آخرین خبرها

یوسف عبدل لطیف Yusef Abdul Lateef

یوسف عبدل لطیف  Yusef Abdul Lateef زاده ۹ اکتبر ۱۹۲۰ – درگذشته ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳  که بعدها نام یوسف لطیف برخود گذاشت، آهنگساز و نوازنده سازهای آمریکائی و برنده جایزه گرمی که به دلیل تلفیق جاز با موسیقی شرقی شهرتی جهانی داشت. وی نوازنده فلوت و ساکسوفون آلتوی بود.

Yusef Lateef - یوسف عبدل لطیف  Yusef Abdul Lateef

زندگینامه یوسف عبدل لطیف Yusef Abdul Lateef

یوسف لطیف با نام اصلی ویلیام امانوئل هادلستون  William Emanuel Huddleston در روز ۹ اکتبر سال ۱۹۲۰ متولد شد و در سال ۱۹۵۰ به اسلام گروید و نام خود را عوض کرد. یوسف لطیف در سال های دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ از صحنه جاز دیترویت ظهور کرد، سپس در سال ۱۹۶۰ به نیویورک رفت. وی کار خود را به عنوان ساکسیفون نواز شروع کرد ولی سازهای بادی مختلفی نظیر فلوت، باسون و ابوا را هم به خوبی می نواخت و از سازهای چوبی از کشورهای زیادی در موسیقی استفاده می کرد. یوسف لطیف در آمریکا، اروپا، ژاپن و آفریقا تور برگزار کرده بود و تا تابستان سال ۲۰۱۳ نوازندگی می کرد. او درجه دکتری موسیقی داشت. او را بیشتر بخاطر کارهایش در ترکیب جاز با موسیقی شرقی و نواختن سازهائی مانند ابوا و شوفار می‌شناسند. در سال ۱۹۸۷ او برنده جایزه گرمی در رشته بهترین اجرای سبک ‘نیو ایج’ برای ‘لیتل سمفونی’ شد که در آن خودش تمام سازها را نواخته بود. یوسف لطیف با هنرمندانی چون دیزی گیلیسپی و چارلز مینگوس نواخته بود. او را یکی از نخستین کسانی می دانند که موسیقی جهانی را به جاز وارد کرد. او در سال ۲۰۱۰ ‘استاد جاز ان ای ای’ نام گرفت که بزرگ ترین افتخار در دنیای جاز آمریکا به شمار می رود. لطیف که مبتلا به سرطان پروستات بود، صبح روز دوشنبه ۲۳ دسامبر سال ۲۰۱۳ در خانه اش در شاتزبری، ماساچوست در ۹۳ سالگی درگذشت. بر اساس یادبودی که از یوسف لطیف منتشر شده، او بابت حمایت ها و مربی گری برای هنرمندان نوظهور، فردی شناخته شده بود.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *