آخرین خبرها

آلوده کننده های خانه

گازهای آلوده کننده محیط خانه می توانند مشکلاتی را به وجود آورند این مواد آلوده کنننده شامل موارد زیر هستند.

1- مواد شیمیایی وسایل کاردستی
هنگامی که می خواهید کاردستی درست کنید، بهتر است در هوای آزاد این کار را انجام دهید.نوع وسایل لازم برای درست کردن کاردستی و مدت زمان قرارگرفتن در معرض دود، بوی چسب و …، مشکلاتی مانند سردرد، سوزش چشم، بینی و گلو را در پی دارد.
پختن بیش از حد خاک رس می تواند موجب آزاد شدن ماده شیمیایی سمی در هوا می شود.حتی برخی از اقلامی که سمی نیستند نیز دارای حلال هایی هستند که برای تنفس خطرناکند.

2- اسپری خوشبوکننده هوا
خوشبوکننده های هوا در در برخی افراد، باعث ایجاد مشکلات تنفسی و سردرد می گردند.یک سوم بیماران مبتلا به آسم، هنگام تماس با این مواد دچار حملات آسم می شوند.برخی از این خوشبوکننده ها دارای فتالات هستند. فتالات ماده شیمیایی است که باعث ایجاد مشکلات رشد و هورمونی در کودکان می شود.
– به جای استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا بهتر است از گیاهانی مانند: رزماری، ریحان و نعنا استفاده کنید.

hhh669 - آلوده کننده های خانه

3- رنگ کردن در و دیوار خانه
رنگ کردن خانه نیز باعث انتشار گازهای خطرناک در داخل خانه می شود.در حین رنگ کردن و تا چند روز بعد از آن، تمام در و پنجره ها را باز کنید تا رنگ خشک شود.قوطی های رنگ را در جایی نگه ندارید، زیرا حتی ظروف رنگ دربسته هم ممکن است گازها را منشر کنند. اگر هم می خواهید قوطی های رنگ را نگه دارید، آنها را در مکانی دور از محل زندگیتان مثل انباری یا زیرزمین نگه دارید.

4- فرش و قالیچه
– افراد در خانه ای که فرش دارد، بیشتر دچار سردرد، بثورات پوستی و سوزش چشم و گلو می شوند.فرش و موکت و قالیچه، گازهای خطرناکی را در هوای داخل خانه ایجاد می کند.
– فرش ها را قبل از آوردن به خانه، چند روز در هوای آزاد بگذارید.هنگام انداختن فرش روی زمین در و پنجره را بار بگذارید و بعد از انداختن فرش، تا چند ساعت بیرون از اتاق باشید تا هوا عوض شود.
– اگر کودک شما دارای آسم و یا آلرژی است، از کف پوش های دیگری به جای فرش استفاده کنید.

hhh668 - آلوده کننده های خانه

 5- مواد تمیزکننده خانگی
اگر بوی مواد شیمیایی را که برای تمیز کردن خانه استفاده می شوند، استشمام کنید یا به آنها دست بزنید، می تواند موجب بثورات پوستی و ناراحتی تنفسی گردد.این خطرات در افراد مبتلا به بیماری تنفسی و پوستی شدیدتر می باشد.
– سعی کنید با آب داغ، جوش شیرین، پارچه و محصولات پاک کننده ای کمتر سمی هستند، خانه خود را تمیز کنید.

6- لباس های گرفته شده از خشکشویی
-خشکشویی ها غالبا از پروکلرواتیلن استفاده می کنند. پروکلرواتیلن نوعی ماده شیمیایی است که موجب سرطان در حیوانات می شود.هنگامی که لباس خود را از خشکشویی به خانه می آورید، ممکن است افراد خانه این ماده شیمیایی خطرناک را استنشاق کنند.
-قبل از پوشیدن لباس های خشکشویی، بهتر است چند روز آنها را در محلی که رفت و آمد نمیکنید  بگذارید.

7- دود سیگار
-در خانه ای که یکی از افراد آن سیگار می کشد، کودکان دچار عفونت گوش، ذات الریه، برونشیت و سرفه می شوند.کودکانی که دارای آسم هستند، غالبا دارای حملات مکرر آسم می شوند.تنفس دود سیگار باعث می شود کودکانی که دارای علائم آسم نیستند، دچار علائم آسم شوند.
-اگر لباس، بالش و فرش شما بوی سیگار بدهد، برای کودکانی که در خانه می باشند و بر روی زمین بازی می کنند، مضر است.

 8- دود ظروف تفلون
-پختن غذا در ظروف تفلون در دمای بسیار بالا ممکن است باعث آزادسازی دودهای سمی گردد.اگر دما بیشتر از 260 درجه سانتیگراد باشد و ظرف مورد استفاده تفلون باشد، مواد شیمیایی را پخش می کند.ظروف خود را خیلی داغ نکنید و یا پیش از گرما دادن به این ظروف، آنها را در فر قرار دهید و همیشه موقع پخت غذا، از هود یا هواکش آشپزخانه استفاده کنید (آنها را روشن کنید).
-به جای تفلون، بهتر است از ظروف چدنی و یا استیل استفاده کنید.

9- مشکلات اجاق گاز
اجاق گازی که به طرز نادرست نصب شده است، می تواند باعث پخش گازهای خطرناکی مثل مونوکسیدکربن و دی اکسیدنیتروژن در خانه شود.
-مونوکسیدکربن در غلظت کم می تواند باعث خستگی شود.مونوکسیدکربن در غلظت بالا، باعث تهوع، سردرد، سرگیجه و حتی مرگ می شود.دی اکسیدنیتروژن باعث مشکلات تنفسی به خصوص در کودکان می شود.
-اگر شعله اجاق، آبی رنگ است، می توانید از تنظیم بودن مشعل ها مطمئن شوید.همیشه در هنگام کار با اجاق گاز، هود یا تهویه آشپزخانه را روشن کنید تا گازهای خطرناک وارد فضای خانه نگردد.

10- گاز رادون
-شما گاز رادون را نمی توانید ببینید یا استشمام و یا مزه مزه کنید.
-هنگامی که اورانیوم وارد سنگ، خاک و یا آب می شود، گاز خطرناک رادون تشکیل می شود.از طریق شکاف ها و یا سوراخ های دیوار و یا لوله ها، گاز رادون وارد خانه می شود.
-دومین علت ایجاد سرطان ریه، گاز رادون است.

11- شومینه
شومینه باعث انتشار گازهای خطرناکی مثل مونوکسیدکربن در فضای خانه شما می شود.
هر ساله فیلتر دودکش و خود دودکش شومینه را بررسی کنید.

12- فرمالدئید
فرمالدئید ماده شیمیایی است که در چوب مبلمان و در پرده و لباس به کار می رود.کودکانی که در معرض این ماده قرار می گیرند، بیشتر دچار مشکلات تنفسی می شوند.
-فرمالدئید، گازهای گلخانه ای را هم تولید می کند.
-بهتر است پرده ها را قبل از نصب، بشویید و مبلمان جدید (تازه خریداری شده) را تا مدتی در هوای آزاد قرار دهید

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی هانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *