آخرین خبرها

رابطه کم کاری تیروئید با کلم

200x100 - رابطه کم کاری تیروئید با کلممردم کاستاریکا عادت های غذایی خوب و بد بسیاری دارند و بیشتر این عادت ها در بین مردم سایر کشورها نیز مشترک است و شناسایی دلایل خوب یا بد

بودن یک رفتار می تواند مشوق ما در ادامه یا تغییر آن باشد به خصوص درباره این ۴ عادت…

۱. مصرف حبوبات و برنج در بیشتر وعده ها: مصرف حبوبات و برنج با هم عادت غذایی خوبی است. حبوبات منبع پروتئین و غلات منبع انرژی هستند و خوردن آنها با هم انرژی و پروتئین موردنیاز بدن را تامین می کند، اما این نوع تغذیه فقط به افراد بالغ توصیه می شود و مناسب کودکان نیست زیرا۵۰ درصد پروتئین دریافتی کودکان باید از منابع حیوانی نظیر انواع گوشت ها یا لبنیات باشد.

 

۲. استفاده از چاشنی و ادویه های مختلف در غذا: این عادت مشکل ساز نیست و حتی توصیه هم می شود. چاشنی ها با توجه به مواد رنگی ای که دارند، آنتی اکسیدان های قوی ای هستند و علاوه بر آنکه طعم خوبی به غذا می دهند، برای سلامت و به خصوص افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و پرفشاری خون هستند، مفید است. البته از میان چاشنی ها، زعفران و زردچوبه خواص بیشتری دارند.

 

۳. خوردن سالاد کلم و گوجه فرنگی در بیشتر روزها: کلم، حاوی آنتی اکسیدان و ترکیب هایی است که می تواند از انواع سرطان ها پیشگیری کند، بنابراین توصیه می شود در هفته حتما ۳ تا ۴ مرتبه در سالاد از کلم استفاده شود. البته مصرف کلم نباید بیش از حد باشد زیرا درست است که این سبزی آنتی اکسیدان فراوانی دارد اما زیاد خوردن آن باعث عارضه پرواکسیدان می شود، بنابراین بهتر است در برنامه غذایی روزانه از جمله در مصرف میوه ها و سبزی ها، تنوع فراموش نشود. متخصصان تغذیه روی تنوع تاکید بیشتری دارند زیرا حتی مواد طبیعی هم حاوی برخی سم های شیمیایی هستند و مصرف بیش از اندازه یک ماده می تواند باعث افزایش سم ها در بدن شود به طور مثال کلم ها گواتروژن هستند و مصرف زیاد و همیشگی آنها به خصوص در افراد مبتلا به کم کاری تیرویید می تواند مشکل ساز شود. نکته دیگر اینکه میزان موادمغذی موجود در میوه و سبزی های مختلف با هم تفاوت دارد و مصرف مداوم یک ماده غذایی باعث افزایش یک ماده مغذی در بدن و کمبود سایر موادمغذی خواهد شد.

 

۴. تهیه عصرانه ای شامل بال مرغ سوخاری: این عصرانه به شرطی که به عنوان شام مصرف نشود و فقط یک لیوان شیر قبل از خواب نوشیده شود، خوب است، اما اگر بعد از این عصرانه، وعده شام به خصوص شام مفصل صرف شود، میزان دریافت کالری بالا می رود و می تواند عامل اضافه وزن و چاقی باشد.

 

نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی
خدیجه رحمانی
عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *