آخرین خبرها

از بلیچینگ چه می دانید

از بلیچینگ چه می دانید ؟ بلیچینگ چیست ؟ بلیچینگ در واقع روشی برای سفید کردن دندانهای می باشد که باید توسط دندانپزشک انجام شود . در این مقاله با مزایا و معایب بلیچینگ یا سفید کردن دندانها آشنا خواهید شد.

.jpg - از بلیچینگ چه می دانید
بلیچینگ چیست

از بلیچینگ چه می دانید

بلیچینگ یعنی سفیدكردن دندان‌ها بوسیله مواد خاص اكسیدكننده مثل پراكسید هیدروژن. در این فرآیند، مواد اكسیدكننده داخل ساختار كریستالی مانند مینای دندان نفوذ كرده و رنگیزه‌های رسوب كرده بین هرم‌های مینایی را اكسید می‌كنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اكسیدكننده به داخل عاج دندان كه در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز صورت می‌گیرد و رنگ آن نیز روشن‌تر می‌شود.

در سال‌های اخیر محصولات زیادی برای سفیدكردن در داروخانه‌ها و سوپرماركت‌ها ارائه می‌شوند كه غلظتی كمتر از 10 درصد دارند. این مواد به علت نظارت نداشتن دندانپزشك بر مراحل درمان، استفاده از آنها توصیه نمی‌شوند. مطمئن‌ترین و موثرترین روش بلیچینگ، روش بلیچینگ با دستگاه مولد اشعه مخصوص در مطب دندانپزشكی با مراقبت و حفاظت دقیق دندانپزشك است. نباید تصور كنید یك بار كه دندان‌هایتان را سفید كردید هیچ وقت دیگر به سفید كردن آنها احتیاج نخواهید داشت. سفیدكردن دندان‌ها آثار همیشگی ندارد و معمولا یك تا دو سال باقی می‌ماند. در واقع حفظ نتایج درمانی به این مساله بستگی دارد كه شما پس از سفیدكردن دندان‌هایتان، چقدر توصیه‌های ایمنی را رعایت كنید. نوشیدن زیاد قهوه و چای پررنگ، كشیدن سیگار، استفاده زیاد از نوشابه‌های رنگی و توجه نداشتن به بهداشت دهان از عواملی هستند كه باعث می‌شوند دندان‌هایتان در مدت زمان كوتاه‌تری پس از سفید كردن به رنگ اولیه خود بازگردند.

راهی برای اعتماد به نفس بیشتر و زندگی شادتربا سفید کردن دندان ها واقعاً موثر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت «بله». ثابت شده است که این روند برای دندان ها بی خطر و موثر است. سفید کردن دندان ها به شکل رایج حدود ۱۰ سال است که انجام می شود.

در روند سفید کردن دندان ها دقیقاً کدام بخش دندان سفید می شود؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا لازم است کمی با ساختمان دندان آشنا شوید. لایه یی از دندان که در دهان دیده می شود، «مینا» خوانده می شود. رنگ طبیعی مینا سفید و شفاف است و رنگ ساختارهای زیرین از طریق مینا منعکس می شود. ساختمانی که دقیقاً زیر مینا

واقع شده، عاج نامیده می شود که رنگ آن در حالت طبیعی زرد است و ساختاری متخلخل دارد. انشعابات عصبی وارد ساختار عاج شده و باعث ایجاد نمای زرد مایل به قهوه یی در سنین بالاتر می شود. رنگی که ما از دندان ها می بینیم ترکیبی از ساختار مینا و عاج است که به مرور زمان تیره تر می شوند. بنابراین واضح است که تنها با مسواک زدن نمی توانیم از تیره تر شدن این ساختمان ها با افزایش سن پیشگیری کنیم. در واقع با مسواک زدن نمی توانید رنگ داخلی این ساختارها را روشن تر کنید. همچنین دندان هایی که تحت درمان اندو (عصب کشی) قرار گرفته اند نیز به مرور زمان تیره تر خواهند شد.

آیا سفید کردن دندان ها بی خطر است؟

انجمن دندانپزشکی امریکا اعلام کرده است عمل سفید کردن دندان ها در صورتی که تحت نظارت و تجویز پزشک باشد، بی خطر است. حساسیت حرارتی خفیف یکی از عوارض جانبی این روند درمانی است. هرچند هیچ گزارشی مبنی بر برگشت ناپذیر بودن این عارضه در کلینیک گزارش نشده و عارضه یی برگشت پذیر است.

حساسیت دندانی

سفید کردن دندان ها باعث حساسیت گذرای دندان های شما می شود. به منظور سفیدتر شدن موثر دندانی، ماده سفیدکننده ناگزیر به نفوذ در درون عاج و عبور از مینای سطحی است. عاج دندان حاوی ساختارهای لوله مانند متعددی است که دلیلی بر ایجاد حساسیت پس از درمان است. هرچند این حساسیت گذرا است و آسیب دائمی و جدی برای اعصاب دندانی گزارش نشده است.

لکه های رنگی که با سفید کردن دندان ها از بین نمی روند

– رنگ های سیاه و قهوه یی ناشی از پوسیدگی با این روند سفید نشده و باید ابتدا درمان شوند.

– سیاهی ناشی از پرکردگی های قدیمی آمالگام.

– لکه های ناشی از فلوروزیس.

– رنگ خاکستری ناشی از مصرف تتراسایکلین در کودک در زمان رشد و تکامل دندان.

آیا استفاده از محصولات سفیدکننده موجود در داروخانه ها به اندازه بلیچینگ در مطب موثر است؟

نتیجه فرآیند سفید کردن دندان ها در منزل هرگز به اندازه انجام این روند در مطب و تحت نظر دندانپزشک مطلوب نیست. در مطب برای سفید کردن دندان از تری هایی استفاده می شود که در تماس نزدیک با سطح دندان قرار گرفته و میزان موثری از ماده در زمان کافی با دندان در ارتباط است. این در حالی است که نوارها و سایر محصولات موجود در بازار این مزایا را ندارند. بنابراین بلیچینگ نه تنها آسیبی برای سلامت دندان ها محسوب نمی شود، بلکه از جهاتی می توان آن را نوعی کمک به سلامتی روانی افراد، افزایش اعتماد به نفس و زندگی شادتر دانست.

دکتر فاطمه دیباجی فروشانی

منبع : دانشنامه تی تیل                از بلیچینگ چه می دانید

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

9 نظر

  1. میخوام بگم که به جای دندون پزشکی راه ساده تری هم هست.میدونم چیکارت کنم آشغال نونتو آجر می کنم

  2. من چه بخوای چه نخوای نمیذارم مردم رو گول بزنی

  3. میدونی چیه؟من الان دارم با یه سگ دعوا می کنم.برد و باختش به هیچ دردم نمیخوره فقط هدفم اینه که بچلونمت

  4. کسی که بهش توهین شده

    هانای لعنتی سگی که افتاده به جون من تویی من که کاریت ندارم

  5. خفه شو داری با یک خانم محترم صحبت می کنی بی فرهنگ

  6. کسی که بهش توهین شده

    چقدر هم محترم!شما واقعا خانم محترمی هستید ببخشید شاهزاده ی پریان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *