آخرین خبرها

تاریخچه پیدایش اینترنت

برای پیش بینی اتفاقاتی که در آینده رخ می دهند ، بازبینی رویداد های مهمی که قبلا اتفاق افتاده اند و کنار هم قرار دادن آنها می تواند یکی از موثرترین راه ها واقع گردد و البته پیش بینی اتفاقات نو در حوزه اینترنت یکی از موضوعات همیشه جذاب برای علاقمندان دنیای فناوری اطلاعات می باشد و روشن است که دنیای اینترنت از نخستین روزهای شکل گیری هر روز با ایده ای نو همراه بوده است، لذا این بررسی می تواند برای آنها که می خواهند با نگاهی عمیقتر به پیش بینی تحولات دنیای اینترنت بپردازند بسیار مفید واقع گردد و در این مقاله به بررسی اجمالی رویداد های مهم موثر در شکل گیری اینترنت در صده اخیر می پردازیم، هر چند که سیر وقوع اتفاقات در حوزه اینترنت بسیار سریع و امکان اندازه گیری حجم آن خارج از توان می باشد.

45528 - تاریخچه پیدایش اینترنت

تاریخ اینترنت از ابتدا تا به امروز:
– سال 1962 :  در این سال J.C. R. Licklider ایده یک شبکه جهانی را مطرح ساخت، که در آن کاربرانی که یکدیگر را نمی شناسند می توانند از داده های مشترکی استفاده نمایند، وی ریاست آژانس تحقیقات پیشرفته ( DARPA ) را به عهده گرفت و عمر خود را صرف نشان دادن اهمیت شبکه نمود.


سال 1974 : در این سال وینت کرف ( Vint Cerf ) و باب کان ( Bob Kahn ) از کلمه اینترنت ( Internet ) در مقاله خود با عنوان Transmission Control Protocol استفاده نمودند.


سال 1976 : کابل اترنت ( Ethernet Cable ) و کابل کواکسیال ( Coaxial Cables ) برای اولین بار در سال 1376  توسط دکتر رابرت متکالفه ( Robert Metcalfe ) اختراع شدند. این اختراع تحول شگرفی در انتقال داده محسوب می شد و می توان گفت که مهمترین عامل در توسعه و شکل گیری یک شبکه محلی ( Local Area Networks = LAN ) بوده است.


سال 1978 : اولین اسپم ( Spam ) در این سال توسط گری تورک ( Gary Thuerk ) به 400 کاربر ARPANET ارسال گردید که نمونه ای از مینی کامپیوتر ها را تبلیغ می نمود.


سال 1983 : از ابتدای ژانویه سال 1983 ، هر کامپیوتری که درخواست اتصال به شبکه ARPANET را داشتند ملزم به رعایت پروتکل TCP/IP و( Transmission Control Protocol and Internet Protocol ) شدند و این هسته اولیه اینترنت می باشد.


سال 1984 : دکتر جون پوستل ( Dr. Jon Postel ) در این سال ایده خود را در رابطه با دامنه های اینترنتی شامل  .com , .org , .gov , .edu و .mil در مجموعه مقالات خود توسط Internet Engineering Task Force منتشر نمود.


سال 1985 : در این سال دنیس جننینگز ( Dennis Jennings ) در بنیاد ملی علوم ( National Science Foundation ) تعیین نمود که TCP/IP می بایست برای هر شبکه اجباری باشد.  کمی پس از این رویداد مفهوم WAN = Wide Area Network شکل گرفت که چند شبکه LAN را به هم متصل می نماید.


سال 1987 :  CompuServe بصورت تصادفی فناوری استفاده از تصویر ( Graphics Interchange Format ( Gif را در این سال منتشر نمود.


سال 1989 : شرکت The World به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات اینترنت ( Internet Service Provide = ISP ) اولین خدمات ” تجاری ” اتصال اینترنت از طریق Dial-up را ارائه نمود. پس از آن شرکت های Netom و Panix نیز اقدامتی مشابهی انجام دادند.


سال 1992 : سازمان تحقیقات و علوم شبکه ( CREN ) پروتکل World Wide Web را منتشر نمود. در همین سال بنیاد علوم ملی ( NSFNET ) سرعت شبکه خود را به 44.739 Mbps ارتقا داد.


سال 1993 : مارک اندریسن ( Mark Andreessen ) در دانشگاه ایالتی ایلینویز ، ” Mosaic for X که یک رابط گرافیکی برای World Wide Web محسوب می شد را ارائه نمود. وی در سال بعد Netscape را راه اندازی نمود و همچنین شرکت وی لایه امن ( SSL ( Secure Socket Layer را توسعه داد و که به کد گذاری داده ها می پردازد.


سال 1994 : شرکت بزرگ و معروف پیتزا هات ( Pizza Hut ) اولین فروش آنلاین را بر روی وب سایت خود ارائه نمود.


سال 1995 : این سال برای ایرانی ها از جایگاهی ویژه برخوردار است، چرا که پیر امیدیار ایرانی الاصل در این سال اولین سایت خرید و فروش اینترنتی یعنی AutionWeb را ارائه نمود که البته بعده ها به eBay تغییر نام داد.


سال 1996 : هات میل ( Hotmail ) راه اندازی شد و در سال بعدی توسط ماکروسافت به قیمت 400 میلیون دلار خریداری شد.


سال 1998 : گوگل با ورود سرمایه اندی بکتولشم ( Andy Bechtolsheim ) از sun microsystem به سهامی عام تبدیل گردید.


سال 1999 : استاندارد شبکه ( Wi-Fi ( Wireless Internet Technology معرفی گردید. در همین سال شون فانینگ ( Sean Fanning ) در حالی که تنها 18 سال داشت، نپستر ( Napster ) را خلق نمود که اولین بار ایده شبکه p2p را برای اشتراک گذاری موزیک پیاده سازی نمود.


سال 2001 : در این سال اولین دانش نامه آزاد اینترنت یعنی ویکی پدیا ( Wikipedia ) انتشار یافت.


سال 2003 : شرکت بزرگ اپل ، فروشگاه موزیک آنلاین iTunes را راه اندازی نمود که با وجود اینکه تنها 200 هزار موزیک را در خود جای داده بود در مدت 24 ساعت فروش 250 هزار نسخه از آهنگ های خود را به ثبت رساند.


سال 2004 : در اول آوریل این سال گوگل ، سرویس ایمیل خود را با نام Gmail راه اندازی نمود که با فضای 1GB ارائه می شد در حالیکه Yahoo و Hotmail تنها با فضای 4 و 2 مگابایت ارائه می شدند. حتی برخی تصور کردند که اعلامیه گوگل ، دروغ اول آوریل بوده است.


سال 2005 : یوتیوب ( YouTube ) در این سال راه اندازی شد ، که انقلابی در دنیای ویدئو آنلاین محسوب می گردد و گوگل در سال بعد یوتیوب را به ارزش 1.6 میلیارد دلار خریداری نمود.


سال 2006 : این سال را باید سال شبکه های اجتماعی نامید، چرا که در این سال ، دام ساگولا ( Dom Sagolla ) شبکه محبوب توئیتر ( Twitter ) را معرفی نمود و شبکه اجتماعی فیس بوک ( Facebook ) که این زمان تنها محدود به شبکه دانشجویان بود برای استفاده عموم آزاد گردید.


سال 2009 : ترافیک انتقال داده موبایل از ترافیک انتقال صدا در ماه عبور نمود و برای اولین بار حجم ترافیک داده های تلفن همراه به عدد یک میلیارد گیگابایت رسید.


سال 2010 : در این سال ، اولین خدمات رایانش ابری توسط پارس پک برای نخستین بار در ایران ارائه گردید که مورد استقبال هزاران علاقمند به دنیای فناوری اطلاعات در ایران قرار گرفت.


سال 2011 : اسکایپ محبوبترین شبکه ارتباط تصویری بر پهنای اینترنت توسط ماکروسافت به ارزش 8.5 میلیارد دلار خریداری شد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *