آخرین خبرها

خلاصه ای از زندگینامه خواجه عبدالله انصاری

از مشایخ و علمای بزرگ  که در قرن چهارم هجری میزیسته و در سال 481 در گذشت و وی از نثر مویسان مشهور و صاحب آثار متعددی می باشد این شخصیت معروف صاحب اثرمشهوری چون مناجات نامه و…است .

Herat Ansari tomb - خلاصه ای از زندگینامه خواجه عبدالله انصاری
هرات

ابو اسماعیل عبد الله بن ابو منصور مست النصاری معروف به خواجه عبدالله انصاری و پیر هرات از مشایخ و علمای بزرگ بود .به شیخ ابو الحسن خرقانی اخلاص و ارادت ویژه داشت .

خواجه عبدالله محمد بن انصاری هروی سال 384 -396 هجری – در زمان سلطنت آلب ارسلان سلجوقی و وزارت خواجه نظام الملک وزیر دانشمند و دانش پرور و هنر شناس وی در یکی از دهات طوس متولد شد و در سال 481 هجری قمری درگذشت خواجه عبدالله انصاری نابغه ایست که به شامخ ترین قلل انسانیت دست یافته و اگر نظم و نثر وی تا بدین حد دلنشین است از جادوی عشق و ایمان اوست ایمان مردی که از سر منزل طلب گذشته و هفت خوان هولناک را بدون بیم و تردید پشت سر نهاده تا به چشمه آب حیات و به کیمیای سعادت و زندگی جاویدان رسیده است.

وی یکی از بزرگترین کیمیاگران مشرق زمین است که قلمرو دست نیافتی او را شکوهی است که گذشت زمان در آن تاثیر نمی کند و هر سخنی از وی دنیای عظیم و پر جلالی را در پیش روی ما می گشاید و ما در این مقال نه امکان و نه فرصت و نه سودای و پایه آن را داریم که در حکمت اشراق وعرفان سخن گوئیم.

خواجه در راه طریقت پیرو شیخ ابوالحسن خرقانی بود . خواجه چون حسین بن منصور حلاج شوریده بود و این شوریدگی بیش از هر چیز در مناجات های خواجه عبداله انصاری مشهود است و آثارش مشحون از مواعظ و نصایح است و مسلک او بعدها مورد استفاده سعدی واقع گشت . گلستان و سعدی بهارستان جامی محصول همین نوع سبک است . عقاید و افکار خواجه را می توان در منازل السائرین مطالعه نمود. او حافظه ای قوی داشت و گویند سی هزار حدیث حفظ بوده است.

آثار :

انوار التحقیق

رساله اربعین

منازل السائرین

طبقات الصوفیه

تفسیر خواجه عبد الله

زاد العارفین

محبت نامه

قلندر نامه

رساله واردات

ذکام الکلام تفسیر قرآن عظیم اشان

طبقات الصوفیه

منازل السارین

صد میدان

مناجات نامه یا الهی نامه

کتاب القواعد

4.1/5 - (42 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

3 نظر

  1. ممنون از سایت خوبتون! خواجه انصاری در قرن 5 زندگی میکردن نه در قرن 4!!! ایشون فقط 4 سال قرن 4 رو تجربه کردن که اگه از این 4 سال چشم پوشی کنیم و نادیده بگیریم بیشتر عمرشون در قرن 5 بوده.
    باتشکر

  2. سلام عاطفه کلاس پنجمم برای تحقیقم میخواستم خیلی ازش استفاده کردم ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *