آخرین خبرها

جبار باغچه بان

جبار باغچه بان در سال 1264در کشور عزیزمان ایران بدنیا امد و دوران جوانی خود را به تدریس و جز فکاهه نویسان بود وی نخستین کودکستان را در تبریز به نام باغچه تاسیس کرد برای خواندن زندگینامه این بزرگ با دانشنامه تی تیل همراه باشید.

بان - جبار باغچه بان
باغچه بان

باغچه بان

تحصيلات باغچه بان با اصول قديمي و در مساجد بود و در 15 سالگي مجبور به ترک تحصيل گرديد و به حرفه پدر روي آورد .

در دوران جواني فقط به طور قاچاق در منازل به دختران درس مي داد و از خبرنگاران روزنامه هاي قفقاز و از فکاهه نويسان و شاعران روزنامه فکاهه ملانصرالدين بود . در سال 1922 ميلادي به مديريت مجله فکاهي لک لک در ايروان رسيد .

در آخرين سال جنگ در نتيجه در گير و دارها به ترکيه رفت و پس از چندي تحويلدار شهرداري شهر ايگدير شد و چندي بعد فرماندار آن شهر گرديد . پس از شکست دولت عثماني چون اسلحه و قدرت جنگي نداشت تسليم داشناق ها گرديد و به ايروان بازگشت .

در جريان قحطي و بيماري و جنگ هاي محلي ، پس از فوت پدر و مادرش ، در سال 1298 به طرف وطن خود راه افتاد و بالاخره پس از گريز از چنگال چند بيماري مهلک که در آن زمان شايع شده بود و پس از قطع انگشتان پايش براي رهايي از مرگ حتمي به مرند رسيد . در مدرسه دولتي احمديه در مرند با ماهي 90 ريال در سمت آموزگاري مشغول به کار شد .

به واسطه روش ابتکاري او در تدريس ، در سال 1299 به موجب حکم رياست فرهنگ تبريز ، به آن شهر رفته و مشغول به کار شد .

باغچه بان در سال 1303 به دستور فيوضات رئيس فرهنگ وقت ، اولين کودکستان ايراني در تبريز با نام باغچه اطفال تاسيس کرد و از همان زمان نام فاميل خود را از عسکرزاده به باغچه بان تغيير داد . با اين منظور که همان گونه که معلمين دبستان و دبيرستان ها ، آموزگار و دبير ناميده مي شوند ، مربيان کودکستان ها هم باغچه بان ناميده شوند.

باغچه بان در سال 1303 خورشيدي در تبريز اولين مدرسه مختلط را در شرايطي ايجاد کرد که مردم کمتر حاضر بودند حتي پسران خود را به مدرسه بفرستند ، چه برسد به آن که دختر و پسر در کنار هم تحصيل کنند .

بين دانش آموزان اولين کلاس درس باغچه بان ، سه کرولال هم بودند که وجود همين سه کرولال او را به فکر ايجاد مدرسه مخصوصي براي کودکان کرولال انداخت و به دنبال اين فکر در سال 1305 خورشيدي در باغچه اطفال کلاسي براي تعليم و تربيت کرولال ها تاسيس نمود و سه کودک را يک سال تدريس کرد . دکتر محسني رئيس فرهنگ ، اعانه باغچه اطفال را قطع کرد و باغچه بان در سال 1306 خورشيدي باغچه اطفال را بدون دريافت اعانه اداره کرد .

جبار باغجه بان ، مردي روشن فکر بود و در سال 1303 خورشيدي گروهي از روشنفکران را براي ايجاد مکتبي به نام مکتب نسوان دعوت کرد که اين مکتب راهگشاي تعليم و تربيت دختران همپاي مردان بود و به تشکيل جمعيتي در اين زمينه پرداخت . البته اين هدف باغچه بان در تبريز عملي نشد و علي رغم تلاش او ، مکتب نسوان در تبريز پا نگرفت .

در سال 1307 خورشيدي ، که رياست فرهنگ با ابوالقاسم فيوضات بود ، بر حسب تقاضاي وي به شيراز رفت و کودکستاني در شيراز تاسيس کرد و در اين کودکستان پنج سال خدمت کرد .

باغچه بان در سال 1312 خورشيدي به تهران آمد و نام کودکستان را به کودکستان باغچه بان تغيير داد . در همين سال دبستان کرولال ها را در تهران تاسيس کرد و در همان سال دستگاهي اختراع کرد که کرولال ها از طريق دندان وحس استخواني قادر به شنيدن مي شدند اين دستگاه پس از تکميل شدن به نام تلفن گنگ در اداره ثبت اختراعات به تاريخ 22 بهمن 1312 به شماره 118 به ثبت رسيد .

در سال 1322 خورشيدي جمعيتي به نام جمعيت حمايت از کودکان کرولال را تاسيس نمود . باغچه بان در سال 1323 خورشيدي براي مجله اي به نام سخن تقاضاي امتياز کرد ، اما چون قبلا امتياز مجله اي به همين نام صادر شده بود ، امتياز مجله زبان به نام او صادر شد و اولين شماره آن در اول بهمن 1323 خورشيدي انتشار يافت .

باغچه بان طي سال ها تعليم و تربيت به کودکان به روشي دست يافت که امروز آن را روش ترکيبي مي گويند .

ميرزا جبار عسکرزاده باغچه بان در روز چهارم آذر ماه سال 1345 خورشيدي در گذشت .

آثار به جا مانده از او عبارتند از :

1-زندگاني کودکانه

2-گرگ و چوپان

3-پير و ترب

4-خانم خزوک

5-دستور تعليم الفبا

6-بادکنک

7-الفباي خود آموز براي سالمندان

8-پروانتين کتابي

9-الفبا

10-اسرار تعليم و تربيت

11-الفباي باغچه بان

12-برنامه کار يکساله

13-علم آموزش براي دانشسراي مقدماتي

14-الفباي سربازان

15-کتاب اول ابتدايي

16-رباعيات باغچه بان

17-خيام آذري

18-درخت مرواريد

19-روش آموزش کرولال ه

20-حساب

21-من هم در دنيا آرزو دارم

22-بازيچه دانش

23-آدمي اصيل

24-بابا برفي

 منبع : دانشنامه تی تیل     جبار باغچه بان

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *