، مبلغی پول به ماما هدیه می دهد ،سپس روپوش پارچه ای گهواره را پهن می کنند و روی آن نخود و کشمش و فندق میریزند . از بین حاضران در این جشن ، یکی از افراد را که خوش سیما و خنده رو است جلوی گهواره می آورند تا نوزاد گشاده رو و خندان شود .

en5664 300x200 - گهواره بندان در گیلان

دیگری گردویی را روی بازوی گهواره می شکند تا بچه با صداهای سنگین عادت کند . از طرف مادر کودک ، پول ، شیرینی ، آجیل ، حنا ، صابون وقند و… به قابله (ماما ) می دهند قابله هر چند روز یک بار ( تاچلگی= 40روز ) به زائو سر می زند. پس از 40 روز معمولاً نوزاد ومادر را به حمام برده و مراسم مخصوص را درباره استحمام انجام می دهند .

در گیلان برای کودک جشن های مختلفی گرفته می شود . زمانیکه لثه نوزاد تاول بزند ونیش دندان از آن بیرون آید ، برایش جشن دندان فروشان می گیرند که به آن جشن دندانی نیز می گویند .

گندم – باقالی – عدس و لوبیا را خیس نموده و درون تابه هایی جداگانه ، هرکدام را بو داده می کنند و مقداری نمک می زنند سپس نقل و کشمش را نیز به آن اضافه کرده و مخلوط می نمایند .

اهل فامیل و همسایگان را نیز در این جشن دندانی دعوت می کنند تمام خوراکی های جشن ، میوه و شیرینی و آجیل و آیینه ، قرآن ،اشیاء مختلف مثل قیچی ، قلم ،شانه ،و… را روی سفره و اطراف کودک قرار می دهند ، کودک به اولین اشیاعی که دست بزند و بردارد ، معتقدند که همان شغل آینده کودک خواهد بود.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی هانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *