آخرین خبرها

اختلاف شیعه و سنی درباره حضرت مهدی

اختلاف شیعه و سنی درباره حضرت مهدی : در این مقاله عقاید و اختلافات اهل تسنن و شیعه درباره حضرت مهدی (عج) را مطالعه خواهید کرد .

آغاز ولایت حضرت مهدی - اختلاف شیعه و سنی درباره حضرت مهدی
حضرت مهدی (عج)

اختلاف شیعه و سنی درباره حضرت مهدی

دکتر محمد‌حسین رجبی(دوانی) کارشناس تاریخ اسلام در گفتگو با مهر در مورد جایگاه مهدویت در روایات تاریخی گفت: در عالم تسنن به تواتر رسیده که اهل تسنن به فرمایش پیامبر(ص) معتقد هستند که مهدی در آخرالزمان قیام خواهد کرد و جهان را نجات خواهد داد، حتی اگر یک روز از عمر زمین باقی مانده باشد که خداوند آن روز را به قدری طولانی می‌کند تا مهدی موعود(عج) ظهور و جهان را پر از عدل و داد کند.

وی افزود: منتها تفاوت اعتقاد اکثریت اهل تسنن با شیعه در این است که آنها معتقدند که مهدی از اولاد امام حسین(ع) است و در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد و دنیا را نجات خواهد داد، اما شیعه معتقد است که حضرت مهدی(عج) فرزند امام حسن عسگری(ع) است که در سن پنج سالگی در پی شهادت پدر به غیبت صغری رفت و بعد از چند سال غیبت کبری آن حضرت آغاز شد که تاکنون ادامه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه سخنانش بیان کرد: جالب است بدانیم برخی از اهل تسنن همانند شیعه اعتقاد دارند که مهدی موعود(عج) فرزند امام حسن عسگری(ع) است که در این ارتباط مرحوم پدرم استاد علی دوانی در کتاب «دانشمندان عامه و مهدی موعود(عج)» ۱۲۳ نفر از دانشمندان اهل تسنن را که معتقدند مهدی موعود(عج) فرزند امام حسن عسگری(ع) بوده را با ذکر اسناد مربوطه معرفی کرد که این هم در نوع خود بحث جالب توجهی است.

وی اظهار داشت: بنابراین حتی کسانی که اعتقادات الهی هم ندارند در پی عدل هستند و می‌خواهند عدالت یکسان بر عالم بشریت حاکم شود، حتی نظام‌های مارکسیستی که معتقد بودند که انسان به کمون اولیه بر می‌گردد و همه در آن کمون یکسان هستند و از مواهب طبیعت یکسان برخوردار خواهند بود؛ در واقع همین اعتقاد به عدالت و منجی بود که به انحراف کشیده شده است و در قالب الحاد و جامعه اولیه کمونیستی خودش را جلوه‌گر کرد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) تأکید کرد: بنابراین نجات‌بخش جهان نه امری و اعتقادی مربوط به ادیان الهی و مکتب‌های فکری، بلکه یک امر فطری است که بشریت در پی آن است و با عقل سلیم به این نتیجه می‌رسد که جهان نمی‌تواند به حال خود رها شده باشد و تا ابد اقلیتی با ظلم و جور بخواهند بر اکثریت حاکمیت پیدا کنند و حق و حقوق آنها را پایمال کنند.

وی در مورد شرایط و زمانه ظهور آن حضرت بیان کرد: زمان ظهور حضرت حجت (عج) را فقط ذات اقدس الهی می‌داند و لا غیر، حتی از ظواهر روایات بر می‌آید که خود امام عصر(عج) زمان ظهور را نمی‌دانند. در روایات داریم هر کس که زمانی را برای ظهور تعیین کند دروغگو است. این امر فقط از اختیارات ذات اقدس الهی است، اما روایات فراوانی وجود دارد که بیان‌ کننده نشانه‌ های ظهور و در حقیقت رسیدن به آخرالزمان است که از آنها بر می‌آید.

وی افزود: برخی از نشانه‌های ظهور و ورود به آخرالزمان اتفاق افتاده و برخی هم در حال اتفاق افتادن است و برخی هم هنوز محقق نشده است، البته نمی‌دانیم که آخرالزمان چه محدوده‌ای دارد و این هم از مواردی است که در علم الهی مستتر است، اما آنچه مسلم است این است که آخرالزمان فرارسیده است. در روایات نشانه‌هایی داریم که اتفاق افتاده و برخی هم امروزه در جریان است.

منبع : دانشنامه تی تیل , اختلاف شیعه و سنی درباره حضرت مهدی

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *