آخرین خبرها

زندگینامه پروفسور عبدالسلام ‏‎

زندگینامه پروفسور عبدالسلام ‏‎که از بزرگان فیزیک کشور پاکستان است و بیشتر شهرت پرفسور عبدالسلام به دلیل نظریه الکتروضعیف می باشد. عبدالسلام به دلیل ارائه نظریه های در زمینه فیزیک و ریاضی موفق به اخذ جایزه نوبل گردید.

.jpg - زندگینامه پروفسور عبدالسلام ‏‎
عبدالسلام

بیوگرافی پورفسور عبد السلام

نام عبدالسلام براي هميشه مفهوم و معناي مركز فيزيك نظري را به ذهن متبادر مي كند.وي نه تنها به مركز تحقيقاتي حوزه مذكور ، تحقق بخشيدو به اين ترتيب موسس مكاني مناسب براي تحقيقات دانشمندان رشته فيزيك در سطوح بالاي علمي گرديد ،بلكه ، به واسطه مديريتش در موسسه مذكور ((ICTPT، الگويي براي ساير ملل به وجود آورد.

اين محقق عاليقدر ،به تدريج به چهره اي مطرح در عرصه سياست و علوم بين الملل تبديل شد .وي سفرهاي متعددي به نقاط مختلف جهان نمود و قادر بود در بحثهايي كه بين وي وسران كشورها و دولتمردان در مي گرفت ،آنان را در جهت پيشبرد اهداف خود در راستاي بازشناسي و اعتلاي علم و دانش در كشورهاي متبوعشان در خدمت بشريت متقاعد سازد.

اين مرد بزرگ كه يكي از چهره هاي شاخص علم فيزيك قرن محسوب مي گردد، در سال 1926 در كشور پاكستان ديده به جهان گشود..اوپس از طي مراحل تحصيلي و آكادميك در دانشگاه پنجاب ،دانشكده سنت جان ،آزمايشگاه كاونديش ،سرانجام در سال 1952 موفق به اخذ درجه دكتري فيزيك از دانشگاه كمبريج گرديد. وي سپس به موطن خويش بازگشت و درمقام استاد دانشكده هاي دولتي پنجاب و لاهور به امر تعليم و آموزش پرداخت .اما پس از مدتي به دليل مهجور ماندن از محافل و رويدادهاي علمي و نيز به دليل عدم وجود امكانات علمي و آموزشي ،بار ديگر به دانشكده كمبريج بازگشت .او اين بار در مقام يك سخنران انجا م وظيفه نمود. در سال 1957 وي به سمت استادي عاليرتبه فيزيك نظري دانشكده سلطنتي منصوب گرديد.عبدالسلام كه همواره از عدم امكانات آموزشي در كشور خود رنج مي برد ،بر آن شد تا شايد بتواند براي علاقمندان علم فيزيك راهي را بگشايد و تسهيلاتي براي آنان فراهم نمايد.در پي همين تصميم ،انديشه ايجاد تاسيس مركز بين المللي فيزيك نظري با تكيه بر سرمايه هاي انجمنهاي بين المللي در ذهن وي قوت گرفت .

شهرت پروفسور عبدالسلام به دليل نظريه “الكتروضعيف “است كه مشتمل بر ادغام نظري و رياضي تعاملهاي الكترومغناطيسي و الكتروضعيف است .اين نظريه در حال حاضر در روندي قرار گرفته است كه در نهايت تمامي نيروهاي بنيادي طبيعي را يكپارچه قلمداد مي كند. دستيابي به نظريه فوق موفقيت ديگري را نصيب وي كرد:در سال 1979 پروفسور عبدالسلام به اتفاق استيون واينبرگ و شلدون گلشو آمريكايي به اخذ جايزه نوبل نايل آمد..اعتبار نظريه مذكور بارها و بارها از طريق آزمايشات گوناگون به اثبات رسيده است .نظريه اين دانشمند بزرگ تاكنون هسته و بنيان مدل معيار فيزيك محسوب مي شود.

اين مرد بزرگ كه در طول زندگي پربار خود از هيچ كوشش و تلاشي در جهت اعتلاي علم فروگذار ننموده بود ،پس از يك دوره طولاني بيمار ي سخت ،سرانجام در روز 21 نوامبر سال 1996 ميلادي د رآكسفورد چشم از جهان فروبست .پيكر وي در موطنش يعني پاكستان به خاك سپرده شد. يادش گرامي باد.

منبع : دانشنامه تی تیل         زندگینامه پروفسور عبدالسلام ‏‎

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *