آخرین خبرها

خواص آب کرفس چیست

از دیدگاه طب سنتی، نوشیدن آب کرفس  شیوه مفیدی برای بهره بردن از  منفعتهای کرفس است. آب کرفس هم  مثل خود کرفس، فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اکنون بیشتر در مورد فواید و عوارض جانبی آب کرفس از دیدگاه طب سنتی آگاه خواهید شد.
کرفس گیاهی از خانواده ی چتریان است و در سراسر جهان می روید. کرفس سرشار از ویتامین B6، منیزیم، کلسیم و فسفر است. ویتامین های A و K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند.
کرفس چربی اشباع شده وکلسترول بسیار پایینی دارد. این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای ۰ تا ۲ درجه ی سانتی گراد نگه داشت؛ گیاه در این شرایط خواص غذایی خود را حفظ می کند.
کرفس - خواص آب کرفس چیستکرفس سبزی پرکاربردی در آشپزخانه هاست و در سوپ ها و خورش ها از آن استفاده می شود. کرفس را به صورت خام هم می توان مصرف کرد و به سالادهای مختلف اضافه کرد. علاوه بر این، کرفس یکی از مواد اصلی برای تهیه ی انواع آب میوه و سبزیجات است.

فواید آب کرفس

در طب سنتی، آب کرفس فواید بسیاری دارد زیرا همه ی مواد تشکیل دهنده ی آن طبیعی هستند.
در وهله ی اول، آب کرفس ضدسرطان است. مصرف منظم این نوشیدنی از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند. علاوه بر این، آب کرفس حاوی ترکیباتی است که از فعالیت رادیکال های آزاد  وتخریب سلولی جلوگیری می کنند. این خاصیت به ویژه در مورد سرطان های روده ی بزرگ و معده مؤثر است.
آب کرفس به گوارش بهتر کمک می کند زیرا حاوی موادی است که تسهیل کننده ی اجابت مزاج هستند. به همین جهت، کرفس همچون یک ملیّن عمل می کند و از یبوست جلوگیری می نماید.

این نوشیدی ادرارآور است و تولید ادرار را افزایش می دهد.  این نوشیدنی به کاهش وزن هم  کمک می کند زیرا میل به خوردن شیرینی جات را کاهش می دهد.
آب کرفس به کاهس کلسترول LDL خون هم کمک می کند. این نوشیدنی ترشح صفرا را افزایش می دهد و به این ترتیب،  باعث دفع کلسترول از بدن می شود.
علاوه بر این، با شل کردن عضلات اطراف رگ ها و کمک به گشاد شدن رگ های خونی، فشار خون را کاهش می دهد و به این ترتیب به بهبود جریان خون هم کمک می کند. آب کرفس میزان هورمون های استرس را هم کاهش می دهد؛ این هورمون ها اغلب باعث سفت شدن رگ های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می شوند.
آب کرفس به سم زدایی بدن و همچنین از بین رفتن سنگ کیسه ی صفرا کمک می کند. کرفس خواص ضدالتهابی دارد و به همین جهت، آب کرفس برای درمان آرتروز روماتیسمی، آسم، برونشیت و نقرس مفید است. این نوشیدنی خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی یا بیماری های دیورتیکولی را کاهش می دهد.
آب کرفس اثر آرام بخشی هم دارد و به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. این نوشیدنی برای کسانی که بی خوابی دارند هم مفید است.

احتیاط درباره ی آب کرفس
کرفس عوارضی جانبی دارد که قبل از مصرف، باید به آن ها توجه کنید.
کرفس می تواند در برخی از افراد حساسیت ایجاد کند. تصور می شود کسانی که به گیاهان و ادویه های خاص (هویج وحشی، توس، قاصدک، برنجاسف) حساسیت دارند، به کرفس هم حساسیت داشته باشند.

اگر مطمئن نیستید، مراقب علائم واکنش های حساسیتی همچون جوش، خارش پوست، تنگی نفس، درد قفسه ی سینه، ورم لب ها و زبان باشید. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، آب کرفس را کنار بگذارید و با پزشک خود مشورت کنید.

زنان باردار یا شیرده باید از مصرف کرفس به هر شکلی خودداری کنند. در مورد زنان باردار، مصرف زیاد کرفس می تواند باعث انقباض رحم و در نتیجه، سقط ناخواسته شود. در مورد تأثیر کرفس بر نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند، اطلاعات کاملی وجود ندارد بنابراین بهتر است که مادران شیرده از مصرف آن خودداری کنند.
کرفس می تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کُند کند بنابراین توصیه می شود کسانی که عمل جراحی در پیش دارند، حداقل دو هفته قبل از عمل، مصرف کرفس یا آب کرفس را متوقف کنند. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد که قبل و بعد از عمل، مشکلی در این مورد پیش نخواهد آمد.
مصرف بیش از اندازه ی آب کرفس می تواند باعث معده درد، سوءهاضمه، نفخ شکم و یبوست شود. در برخی از موارد هم مصرف زیاد کرفس یا آب کرفس می تواند باعث التهاب پوستی و حساسیت به نور خورشید شود.

منبع : baghdaroo.com

1/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *