آخرین خبرها

برنج و دیابت

در سراسر جهان میلیون‌ها نفر از دیابت نوع 2رنج می‌برند و تعداد بسیاری نیز از ابتلای خود به این بیماری خاموش بی‌اطلاع هستند.
تنها در كشور فرانسه 500 هزار نفر از ابتلای خود به دیابت نوع 2 غافل هستند.

131977 - برنج و دیابت

این بیماری هر روز در سراسر جهان رو به افزایش است و از این‌رو متخصصان بیشتری برای شناسایی دقیق‌تر عوامل پر خطر در بروز دیابت در حال بررسی هستند.
یكی از این عوامل، افزایش مصرف برنج سفید است كه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.
دكتر كی سان و همكارانش در دانشگاه هاروارد نتایج به‌دست آمده از 350 هزار نفر در كشورهای چین، ژاپن، استرالیا و آمریكا را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی كه در هفته، دفعات بیشتری برنج سفید می‌خورند، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.
این نتیجه یعنی افزودن هر وعده برنج سفید در روز برابر است با خطر بیشتر ابتلا به دیابت.
محققان می‌گویند مصرف برنج حدود یك تا دو بار در هفته بسیار مناسب است، اما این میزان در كشورهای آسیایی بسیار بیشتر است به‌طوری كه اغلب افراد هر روز، به‌عنوان وعده اصلی غذایی از آن استفاده می‌كنند كه متاسفانه این میزان مصرف، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.
البته این تاثیر خیلی عجیب نیست، زیرا برنج سفید حاوی مقدار زیادی قند است و از این‌رو با فاصله كمی پس از خوردن آن، مقدار زیادی گلوكز در خون آزاد می‌شود اما این فرآیند در برنج قهوه‌ای به آرامی صورت می‌گیرد كه به دلیل مقادیر فراوان فیبر و منیزیم موجود در آن است.
برنج سفید خیلی سریع به قندهای ساده درخون تبدیل می‌شود و قندخون را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد، در حالی كه فیبر موجود در برنج قهوه‌ای باعث جلوگیری از بالا رفتن سریع قند خون ‌شده و به آرامی جذب می‌شود.
البته محققان درصدد هستند رابطه بین مصرف مداوم برنج سفید و میزان ابتلا به بیماری دیابت در آسیایی‌ها را بیابند.

آمار به دست آمده نشان می‌دهد برنج سفید می‌تواند یكی از عوامل مهم بروز دیابت نوع 2 باشد. از این‌رو محققان توصیه می‌كنند بهتر است افراد آسیایی میزان مصرف برنج سفید را حداقل به سه بار در هفته كاهش دهند. البته تحقیقات گسترده‌تری برای شناسایی دقیق این فرآیند همچنان در جریان است.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *