آخرین خبرها

تغذيه‌ سالم کودکان

تغذيه‌ سالم کودکان ” مقاله پیش روی نکاتی را برای والدین ارائه می دهد مبنی براینکه غذای سالم برای کودک چه غذایی میباشد  برنامه تغذیه ای کودک چگونه باشد .

* انرژي زياد داشته باشد.

taghze kodak - تغذيه‌ سالم کودکان

* احساس سرخوشي و چالاکي کنند.

* در مدرسه تمرکز کافي داشته باشند.

* کمتر مريض شوند.

* پوستي شفاف، چشماني درخشان و موهايي براق داشته باشند.

 

 

تغيير و اصلاح عادات غذايي در بچه‌ها نه تنها باعث تضمين سلامتي آن‌ها مي‌شود، بلکه بر اخلاق، رفتار و تمرکزشان در مدرسه نيز تأثير مي‌گذارد. مدارسي که به تغذيه دانش‌آموزان اهميت مي‌دهند شاهد رشد بهتر آنان از لحاظ جسمي و روحي و نيز موفقيت‌هاي پياپي درسيشان خواهند بود.

 

برنامه غذايي مناسب مي‌تواند در پيشگيري از برخي بيماري‌ها مانند بيش فعالي، نارساخواني (اختلال در درک نوشته‌ها)، اوتيسم (اختلال رشدي در مغز) و بعضي مشکلات روحي- رواني مانند استرس و افسردگي نقش حايز اهميتي داشته باشد.

 

هرچه از سنين پايين‌تر عادات درست غذا خوردن و تمرينات ورزشي به کودک آموزش داده شود بهتر است. برخورداري از برنامه‌اي کامل و مغذي در اين سنين به منزله سلامت او در سال‌هاي آينده است. اضافه وزن در دوران نوجواني احتمال 70 درصد اضافه وزن در بزرگسالي را به همراه دارد.

آموختن از والدين

فرزندان عادات غذايي و ورزش کردن را از والدين مي‌آموزند. بچه‌ها دوست دارند هر کاري شما مي‌کنيد انجام دهند. پس اگر شما الگوي خوبي براي آن‌ها باشيد آن‌ها تشويق به انجام کارها و عادات خوب مي‌شوند.  

 

هر چه والدين تغذيه بهتري داشته باشند و از ميوه‌ها و سبزيجات بيشتري استفاده کنند، بچه‌ها نيز سالم‌تر و بشاش‌تر خواهند بود، ولي اگر بچه‌ها بيشتر غذاهاي پرچرب، شور و شيريني‌جات مصرف کنند، در آينده نيز ذائقه‌شان گرايش بيشتري به مصرف آن‌ها خواهد داشت و حتي اگر غذاهاي تازه‌تر، ميوه‌ها و سبزيجات خوش عطر و طعم هم به آن‌ها بدهيد، باز تمايل به سمت همان غذاهاي عادت کرده دارند و ديگر شما نمي‌توانيد آنان را براي اين انتخابشان سرزنش کنيد.

 

البته گفتني است که متقاعد کردن بچه‌ها براي اجتناب از خوردن اين چيزها اصلاً کار راحتي نيست، ولي شما بايد تمام سعي خود را در اين باره انجام دهيد. يعني تلاش کنيد تا 80 درصد از برنامه غذايي کودکتان را کنترل کرده و تا 20 درصد آن‌ها را در خوردن چيزهاي مورد علاقه‌شان آزاد بگذاريد.

 

بچه‌ها چه مي‌خورند؟

خوردن تنقلات عادتي است که اغلب بچه‌ها در طي روز به آن دچار هستند. طبق يافته‌هاي مجمع پزشکي انگليس در سال 2001، يک چهارم بچه‌هاي انگليسي قبل از رفتن به مدرسه صبحانه‌اي شامل چيپس و شيريني‌جات مي‌خورند و از هر 5 نوجوان بين 11 تا 16 سال انگليسي يک نفر اصلاً صبحانه نمي‌خورد. سازمان غذايي انگليس در سال 2000 در تحقيقي نشان داد که صبحانه اغلب بچه‌هاي مدرسه اي بين سنين 4 تا 18 سال شامل نان سفيد، چيپس، بيسکويت، سيب زميني و شکلات است و کمتر از نيمي از بچه‌ها تمايل به خوردن سبزيجات تازه دارند.

 

چرا بايد برنامه غذايي بچه‌ها را تغيير داد؟

اگر بچه‌ها از همين سنين کم عادات غذايي درست و برنامه ورزشي مناسبي داشته باشند، احتمال سلامتي و تندرستي آن‌ها در آينده افزايش مي‌يابد. بچه‌هايي که سبزيجات و ميوه‌هاي تازه مصرف مي‌کنند و فعاليت نيز دارند (تا مدرسه‌شان هم پياده مي‌روند)، در آينده خوردن غذاهاي سالم و تحرک داشتن بخش جداناپذيري از زندگي‌شان خواهد شد. به همين ترتيب کساني که عادت به مصرف غذاهاي پرچرب و پرکالري دارند و ساعت‌ها را پاي تلويزيون و بازي‌هاي کامپيوتري مي‌گذرانند سال‌هاي آينده زندگي آن‌ها هم به همين نحو بوده و دچار مشکلات فراوان خواهند شد.

 

حال، نکته مهم اينجاست که ريشه اکثر بيماري‌هاي بزرگسالان مانند گرفتگي عروق، ناراحتي‌هاي قلبي و ديابت در همان سال‌هاي کودکي است. در بچه‌هاي 10 ساله‌اي که اضافه وزن دارند، مي‌توان گرفتگي شريان‌ها و فشارخون بالا را پيش‌بيني کرد، و اما خبر خوب اين است که اگر اکنون تصميم به تغيير رژيم غذايي فرزندانتان گرفته‌ايد و آن‌ها را تشويق به فعاليت‌هاي گوناگون مي‌کنيد، مي‌توانيد از بروز برخي بيماري‌ها در آينده پيشگيري نماييد.

 

يک رژيم متعادل چيست؟

برنامه غذايي متعادل به معني خوردن انواع مختلفي از غذاهاست. رژيم غذايي فرزندتان بايد تمام مواد مغذي لازم براي يک رشد خوب و سالم را تأمين کند. يک برنامه غذايي کامل شامل ميزان مناسبي از پروتئين، کربوهيدرات، چربي، ويتامين‌ها و مواد معدني است.

 

مواد مغذي لازم براي بچه‌ها:

 

نوع مواد غذايي تعداد واحد روزانه غذا اندازه يک واحد براي بچه هاي 5 تا 8 سال اندازه يک واحد براي بچه هاي 9 تا 12 سال
سبزيجات 3 واحد برو کلي گل کلم

هويج

نخود فرنگي

ساير سبزيجات

گوجه فرنگي2-1 گلچه

1 عدد کوچک

2 قاشق سوپ خوري

3 عدد گوجه فرنگي کوچک3-2 گلچه

1 عدد

3 قاشق سوپ‌خوري

3 قاشق سوپ‌خوري

5 عدد گوجه فرنگي کوچکميوه2 واحدسيب گلابي هلو موز

آلو کيوي

توت فرنگي

انگور

کمپوت ميوه

آب ميوه1 عدد کوچک

1 عدد از يکي از آن‌ها

6 عدد

12-8 عدد

2 قاشق سوپ‌خوري

1 ليوان کوچک1 عدد متوسط

2-1 عدد

10-8 عدد

16-12 عدد

3 قاشق سوپ‌خوري

1 ليوان متوسطغلات و سيب زميني6-4 واحدنان

پاستا يا برنج

کورن فلکس صبحانه

سيب زميني و سيب زميني شيرين1 برش کوچک

3 قاشق سوپ‌خوري

3 قاشق سوپ‌خوري

1 عدد کوچک1 برش

4 قاشق سوپ‌خوري

4 قاشق سوپ‌خوري

1 عددغذاهاي کلسيم دار2 واحدشير و يا شير سويا

پنير

ماست1 پيمانه

4 بند انگشت

1 ظرف کوچک1 پيمانه متوسط

4 بند انگشت

1 ظرف کوچکغذاهاي پروتئين دار2 واحدگوشت بدون چربي

ماهي

تخم مرغ

عدس و لوبيا1 برش (40 گرم)

نصف فيله

1 عدد

2 قاشق سوپ‌خوري2-1 برش

1 فيله

2-1 عدد

3 قاشق سوپ خوريچربي مفيد و روغن1 واحدمغزها

روغن مغزها و دانه‌ها

روغن ماهي1 قاشق سوپ‌خوري

2 قاشق چاي‌خوري

60 گرم1 قاشق سوپ‌خوري سرپر

1 قاشق سوپ‌خوري

85 گرم

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

3 نظر

  1. اردات . . . .:-)

  2. ارادت . . . . :-)

  3. اولی رو حذفش کن اشتب شد….. :-)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *