آخرین خبرها

حل مشکلات متداول کامپیوتر

17883609 200x100 - حل مشکلات متداول کامپیوتر–  پس از نصب قطعات، سيستم boot نمي شود.ابتدا  از درست بودن تمامي اتصالات مطمئن شويد. كابلهاي برق و data را  امتحان نماييد و مطمئن شويد كه برق وارد دستگاه مي‌شود

(تست ساده‌ : آيا فن CPU كار مي كند). اگر از تمامي اتصالات مطمئن بوديد ، سپس BIOS دستگاه را بروز نماييد.

2- چگونه BIOSمادربرد را بروز كنيم ؟
ابتدا جديدترين BIOS را از سايت سازنده دريافت نماييد. معمولا اين بسته  شامل دو فايل، يكي با پسوند exe و ديگري با پسوند rom يا bin است. يك bootable floppy بسازيد و سپس فايل‌هاي BIOS را روي آن كپي نماييد. دستگاه را با floppy بوت كنيد و فايل‌هايي كه روي آن كپي كرديد را اجرا كنيد.
مثال :
اسامي فايلها : flash.exe و e14.bin
نحوه اجرا از floppy : a:flash.exe e14.bin را تايپ كرده و سپس دكمه Enter  را بزنيد.

3- هنگامي كه فقط يك هارد SATAبه دستگاه وصل است، ويندوز بروي سيستم نصب نمي شود.
وارد BIOS دستگاه شويد. بسته به نوع مادربورد ، وارد Advance Settings يا Integrated Perpherals شده ، و در قسمت تنظيمات مربوط به IDE، حالت SATA را از Raid خارج و بسته به نوع مادربرد به Non-Raid ، IDE يا SATA تغيير دهيد.

4-ابتداي نصب ويندوز ، هارد SATAدر صفحه نصب شناخته نمي شود.
براي شناسايي هارد SATA توسط ويندوز، احتياج به floppyدرايور مي باشد. اين floppy به وسيله CD كه همراه مادربرد است قابل تهيه است. معمولا بسته به نوع مادربرد در شاخه‌اي به نام driver ، drvdsk ، ide driver ، floppyimage وجود دارد. اطلاعات اين شاخه را كه همواره حاوي فايلي به نام TxtSetup.oem مي باشد به صورت كامل بروي يك floppy كپي كنيد. floppy را داخل دستگاه قرار داده و ابتداي نصب ويندوز به هنگام نشان دادن صفحه آبي، در پايين صفحه از شما مي‌خواهد كه دكمه F6 را فشار دهيد. در اين هنگام F6 را بزنيد و سپس منتظر بمانيد تا برنامه نصب ويندوز از شما floppy و نوع كنترلر مادربرد را سوال كند. بعد از اين مراحل ويندوز هارد را شناسايي كرده و ادامه نصب انجام مي شود.
لازم به ذكر است كه windows جديدي كه بدون نياز به floppy روي تمام مادربردها كار مي‌كند در حال حاضر در اين مركز موجود و قابل تهيه مي باشد.

5-  چرا داخل BIOS و windows، ظرفيت هارد كمتر از ميزان اسمي آن نمايش داده مي شود؟
سازنده هاي هارد ظرفيت را بر اساس هر كيلو بايت = 1000 بايت محاسبه مي كنند ولي نرم افزارها هر كيلوبايت =1024 بايت . به اين ترتيب ظرفيت اسمي هاردها در مقياس گيگابايت ، معمولا 7 درصد بيشتر از ميزاني است كه توسط نرم افزار نمايش داده مي‌شود.

6-بعد از نصب هارد به دستگاه ، ظرفيت آن بسيار كمتر از مقدار واقعي (مثلا 33GB) نمايش داده مي شود.
سايز هارد به هم ريخته است . براي رفع مشكل ابتدا BIOS مادربرد را بروز نماييد . سپس جامپر هارد را روي master قرار دهيد و به آن كابل ، هارد يا درايو نوري ديگري متصل نكنيد و دستگاه را روشن كنيد . اگر باز هم مشكل برطرف نشد از برنامه Maxblast شركت Maxtor و يا Datalife guard شركت WD استفاده نماييد.

7-   هنگام نصب ويندوز ، بعد از اينكه فايل‌ها كپي شد و دستگاه restart شد ، پيغام no boot diskمي‌دهد.
معمولا اين حالت هنگامي پيش مي آيد پارتيشن‌ها به درستي تنظيم نشده باشند و يا MBR هارد به هم ريخته باشد. براي پارتيشن بندي از برنامه‌هاي MaxBlast شركت Maxtor يا Datalife guard شركت WD استفاده نماييد.

8-   پارتيشن هارد و اطلاعات روي آن بعد از مدتي خودبه خود پاك مي شود.
هاردهاي جديد با ظرفيت 160GB و بالاتر فقط  روي windows هاي xp-servicepack 2، xp-mediacenter،
2000-servicepack 4،2003-servicepack 1 و جديدتر نصب مي شوند . در صورت نصب روي اين windows ها با servicepack پايين‌تر و يا نصب آن در دستگاهي كه windows 98/me دارد و يا نصب windows 98/me‌ روي آن، ‌اطلاعات و پارتيشن هارد پاك مي‌شود.

9-  ويندوز روي مادربرد با چيپ‌ست nforce3‌  يا nforce4 شركت nvidiaنصب نمي‌شود.
اين مشكل معمولا هنگام نصب ويندوز روي هاردهاي Maxtor SATA-2 بوجود مي آيد. براي رفع اين مشكل ابتدا BIOS مادربرد را بروز نماييد. اگر ويندوز قبلا نصب شده ، درايورهاي جديد nforce را از سايت www.nvidia.com دريافت و نصب نماييد. اگر مشكل برطرف نشد، هارد را براي بروز كردن firmware آن به اين مركز ارسال نماييد.

Heatsink  -10    روي كارت گرافيك بسيار داغ مي‌شود و روي آن نيز فن وجود ندارد.
كامپيوترهاي جديد به سمت كم كردن فن‌هاي مورد استفاده در سيستم هستند . به همين دليل روي مادربرد‌ها و كارت‌هاي گرافيك جديد از فن استفاده نمي‌شود. دماي كار كارت‌هاي گرافيك تا 60 درجه سانتي‌گراد در حالت عادي مجاز مي‌باشد . براي خنك نگه داشتن قطعات داخل case ، حتما بايد از case استاندارد با گردش هواي مناسب (يك فن در جلو براي مكش هواي سرد و يك فن در عقب براي خروج هواي گرم ) استفاده شود.

11-  هنگام ديدن فيلم با كارت گرافيك داراي چيپ 6200، دستگاه هنگ مي كند.
براي رفع اين مشكل درايور كارت گرافيك نسخه 84.21 را نصب نماييد . اين درايور در اين مركز موجود مي‌باشد. براي رفع موقتي اين مشكل ، وارد control panel شده و از آنجا display را انتخاب نماييد. سپس Settings را انتخاب كرده و روي Advanced كليك كنيد. در صفحه جديد Troubleshoot را انتخاب و Hardware acceleration را روي خط سوم از چپ قرار دهيد.

12-  دستگاه هنگام اجراي بازي هنگ مي‌كند.
بازي‌هاي كامپيوتري از تمامي توان دستگاه استفاده مي‌كنند. اگر قطعه‌اي كوچكترين مشكلي داشته باشد در بازي‌هاي سنگين اشكال خود را نشان مي‌دهد. براي رفع اين مشكل ابتدا BIOS دستگاه خود را بروز نماييد . سپس تمامي درايورهاي دستگاه خود (مادربرد ، كارت گرافيك ، كارت صوتي و …) را بروز نماييد. از گردش هواي مناسب داخل case و خنك ماندن قطعات داخل case اطمينان پيدا كنيد.

Writer -13 من در نرم افزارها‌(مانند nero )شناخته نمي‌شود.
براي دستگاههاي جديد ، بايد از نسخه‌هاي جديدتر نرم افزارها استفاده نماييد. نسخه‌هاي قديمي معمولا دستگاههاي writer جديد را نمي‌شناسند.

14-  چگونه مي‌توان از قابليت Lableflash استفاده كرد؟
Lableflash فقط بروي DVD-R يا DVD+R قابل استفاده است و روي DVD+RW قابل استفاده نيست . براي اينكار بايد از نرم‌افزاري كه قابليت پشتيباني از Lableflash را دارد (براي مثال (nero 7 premium استفاده نماييد.

15-  ظرفيت flash memory card كمتر از مقدار واقعي نمايش داده مي‌شود.
memory card را در دستگاهي قرار داديد كه قابليت پشتيباني از آن را نداشته است . براي اينكار بايد memory card را در دستگاهي قرار دهيد كه قابليت پشتيباني از آن مقدار حافظه را دارا است و سپس آن را فرمت نماييد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *