آخرین خبرها

جوشانده ای مفید برای درمان تنگی نفس

BRGOF Borago officinalis t 300x225 - جوشانده ای مفید برای درمان تنگی نفس

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: جویدن برگ تازه گیاه گل گاوزبان برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.
شهره صفاپور با بیان اینکه گل گاوزبان گیاهی چند ساله به ارتفاع تقریبی 50 – 20 سانتی متر و ساقه گل دهنده 80-60 سانتی متری است، گفت: این گیاه دارای کرکهای نسبتا نرم است که بر روی برگها به حالت خوابیده و در سایر قسمتها به صورت افراشته و مخلوط با کرک‌های کوتاه و متراکم است.

صفاپور با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان از نظر دارویی دارای اهمیت زیادی است، افزود: این گیاه با گل‌های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می‌آید و در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه گیاه گل گاوزبان در فصل بهار کشت می‌شود، گفت : برداشت این محصول همزمان با گل دهی گیاه از اوایل اردیببهشت تا خرداد ماه با دست انجام می‌شود و برای بالا بردن کیفیت اندام دارویی آن را باید در سایه با دمای ملایم و در سطح وسیع برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و از بین رفتن گلها، خشک كرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران خاطرنشان کرد: گیاه گل گاوزبان مقاوم به خشکی است و به آبیاری مداوم نیاز ندارد و در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک و در خاک‌های سبک و سنگین رشد خوبی دارد.

صفاپور ادامه داد: گیاه گل گاو زبان ایرانی در ارتفاعات شمال کشور به صورت خودرو دیده می‌شود و این گیاه، بومی مناطق شمال ایران است.

وی اظهار داشت: از گیاه گل گاو زبان ایرانی فقط گل‌های گیاه برداشت می‌شود و بیشترین بازده این گیاه از سال چهارم رشد آن است که بیشترین میزان گل را تولید می‌کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران یادآور شد: گیاه گل گاوزبان در درمان علائم سرماخوردگی موثر بوده همچنین افراد از آن به عنوان آرام بخش استفاده می‌کنند و مقدار مجاز قابل استفاده از این گیاه به میزان 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.

صفاپور با بیان اینکه گیاه گل گاوزبان حس پنج گانه را در افراد تقویت می‌کند، افزود: جویدن برگ تازه گیاه گل گاوزبان برای درمان جوشهای چرکی دهان و دم کرده آن برای تنگی نفس مفید است.
منبع : isna.ir

 

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی نرگس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *