آخرین خبرها

اگر میخواهید بینی جراحی کنید حتما بخوانید

169839 - اگر میخواهید بینی جراحی کنید حتما بخوانید

نکاتی مهم درباره جراحی بینی

مفهوم راینولوژی چیست؟

راینولوژی از کلمه لاتین راینو به معنای بینی منشا گرفته است. راینولوژی یک شاخه فوق تخصصی در دانش پزشکی است که به جراحی ها و درمان بیماری های بینی و ساختمان های اطراف بینی در سر و صورت می پردازد. هنر راینولوژیست حفظ آمیزه ای از زیبایی و عملکرد بینی است چرا که توجه به عملکردهای حیاتی بینی از مهمترین اهداف دانش راینولوژی به شمار می آید.

منظور از عملکردهای بینی چیست؟

بینی یکی از مهمترین اعضای بدن در نگهداری سلامت فرد و حفظ سایر اعضا است. بینی دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده ای است. وظایف اساسی بینی شامل ایجاد راه هوایی، حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و نقش در تکلم است. مهمترین عملکرد بینی ایجاد راه هوایی برای تنفس طبیعی است.

بی توجهی به این عملکردهای ارزشمند حیاتی چه علائم و عواقبی را در پی خواهد داشت؟

اختلال در عملکردهای حیاتی بینی عواقب ناگواری در سلامت و زندگی افراد و جامعه برجا خواهد گذاشت. تنفس حیاتی ترین عملکرد زندگی است که نتیجه آن رسیدن اکسیژن به بافت های بدن است. بی حالی، خواب آلودگی، کسالت، بی حوصلگی و عصبی بودن ممکن است در اثر اختلال تنفسی بینی پدید آید. محرومیت از تنفس بینی، خشکی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی آن را در پی خواهد داشت. گرفتگی بینی اغلب سبب بروز مشکلاتی در سایر ساختمان های وابسته مانند درد سینوسی، سردرد یا احساس پری، سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت می شود. اختلال بویایی، احساس سرما خوردگی طولانی، خرخر و مشکلات تنفسی حین خواب از علائم دیگر اختلال عملکرد بینی است.

جراحی های بینی با چه اهدافی انجام می گیرد؟

باید گفت جراحی های بینی با اهداف متعددی انجام می شود که می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:
– دسته اول جراحی هایی هستند که در جهت اصلاح عملکرد بینی انجام می شوند و بطور عمده اصلاح انحراف تیغه میانی بینی را شامل می شود. مشکلات دیگری مانند پولیپ و تورم بافت های داخل بینی نیز ممکن است نیازمند جراحی های پیچیده تری باشد که در بسیاری از موارد مستلزم استفاده از روش های اندوسکوپیک است.
– دسته دوم جراحی هایی با هدف تغییر شکل خارجی بینی و زیبایی است که به جراحی پلاستیک بینی یا راینو پلاستی معروف است.

آیا در صورت وجود مشکلات تنفسی می توان اقدام به جراحی های بینی نمود؟

در صورتی که پیش از جراحی، در حین عمل و پس از جراحی، تمامی شرایط لازم برای حفظ سلامت بینی از نظر تنفسی مورد توجه قرار گیرد، می توان در این حالات اقدام به جراحی بینی نمود. البته در این حالت جراح با مشکلات زیادی در عمل مواجه است که با تسلط خود بر مشکلات داخل بینی باید بتواند بر آنها فائق آید. از سه علت شایع مشکلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی، دو علت آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخک های بینی، هم زمان با جراحی پلاستیک بینی قابل اصلاح اند.

اما علت سوم که شامل پولیپ های بینی و سینوزیت مزمن است، بهتر است در مرحله جداگانه ای، پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، تحت درمان مناسب قرار گیرد. در صورت تشخیص صحیح و دقیق هر کدام از این مشکلات تنفسی، با درمان مناسب، بیمار داوطلب جراحی پلاستیک بینی می تواند از رفع مشکل تنفسی و سلامت بینی بعد از جراحی اطمینان داشته باشد. در این راستا، انجام اندوسکوپی تشخیصی بینی قبل از جراحی، کمک مهمی در تشخیص علت و یا علل ایجاد کننده مشکلات تنفسی بینی می کند.

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در انجام عمل جراحی بینی تاثیر دارد؟

برخی از بیماران پس از عمل، با وجود نتیجه رضایت بخش، به دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت های متزلزل و بیش از اندازه تأثیر پذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی اند. داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل انتظار واقع بینانه ای دارد و برای انجام عمل تحت فشار دیگران نیست و مهمتر آنکه انتظار تغییرات بزرگی را در بهبود روابط فردی و اجتماعی پس از عمل خود ندارد و قوی ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی، خشنودی شخص خود باشد.

رابطه بینی با سایر اجزای صورت چه تأثیری بر شیوه جراحی دارد؟

هدف جراحی زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی هایی که با وجود اندازه های بسیار کوچک نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده اند بلکه تناسب قبلی را هم از بین برده اند!!! جراحی پلاستیک بینی، افزون بر ایجاد تناسب در خود بینی، باید ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار کند.

سوالی که اغلب افراد می پرسند که چه سنی برای عمل جراحی پلاستیک بینی مناسب است؟

معمولا در دختران از سن ۱۵ سالگی و در پسران از سن ۱۷ سالگی به شرط رشد کامل جسمی، فکری و داشتن انگیزه کافی فرد امکان پذیر است.

آیا جای برش ها یا آثار عمل بر روی بینی باقی خواهند ماند؟

در صورت مهارت جراح هیچگونه ردپایی از عمل بر جای نخواهد ماند.

نقش اندوسکوپی در جراحی زیبایی بینی چیست؟

اندوسکوپی بینی با فراهم کردن دید عالی، دسترسی به قسمت های عمقی تر جهت رفع مشکلات داخلی بینی را تسهیل می کند.

نقش لیزر در جراحی زیبایی بینی چیست؟

در بسیاری از جراحی های ظریف داخل بینی استفاده از لیزر این مزیت را دارد که با خونریزی کمتری همراه است اما در جراحی زیبایی بینی، لیزر نقش عمده ای در نتیجه نهایی ندارد و آنچه تعیین کننده نتیجه عمل است در دستان هنرمند جراح نفهته است.

آیا جراحی بینی های گوشتی امکان پذیر است؟

در جراحی بینی گوشتی استفاده از روش های تقویت اسکلت بینی برای افزایش حمایت بافت های نرم بینی ضروری است و حتی جراحی این نوع بینی ها با استفاده از تکنیک های جدید با نتایج مطلوب همراه است.

پیش از عمل به چه نکاتی باید توجه داشت؟

– آسپرین و داروهای مشابه آن مانند پروفن دست کم دو هفته بیش از عمل نباید مصرف شوند زیرا تمایل به خونریزی را افزایش می دهند.
– در صورت سرماخوردگی ویروسی لازم است عمل جراحی به مدت چند هفته به تعویق بیافتد.

برای جراحی بینی بیهوشی بهتر است یا بی حسی موضعی؟

امروزه با پیشرفت های بسیار زیادی که در بیهوشی صورت گرفته، در صورت رعایت تمام استانداردهای لازم، یک بیهوشی کامل و مدرن ضمن فراهم آوردن حداکثر راحتی برای بیمار دارای خطر کمتری نسبت به یک مسافرت است.

آیا پس از عمل درد وجود دارد؟

گاهی به علت پانسمان داخل بینی احساس سنگینی و درد خفیف در ناحیه صورت و پیشانی وجود دارد که این مشکلات با مسکن های ساده ای مانند استامینوفن قابل رفع است.

آیا در جراحی بینی حد و مرزی برای کوچک نمودن بینی وجود دارد؟

بطور قطع این حد و مرز وجود دارد. زیرا اولا زیبایی لزوما به معنای کوچکی نیست بلکه زیبایی بینی در گروه تناسب قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف بینی با هم و نیز تناسب کل بینی با قسمت های مختلف چهره است. ثانیا کوچک شدن بینی تا حدی مطلوب است که عملکرد تنفسی بینی به مخاطره نیفتد.

چه مدت پس از عمل می توان درمورد نتیجه آن قضاوت کرد؟

دست کم دو سال برای اظهار نظر نهایی درمورد نتیجه عمل باید صبر کرد. بسیاری از بیماران چند هفته پس از عمل در حالیکه هنوز ورم بینی بطور کامل فروکش نکرده است با نگاهی موشکافانه در جلوی آینه ساعتها به نظاره بینی خود می نشینند. این نگاه موشکافانه که تنها به بینی معطوف بوده و به سایر اعضا صورت توجهی ندارد، موجب می شود که از یک سو بسیاری از عدم تقارنهای طبیعی، به صورت عیب جلوه کند و از سویی دیگر زیبایی و تناسب ایجاد شده بینی با دیگر اجزای صورت، تحت الشعاع نگاه محدود به بینی قرار گیرد.

در صورت عدم انجام دقیق و صحیح جراحی پلاستیک بینی چه عوارضی ممکن است ایجاد شود؟

جراحی پلاستیک بینی به مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عوارض همراه شود. در صورت دقت و مهارت جراح و رعایت نکات و دستورات توسط بیمار احتمال این عوارض به حداقل می رسد. عوارض جراحی بینی را به دو دسته می توان تقسیم کرد:

عوراض تنفسی ممکن است از مشکلات مختلفی ناشی شود که عبارتند از:

– چسبندگی های داخل بینی، باقی ماندن انحراف تیغه بینی، تنگی سوراخ های بینی (کاهش قطر مجرای عبور هوا به میزان نصف موجب افزایش مقاومت در مقابل عبور هوا نه به میزان دو، چهار یا هشت برابر بلکه به میزان شانزده برابر می شود. حائز اهمیت است که بیماران به هیچ وجه به جراح خود برای کوچک کردن پره ها و یا سوراخ های بینی اصرار نکنند. )

– تنگی دریچه داخلی بینی از وخیم ترین عوارض تنفسی جراحی های بینی است و معمولا در اثر برداشتن بیش از حد بافت ها و غضروف های بینی ایجاد می شود. در حین جراحی پلاستیک بینی باید دقت زیادی از جانب جراح اعمال شود تا حمایت ایجاد شده توسط این غضروف ها تضعیف نشود.

دسته دوم عوارض جراحی پلاستیک بینی یعنی عوارض زیبایی شامل: بینی زینی شکل در اثر برداشته شدن بیش از حد قوز استخوانی و یا غضروفی، انحراف قسمت استخوانی یا غضروفی بینی به علت اصلاح نشدن کامل تیغه داخلی بینی،  جداشدگی قسمت استخوانی و غضروفی، فرو رفتگی های پره های بینی به دنبال برداشته شدن غضروف های پره های بینی برای جمع کردن نوک بینی، برداشته شدن بیش از حد پوست پره های بینی، بالا رفتن بیش از حد نوک بینی، باریک شدن بیش از حد نوک بینی و افتادگی نوک بینی.

تشخیص دقیق، ارزیابی های کامل پیش از عمل، انتخاب صحیح بیمار داوطلب جراحی پلاستیک توسط جراح و انتخاب دقیق جراح توسط بیمار از عواملی هستند که با اتکا به آنها می توان احتمال بروز پیشامدهای نامطلوب جراحی پلاستیک بینی را تا حد زیادی کاست.

پس از عمل جراحی پلاستیک بینی رعایت چه نکاتی ضروری است؟

– در ۲۴ ساعت اول پس از عمل بهتر است در جهت کاهش تورم دور چشم از کیسه یخ بر روی چشم ها استفاده شود.
– در طی چند هفته پس از عمل برای بهتر شدن تنفس می توان روزانه در چند نوبت با محلول سرم نمکی، داخل بینی را شستشو داد.
– تا دو هفته پس از عمل سعی شود از تخلیه ترشحات بینی با فشار خودداری شود.
– رفتن به مسافرت بعد از ۵ تا ۷ روز بعد از عمل بلا مانع است.
– در هفته های اول پس از عمل لازم است از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود.
– در طی روزهای اول پس از عمل از هر گونه ضربه به بینی باید پرهیز شود. به عنوان مثال در هنگام خواب باید طاق باز خوابید.
– در هنگام خوابیدن سعی شود نیم تنه بالاتر از پاها قرار گیرد تا ورم کمتری در ناحیه صورت ایجاد شود.
– در هفته های اول پس از عمل لازم است از فعالیت های بدنی شدید و ورزش های سنگین اجتناب شود. – از خوردن غذاهایی که به جویدن طولانی نیاز دارند در هفته های اول باید پرهیز شود.
– در هفته اول پس از عمل سعی شود عطسه با دهان باز انجام شود و از حرکات شدید صورت در هنگام خنده و نیز از گریه اجتناب شود.
– می توان با استفاده از مسواک نرم دندان ها را مسواک کرد به شرطی که از دستکاری لب بالا اجتناب شود.
– شستن صورت یا حمام کردن به شرطی که پانسمان روی بینی خیس نشود بلامانع است.
– در صورتی که با استفاده از چسب ضد حساسیت عینک به پیشانی متصل شود، از همان روز اول می توان از عینک استفاده نمود.
– استفاده از لنزهای تماسی چشم و مواد آرایشی روز بعد از عمل بلامانع است.

نکات قبل از عمل

هر روز افراد بسیاری با استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده واز زندگی خود لذت بیشتری می برند. این اطلاعات فقط برای آگاهی شما ارائه شده است . بدیهی است جزئیات بیشتر و میزان سودمندی چنین عملی برای شما ، مواردی هستند که می توانید حضوراً با اینجانب مطرح نمایید .

از بین تمام اعمال زیبائی ، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است لذا سعی می کنم با تفضیل بیشتری مورد بحث قرار گیرد . این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است . جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است  و فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند رابه خوبی درک می کند  ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است . میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد . جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند . به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند . اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار وواکنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .
هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

۱ –  هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

۲ – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینی ضغیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

۳ –  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام عمل رینوپلاستی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا رینوپلاستی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد .

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن  ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید عمل جراحی پلاستیک بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

۵ – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

۶ – لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

۷– عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود .   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

۸- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

۹ – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۱۰ – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبد ی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

۱۱ – حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است . هر چند هزینه و قیمت عمل حتما یک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اماکسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارائی و تجربه ، جراح خود را انتخاب نماید. معمولا پزشکان هزینه عمل را بسته به شکل و نوع بینی و کاری که قرار است روی آن انجام شود مشخص میکنند اما من برای هر عمل زیبائی بینی صرف نظر از شکل و نوع بینی هزینه یکسانی را در نظر میگیرم که هر زمان که مایل باشید شما میتوانید با شماره تلفن  مطب یعنی ۲۲۵۸۳۲۹۱ تماس گرفته و از میزان آن و همپنین از مقدار مخارج مرکز جراحی دقیقا اطلاع پیدا کنید.

۱۲- برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد ، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد ، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .
تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود  ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود . کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید .  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی ، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد . محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.
مزایای روش بسته :
– زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
– روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
– در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:

– جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
– قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.
۱۳ – در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

بزرگ بودن اندازه بینی
قوزدار بودن بینی
افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی ولب
پهن بودن بینی
بزرگ بودن سوراخ های بینی
جعبه ای شکل بودن نوک بینی
زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
دو شاخه بودن نوک بینی
دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
دفورمیتی های بعدازعمل جراحی

۱۴– محل عمل شما “بیمارستان عرفان”  و یا  ” مرکز جراحی و پزشکی مبین ” میباشد .

بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی عرفان با زیر بنایی بالغ بر ۲۰۰۰۰ متر مربع بعنوان یکی از مجهزترین مراکز خصوصی کشور با آخرین استانداردهای بیمارستانی احداث و تجهیز گردیده و به صورت جنرال واجد  تمامی رشته های تخصصی و فوق تخصصی است  . این بیمارستان در ارائه خدمات نوین در سطح خاورمیانه با رعایت کلیه استانداردهای جهانی در جهت ارتقاء کیفی خدمات پزشکی گام بلندی برداشته و توانسته است  رتبه یک عالی ارزش یابی بیمارستانهای خصوصی تهران را کسب کند.

مرکز جراحی مبین واقع در خیابان پاسداران نبش گلستان هفتم به شماره تلفن ۲۲۵۸۳۳۰۷  علاوه بر داشتن ۶ اتاق عمل ، مجهز به بخش بستری ،بخش اورژانس ، آزمایشگاه تشخیص طبی ، رادیولوژی ، درمانگاههای رشته های مختلف ،اودیومتری ، اپتومتری و … میباشد.

۱۵- در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف کامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری کرده است . خوشبختانه علم پزشکی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی کامپیوتری بینی که قبل از عمل صورت میگیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می کند تا تصویری واقع بینانه از بینی بعد از عمل خود داشته باشندو از طرف دیگر این امکان را در اختیار پزشک قرار می دهد تا به خواسته های بیمار آشناتر شده و در مورد امکان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . سئوالی که برای بسیاری مطرح است اینکه این طراحی کامپیوتری چقدر به واقعیت نزدیک است به عبارت ساده تر اینکه نتیجه عمل آیا مشابه طراحی خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سئوال چند فاکتور را باید مد نظر قرار داد :

اول)   قبل از طراحی باید بینی شما ( بویژه داخل بینی ) توسط پزشک معاینه شود .

دوم ) اگر طراحی توسط پزشک انجام شود شباهت طراحی با نتیجه بعد از عمل بیشتر خواهد بود چرا که پزشک فقط بعنوان یک گرافیست که قرار است از عکسی که به او ارائه شده است با کمک نرم افزار تصویر بهتری بسازد نیست بلکه وی در حین طراحی محدودیت های حین عمل را نیز لحاظ خواهد کرد .

سوم)  هر چه نرم افزار مورد استفاده قابلیت بیشتری داشته باشد امکان طراحی واقع بینانه تر افزایش پیدا می کند . امیدواریم روزی نرم افزاری تولید شود که قادر باشد تصویری سه بعدی از بینی و صورت ارائه نماید ولی نرم افزارهای مورد استفاده کنونی بر روی عکس که تصویری دو بعدی است قابلیت اجرا دارند . لذا در صورتیکه بیمار مایل باشد قبل از عمل طراحی بینی خودش را ببیند ، به هنگام مشاوره اولیه با دوربین دیجیتال از  نیم رخ وی عکس  گرفته میشود و  عیوب آن عکس  با کامپیوتر اصلاح می شود .

چهارم)  نکته آخر اینکه حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت که شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.
مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

در ملاقات اولیه، بینی شما از نظر ظاهری و وضعیت تیغه  بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت و اینجانب ازخواسته های شما و انتظاراتتان مطلع خواهم شد و متقابلاً اقداماتی که قابل انجام هستند را با شما مطرح خواهم کرد و شما ازخواسته هایی که ممکن است قابل حصول نباشد نیز آگاه خواهید شد .در صورت تمایل شما ، از بینیتان  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل خودتان را مشاهده خواهید کرد. در پایان برای شما عکس  درخواست می شود که شما باید آنرا از طریق عکاسی های بیرون تهیه نمایید . در صورت لزوم برای شما آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. شما پس از تهیه عکسها میتوانید تلفنی و یا حضوری ما را از آمادگی خودتان برای عمل جراحی مطلع نمائید  و آنگاه با توافق یکدیگر زمان عمل را تعیین خواهیم کرد.

شما روز عمل درحالت ناشتا یک ساعت قبل از عمل در مرکز جراحی حاضر خواهید شد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی اینجانب بطور مستقیم ازشما مراقبت می کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد . پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سالها تجربه ، ما بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم  چرا که در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود )  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبائی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و با دادن داروهای ضد درد ، آرامبخش و خواب آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم مینماید .
حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مرکز جراحی مرخص می شوید . البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از عمل ، مرکز جراحی را ترک نمایید. این امر هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت .

مراقبت های بعد از عمل :
۱ – حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع  و استفراغ می شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا کمی آب می آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل کنید .

۲ – باید تا ۲۴ ساعت  از کمپرس سرد استفاده کنید . تا وقتی که  در مرکز جراحی بستری هستید پرستارما این کار را انجام خواهد داد. وقتی به منزل مراجعه کردید خودتان چند تکه یخ راخرد کرده و داخل کیسه فریزر ریخته و روی صورت ، گونه ها و لب بالا قرار دهید . این کار باعث می شود ورم و کبودی شما به حداقل برسد .

۳ – دراز کشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی کنیدبعداز عمل فقط در حد معمول دراز بکشید .

۴ – از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل , کارهای اداری , کار با کامپیوتر و … .. بلامانع است .

۶ – بعد از عمل ، در داخل بینی شما تامپون نخواهم گذاشت لذا بعد از عمل  ، درد و ناراحتی نخواهید داشت ولی به هر دلیلی درد داشتید اعم از اینکه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا کدئینه به عنوان مسکن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل بروفن ، ایندومتاسین ، آسپرین و … . اجتناب کنید .

۷-درد ، کبودی و خونریزی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است .افرادی را که من عمل میکنم خونریزی بعد از عمل ندارند ، درد بعد از عمل معمولا ندارند و اگر در مواردی درد داشته باشند به حدی است که با استامینوفن بهبود پیدا میکند . یکی دو روز اول ممکن است بیماران من کمی کبودی داشته باشند ولی  معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی  برطرف شده است.

۸ – بعد از عمل ،  زیر بینی شما گاز کوچکی گذاشته می شود که چنانچه خونابه ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید .

۹ – تا وقتیکه گچ  را برنداشته ایم باید از لباسهایی استفاده کنید که از جلو توسط دگمه یا زیپ باز میشوند و برای پوشیدن آن لازم نباشداز روی سرکشیده شوند .

۱۰– مادامی که گچ روی بینی شما قرار دارد میتوانید از عینک استفاده کنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینک استفاده کنید که وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور میتوانید وسط عینک را با چسب به پیشانی خودبچسباند ( در صورت لزوم حضوراً به شما آموزش خواهم داد ).

۱۱ – یک هفته بعد از عمل جهت برداشتن  قالب روی بینی که اصطلاحاً به آن  گچ طبی گفته میشود به مطب مراجعه خواهید کرد. باید مراقب باشید درطی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون اینکه پانسمان شما خیس شود .

۱۲ -تا سه هفته  بعد از برداشتن قالب روی بینی ( گچ طبی ) حدودا هر ۵ روز یکبار برای تعویض چسب به مطب مراجعه خواهید کرد اما اگر ساکن تهران نیستید و یا به هر دلیل امکان مراجعه ۵ روز یکبار شما وجود ندارد به شما آموزش خواهیم داد تا خودتان هر ۵ روز یکبار چسب را عوض کنید.

۱۳– شنا  یا فعالیتهایی که احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است .  شیرجه و اسکی تا دو ماه مجاز نیست . ورزش هایی که احتمال تصادم در آنها وجوددارند تا ۴ ماه نباید انجام شود .
نکاتی که بیمار باید بداند :
۱ – بعد ازعمل ، بینی شما تامپون نخواهد شد.
۲ – بعداز عمل کبودی نخواهیدداشت و در موارد نادری هم اگر کبودی وجود داشته باشد بسیار اندک است که درعرض ۲هفته برطرف خواهدشد .
۳ – روز دوم صورت شما کمی متورم خواهد شد . هرچقدر کمتر دراز بکشید این تورم هم کمتر خواهد بود .
۴ – عمل شما هم با بی هوشی عمومی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است . نوع بیهوشی با توجه به نظرشما انتخاب خواهد شد .
۵ – شما به هنگام برداشتن گچ تغییرات انجام شده را خواهید دید اما حدود یک سال  طول می کشد تا ورم بینی به طور کامل برطرف شود.
۶ – مصرف داروهای آرامبخش قبل یا بعد از عمل بلامانع است.

۷- در بعضی موارد مشاهده میشود که بیمار اظهارمی کند در چند روز اول بعداز عمل بطور تصادفی به بینی اش ضربه ای وارد آمده است این موضوع اهمیت ندارد مگر آنکه ضربه شدید باشد و یا باعث خونریزی و یا تورم قابل توجه شده باشد .
مقالات پزشکی و بهداشتی – dr-ameri.com

از بین تمام اعمال زیبائی ، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است لذا سعی می کنم با تفضیل بیشتری مورد بحث قرار گیرد . این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است . جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است  و فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند رابه خوبی درک می کند  ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است . میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد . جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند . به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند . اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار وواکنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .
هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

۱ –  هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

۲ – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینی ضغیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

۳ –  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام عمل رینوپلاستی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا رینوپلاستی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد .

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن  ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید عمل جراحی پلاستیک بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

۵ – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

۶ – لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

۷– عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود .   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

۸- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

۹ – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۱۰ – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبد ی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

۱۱ – حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است . هر چند هزینه و قیمت عمل حتما یک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اماکسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارائی و تجربه ، جراح خود را انتخاب نماید. معمولا پزشکان هزینه عمل را بسته به شکل و نوع بینی و کاری که قرار است روی آن انجام شود مشخص میکنند اما من برای هر عمل زیبائی بینی صرف نظر از شکل و نوع بینی هزینه یکسانی را در نظر میگیرم که هر زمان که مایل باشید شما میتوانید با شماره تلفن  مطب یعنی ۲۲۵۸۳۲۹۱ تماس گرفته و از میزان آن و همپنین از مقدار مخارج مرکز جراحی دقیقا اطلاع پیدا کنید.

۱۲- برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد ، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد ، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .
تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود  ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود . کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید .  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی ، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد . محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.
مزایای روش بسته :
– زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
– روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
– در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:

– جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
– قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.
۱۳ – در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

بزرگ بودن اندازه بینی
قوزدار بودن بینی
افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی ولب
پهن بودن بینی
بزرگ بودن سوراخ های بینی
جعبه ای شکل بودن نوک بینی
زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
دو شاخه بودن نوک بینی
دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
دفورمیتی های بعدازعمل جراحی

۱۴– محل عمل شما “بیمارستان عرفان”  و یا  ” مرکز جراحی و پزشکی مبین ” میباشد .

بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی عرفان با زیر بنایی بالغ بر ۲۰۰۰۰ متر مربع بعنوان یکی از مجهزترین مراکز خصوصی کشور با آخرین استانداردهای بیمارستانی احداث و تجهیز گردیده و به صورت جنرال واجد  تمامی رشته های تخصصی و فوق تخصصی است  . این بیمارستان در ارائه خدمات نوین در سطح خاورمیانه با رعایت کلیه استانداردهای جهانی در جهت ارتقاء کیفی خدمات پزشکی گام بلندی برداشته و توانسته است  رتبه یک عالی ارزش یابی بیمارستانهای خصوصی تهران را کسب کند.

مرکز جراحی مبین واقع در خیابان پاسداران نبش گلستان هفتم به شماره تلفن ۲۲۵۸۳۳۰۷  علاوه بر داشتن ۶ اتاق عمل ، مجهز به بخش بستری ،بخش اورژانس ، آزمایشگاه تشخیص طبی ، رادیولوژی ، درمانگاههای رشته های مختلف ،اودیومتری ، اپتومتری و … میباشد.

۱۵- در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف کامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری کرده است . خوشبختانه علم پزشکی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی کامپیوتری بینی که قبل از عمل صورت میگیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می کند تا تصویری واقع بینانه از بینی بعد از عمل خود داشته باشندو از طرف دیگر این امکان را در اختیار پزشک قرار می دهد تا به خواسته های بیمار آشناتر شده و در مورد امکان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . سئوالی که برای بسیاری مطرح است اینکه این طراحی کامپیوتری چقدر به واقعیت نزدیک است به عبارت ساده تر اینکه نتیجه عمل آیا مشابه طراحی خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سئوال چند فاکتور را باید مد نظر قرار داد :

اول)   قبل از طراحی باید بینی شما ( بویژه داخل بینی ) توسط پزشک معاینه شود .

دوم ) اگر طراحی توسط پزشک انجام شود شباهت طراحی با نتیجه بعد از عمل بیشتر خواهد بود چرا که پزشک فقط بعنوان یک گرافیست که قرار است از عکسی که به او ارائه شده است با کمک نرم افزار تصویر بهتری بسازد نیست بلکه وی در حین طراحی محدودیت های حین عمل را نیز لحاظ خواهد کرد .

سوم)  هر چه نرم افزار مورد استفاده قابلیت بیشتری داشته باشد امکان طراحی واقع بینانه تر افزایش پیدا می کند . امیدواریم روزی نرم افزاری تولید شود که قادر باشد تصویری سه بعدی از بینی و صورت ارائه نماید ولی نرم افزارهای مورد استفاده کنونی بر روی عکس که تصویری دو بعدی است قابلیت اجرا دارند . لذا در صورتیکه بیمار مایل باشد قبل از عمل طراحی بینی خودش را ببیند ، به هنگام مشاوره اولیه با دوربین دیجیتال از  نیم رخ وی عکس  گرفته میشود و  عیوب آن عکس  با کامپیوتر اصلاح می شود .

چهارم)  نکته آخر اینکه حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت که شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.
مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

در ملاقات اولیه، بینی شما از نظر ظاهری و وضعیت تیغه  بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت و اینجانب ازخواسته های شما و انتظاراتتان مطلع خواهم شد و متقابلاً اقداماتی که قابل انجام هستند را با شما مطرح خواهم کرد و شما ازخواسته هایی که ممکن است قابل حصول نباشد نیز آگاه خواهید شد .در صورت تمایل شما ، از بینیتان  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل خودتان را مشاهده خواهید کرد. در پایان برای شما عکس  درخواست می شود که شما باید آنرا از طریق عکاسی های بیرون تهیه نمایید . در صورت لزوم برای شما آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. شما پس از تهیه عکسها میتوانید تلفنی و یا حضوری ما را از آمادگی خودتان برای عمل جراحی مطلع نمائید  و آنگاه با توافق یکدیگر زمان عمل را تعیین خواهیم کرد.

شما روز عمل درحالت ناشتا یک ساعت قبل از عمل در مرکز جراحی حاضر خواهید شد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی اینجانب بطور مستقیم ازشما مراقبت می کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد . پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سالها تجربه ، ما بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم  چرا که در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود )  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبائی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و با دادن داروهای ضد درد ، آرامبخش و خواب آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم مینماید .
حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مرکز جراحی مرخص می شوید . البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از عمل ، مرکز جراحی را ترک نمایید. این امر هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت .

مراقبت های بعد از عمل :
۱ – حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع  و استفراغ می شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا کمی آب می آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل کنید .

۲ – باید تا ۲۴ ساعت  از کمپرس سرد استفاده کنید . تا وقتی که  در مرکز جراحی بستری هستید پرستارما این کار را انجام خواهد داد. وقتی به منزل مراجعه کردید خودتان چند تکه یخ راخرد کرده و داخل کیسه فریزر ریخته و روی صورت ، گونه ها و لب بالا قرار دهید . این کار باعث می شود ورم و کبودی شما به حداقل برسد .

۳ – دراز کشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی کنیدبعداز عمل فقط در حد معمول دراز بکشید .

۴ – از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل , کارهای اداری , کار با کامپیوتر و … .. بلامانع است .

۶ – بعد از عمل ، در داخل بینی شما تامپون نخواهم گذاشت لذا بعد از عمل  ، درد و ناراحتی نخواهید داشت ولی به هر دلیلی درد داشتید اعم از اینکه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا کدئینه به عنوان مسکن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل بروفن ، ایندومتاسین ، آسپرین و … . اجتناب کنید .

۷-درد ، کبودی و خونریزی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است .افرادی را که من عمل میکنم خونریزی بعد از عمل ندارند ، درد بعد از عمل معمولا ندارند و اگر در مواردی درد داشته باشند به حدی است که با استامینوفن بهبود پیدا میکند . یکی دو روز اول ممکن است بیماران من کمی کبودی داشته باشند ولی  معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی  برطرف شده است.

۸ – بعد از عمل ،  زیر بینی شما گاز کوچکی گذاشته می شود که چنانچه خونابه ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید .

۹ – تا وقتیکه گچ  را برنداشته ایم باید از لباسهایی استفاده کنید که از جلو توسط دگمه یا زیپ باز میشوند و برای پوشیدن آن لازم نباشداز روی سرکشیده شوند .

۱۰– مادامی که گچ روی بینی شما قرار دارد میتوانید از عینک استفاده کنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینک استفاده کنید که وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور میتوانید وسط عینک را با چسب به پیشانی خودبچسباند ( در صورت لزوم حضوراً به شما آموزش خواهم داد ).

۱۱ – یک هفته بعد از عمل جهت برداشتن  قالب روی بینی که اصطلاحاً به آن  گچ طبی گفته میشود به مطب مراجعه خواهید کرد. باید مراقب باشید درطی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون اینکه پانسمان شما خیس شود .

۱۲ -تا سه هفته  بعد از برداشتن قالب روی بینی ( گچ طبی ) حدودا هر ۵ روز یکبار برای تعویض چسب به مطب مراجعه خواهید کرد اما اگر ساکن تهران نیستید و یا به هر دلیل امکان مراجعه ۵ روز یکبار شما وجود ندارد به شما آموزش خواهیم داد تا خودتان هر ۵ روز یکبار چسب را عوض کنید.

۱۳– شنا  یا فعالیتهایی که احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است .  شیرجه و اسکی تا دو ماه مجاز نیست . ورزش هایی که احتمال تصادم در آنها وجوددارند تا ۴ ماه نباید انجام شود .
نکاتی که بیمار باید بداند :
۱ – بعد ازعمل ، بینی شما تامپون نخواهد شد.
۲ – بعداز عمل کبودی نخواهیدداشت و در موارد نادری هم اگر کبودی وجود داشته باشد بسیار اندک است که درعرض ۲هفته برطرف خواهدشد .
۳ – روز دوم صورت شما کمی متورم خواهد شد . هرچقدر کمتر دراز بکشید این تورم هم کمتر خواهد بود .
۴ – عمل شما هم با بی هوشی عمومی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است . نوع بیهوشی با توجه به نظرشما انتخاب خواهد شد .
۵ – شما به هنگام برداشتن گچ تغییرات انجام شده را خواهید دید اما حدود یک سال  طول می کشد تا ورم بینی به طور کامل برطرف شود.
۶ – مصرف داروهای آرامبخش قبل یا بعد از عمل بلامانع است.

۷- در بعضی موارد مشاهده میشود که بیمار اظهارمی کند در چند روز اول بعداز عمل بطور تصادفی به بینی اش ضربه ای وارد آمده است این موضوع اهمیت ندارد مگر آنکه ضربه شدید باشد و یا باعث خونریزی و یا تورم قابل توجه شده باشد .
مقالات پزشکی و بهداشتی – dr-ameri.com

منتشرشده در مقالات

جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک خود نیز که امروزه به معنای جراحی زیبایی تعبیر می شود عملی است که روی یکی از اعضا یا چند اعضا به منظور تغییر در آن قسمت و با هدف زیبا تر کردن به کار می رود ولی چه بسا که این عمل باعث عوارض وحشتناک و جبران ناپذیری شود .

عمل جراحی پلاستیک بیشتر روی نقاط شکم ، برای کوچک کردن – سینه برای محکم کردن و سفت کردن و جلوگیری از افتادگی و بازو و ران و به خصوص بینی انجام می شود که عوارض خطرناکی در پی دارد .

یکی از این عوارض که در ۸۰ درصد از افراد رخ میدهد افتادگی عضلات بینی بعد از گذشت مدتی می شود که راهی جز ترمیم آن وجود ندارد اما هر چقدر که ترمیم استادانه صورت گیرد باز این افتادگی خود را نشان داده و نمایان می سازد .و یکی دیگر از این عوارض که به اندازه عارضه ابتدایی مطرح نیست از دادن کارایی بویایی در این گروه از افراد است .

در زیر در مورد حراجی های قسمتهایی از بدن به خصوص بینی و عوارض آن شرح داده شده است :

بینی های باند پیچی شده و غرور کاذب زیبا شدن !

همکاران مریم که منشی اداره ای در تهران است ، همیشه از چشمان درشت قهوه ای ، مژه های بلند و لبخند گیرایش سخن می گویند ، اما او همیشه از فرم و اندازه بینی اش شکوه می کند . او معتقد است برای کوچک کردن بینی اش هر طور شده ، اگر چه با قرض و قوله باید عمل جراحی کند . البته مشکل مریم چیز دیگری هم هست ، او می گوید عمل کردن بینی امروزه یک افتخار است و کلاس آدم را بالا می برد ! البته خودش هم نمی فهمد چرا ؟

 قربانیان مد می خواهند از همه نظر شبیه مدل ها و سوپر استارهای مورد علاقه خود باشند بنابراین ساعت ها وقت خود را صرف رفتن به آرایشگاه ها و پیرایش کرده و اینجاست که جراحی های متنوع پلاستیک نیز به مشکل خرید لباس های مد روز اضافه می شود .

جراحی زیبایی از جمله جراحی هایی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است به گونه ای که تا چندی پیش فقط دختران نوجوان و جوان را به سوی خود جذب می کرد اما امروزه زنان و مردان در سنین میانسالی را نیز به سمت خود کشانده است .

امروزه به حدی جراحی های زیبایی به ویژه جراحی های بینی در میان مردم کشورمان شایع شده است که مشاهده می شود که حتی افراد مسن نیز برای رسیدن به هدف کاذب جوان شدن و به دست آوردن دوباره احساس جوانی و شادابی به این گونه جراحی ها روی می آورند. به گونه ای که برخی از نوجوانان و جوانان که به گفته دوستانشان تا پیش از انجام عمل جراحی زیبایی بینی دارای صورتی زیبا بوده اند ،  نیز به این کار اقدام می کنند و ظاهر شدن  با بینی چسب زده  در جامعه را یک افتخار می دانند .

متاسفانه امروزه این جراحی ها به صورت مد در آمده و آنقدر برای برخی ارزشمند است که انجام این عمل را افتخار می دانند  و بر این اساس برای مدت های مدید نیز چسب روی بینی خود را باز نمی کنند تا  به همگان بفهمانند که جراحی بینی انجام داده اند .

اما کارشناسان معتقدند انجام این گونه جراحی ها سلامت افراد را به مخاطره می اندازد و ممکن است با انجام این عمل برای همیشه حس بویایی و یا ظرافت صدای خود را از دست بدهند و یا حتی با خطر مرگ روبرو شوند .

با مراجعه به دادگاه ها و پزشکی قانونی مشخص می شود که امروزه آمار شکایت از عمل های جراحی بینی افزایش یافته است به  گونه ای که هر روز افراد زیادی به منظور شکایت  از جراحان به دادگاه ها و پزشکی قانونی مراجعه می کنند و متاسفانه اغلب این افراد نیز کسانی هستند که توسط آگهی های غیر مجاز انجام این جراحی ها در  نشریات  اقدام به این کار کرده اند .

 دختری ۱۷ ساله که بتازگی بینی خود را عمل کرده  وبینی اش فرم بدی پیدا کرده است ، می گوید :  بینی من دارای فرم زیبا، کوچک و متناسب با صورتم بود ، اما از آنجا که بارها دیده بودم افرادی  با جراحی بینی ، چهره ای زیبا و جدید برای خود ایجاد کرده اند من هم تصمیم گرفتم که این جراحی را انجام دهم تا چهره بهتری داشته باشم.

 امروزه  تعداد مردان جوانی که تصمیم به جراحی زیبایی می گیرند ، هم روز به روز افزایش می یابد ، پسری ۲۳ ساله که در یک شرکت کامپیوتری کار می کند ، می گوید: ” این جراحی مد روز شده است ” و  حتی دوستانم نیز گفته اند که اگر وضع مالیشان یاری کند به چنین جراحی روی خواهند آورد!

برخی از پزشکان معتقدند  جراحی برای اغلب افرادی  که برای این کار مراجعه می کنند ،  ضرورتی ندارد اما متاسفانه این افراد اصرار زیادی برای انجام این عمل ها دارند به گونه ای که حتی برای یافتن اشکال بر روی صورت خود و انجام یکی از جراحی های زیبایی از ما می خواهند که اشکالات موجود در چهره آنها را بگیریم.

جراحی زیبایی بینی ، کارایی این عضو را کاهش می دهد

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر می گوید: اغلب مراجعه کنندگان با هدف کاذب کوچک کردن بینی تمایل به جراحی های بینی دارند در صورتی که جراحی غیر ضروری باعث کاهش کارایی بینی می شود.

دکتر کاووس مشیری می افزاید: امروزه جراحی های زیبایی بینی در میان زنان و مردان مورد توجه زیادی قرار گرفته است که این افراد شامل دو دسته می شوند، برخی از آنها به علت نیاز های واقعی پزشکی و اشکالات موجود در راه های تنفسی، ظاهر بینی مراجعه می کنند و برخی دیگر به عنوان تفنن این جراحی ها را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه جراحی های زیبایی بینی بیشتر در گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال شایع است، اظهار می دارد: ۸۰ درصد مراجعان جراحی های زیبایی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال را زنان و ۲۰ درصد را مردان تشکیل می دهند، همچنین ۱۰ درصد کل مراجعان برای جراحی های زیبایی بینی مردان و زنان بالای ۴۰ سال هستند که نسبت مردان به زنان در  این گروه سنی تقریبا با یکدیگر برابر است.

دکتر مشیری می گوید: قشرجوان به ویژه افرادی که برای تفنن و نه الزامات پزشکی برای جراحی بینی مراجعه می کنند ، دارای عقیده مشترکی هستند که بر اساس آن معتقدند بینی را باید کوچک کرد تا زیبا شود اما باید گفت که حجم بینی در چهره شرقی ها نباید از حد معینی کوچکتر باشد چون این خود موجب عدم تناسب در چهره می شود.

عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران تصریح می کند: بینی کوچک با چهره ایرانی به ویژه در زنان ایرانی همخوانی و تناسب ندارد و باید از حداقل حجم مناسب برخوردار باشد در صورتی که اغلب افراد به دنبال کوچک کردن این عضو هستند و این کوچک کردن نه تنها سبب زیبایی نمی شود بلکه کارایی بینی وعمل تنفس را کاهش می دهد.

وی ادامه می دهد: مسئله کوچک کردن و داشتن بینی کوچک باید از ذهن ایرانی ها حذف شود چون بینی متوسط، متناسب و حتی بزرگ؛ سالم تر و زیباتر از یک بینی کوچک با عدم کارایی و کمبود فیزیولوژیک خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کوچک کردن بینی از حد معین آن ضد زیبایی است و بینی باید حجم کافی داشته باشد تا بتواند تناسب چهره را پوشش دهد، می گوید: نیازهایی که به دنبال آنها جراحی بینی لازم و اجتناب ناپذیر می شود شامل انحراف مادرزادی و ژنتیک بینی، ضربه دیواره میانی بینی است که تنفس را مختل می کند و همچنین در صورت عدم تناسب بینی به خاطر برخی بیماری هایی نظیر تومور و جذام، نیاز پزشکی محض برای جراحی زیبایی بینی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مشاهده می شود، اغلب افرادی که برای این جراحی ها مراجعه می کنند بینی سالمی دارند و فقط با هدف کاذب کوچک کردن بینی به پزشکان مراجعه می کنند، می افزاید: وظیفه یک پزشک مسوول که لزوما باید تخصص و فوق تخصص این رشته را داشته باشد این است که موارد مراجعه های کاذب و غیر ضروری را از لیست عمل جراحی حذف کند و موارد مورد نیاز را هم با ذکر عواقب و عوارض احتمالی کاملا بیمار را آگاه کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی می گوید: عوارض احتمالی جراحی های زیبایی بینی شامل کوچک شدن بیش از حد بینی، کاهش کارایی تنفسی ، حسی ، بویایی و همچنین کاهش نقش تصفیه کننده و مرطوب کننده هوای تنفسی است که در همه جراحی  های بینی بویژه عمل های غیر ضروری مشاهده شده است.

۱۷۵ شکایت از متخصصان جراحی های بینی

معاون فنی  سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهرمی گوید: پزشکان حق ندارند که خود را درمانگر بیماری خاص بدانند و خود را برای جراحی خاصی معرفی کنند و این عمل بر خلاف قانون است.

دکتر امیر حسین کامبوزیا می افزاید: از لحاظ علمی یک پزشک و یا متخصص در رشته های جراحی پلاستیک، تخصص و توانایی جراحی هایی نظیر جراحی های بینی و یا ابرو را دارد اما بر اساس قانون نمی تواند خود را به عنوان یک جراح بینی و یا جراح ابرو در تبلیغات معرفی کند.

وی با بیان اینکه در صورت تبیلغات پزشکان در زمینه جراحی خاص، سازمان نظام پزشکی کشور با آنها برخورد خواهد کرد، اظهار می دارد: برخورد این سازمان با این پزشکان در سطح ابتدایی با توبیخ و تذکر کتبی شروع می شود و با توجه به میزان و نوع جرم حتی ممکن است به بسته شدن مطب هم بینجامد.

دکتر کامبوزیا می گوید: تبلیغات پزشکی در مجلات غیر پزشکی نظیر تبلیغات برای جراحی های زیبایی به ویژه در نشریات مربوط به زنان بر خلاف قانون و ممنوع است .

وی می افزاید: از سال ۱۳۷۸ تا نیمه خرداد ماه امسال ۱۷۵ پرونده مربوط به شکایات مردم از پزشکان جراح پلاستیک شده که این شکایات مواردی نظیر جراحی های بینی، شکم و پوست را شامل می شود که برای  ۹۸ پرونده رای صادر شده  و ۴۲ پرونده برائت گرفته است.

معاون فنی نظام پزشکی ادامه داد: این پرونده ها را نمی توان به عنوان تخلف پزشکی محسوب کرد بلکه می توان گفت این پرونده ها به علت قصور پزشکی نظیر اشکال در نحوه عمل، مشکلات تشخیصی و یا تکنیک های عمل جراحی، تشکیل شده است.

جراحی های بینی توسط افراد غیر متخصص افزایش یافته است  

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر می گوید: از آنجا که بینی در مرکز صورت قرار دارد بنابراین بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و از این رو جراحی بینی در دنیا از طرفداران زیادی برخوردار است.

دکتر فرهاد حافظی می افزاید: در برخی کشورهای دیگر انواع جراحی هایی نظیر جراحی های شکم، صورت و جراحی های دیگر زیاد انجام می شود اما میزان جراحی های بینی در ایران نسبت به دیگر کشورها بیشتر از کشورهای دیگر است ، چون سابقه جراحی های پلاستیک در ایران بیشتر از سایر کشورهای همسایه است و از سوی دیگر زیبایی بینی در صورت، زیبایی صورت را دو چندان می کند.

وی اظهار می دارد: جراحی های بینی باید توسط متخصصان گوش و حلق و بینی صورت گیرد اما متاسفانه امروزه به علت مسائل مالی جراحان عمومی، دندانپزشکان، جراحان فک و کسانی دوره های لازم برای انجام این جراحی ها را طی نکرده اند نیز  به انجام این جراحی ها می پردازند.

عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران ادامه می دهد: جراحی های بینی توسط جراحان غیر متخصص در این رشته می تواند نتایج و صدمات بدی را به دنبال داشته باشد و سبب شود که افراد متقاضی این جراحی ها به علت ایجاد ناراحتی ها و فرم بد بینی در نهایت به پزشکان متخصص مراجعه کرده و جراحی را برای مراتب دیگر به جراحی ها و ترمیم مراجعه کنند.

وی می گوید: اگر بینی به وسیله افراد غیر متخصص جراحی شود ضمن اینکه فرد متقاضی زیبایی مورد نظر خود را نمی تواند به دست آورد، ممکن است برای وی ایجاد مشکلات تنفسی شود که بار دیگر وی رابه عمل مجدد مجبور کند و باید گفت که جراحی های بینی برای بار دوم و سوم بسیار مشکل تر از جراحی برای بار نخست است چرا که علاوه بر ایجاد چسبندگی اگر قسمت هایی در بینی بیش از حد معمول برداشته شده باشد می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

دکتر حافظی می گوید: بیشترین گروه سنی متقاضی برای جراحی های زیبایی بینی افراد ۱۶ تا ۲۸ سال هستند که با افزایش سن  تعداد متقاضیان جراحی های بینی کمتر شده و افراد در سنین بالاتر به جراحی هایی نظیر جراحی های شکم ناشی از افتادگی های شکم که معمولا بر اثر حاملگی ها ایجاد می شود روی می آورند اما انجام این عمل ها هم مانند جراحی های زیبایی بینی هیچ ضرورتی ندارد.

بر جراحی های زیبایی بینی نظارت نمی شود

وی تصریح می کند: از آنجا که پرداخت هزینه این جراحی های زیبایی مورد قبول بیمه نیست ،  بنابراین بر روی این جراحی ها نظارتی هم صورت نمی گیرد و تمامی مسائل از قبیل مسائل مالی مطرح شده در زمینه این جراحی ها به ارتباط میان فرد متقاضی و جراح باز می گردد و فقط درصورت اعتراض شخص متقاضی جراحی زیبایی، سازمان نظام پزشکی در این مورد وارد عمل می شود.

وی می گوید: به علت وجود بازار بی رویه در این رشته  هر روز افراد غیر متخصص زیادی وارد این حرفه می شوند بنابراین به افراد متقاضی برای جراحی های بینی که انجام جراحی آنها  ضرورت دارد توصیه می شود که فقط به افرادی که مجوز و تخصص انجام این جراحی ها را دارند مراجعه کنند تا از بروز بسیاری از مشکلات جانبی حین عمل و پس از آن جلوگیری شود.

عوارض جراحی رینو پلاستی
مقدمه:
آیا عضوی در بدن یافت می شود که بیشتر از چهره و اعضای تشکیل دهنده آن بتواند حالت جذابیت به شخص بدهد؟
ااین چهره شخص است که حالت و تعلق فامیلی ونژادی را به تصویر می کشد ومعرف شخصیت فردی می باشد.
از نظر پسیکولوژی همانطور که هنرمندان با ماسک بر صورت خود می توانند مفهوم تراژدی یا کمدی نمایشنامه را بیان کنند چهره نیز می تواند به دنیا بگوید ما کی هستیم از جه جنس ونژادی هستیم و تاثیر آن در آنچه ما در آینده خواهیم بود چه می باشد. در همین چهره است که بینی به عنوان یکی از اعضای صورت سوای عمل فیزیولوژیک مهم خود رل بسیار اساسی در زیبایی و جذابیت آن دارد. حال ما جراحان باید دست در دست هم بدهیم با تجربیات سالیان دراز خود و با راهنمایی ها وآموزش صحیح با خود وهمکاران جوان کاری کنیم که این عضو ظریف و این دستگاه فیزیولوژیک مهم آسیب نبیند تا صاحب خود را رنجیده خاطر و جراح را ناکام ننماید.
عوارض:
با در نظر گرفتن وفور این گونه اعمال جراحی که یکی از بیشترین عملهای جراحی انتخابی را تشکیل می دهد ما باید این عوارض متعدد را در نظر داشته باشیم و در صدد کم کردن وموربید یتی و خدای نا خواسته مرگ میر ناشی از آن باشیم.
بینی از نظر آناتومی توبو گرافیک دارای نه قسمت ساختمای است که پنج قسمت در ظاهر به صورت محد بند که عبارتند از نوک بینی قسمت سفالیک و فوقانی بینی (در سوم بینی) کالوملا ِ ناستریل در دو طرف و قسمتهای مقعر و کونکاو چهار عدد دو قسمت مثلث نرم و دو قسمت دیواره های طرفیست که نسبت به وارد کردن صدمه به هر یک از این قسمتها عوارض به شرح زیر طبقه بندی میشود:
۱- تغییر شکل نوک بینی
۲- تغییر شکل کالوملا
۳- نقائص مربوط به پیرامید بینی
۴- عوارض ناشی از استوتومی طرفی و وسطی و غضروفهای بالای طرفی و پاینی طرفی بینی
۵- عوارض ناشی از رینو پلاستی خارجی یا جراحی باز
۶- عوارض عمومی از قبیل خونریزی، عفونت و عوارض متابولیسم
۷- عوارض فونکسیونل از قبیل اختلال در حس بویایی یا انسداد راههای هوایی
۸- عوارض نادر
نتیجه گیری:
جراحان در درجه اول باید تحت نظر اساتید فن روی جسدکار کنند تا آماده جراحی روی بیمار گردند. برای این عمل جراحی انتخابی بینی بررسی و معاینات بالینی و پاراکلینیکی و مصاحبه با بیمار و تشریح کردن هر گونه پیش آمد غیر مترقبه و روشن کردن ذهن مراجعه کننده که از نظز زیبایی تن به این عمل انتخابی می دهد چه از نظر نحوه بیهوشی و چه پیامد عوارض جراحی ضروری است .و سپس به گرفتن فتو گرافی بیمار قبل از عمل مبادرت شود.
نواقص مادر زادی و تروماتیک بعلت صدمات شدیدی که بیمار درموقع مراجعه دارد با عمل کاسمتیک بینی فرق می کند چه در اینگونه موارد بیمار توقع زیبا شدن ندارد و بهتر کردن وضع نا خوشایند بیمار او وجراح را خوشحال خواهد کرد.
بدون جهت به بیمار قول زیبایی دادن چه بسا عواقب نا گواری در آینده خواهد داشت باید گفت که بهبودی تنها به چاقو ومغز جراح وابسته نیست عوامل متعدد دیگر در این زمینه هست که آن بستگی به وجود خود بیمار دارد .

مقدمه

در سراسر تاریخ، سینه های بزرگ معمولا نشانه ی زنانگی بوده است و توانایی زن را در طبیعت جهت بالندگی و پروراندن مورد تأکید قرار داده است. هنوز هم یک زن با سینه های قابل ملاحظه ای بزرگتر از استاندارد زیبا شناختی زمان خودش، ممکن است غیر طبیعی یا بد شکل به نظر برسد.

در این مورد شکی نیست که سینه های بزرگتر ازحد معمول با ایجاد اثراتی [هم فیزیکی و هم روحی] باعث ناراحتی و نگرانی یک زن می شود. از نظر فیزیکی سینه های بزرگ، شکل و فرم شانه و گردن را از بین برده و باعث ایجاد پشت درد و گردن درد می شوند؛ همچنین باعث ایجاد انحراف در وضع نشستن ودر موارد شدیدتر باعث مشکل تنفسی می شوند. سینه های بزرگ ظاهر یک زن را تحت الشعاع خود قرار می دهد و باعث میشود که او غیر موزون به نظر برسد و نیز ورزش کردن را برای او مشکل یا غیر ممکن می کند.

 از نظر روانشناختی،خیره شدن ها و نگاه ها و عقاید گستاخانه ی دیگران باعث می شود که کسانی که دارای سینه های بزرگ هستند خجالتی و کم رو شده و در نتیجه لباس های گشاد بپوشند تا ناموزونی خود را پنهان کنند. اعمال جراحی برای کوچک کردن سینه ها، سال هاست که انجام می شود و در حقیقت اولین عمل جراحی برای کوچک کردن سینه ی زنان احتمالا در سال( ۱۶۶۹) توسط ویلیام دارستون در انگلستان انحام شده است.اگرچه هدف اصلی این عمل جراحی کاهش حجم و وزن سینه است، ولی افزایش زیبایی به همان اندازه مهم است.

 درطول سالیان متمادی روشها و تکنیک های جراحی، اصلاح شده و بهبود پیدا کرده اند؛ تا ایمنی و همچنین زیبایی بیشتری از این اعمال جراحی حاصل گردد.

آیا من یک کاندیدای مناسب هستم؟

تنها با یک مشاوره می توان به جواب این پرسش دست یافت. در مشاوره، دکتر منافی از شما درباره ی سابقه ی عمومی پزشکیتان ، مثل جزئیاتی درباره ی هر نوع عمل قبلی پستان و همچنین وضعیت زایمانی شما سؤالاتی خواهد کرد. اگر چه این عمل می تواند برای تمام زنان در تمام سنین مفید باشد، ولی معمولا قیل از اینکه سینه ها کاملا رشد کنند این عمل هرگز انجام نمی شود. بعلاوه، بیمارانی که قصد حامله شدن دارند، باید معمولا عمل را تا بعد از کامل شدن افراد خانواده شان به تأخیر بیاندازند. دلیل این کاراین است که اگر حاملگی ای بعد از این عمل جراحی رخ دهد ممکن است، باعث بزرگ شدن دوباره پستانها شود.

بنابراین قبل از هر تصمیمی برای انجام عمل جراحی برای کوچک کردن پستان، باید به طور طبیعی هر نوع خطر و ریسک و نیز تمام فواید آن سنجیده شود.اگر شما سیگاری هستید باید قبل از عمل سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن به طور جدی رگهای خونی را تنگ می کند و بنابراین جریان خون را در آن ناحیه کاهش داده و باعث می شود که التیام یافتن و جوش خوردن زخم ها کند شود. همچنین آسپرین و بعضی داروهای ضد التهاب و مسکن¬ها و دیگر دارو ها می توانند باعث افزایش خونریزی شوند، بنابر این نباید آنها را مصرف کنید. بهترین کار این است که در اولین ویزیت همه این اطلاعات را به پزشکتان اطلاع دهید.

اگر شما اضافه وزن قابل توجهی دارید، پیشنهاد می شود، ابتدا وزن خود را کاهش دهید. در حقیقت در بسیاری از مواقع بدست آوردن سینه های کوچکتر می تواند انگیزه ای برای کاهش وزن باشد.
بسته به سن شما، ممکن است نیاز باشد که قبل از عمل جراحی ماموگرافی انجام دهید. این کار در مشاوره اولیه نیز توصیه خواهد شد.

عمل جراحی شامل چه کارهایی است؟

قبل از عمل دکتر منافی با یک قلم نشانه گذاری ، روی سینه ها علامت می گذارد، تا محل دقیق و اندازه ی جدید سینه های عمل شده را تعیین کند. بافت سینه، چربی و پوست اضافی برداشته می شوند و نوک سینه و بافت های باقیمانده به مکان جدید در موقعیت بالاتر انتقال می یابند. تمامی این اعمال طبق نشانه هایی که قبل از عمل گذاشته شده است، انجام می شوند. نوک سینه معمولا، به طور تقریبی در طول خطی مطابق با وسط بازوی شما (مکان ایده ال و طبیعی)، روی سینه قرار می گیرد.

 خطی که روی آن بخیه زده می شود، دور نوک سینه و در مکان جدید آن می باشد. این خط به طور عمودی به طرف پائین تا زیر سینه ادامه پیدا می کند. در این نقطه، طبق روش مورد استفاده، جای زخم ممکن است در این مکان پایان یابد یا گاهی ممکن است تا خط زیر سینه نیز ادامه پیدا کند. دکتر منافی در این مورد با شما در زمان مشاوره صحبت می کند.

 در انتهای عمل جراحی، بسته به میزان خونریزی در زمان عمل، در صورت نیاز، لوله های تخلیه کننده موسوم به درن معمولا زیر پوست سینه کار گذاشته می¬شود تا هر نوع مایع سیال یا خونابه ای که ممکن است، بعد از عمل جراحی ایجاد شود، توسط آن ها تخلیه گردد. نهایتا یک سوتین مناسب جهت حفظ پانسمان، به کار می رود.

چه نوع داروی بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد و عمل جراحی چقدر طول می کشد؟

عمل جراحی کوچک کردن سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولا حدود ۳ ساعت طول می کشد .

چه مدت باید در بیمارستان بمانم؟

طول مدت ماندن در بیمارستان، بستگی به حال عمومی بیمار و میزان ترشحاتی دارد که از بدن شما تخلیه می شود؛ وقتی این ترشحات به حداقل رسید (معمولا روز بعد ) لوله ها برداشته می شود و بانداژها سبک می گردند؛ به شما یاد داده می شود تا یک سوتین با بند کمکی که کمی محکم است و در زیر آن سیم و میله ندارد، بپوشید.
گاهی اوقات ممکن است شب دومی را هم در بیمارستان بمانید.

بعد از عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از عمل شما لوله ی تزریقی را برای حداقل یک روز خواهید داشت تا ما بتوانیم مایعات از دست رفته در هنگام عمل جراحی را جایگزین کنیم. تزریق خون به طور معمول مورد نیاز نیست به جز در موارد بسیار استثنائی و نادر(خونریزی زیاد )بعد از عمل جراحی بسیار مهم است که گردش خون را در پاهایتان حفظ کنید وبنابر این به شما توصیه خواهدشد تا فعالانه پاها،زانوها و باسنتان را به طور منظم حرکت دهید.
بعد از اتمام اثر داروی بیهوشی،شما متوجه باندهای مورد استفاده در اطراف سینه هایتان و همچنین بسته به روش مورد استفاده برای عمل جراحی، متوجه درن (لوله های تخلیه ) خواهید شد.
معمولااین لوله ها در محل عمل قرار داده شده اند تا موادی را که از خون یا مایعات دیگر تشکیل شده اند و گاهی اوقات بعد از عمل تجمع می یابند، تخلیه شود. وقتی ترشحات به حداقل رسید این لوله ها برداشته میشوند. سپس پانسمانها شما مجدداً تعدیل و تنظیم می شوند و سپس به شما یاد داده می شود تا یک سینه بند ورزشی بدون میله و سیم به منظور کمک کردن برای نگه داشتن سینه ها بپوشید.
شما همچنین ممکن است متوجه یک ردیف بخیه یا کلیپس های فلزی بسیار کوچک روی خطوطی که بخیه زده شده است، بشوید. قبل از مرخص شدن از بیمارستان معمولا به شما وقت ملاقاتی داده می شود (حدود پنج روز بعد ) تا این پانسمانها را بردارند و بانداژها را سبک کنند. در این مقطع ممکن است بدلیل ورم و خونمردگی پستانها خیلی مطلوب نباشد و بزرگ بودن یا چین و چروکهای احتمالی به دلیل همین مسئله موقتی می باشند و در طی هفته های آینده بهتر خواهند شد.

چه نوع اثرات و عوارض جانبی را باید انتظار داشته باشیم؟

بعد از عمل جراحی سینه هایتان ورم کرده و کبود خواهد شد. کبود شدگی معمولا ۲ الی۳ هفته طول می کشد. در حالی که بیشتر ورم سینه تان در طی این مدت از بین خواهد رفت؛ کمی ورم کردگی نامحسوسی ممکن است تا ۳ ماه باقی بماند.

 بعد از عمل جراحی ممکن است متوجه شوید که سینه ها سفت شده اند، مخصوصا روی لبه های ناحیه ی بریدگی. این به خاطر فرایند جوش خوردن زخم است و درصورت نیاز ماساژهایی که توسط جراح به شما آموزش داده خواهد شد می تواند جهت بهبود سریعتر و رفع سفتی سینه ها مؤثر واقع گردد؛ هر چند ممکن است این وضعیت چند ماه به طول انجامد.
شما باید منتظر باشید که حس پوست اطراف نوک سینه و خود نوک سینه بعد از عمل جراحی کم شوند و این به خاطر شوک عمل جراحی و صدمه ای است که به اعصاب این ناحیه وارد شده است. اگر چه این حالت بعد از چند ماه بهبود پیدا می کند،ولی کرخ شدگی و بی حسی دائمی نیز ممکن است بدنبال آن روی دهد.

 بطور معمول سینه ها کمی ناصاف و نا همگون خواهند شد و در این مورد استثنا برای خانم های دارای سینه های بزرگ وجود ندارد.اگرچه تمام تلاش برای متقارن شدن سینه ها انجام می شود اما همیشه این تقارن به دست نمی آید. عمل جراحی کوچک کردن سینه احتمالا یکی از شایع ترین اعمال زیبایی پستان می باشد. بنابراین بسیار مهم است که شما با جراحتان صحبت کنید، تا ببینید که شناخت کامل از چیزی که می خواهید، دارد یا خیر. تا جایی که ممکن است ، سعی کنید منظورتان را طوری بیان کنید که جراح بفهمد که بزرگی یا کوچکی که می خواهید از این عمل جراحی به دست آورید، چقدر است. این کار امکان و احتمال برداشتن بیش از حد یا کمتر از حد لازم را به حد اقل می رساند.

 اگرچه روش و تکنیک مورد استفاده توسط دکتر منافی بهترین همخوانی و انسجام ممکن بین دو سینه و نوک سینه را تا حد ممکن تضمین می کند، ولی امکان و احتمال شیر دادن از سینه ها بعد از جراحی را تضمین نمی کند.

جای زخم ها چگونه به نظر می رسند ؟

ایجاد اسکار(جای زخم)پس از اعمال جراحی یک عارضه نمی باشد و یک رویداد عادی محسوب می گردد. در عمل کوچک کردن سینه، جای زخم ها تا اندازه ای به مدت طولانی باقی می مانند و ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا التیام یابند.

 شما باید انتظار داشته باشید تا جای زخم ها درآغاز قرمز، بر جسته و حتی همراه به خارش باشند اما به مرور زمان محو و صاف می شوند. این حالت طبیعی فرایند جوش خوردن زخم می باشد. اگر چه مهم است به یاد داشته باشید که این فرایند ممکن است دو سال طول بکشد تاکامل شود.

 ماساژهای روزانه روی جای زخم ها در این دوره ی زمانی توصیه می شود چون این کار باعث سریع و آسان تر شدن این فرایند می شود. اگرچه باید بدانید که یک جراح مسئول در موقعیتی نیست که بتواند ظاهر نهایی زخم ها را پیش بینی کند و مهترین عامل در شکل اسکار بعد از عمل، به استعداد بدن بیمار در مورد ترمیم زخم برمی گردد اگر فرد مستعد به تولید گوشت اضافی باشد عموماً این حالت ایجاد می شود و نمی توان بطور قاطع از آن پیشگیری کرد. با این حال همانطور که ذکر شد ،جای زخم ها کمرنگ می شوند و به مرور زمان بهبود می یابند.

آیا این عمل جراحی پردرد و دردناک است ؟

چند روز بعد از انجام عمل جراحی ، احتمالا میزان متعارفی درد خواهید داشت که باید با  استفاده از مسکن مناسب کنترل شود. درد معمولا بعد از (۴- ۵)روز بهبود می یابد.

چه چیزی ممکن است غلط یا اشتباه از آب در آید ؟

عمل جراحی کوچک کردن سینه با یک عمل جراحی مناسب توسط یک جراح پلاستیک مجرب ،خطرات کمی دارد، با این وجود اشکالات خاصی همراه با این عمل و فرایند، می تواند رخ دهد. مثل هر عملی، خطر عفونت که مهم نیز هست، همیشه وجود دارد.این خطر با یک روش جراحی دقیق و به کار گیری داروهای پیشگیرانه آنتی بیوتیک هم در زمان عمل جراحی، هم بعد ازآن به حد اقل می رسد. با این حال علی رغم این کارها، احتمال عفونت نسبتا خفیفی وجود دارد و می تواند در اطراف مکانهای بریدگی بوجود بیاید، اما معمولا در طول یک دوره دو هفته ای فرو کش می کند.
خطراتی مانند لخته شدن خون نادر و کم می باشند. ماساژ پاها در حین و بعد از عمل و نیز سریع تر راه رفتن و حرکت کردن بعد از عمل جراحی این خطر را کم میکند.

همانطور که گفته شد بعد از عمل جراحی ورم و التهاب محل عمل مورد انتظار می باشد. وقتی ورم خفیف یا متوسط وجود دارد بدن سریعا آن را مجددا جذب می کند. گهگاهی خونریزی بیش از حد می تواند باعث ایجاد ورم مهمتر و بیشتری شده و خونمردگی(جمع شدن خون زیر پوست)ایجاد شود. اگر این اتفاق افتاد درن تخلیه جراحی برای خارج کردن خونها لازم می باشد ولی در نهایت این مسئله روی نتیجه ی کار تأثیری ندارد.

نوک سینه روی پایه ی بافت اصلی قرار دارد و در اکثر بیماران به صورت طبیعی و نرمال همراه با انقباض طبیعی و مقداری حساسیت باقی می ماند. در موارد بسیار نادری بافت اصلی سینه نمی تواند خونرسانی خوبی برای نوک سینه داشته باشد و نمی تواند زیستائی نوک سینه را حفظ کند در نتیجه اطراف نوک سینه باید به مدت طولانی پوشیده بماند تا جوش خوردگی طبیعی رخ دهد.
گاهی ممکن است قسمتی و به ندرت حتی تمام پوست نوک سینه ریزش داشته باشد (به خصوص در افراد سیگاری).در این حالت نوک سینه باید توسط یک فرایند ثانویه بازسازی شود. با استفاده از روشها و تکنیک های جدید و مدرن این اشکال کاملا بعید می باشد.

در طول هفته ی اول بعد از عمل جراحی بعضی بیماران ممکن است قسمتی از زخمشان خوب جوش نخورد و یا حتی خراشیدگی پوست یا پوست رفتگی در هر نقطه از محل های برش داشته باشند. یکی از معمول ترین مکان هایی که این اتفاقات ممکن است رخ دهد جایی است که زخم عمودی به زیر سینه می رسد، این یک اشکال موقت است که در این حالت لازم است پانسمانها مرتب در آغاز عوض شوند. بالاخره کـبره زخم در این قسمت بعد از ۳ – ۴ هفته متعـاقبـا خواهد افتـاد.یک بانـداژ با پـوشش نرم بـرای دوره ی کوتاه چند هفته ای احتمال وقوع چنین حالتی را کاهش می دهد.اگرچه مقداری از بین رفتگی پوست در اطراف جای زخم ممکن است روی دهد. در صورت لزوم بعداً عمل جراحی ترمیمی باید صورت گیرد.

چقدر طول می کشد تا من به حالت نرمال باز گردم ؟

عمل جراحی کوچک کردن سینه نسبتا یک عمل جراحی بزرگ و مهم می باشد و همیشه باید به خودی خود به آن اهمیت داد. سعی نکنید سریع شروع به کار کنید. احتمالا چند هفته باید بگذرد تا شما احساس کنید که همه چیز عادی شده است.اگر چه بعضی از افراد بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز می توانند کارهای سبک خود را انجام دهند.ولی بعضی دیگر ترجیح می دهند ۱ تا ۲ هفته بیشتر استراحت کنند.

راه رفتن در ۳ تا ۴ هفته اول مفید است؛ چون باعث بهبود گردش خون می شود و ورم ایجاد شده و احتمالا لخته شدن خون را کاهش می دهد. بلند کردن چیزهای سنگین یا فعالیت و کارهای سخت و دشوار در ۶ هفته ی اول بعد از عمل جراحی ممنوع است.

اگر کاری که انجام می دهید ایجاد ناراحتی می کند، پس آن را انجام ندهید!

خلاصه

جراحی کوچک کردن سینه احتمالا یکی از اعمال جراحی زیبایی است که بیشترین میزان رضایت از عمل را به همراه دارد. این بدان علت است که زنانی که سینه های بیش از حد بزرگ دارند و سالهاست به خاطر تأثیرات آن دچار ناراحتی هستند به راستی آزاد می شوند و کارهایی را که قبل از عمل برایشان سخت و ناراحت کننده بوده، می توانند انحام دهند. به روشهای مختلف این زنان احساس می کنند زندگی جدیدی یافته اند و بنابر این قادرند با مشکلات و مواردی که هر روز برایشان پیش می آید با علاقه و اعتماد به نفس بیشتر بر خورد می کنند.

مقدمه

بزرگ کردن سینه یکی از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی مورد در خواست بانوان است. این فرایند شامل عمل جراحی است که پروتز های مصنوعی برای افزایش اندازه و بهبود شکل سینه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برآوردها و حدس ها حاکی از آن است که بیش از سه میلیون زن در سراسر دنیا در ۳۵ سال اخیر پروتز سینه گذاشته اند و هر سال دهها هزار زن می خواهند که تحت این عمل جراحی قرار گیرند. بسیاری از زنان تصور می کنند که انجام عمل بزرگ کردن سینه باعث بهبود و بهتر شدن اندازه و شکل سینه ی آنها می شود؛ چون بر این باورند که سینه هایشان بسیار کوچک و اندازه یا شکلش نا موزون و نا متوازن یا غیر جذاب است. بعضی از زنان سینه هایی دارند که کاملا رشد نکرده است یا بعد از حاملگی یا تغییر وزن یا پیر شدن به میزان قابل توجهی اندازه و شکلش را از دست داده و تغییر کرده اند.

تصمیمی که برای انجام عمل بزرگ نمودن سینه گرفته می شود، باید کاملا شخصی و آگاهانه باشد و نباید صرفاً برای خشنود کردن کس دیگری گرفته شود. مثل هر عمل جراحی زیبایی دیگر، عمل بزرگ کردن سینه هیچ کدام از مشکلات اصلی زندگی را حل نمی کند، اما ممکن است به افزایش اعتماد به نفس و شکل ظاهری بیمار کمک کند.تمام فواید بالقوه مورد بحث، در زمان مشاوره مورد بررسی قرار می گیرند.

امروزه خانمی که می خواهد عمل بزرگ کردن سینه را انجام دهد، حق انتخاب در نوع عمل جراحی را دارد، بدین طریق می تواند نمای ظاهری و نتیجه مورد نظر را بدست آورد. بعضی از این حق انتخاب ها عبارتند از : نوع، اندازه پروتز، و برش ایجاد شده جهت جاگذاری پروتز سینه. مشخصاً برای هر انتخاب فواید و مضراتی وجود دارد، به هر حال به مراجعه کننده اطلاعات داده می شود و بدین وسیله اوست که با مشاوره تصمیم می گیرد کدام روش برایش بهترین است.

اطلاعات اصلی و اساسی در مورد پروتز های سینه

مهم است که بدانیم پوسته ی خارجی یا پوشش تمام پروتزها از سیلیکون ساخته شده است. اگرچه، ماده ی پر کننده ی موجود می تواند متفاوت و از مواد مختلف باشد که این مواد عبارتند از : آب نمک، ژل سیلیکون خالص که خود به دو دسته ژل ساده و ژل منسجم (همبسته) تقسیم می شود. ژل شکر و نمک (هیدروژل) و روغن سویا (تری لوسنت) که اخیراً کشف شده اند، فعلاً تا بررسی های بیشتر در مورد ایمنی آنها، مورد استفاده قرار نمی گیرند.

ژل سیلیکونی فعلاً رایج ترین نوع مورد استفاده می باشد. در اروپا نمودارهای فعلی توزیع فروش [۷۰%سیلیکون، ۱۵% آب نمک، ۱۵% بعدی، پر کننده های دیگر مثل هیدروژل و روغن های سویا] را نشان می دهند. چون ژل سیلیکونی از سال ۱۹۶۳در دسترس می باشد بنابر این جراح ها بیشتر از ۴۰ سال است که در مورد این نوع پروتز ها تجربه دارند و در حال حاضر استفاده از آن، بیش از هر نوع دیگری معمول است. در طی سال ها تغییرات و پیشرفت هایی ایجاد شده که پوشش های سطحی از موادی با فرمولاسیون جدید تر ساخته شده اند و این پوشش ها طوری طراحی شده اند که “پارگی جدار” و انتشار مقادیر بسیار کم از جزء ژل سیلیکونی (ژل پر کننده) را به حداقل می رسانند.

جالب توجه اینکه پروتز ژل سیلیکون استاندارد بیش از انواع پروتزها همان احساس سینه طبیعی را ایجاد می کند؛ که احتمالا این مسئله به خاطر نرمی ذاتی ژل سیلیکونی می باشد.

مختصر اطلاعاتی در مورد سیلیکون

بسیاری از خانم ها در مورد این نوع عمل جراحی بدون شک داستان های ترسناکی شنیده اند. ازجمله مسمومیت زایی سیلیکون یا ایجاد بیماری خود ایمنی/ بافت همبندی پروتز که مربوط به “تراوش”یا مهاجرت ژل می باشند.

در نتیجه در مورد عمل بزرگ کردن سینه در دوازده سال اخیر تبلیغات مخالفی دریافت شده است، مخصوصاً از طریق عملکردهای غیر مسئولانه ی رسانه ها که بدین طریق علی رغم حقایق موجود، ادعاها و سئوالاتی در مورد ایمنی سیلیکون مطرح شده است.

بدون شک، بیشتر این داستان ها بعد از این که سازمان مدیریت غذا و دارو در امریکا (FDA) در ژانویه ی۱۹۹۲ استفاده از پروتزهای سیلیکونی را در امریکا ممنوع کرد، بوده است.
سازمان مدیریت غذا و دارو در امریکا (FDA) به این نتیجه رسیده بود که “هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که ژل سیلیکون که پروتزها با آن پر میشوند ایمنی ندارند اما مدارک کم و ناکافی برای اثبات ایمنی آن وجود دارد.” تمام موارد بالا نتیجه دعوی حقوقی در حال رسیدگی بر ضد تولیدکنندگان پروتزهای سیلیکونی بود که این دعوی از طرف زنانی بود که پروتز داشتند و نشانه ها و علائم زیادی از بیماری ای که به اصطلاح “بیماری خود ایمنی مربوط به سیلیکون” نامیده شده است؛ را دارا بودند. در حقیقت بررسی مدارک دادگاه در امریکا نشان داد که بیش از ۲۱۶ نشانه ی جداگانه در ارتباط با سیلیکون به ثبت رسیده است این تعداد تنوع نشانه جداگانه در هیچ بیماری دیگری دیده نشده است!

از این زمان فعالیت بیشتر و بحث و گفتگوهای فراوانی در مجامع پزشکی انجام شد، تا اثبات کنند که آیا پروتزهای سیلیکونی ایمن و بی خطر هستند یا خیر. برای این کار مقدار زیادی اظهاریه و بیانیه منتشر شد و نتایج زیادی گرفته شد. به طور خلاصه بعضی از آنها عبارتند از :
۱)در ژانویه ۱۹۹۲ رئیس متصدیان پزشکی امریکا به جراحان و پزشکان اطلاع داد که سازمانهای بهداری امریکا به چنین نتیجه ای رسیده اند که هیچ دلیلی برای کناره گیری و دست کشیدن از استفاده از پروتز به خاطر هراس و ترس های واهی موجود در امریکا وجود ندارد!

۲) در آوریل ۱۹۹۴ یک کمیته متخصص که توسط دپارتمان بهداشت تعیین شده بود، به این نتیجه رسید که هیچ مدرک علمی در مورد ارتباط پروتز های سیلیکونی با بیماری خود ایمنی یا بیماری بافت همبند وجود ندارد.

۳) ادعاهایی وجود دارد که سیلیکون کلا باعث ایجاد یک سندرم جدید می شود. این ادعاها براساس گزارشات موردی است و بنابراین نوع مطالعاتی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد. در پاسخ و جواب این ادعا کالج روماتولوژی امریکا بیانیه ای در اکتبر ۱۹۹۵ بر اساس مطالعات تحقیقاتی روی بیش از ۷۸۰۰۰ زن منتشر کرد. بیانیه به این صورت بود که سیلیکون، بیماران را در معرض هیچ خطر اضافی در مورد بافت همبندی یا بیماری روماتیسمی قرار نمی دهد. و هیچ دلیلی برای منصرف کردن زنان از چنین عمل جراحی به خاطر ابتلا یا وخیم تر شدن (بد تر شدن )یک بیماری و ناراحتی بافت همبندی جود ندارد.

۴)حداقل ۲۹ مورد مطالعه و مقاله حداقل در ۱۰ سال اخیر در سراسر دنیا به چاپ رسیده است که بیشتر از ۲۰۰۰۰۰ زن در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته اند و در هیچکدام از آنها رابطه ای بین بیماری معروف به “بیماری خود ایمنی سیلیکون ” و پروتز دیده نشده است.

۵)کشف سیلیکون در مایعات بدنی باید بصورت متناسب بصورت و پرسپکتیو مورد بررسی قرار بگیرد، سیلیکون به میزان زیادی در محیط اطراف ما و در برخی مواقع احتمالا در بدن بیشتر مردم وجود دارد. تماس و ارتباط ما با سیلیکون در سراسر زندگمان زیاد است و سیلیکون به طور گسترده در داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیکون بعنوان یک لغزاننده (لوبریکنت) در هر نوع سوزن یک بار مصرف، سرنگ و لوله های درون سیاهرگی مورد استفاده قرار می گیرد.سیلیکون ها در روژ لب ها، لوسیون های برنزه کننده، فرایند های تولید غذا، کرم های پوست، اسپری مو و لوازم آرایشی کاربرد دارند. در بیش از ۱۰۰۰ محصول دارویی از سیلیکون بعنوان یک جزء سازنده یا در فرایند تولید وسایلی مثل دریچه های مصنوعی قلب، مفاصل و دستگاه تنظیم ضربان قلب( … ) استفاده می گردد.

۶) در جولای ۱۹۹۸، دپارتمان بهداشت کشفیات و نتایج را به دنبال بررسی ها و مطالعات کمیته ی تشکیل شده برای بررسی ایمنی پروتزهای سیلیکونی، منتشر کرد. این کمیته که بیشتر از دانشمندان و استادان دانشگاه تشکیل شده بود به این نتیجه رسید که هیچ مدرک علمی در مورد ارتباط پروتزهای سیلیکونی با این بیماری وجود ندارد. (گزارش ۳۶ صفحه ای کامل آن را میتوانید از روی اینترنت و از سایت های مربوطه مطالعه فرمائید)

با توجه به این بیانیه، به طور منصفانه باید قبول کرد که بعضی زنان که عمل جراحی بزرگ کردن سینه داشته اند، ممکن است متعاقبا در بعضی مراحل زندگیشان دچار ناراحتی خود ایمنی یا بافت همبندی بشوند. چون این ناراحتی ها نسبتا در میان مردم متداول و رایج می باشند، علی رغم اینکه آیا آنها عمل پروتز گذاری سینه داشته اند یا نه، آیا ممکن نیست که به هر حال دچار این بیماری ها شوند ؟

این نوع سؤال ها فقط با تجزیه و تحلیل آماری دقیق و آزمایش گروهی از افرادی که عمل پروتز گذاری سینه داشته اند و مقایسه ی آن ها با تعداد و انواع مشابهی از افرادی که عمل جراحی پروتزگذاری سینه نداشته اند، می توانند پاسخ داده شوند. سپس اگر مشخص شد که گروهی از زنان که عمل پروتزگذاری سینه ی سیلیکونی داشته اند، تعداد بیشترشان دچار بیماری های خود ایمنی هستند؛ پس یک ارتباط اتفاقی می توان بین آن ها پیدا کرد. اگرچه، در این لحظه بعد از بررسی تمام اطلاعات و داده های مربوطه، منطقی به نظر میرسد که بگوییم هیچ مدرک علمی و قاطعی وجود ندارد که نشان دهد مواد سیلیکونی موجود در پروتزهای سینه خطر بیماریهای بافت های همبندی یا سرطان سینه را افزایش می دهد.

ـ قبلاً از ژل سیلیکون برای پر کردن نقائص بافت نرم و چین و چروکها به شکل تزریق استفاده می گردید که این مسئله سالهاست ممنوع گردیده است. کارخانه های سازنده پروتز سیلیکون علاوه بر استحکام دادن جدار پروتزها امروزه بیشتر از ژلهای چسبنده و همبسته نرم استفاده می کنند که حتی در صورت بریده شدن جداره نیز از هم جدا نشده و پخش نمی شوند

منبع: وبلاگ m2t.blogfa

منتشرشده در مقالات

توصیه‌های لازم پس از عمل بینی

ک جراح و متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه باید از مصرف غذاهای جویدنی در روزهای اول پس از عمل بینی پرهیز شود، گفت: توصیه می‌شود پس از عمل جراحی بینی تا شش هفته از عینک آفتابی استفاده نشود.
دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تنفس از طریق بینی ۲ تا ۳ ماه پس از جراحی بینی به علت التهاب شدید مخاط در مجاری هوایی دچار مشکل می‌شود، اما این مشکل کوتاه مدت است. پرهیز از مصرف غذاهای جویدنی در روزهای اول پس از عمل الزامی است و هنگام خواب نیز زیر سر بیمار باید بلند باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: گچ بینی از جنس فایبرگلاس است و ۷ روز پس از عمل توسط پزشک برداشته شده و بخیه‌ها کشیده می‌شوند. بیمار باید هنگام برداشتن گچ و کشیدن بخیه‌ها به علت اندک درد احتمالی قبل از مراجعه به پزشک حمام کند تا گچ صورت خیس بخورد و راحت‌تر برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه در روز دوم تامپون‌ها از بینی توسط پزشک جراح خارج می‌شوند و بینی باید پس از آن با سرم شست‌وشو شود، اظهار کرد: بیمار باید از سرنگ پنج سی‌سی بدون سوزن آن استفاده کند و ابتدا سرم را بکشد و در وضعیت ایستاده یا خوابیده از کنار چسب‌ها، سرم شست‌وشو را به داخل بینی بریزد که انجام این کار در چند روز از نکات ضروری است.
این متخصص گوش، گلو وبینی در ادامه یادآور شد: هنگام شست‌وشو نباید فشاری به بینی وارد شود. بنابراین قسمتی از سرم شست‌وشو از سوراخ‌های جلوی بینی خارج و قسمتی از آن نیز از انتهای حلق وارد دهان می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مصرف آنتی بیوتیک، مسکن در صورت درد، داروی ضد التهاب طبق دستور پزشک و استحمام بیمار پس از مدت ۳ روز بعد از ترخیص از دستورهایی است که پزشک بعد از عمل جراحی بینی به وی یادآوری می‌کند، اما خیس نشدن صورت و گچ بینی هنگام حمام الزامی است.
رزم‌پا با تاکید به اینکه برخی از پزشکان برای شست‌وشو از قطره‌های بینی استفاده می‌کنند که به علت حجم کم قطره‌ها این روش موثر نیست، اظهار کرد: پس از برداشتن گچ لازم است روی بینی چسب زده شود.
وی با اشاره به اینکه تعویض چسب بینی به صورت یک نوبت در هفته و هنگام شل شدن الزامی است، تصریح کرد: چسب بینی تا یک ماه پس از عمل در مطب توسط پزشک جراح شما هفته‌ای یک نوبت تعویض می‌شود. توصیه می‌شود پس از عمل جراحی بینی تا شش هفته از عینک آفتابی استفاده نشود.
وی با تاکید بر اینکه چسب بینی باید پس از ۲ تا ۳ ماه بعد از عمل جراحی استفاده شود، یادآور شد: پس از عمل جراحی بینی به شدت متورم می‌شود و شکل نهایی آن پس از حدود یک سال به دست می‌آید، اما سرعت کاهش ورم در طول هفته‌ها و ماه‌های اول سریع‌تر است. بنابراین پس از ۳ ماه تقریبا ۸۰ درصد ورم بینی کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: در برخی از موارد ورم بینی به صورت مورد انتظار کاهش نمی‌یابد که ممکن است پزشک پس از ۳ هفته بعد از عمل از تزریق موضعی آمپول تریامسینولون استفاده کند که استفاده از این آمپول برای بینی‌های گوشتی یا بینی‌هایی که حین عمل خیلی کوچک شده‌اند، می‌تواند مفید باشد.
رزم پا در پایان خاطرنشان کرد: این بیماران می‌توانند پس از سه تا شش هفته پس از عمل ورزش‌های سبک انجام دهند و انجام ورزش‌های سنگین نیز پس از ۸ تا ۱۲ هفته مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند.
منتشرشده در مقالات

نکات ضروری قبل از عمل زیبایی بینی

هر روزه افراد بسیاری با استفاده از عملهای مختلف زیبایی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده واز زندگی خود لذت بیشتری می برند. این اطلاعات فقط برای آگاهی شما ارائه شده است . بدیهی است جزئیات بیشتر و میزان سودمندی چنین عملی برای شما ، مواردی هستند که می توانید حضوراً با اینجانب مطرح نمایید .

از بین تمام اعمال زیبائی ، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است لذا سعی می کنم با تفضیل بیشتری مورد بحث قرار گیرد . این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است . جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است  و فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند رابه خوبی درک می کند  ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است . میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد . جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند . به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند . اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار وواکنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .

هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

۱ –  هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

۲ – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینی ضغیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

۳ –  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام عمل رینوپلاستی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا رینوپلاستی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد .

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن  ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید عمل جراحی پلاستیک بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

۵ – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

۶ – لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

۷– عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود .   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

۸- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

۹ – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۱۰ – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبد ی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

۱۱ – حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است . هر چند هزینه و قیمت عمل حتما یک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اماکسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارائی و تجربه ، جراح خود را انتخاب نماید. معمولا پزشکان هزینه عمل را بسته به شکل و نوع بینی و کاری که قرار است روی آن انجام شود مشخص میکنند اما من برای هر عمل زیبائی بینی صرف نظر از شکل و نوع بینی هزینه یکسانی را در نظر میگیرم که هر زمان که مایل باشید شما میتوانید با شماره تلفن  مطب یعنی ۲۲۵۸۳۲۹۱ تماس گرفته و از میزان آن و همپنین از مقدار مخارج مرکز جراحی دقیقا اطلاع پیدا کنید.

۱۲- برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد ، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد ، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .

تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود  ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود . کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید .  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی ، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد . محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.
مزایای روش بسته :
– زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
– روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
– در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:

– جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
– قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.

۱۳ – در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

بزرگ بودن اندازه بینی
قوزدار بودن بینی
افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی ولب
پهن بودن بینی
بزرگ بودن سوراخ های بینی
جعبه ای شکل بودن نوک بینی
زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
دو شاخه بودن نوک بینی
دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
دفورمیتی های بعدازعمل جراحی

۱۴– محل عمل شما “بیمارستان عرفان”  و یا  ” مرکز جراحی و پزشکی مبین ” میباشد .

بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی عرفان با زیر بنایی بالغ بر ۲۰۰۰۰ متر مربع بعنوان یکی از مجهزترین مراکز خصوصی کشور با آخرین استانداردهای بیمارستانی احداث و تجهیز گردیده و به صورت جنرال واجد  تمامی رشته های تخصصی و فوق تخصصی است  . این بیمارستان در ارائه خدمات نوین در سطح خاورمیانه با رعایت کلیه استانداردهای جهانی در جهت ارتقاء کیفی خدمات پزشکی گام بلندی برداشته و توانسته است  رتبه یک عالی ارزش یابی بیمارستانهای خصوصی تهران را کسب کند.

مرکز جراحی مبین واقع در خیابان پاسداران نبش گلستان هفتم به شماره تلفن ۲۲۵۸۳۳۰۷  علاوه بر داشتن ۶ اتاق عمل ، مجهز به بخش بستری ،بخش اورژانس ، آزمایشگاه تشخیص طبی ، رادیولوژی ، درمانگاههای رشته های مختلف ،اودیومتری ، اپتومتری و … میباشد.

۱۵- در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف کامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری کرده است . خوشبختانه علم پزشکی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی کامپیوتری بینی که قبل از عمل صورت میگیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می کند تا تصویری واقع بینانه از بینی بعد از عمل خود داشته باشندو از طرف دیگر این امکان را در اختیار پزشک قرار می دهد تا به خواسته های بیمار آشناتر شده و در مورد امکان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . سئوالی که برای بسیاری مطرح است اینکه این طراحی کامپیوتری چقدر به واقعیت نزدیک است به عبارت ساده تر اینکه نتیجه عمل آیا مشابه طراحی خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سئوال چند فاکتور را باید مد نظر قرار داد :

اول)   قبل از طراحی باید بینی شما ( بویژه داخل بینی ) توسط پزشک معاینه شود .

دوم ) اگر طراحی توسط پزشک انجام شود شباهت طراحی با نتیجه بعد از عمل بیشتر خواهد بود چرا که پزشک فقط بعنوان یک گرافیست که قرار است از عکسی که به او ارائه شده است با کمک نرم افزار تصویر بهتری بسازد نیست بلکه وی در حین طراحی محدودیت های حین عمل را نیز لحاظ خواهد کرد .

سوم)  هر چه نرم افزار مورد استفاده قابلیت بیشتری داشته باشد امکان طراحی واقع بینانه تر افزایش پیدا می کند . امیدواریم روزی نرم افزاری تولید شود که قادر باشد تصویری سه بعدی از بینی و صورت ارائه نماید ولی نرم افزارهای مورد استفاده کنونی بر روی عکس که تصویری دو بعدی است قابلیت اجرا دارند . لذا در صورتیکه بیمار مایل باشد قبل از عمل طراحی بینی خودش را ببیند ، به هنگام مشاوره اولیه با دوربین دیجیتال از  نیم رخ وی عکس  گرفته میشود و  عیوب آن عکس  با کامپیوتر اصلاح می شود .

چهارم)  نکته آخر اینکه حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت که شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.

مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

در ملاقات اولیه، بینی شما از نظر ظاهری و وضعیت تیغه  بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت و اینجانب ازخواسته های شما و انتظاراتتان مطلع خواهم شد و متقابلاً اقداماتی که قابل انجام هستند را با شما مطرح خواهم کرد و شما ازخواسته هایی که ممکن است قابل حصول نباشد نیز آگاه خواهید شد .در صورت تمایل شما ، از بینیتان  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل خودتان را مشاهده خواهید کرد. در پایان برای شما عکس  درخواست می شود که شما باید آنرا از طریق عکاسی های بیرون تهیه نمایید . در صورت لزوم برای شما آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. شما پس از تهیه عکسها میتوانید تلفنی و یا حضوری ما را از آمادگی خودتان برای عمل جراحی مطلع نمائید  و آنگاه با توافق یکدیگر زمان عمل را تعیین خواهیم کرد.

شما روز عمل درحالت ناشتا یک ساعت قبل از عمل در مرکز جراحی حاضر خواهید شد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی اینجانب بطور مستقیم ازشما مراقبت می کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد . پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سالها تجربه ، ما بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم  چرا که در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود )  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبائی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و با دادن داروهای ضد درد ، آرامبخش و خواب آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم مینماید .
حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مرکز جراحی مرخص می شوید . البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از عمل ، مرکز جراحی را ترک نمایید. این امر هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت .

مراقبت های بعد از عمل :
۱ – حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع  و استفراغ می شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا کمی آب می آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل کنید .

۲ – باید تا ۲۴ ساعت  از کمپرس سرد استفاده کنید . تا وقتی که  در مرکز جراحی بستری هستید پرستارما این کار را انجام خواهد داد. وقتی به منزل مراجعه کردید خودتان چند تکه یخ راخرد کرده و داخل کیسه فریزر ریخته و روی صورت ، گونه ها و لب بالا قرار دهید . این کار باعث می شود ورم و کبودی شما به حداقل برسد .

۳ – دراز کشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی کنیدبعداز عمل فقط در حد معمول دراز بکشید .

۴ – از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل , کارهای اداری , کار با کامپیوتر و … .. بلامانع است .

۶ – بعد از عمل ، در داخل بینی شما تامپون نخواهم گذاشت لذا بعد از عمل  ، درد و ناراحتی نخواهید داشت ولی به هر دلیلی درد داشتید اعم از اینکه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا کدئینه به عنوان مسکن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل بروفن ، ایندومتاسین ، آسپرین و … . اجتناب کنید .

۷-درد ، کبودی و خونریزی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است .افرادی را که من عمل میکنم خونریزی بعد از عمل ندارند ، درد بعد از عمل معمولا ندارند و اگر در مواردی درد داشته باشند به حدی است که با استامینوفن بهبود پیدا میکند . یکی دو روز اول ممکن است بیماران من کمی کبودی داشته باشند ولی  معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی  برطرف شده است.

۸ – بعد از عمل ،  زیر بینی شما گاز کوچکی گذاشته می شود که چنانچه خونابه ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید .

۹ – تا وقتیکه گچ  را برنداشته ایم باید از لباسهایی استفاده کنید که از جلو توسط دگمه یا زیپ باز میشوند و برای پوشیدن آن لازم نباشداز روی سرکشیده شوند .

۱۰– مادامی که گچ روی بینی شما قرار دارد میتوانید از عینک استفاده کنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینک استفاده کنید که وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور میتوانید وسط عینک را با چسب به پیشانی خودبچسباند ( در صورت لزوم حضوراً به شما آموزش خواهم داد ).

۱۱ – یک هفته بعد از عمل جهت برداشتن  قالب روی بینی که اصطلاحاً به آن  گچ طبی گفته میشود به مطب مراجعه خواهید کرد. باید مراقب باشید درطی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون اینکه پانسمان شما خیس شود .

۱۲ -تا سه هفته  بعد از برداشتن قالب روی بینی ( گچ طبی ) حدودا هر ۵ روز یکبار برای تعویض چسب به مطب مراجعه خواهید کرد اما اگر ساکن تهران نیستید و یا به هر دلیل امکان مراجعه ۵ روز یکبار شما وجود ندارد به شما آموزش خواهیم داد تا خودتان هر ۵ روز یکبار چسب را عوض کنید.

۱۳– شنا  یا فعالیتهایی که احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است .  شیرجه و اسکی تا دو ماه مجاز نیست . ورزش هایی که احتمال تصادم در آنها وجوددارند تا ۴ ماه نباید انجام شود .

نکاتی که بیمار باید بداند :

۱ – بعد ازعمل ، بینی شما تامپون نخواهد شد.

۲ – بعداز عمل کبودی نخواهیدداشت و در موارد نادری هم اگر کبودی وجود داشته باشد بسیار اندک است که درعرض ۲هفته برطرف خواهدشد .

۳ – روز دوم صورت شما کمی متورم خواهد شد . هرچقدر کمتر دراز بکشید این تورم هم کمتر خواهد بود .

۴ – عمل شما هم با بی هوشی عمومی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است . نوع بیهوشی با توجه به نظرشما انتخاب خواهد شد .

۵ – شما به هنگام برداشتن گچ تغییرات انجام شده را خواهید دید اما حدود یک سال  طول می کشد تا ورم بینی به طور کامل برطرف شود.

۶ – مصرف داروهای آرامبخش قبل یا بعد از عمل بلامانع است.

۷- در بعضی موارد مشاهده میشود که بیمار اظهارمی کند در چند روز اول بعداز عمل بطور تصادفی به بینی اش ضربه ای وارد آمده است این موضوع اهمیت ندارد مگر آنکه ضربه شدید باشد و یا باعث خونریزی و یا تورم قابل توجه شده باشد .
مقالات پزشکی و بهداشتی – dr-ameri.com

از بین تمام اعمال زیبائی ، جراحی پلاستیک بینی که اصطلاحاً ” رینوپلاستی ” نامیده می شود از ویژگی های خاصی برخوردار است لذا سعی می کنم با تفضیل بیشتری مورد بحث قرار گیرد . این عمل چیزی بیشتر از مهارت جراحی است و در حقیقت تلفیقی از علم و هنر است . جراح زیبایی بینی قبل از هر چیز یک پزشک است  و فاکتورهای پزشکی و روانی که باعث شده یک فرد سالم با میل خودش برای انجام یک جراحی مراجعه کند رابه خوبی درک می کند  ضمناً او مثل میکل آنژ یک مجسمه تراش است . میکل آنژ تکه سنگی در اختیار داشت و با چشم بصیرت اثر خود را در لابلای آن می دید .وی با تراشیدن قسمتهای زاید سنگ اثر خود را در معرض دید دیگران قرار داد . جراح زیبایی بینی نیز با درنظرگرفتن شکل مناسب بینی برای هر صورت خاص ، با برداشتن قسمتهای اضافی و حالت دادن به قسمتهای باقیمانده سعی میکند اثر هنری خود را در معرض دید قرار دهد. بدیهی است وی هیچگاه به بینی به طور منفرد نگاه نمیکند بلکه بینی را درکنار سایر اجزای صورت بیمارش می بیند . به عبارت بهتر نمی توان با در نظر گرفتن یک بینی ایده ال به خلق یک بینی زیبا پرداخت بلکه بهترین بینی نوعی است که با سایر اجزاء صورت هماهنگی داشته باشد.

تصور و انتظارات غیر واقع بینانه درمورد جراحی پلاستیک بینی زیاد است. همیشه این امکان وجود ندارد که بافت انسان را به گونه ای تغییر داد تا آنچه بیمار دلش می خواهد حاصل شود. هدف جراح این است که ظاهر بیمار را در طی اعمالی که به دقت برنامه ریزی شده اند زیباتر کند . اینکه او چگونه به این مهم دست می یابد به میزان زیادی بستگی به آموزش ، تجربه، علم و مهارت او دارد و تمامی این فاکتورها بسیار متغیر هستند. همکاری بیمار وواکنش های ناخواسته نیز نقش بسیاراساسی در نتیجه نهایی یک عمل جراحی دارد .جراح نمی تواند نتیجه نهایی عمل را تضمین کند بلکه قادر است تضمین کند که تمامی تلاش خود را برای حصول نتیجه بهتر بکارخواهدبرد .

هر متقاضی جراحی پلاستیک بینی باید از حقایق زیرآگاه باشد:

۱ –  هدف هرعمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق .

۲ – هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندید خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هرفرد متقاضی توصیه نمیشود .به طور مثال در بینی های گوشتی دست جراح در جمع کردن نوک بینی خیلی باز نیست .بینی گوشتی به دماغی گفته میشود که پوست آن ضخیم و غضرو فهای نوک بینی ضغیف است . غدد چربی پوست این بینی ها معمولا زیاد است و نفود این غدد در لابلای پوست باعث ضخیم شدن پوست شده است . جراح  در طی عمل زیبائی بینی نمیتواند جنس پوست را تغییر دهد  و عمده کارهائی که  وی انجام میدهد بر روی غضروف و استخوان بینی است . لذا نوک بینی کسانی که بینی آنها گوشتی است بعد از عمل خیلی جمع نمیشود و ممکن است بعد از عمل ، فرد عمل شده از جمع  نشدن نوک بینی  اش ناراضی باشد. پزشک ،ضمن بررسی کلیه جوانب ،در صورت لزوم در مورد وضعیت پوست فرد نیز به وی توضیح خواهد داد.لازم به ذکر است که اکثر افرادی که نوک بینی خیلی بزرگی دارند فکر میکنند بینی آنها گوشتی است در صورتیکه همانطورکه قبلا هم توضیح دادم اگر بزرگ بودن نوک بینی بدلیل ضخامت پوست باشد ما با محدودیت های فوق الذکر مواجهیم اما اگر بزرگی نوک بینی بدلیل بزرگ بودن غضروفهای نوک بینی باشد ،این بینی گوشتی نیست و برای عمل کردن مشکلی ندارد لذا اگر در مورد جنس پوست بینی خودتان و گوشتی بودن یا نبودن آن ابهامی دارید  توصیه میکنم حضورا مراجعه کنید تا از نزدیک بینی شما معاینه شود.

۳ –  در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از جراحی پلاستیک بینی قبل از بلوغ کامل می شود . اغلب دختران درپایان ۱۶سالگی و پسرها در پایان ۱۸ سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نباید فراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش را پایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه  تعداد قابل توجهی از متقاضیان رینوپلاستی افراد بالای ۴۰ سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و در نهایت برای رینوپلاستی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای انجام عمل رینوپلاستی به منظور دستیابی به بینی زیباتر دیر نیست . دراین موارد معمولا رینوپلاستی همراه با سایر اعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد .

۴ – چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک و یا قبل از آن  ، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود: میدانیم که دو حفره بینی توسط تیغه  بینی ازیکدیگر جدا میشوند . ایده آل این است که این تیغه در خط  وسط  باشد ولی عملا تیغه بینی اکثر افراد درخط وسط نیست و اصطلاحاً مبتلا به انحراف تیغه بینی هستند . چنانچه این انحراف کم باشد و باعث انسداد راه هوایی و عوارض ناشی از آن نشده باشد احتیاج به عمل جراحی ندارد ولی در مواردی که مسئله ساز شده باشد باید با عمل جراحی اصلاح شود . باید توجه کنیم در کسانی که کاندید عمل جراحی پلاستیک بینی هستند و مبتلا به انحراف تیغه بینی ( هر چند مختصر ) نیز می باشند حتما باید این انحراف اصلاح شود چرا که بعد از عمل رینوپلاستی معمولا سوراخها یا حفرات بینی کوچک می شوند لذا انحراف مختصر تیغه  بینی که قبل از عمل رینوپلاستی مشکلی را ایجاد نکرده است میتواند بعد از عمل رینوپلاستی باعث انسداد راه هوایی شود . پس برای اجتناب از انسداد بعدی بینی، چنانچه انحراف تیغه بینی نیز وجود داشته باشد حتما باید هنگام رینوپلاستی اصلاح گردد .

۵ – اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک های داخل بینی و یا پولیپ بینی باید به طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد .

۶ – لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبائی بینی کاربردی ندارد و فقط برای برش اولیه به جای تیغ جراحی میتوان از برش لیزری استفاده کرد اما برش لیزری هیچ ارجحیتی از نظر درد بعد از عمل یا نتیجه  بعد از عمل و یا جای بخیه و … بر تیغ جراحی ندارد.

۷– عمل جراحی بینی باعث بهبود و یا تشدید علائم حساسیت بینی نمیشود .   مبتلایان به آلرژی بینی هم میتوانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد حساسیت قرار گیرند .

۸- جراحی بینی روی دید و حالت چشم اثری ندارد اما از آنجائیکه تا مدتی بعد از عمل نمیتوانید از عینک استفاده کنید ،اگر تصمیم دارید عمل لیزیک  چشم هم انجام دهید بهتر است ابتدا عمل لیزیک چشم را انجام دهید .با این وجود توصیه میکنم در این مورد با چشم پزشک خودتان نیز مشورت کنید.

۹ – وجود پلاکهای ارتودنسی مانعی برای عمل بینی نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

۱۰ – با توجه به اینکه امروزه در مراکز جراحی خصوصی کمتر از هالوتان و سایر گازهای بیهوشی دهنده استنشاقی استفاده میشود و داروهای جدید بیهوشی اثرات کبد ی یا ندارند و یا اگر هم داشته باشند این تاثیر اندک است ، لذا چنانچه در گذشته نزدیکی بیهوشی داشته اید ، ضرورتی ندارد  که از بیهوشی قبلی شما زمان زیادی گذشته باشد.

۱۱ – حق العمل جراحی بینی از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه شهری به منطقه دیگر همان شهر و از نزد یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت است . هر چند هزینه و قیمت عمل حتما یک فاکتور مهم درانتخاب جراح شما خواهد بود اماکسی موفق تر خواهد بود که بر مبنای فاکتورهای مهمتری مثل کارائی و تجربه ، جراح خود را انتخاب نماید. معمولا پزشکان هزینه عمل را بسته به شکل و نوع بینی و کاری که قرار است روی آن انجام شود مشخص میکنند اما من برای هر عمل زیبائی بینی صرف نظر از شکل و نوع بینی هزینه یکسانی را در نظر میگیرم که هر زمان که مایل باشید شما میتوانید با شماره تلفن  مطب یعنی ۲۲۵۸۳۲۹۱ تماس گرفته و از میزان آن و همپنین از مقدار مخارج مرکز جراحی دقیقا اطلاع پیدا کنید.

۱۲- برای انجام  عمل زیبائی بینی دو تکنیک یا روش به نامهای روش باز و روش بسته وجود دارد . بعضی از جراحان روش بسته را و بعضی دیگر روش باز را ترجیح میدهند اما به طور کلی طرفداران عمل باز در حال افزایش هستند . استفاده کردن یک جراح از یک روش باز یا بسته فی نفسه امتیاز و یا اشکالی را متوجه وی نمیکند  بلکه  مهم این است که نتیجه نهائی مطلوب باشد. مواردی وجود دارد که  غالب پزشکان  روش باز را  ترجیح میدهند  که در این رابطه  میتوان از موارد زیر نام برد : عمل جراحی مجدد ، عمل بر روی بینی ای  که  در اثر تصادف قبلی دفرمه شده باشد ، عمل زیبائی وقتی  که با انحراف بینی شدیدی همراه باشد که شکل ظاهری را هم کاملا کج کرده باشد .

تنها تفاوت روش باز با روش بسته در این است که در  روش باز علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار میرود  ، برش  کوچکی نیز روی پوست کلوملا داده میشود . کلوملا همان قسمت میانی  بین دو سوراخ بینی است که بطور معمول پائین تر از پره های بینی قرار میگیرد.شما میتوانید در عکس بالا محل این برش را که با مارکر مشخص شده است را مشاهده کنید .  این برش این امکان را فراهم میکند که بتوان پوست بینی را بلند کرد و تمامی ساختمانهای اصلی بینی که شامل قسمت استخوانی ، قسمت غضروفی و بافت نرم است را دقیقا مشاهده کرد و عمل جراحی را زیر دید مستقیم انجام داد . محل  جوش خوردن بخیه های این برش  باقی نمیماند و جای نگرانی ندارد. نکته ای که لازم به یاددآوری است اینکه برش خوردن یا برش نخوردن گوشه های بینی یا اصطلاحا پره های بینی ارتباطی به روش باز یا بسته ندارد بلکه به اندازه سوراخ های بینی و پره های بینی بستگی دارد یعنی اینکه اگر سوراخهای بینی بزرگ باشند و لازم باشد که کوچک تر و جمع تر شوند هیچ راهی به جز برش خوردن کناره های ( پره های )  بینی نیست  حتی اگر جراحی به طریقه بسته باشد.
مزایای روش بسته :
– زمان عمل در این روش حدود یک ربع کمتر از روش باز است.
– روی پوست کلوملا  برشی وجود ندارد .
– در این روش ورم نوک بینی کمتر ازروش باز است لذا ورم زودتر برطرف میشود.

مزایای روش باز:

– جراحی زیر دید مستقیم انجام میشود لذا احتمال غیر قرینگی کمتر میشود.
– قدرت مانور جراح و فضا برای کار کردن وی بیشتر است.

۱۳ – در طی عمل رینوپلاستی اشکالات مختلف بینی را می توان برطرف کرد که برای مثال به موارد زیر می توان اشاره کرد:

بزرگ بودن اندازه بینی
قوزدار بودن بینی
افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه بینی ولب
پهن بودن بینی
بزرگ بودن سوراخ های بینی
جعبه ای شکل بودن نوک بینی
زیاد بودن فاصله نوک بینی تا صورت
دررفتگی تیغه بینی وغیرقرینه بودن بینی
دو شاخه بودن نوک بینی
دماغ زین اسبی متعاقب ضربه های قبلی و یا عمل جراحی انحراف تیغه بینی
دفورمیتی های بعدازعمل جراحی

۱۵- در سالهای اخیر تولید نرم افزارهای مختلف کامپیوتری زندگی را دچار تحول چشمگیری کرده است . خوشبختانه علم پزشکی نیز در زمینه های مختلف از این پیشرفت بهره فراوانی برده است . طراحی کامپیوتری بینی که قبل از عمل صورت میگیرد نمونه گویایی از این امر است . این طراحی برای بیماران این فرصت را فراهم می کند تا تصویری واقع بینانه از بینی بعد از عمل خود داشته باشندو از طرف دیگر این امکان را در اختیار پزشک قرار می دهد تا به خواسته های بیمار آشناتر شده و در مورد امکان رسیدن ویا نرسیدن به آن خواسته ها با وی گفتگو نماید . سئوالی که برای بسیاری مطرح است اینکه این طراحی کامپیوتری چقدر به واقعیت نزدیک است به عبارت ساده تر اینکه نتیجه عمل آیا مشابه طراحی خواهد بود ؟ برای پاسخ به این سئوال چند فاکتور را باید مد نظر قرار داد :

اول)   قبل از طراحی باید بینی شما ( بویژه داخل بینی ) توسط پزشک معاینه شود .

دوم ) اگر طراحی توسط پزشک انجام شود شباهت طراحی با نتیجه بعد از عمل بیشتر خواهد بود چرا که پزشک فقط بعنوان یک گرافیست که قرار است از عکسی که به او ارائه شده است با کمک نرم افزار تصویر بهتری بسازد نیست بلکه وی در حین طراحی محدودیت های حین عمل را نیز لحاظ خواهد کرد .

سوم)  هر چه نرم افزار مورد استفاده قابلیت بیشتری داشته باشد امکان طراحی واقع بینانه تر افزایش پیدا می کند . امیدواریم روزی نرم افزاری تولید شود که قادر باشد تصویری سه بعدی از بینی و صورت ارائه نماید ولی نرم افزارهای مورد استفاده کنونی بر روی عکس که تصویری دو بعدی است قابلیت اجرا دارند . لذا در صورتیکه بیمار مایل باشد قبل از عمل طراحی بینی خودش را ببیند ، به هنگام مشاوره اولیه با دوربین دیجیتال از  نیم رخ وی عکس  گرفته میشود و  عیوب آن عکس  با کامپیوتر اصلاح می شود .

چهارم)  نکته آخر اینکه حتی با وجود فراهم بودن شرایط فوق باز هم نمی توان گفت که بینی بعد از عمل عینا مشابه طراحی خواهد بود ولی با اطمینان می توان گفت که شباهت آنها بسیار زیاد خواهد بود.

مراحل اقدام عملی برای رینوپلاستی

در ملاقات اولیه، بینی شما از نظر ظاهری و وضعیت تیغه  بینی ، شاخک های داخل بینی و….. مورد معاینه قرار خواهد گرفت و اینجانب ازخواسته های شما و انتظاراتتان مطلع خواهم شد و متقابلاً اقداماتی که قابل انجام هستند را با شما مطرح خواهم کرد و شما ازخواسته هایی که ممکن است قابل حصول نباشد نیز آگاه خواهید شد .در صورت تمایل شما ، از بینیتان  با دوربین دیجیتالی عکس گرفته خواهد شد و با استفاده از کامپیوتر طراحی بینی بعد از عمل خودتان را مشاهده خواهید کرد. در پایان برای شما عکس  درخواست می شود که شما باید آنرا از طریق عکاسی های بیرون تهیه نمایید . در صورت لزوم برای شما آزمایش خون نیز درخواست خواهد شد. شما پس از تهیه عکسها میتوانید تلفنی و یا حضوری ما را از آمادگی خودتان برای عمل جراحی مطلع نمائید  و آنگاه با توافق یکدیگر زمان عمل را تعیین خواهیم کرد.

شما روز عمل درحالت ناشتا یک ساعت قبل از عمل در مرکز جراحی حاضر خواهید شد . زمان عمل حدود یکساعت و نیم خواهد بود که از یک ربع قبل از عمل تا یک ربع بعد از عمل همکاران بیهوشی اینجانب بطور مستقیم ازشما مراقبت می کنند و بعد از آن هم حدود نیم ساعت در ریکاوری از شما دقیقا مراقبت خواهد شد . پس حدوداً از وقتی که وارد اطاق عمل می شوید تا وقتی که مجدداَ به بخش برمیگردید حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد .

در مورد نوع بیهوشی حتی الامکان نظر شما لحاظ خواهد شد . بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را داراست. اما به طور کلی و با توجه به سالها تجربه ، ما بیهوشی کامل را  بر نیمه بیهوشی ترجیح میدهیم  چرا که در بیهوشی کامل امکان کنترل فشار خون بیمار بیشتر است ،بیمار راحتتر است ، متخصص بیهوشی بهتر و راحتتر میتواند از بیمار مراقبت کند و در حین عمل ترشحات وارد حلق و ریه بیمار نمیشود و لذا جراح نیز راحتتر است و نهایتا اینکه سرفه بعد از عمل در بیهوشی کامل کمتر است . البته در موارد معدودی نیمه بیهوشی ( که اصطلاحا بی حسی موضعی گفته میشود )  بر بیهوشی عمومی ارجح است مثلا در بیمارانی که مشکلات زمینه ای مثل ناراحتی های قلبی عروقی و یا اختلالاتی دارند که بیهوشی کامل برای آنان به صلاح نیست و یا در بیمارانیکه نگران بی هوشی کامل هستند میتوان عمل زیبائی بینی را تحت نیمه بیهوشی انجام داد که در این روش نیز متخصص بیهوشی از ابتدای عمل تا انتهای آن از بیمار مراقبت میکند و با دادن داروهای ضد درد ، آرامبخش و خواب آور امکان یک عمل کاملا بدون درد را فراهم مینماید .
حدود شش ساعت بعد از برگشتن به بخش از مرکز جراحی مرخص می شوید . البته چنانچه خود شما مایل باشید میتوانید صبح روز بعد از عمل ، مرکز جراحی را ترک نمایید. این امر هزینه اضافی برای شما در بر نخواهد داشت .

مراقبت های بعد از عمل :
۱ – حدوداً تا ۵ ساعت بعد از عمل نباید چیزی میل کنید چرا که به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و چنانچه شما چیزی میل کنید باعث بروز حالت تهوع  و استفراغ می شود. حدوداً ۵ ساعت بعد از عمل ابتدا کمی آب می آشامید اگر چنانچه مشکلی نداشتید یک ربع بعد مختصری آب میوه خواهید آشامید و بعداز آن میتوانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز سوم به بعد هر چه خواستید میتوانید میل کنید .

۲ – باید تا ۲۴ ساعت  از کمپرس سرد استفاده کنید . تا وقتی که  در مرکز جراحی بستری هستید پرستارما این کار را انجام خواهد داد. وقتی به منزل مراجعه کردید خودتان چند تکه یخ راخرد کرده و داخل کیسه فریزر ریخته و روی صورت ، گونه ها و لب بالا قرار دهید . این کار باعث می شود ورم و کبودی شما به حداقل برسد .

۳ – دراز کشیدن بعد از عمل باعث تورم بینی شما میشود لذا سعی کنیدبعداز عمل فقط در حد معمول دراز بکشید .

۴ – از روز سوم به بعد کارهای سبک مثل کارهای سبک منزل , کارهای اداری , کار با کامپیوتر و … .. بلامانع است .

۶ – بعد از عمل ، در داخل بینی شما تامپون نخواهم گذاشت لذا بعد از عمل  ، درد و ناراحتی نخواهید داشت ولی به هر دلیلی درد داشتید اعم از اینکه ارتباطی به عمل شما داشته باشد و یا خیر فقط از استامینوفن ساده یا کدئینه به عنوان مسکن استفاده نمایید و از خوردن داروهایی مثل بروفن ، ایندومتاسین ، آسپرین و … . اجتناب کنید .

۷-درد ، کبودی و خونریزی بعد از عمل به فاکتورهای متعددی وابسته است .افرادی را که من عمل میکنم خونریزی بعد از عمل ندارند ، درد بعد از عمل معمولا ندارند و اگر در مواردی درد داشته باشند به حدی است که با استامینوفن بهبود پیدا میکند . یکی دو روز اول ممکن است بیماران من کمی کبودی داشته باشند ولی  معمولا تا روز برداشتن گچ بینی که حدود روز ششم بعد از عمل است کبودی  برطرف شده است.

۸ – بعد از عمل ،  زیر بینی شما گاز کوچکی گذاشته می شود که چنانچه خونابه ای از بینی شما خارج شود توسط این گاز جذب شود. بهتر است که این پانسمان را شما تعویض نکنید .

۹ – تا وقتیکه گچ  را برنداشته ایم باید از لباسهایی استفاده کنید که از جلو توسط دگمه یا زیپ باز میشوند و برای پوشیدن آن لازم نباشداز روی سرکشیده شوند .

۱۰– مادامی که گچ روی بینی شما قرار دارد میتوانید از عینک استفاده کنید اما بعد از برداشتن گچ باید تا ۶ هفته به نحوی از عینک استفاده کنید که وزن آن روی بینی شما نباشد بدین منظور میتوانید وسط عینک را با چسب به پیشانی خودبچسباند ( در صورت لزوم حضوراً به شما آموزش خواهم داد ).

۱۱ – یک هفته بعد از عمل جهت برداشتن  قالب روی بینی که اصطلاحاً به آن  گچ طبی گفته میشود به مطب مراجعه خواهید کرد. باید مراقب باشید درطی این مدت پانسمان روی بینی شما خیس نشود لذا برای استحمام باید به وسیله دوش دستی از گردن به پایین را بشویید و بعد بخوابید تا شخص دیگری موهای شما را بشوید بدون اینکه پانسمان شما خیس شود .

۱۲ -تا سه هفته  بعد از برداشتن قالب روی بینی ( گچ طبی ) حدودا هر ۵ روز یکبار برای تعویض چسب به مطب مراجعه خواهید کرد اما اگر ساکن تهران نیستید و یا به هر دلیل امکان مراجعه ۵ روز یکبار شما وجود ندارد به شما آموزش خواهیم داد تا خودتان هر ۵ روز یکبار چسب را عوض کنید.

۱۳– شنا  یا فعالیتهایی که احتیاج به فعالیت زیاد دارد تا دو هفته ممنوع است .  شیرجه و اسکی تا دو ماه مجاز نیست . ورزش هایی که احتمال تصادم در آنها وجوددارند تا ۴ ماه نباید انجام شود .

نکاتی که بیمار باید بداند :

۱ – بعد ازعمل ، بینی شما تامپون نخواهد شد.

۲ – بعداز عمل کبودی نخواهیدداشت و در موارد نادری هم اگر کبودی وجود داشته باشد بسیار اندک است که درعرض ۲هفته برطرف خواهدشد .

۳ – روز دوم صورت شما کمی متورم خواهد شد . هرچقدر کمتر دراز بکشید این تورم هم کمتر خواهد بود .

۴ – عمل شما هم با بی هوشی عمومی و هم با نیمه بیهوشی قابل انجام است . نوع بیهوشی با توجه به نظرشما انتخاب خواهد شد .

۵ – شما به هنگام برداشتن گچ تغییرات انجام شده را خواهید دید اما حدود یک سال  طول می کشد تا ورم بینی به طور کامل برطرف شود.

۶ – مصرف داروهای آرامبخش قبل یا بعد از عمل بلامانع است.

۷- در بعضی موارد مشاهده میشود که بیمار اظهارمی کند در چند روز اول بعداز عمل بطور تصادفی به بینی اش ضربه ای وارد آمده است این موضوع اهمیت ندارد مگر آنکه ضربه شدید باشد و یا باعث خونریزی و یا تورم قابل توجه شده باشد .

1/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی نرگس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *