آخرین خبرها

زندگینامه ژان میشل آندره ژار

نام اصلی: ژان میشل آندره ژار(نابغه موسیقی الکترونیک)

تاریخ تولد:۲۴ اوت ۱۹۴۸ از لیون فرانسه

ژان میشل ژار پیانو را در سن 5 سالگی آموخت اما آموزش کلاسیک ندید:

در طول جوانی اش عضو گروه Mystere IV شد. اواخر دهه 60 او شروع به تهیه نوار و اجراهای رادیویی و دیگر ابزار الکترونیکی کرد تا اینکه در سال 1968 به گروه Group de Rocherches Musicals پیوست این گروه تحت رهبری Pierre Schaeffer بود. در اواسط دهه 70 با Polydor مشغول به کار شد.

آلبوم اول او به نام اکسیژن بود. آلبوم دوم وی در سال 1978 به نام Equinoxe به بازار آمد. ژار در سال 1979 در پاریس کنسرتی اجرا کرد که حدود یک میلیون نفر در آن حضور داشتند و به علت جمعیت زیادی که حضور یافتند نام او و کنسرتش در کتاب گینس به چاپ رسید. در اکتبر 1981 ژار برای مردم چین کنسرت داد و سال 1983 آلبوم Musique Pour را خلق کرد. مردم معمولا آهنگهایش را که اغلب از ایستگاه های رادیویی پخش می شد به روی نوار ضبط می کردند تا هر زمان که علاقه داشته باشند به آن گوش بدهند.

او یكی‌ از موفق‌ترین‌ هنرمندان‌ فرانسوی‌ در تمام‌ ادوار است‌ و كنسرتهای‌ مختلف‌ او در سراسر جهان‌ از موفقیتهای‌ حیرت‌آوری‌ برخوردار بوده‌اند، به‌طوری‌ كه‌ در سپتامبر سال‌ ۱۹۹۷ در مسكو جمعیتی‌ معادل‌ ۳ میلیون‌ نفر، برای‌ شنیدن‌ كنسرت‌ او آمدند كه‌ رقمی‌ تكرارنشدنی‌ و حیرت‌آور است‌!

میشل آندره ژار - زندگینامه ژان میشل آندره ژار
ژان میشل آندره ژار

او با نبوغ‌ بی‌نظیرش‌، در سالهای‌ ۱۹۷۰، موسیقی‌ فرانسه‌ را در رأس‌ جدول‌ موسیقی‌ جهان‌ قرار داد و همان‌ گونه‌ كه‌ خود پیش‌بینی‌ كرده‌ بود، به‌ سوپراستار بین‌المللی‌ تبدیل‌ شد. پدر او موریس‌ ژار از بزرگان‌ موسیقی‌ فیلم‌ و سازنده‌ آثار بی‌نظیری‌ چون‌ موسیقی‌ فیلمهای‌ لورنس‌ عربستان‌، دكتر ژیواگو، محمدرسول‌الله‌ (ص‌) و… به‌ همراهی‌ همسر هنرمندش‌، فرانسیت‌ پژو۳، پسرش‌ را تشویق‌ كرد كه‌ از دوره‌ كودكی‌ به‌ آموزش‌ موسیقی‌ بپردازد. ژان‌ در چنین‌ محیطی‌ با ظرایف‌ موسیقی‌ آشنا شد و از سن‌ ۵ سالگی‌ به‌ نواختن‌ پیانو پرداخت‌ و چنان‌ استعداد شگرفی‌ از خود نشان‌ داد كه‌ در سنین‌ جوانی‌ در كنسرواتور بسیار معتبر پاریس‌ پذیرفته‌ شد. او در این‌ كنسرواتور، به‌ موسیقی‌ كلاسیك‌ تسلط‌ كافی‌ پیدا كرد و سپس‌ در پی‌ كشف‌ زمینه‌های‌ جدید در موسیقی‌، به‌ همكاری‌ با گروههای‌ راك‌ و جاز فرانسه‌ پرداخت‌.

وی در سال‌ ۱۹۵۳، از خانواده‌اش‌ جدا شد و به‌ امریكا رفت‌ تا مسیری‌ كاملاً متفاوت‌ با شیوه‌ پدر را در موسیقی‌ دنبال‌ كند. این‌ جست‌وجوها سرانجام‌ نتیجه‌ دادند و ژان‌ میشل‌ در سال‌ ۱۹۶۸ موسیقی‌ الكترونیك‌ را كشف‌ كرد. او كه‌ از این‌ كشف‌، فوق‌العاده‌ هیجان‌زده‌ شده‌ بود، در این‌ سال‌ به‌ مركزی‌ تحقیقاتی‌ به‌ نام‌”Musicale Groupement de Recherche” یا “GRM” رفت‌. این‌ مركز در زمینه‌ موسیقی‌ معاصر و موسیقی‌ تجربی‌ فعالیت‌ می‌كرد. ژان میشل‌ ژار به‌زودی‌ در زمینه‌ موسیقی‌ الكترو‌ـ آكوستیك‌ متخصص‌ شد و ثابت‌ كرد كه‌ در این‌ زمینه‌، موسیقیدان‌ و آهنگساز بی‌نظیری‌ است‌.

پس‌ از كسب‌ تجربه‌های‌ با‌ارزش‌ در “GRM”. ژان‌‌ـ میشل‌ همه‌ وقت‌ و انرژی‌ خود را صرف ‌نوآوری‌ در زمینه‌ موسیقی‌ الكترونیك‌ كرد و در سال‌ ۱۹۷۱ آلبوم‌ “La Cage” را منتشر ساخت‌ كه‌ شامل‌ آثاری‌ در زمینه‌ موسیقی‌ الكترو‌ـ ‌آكوستیك‌ بود. سال‌ بعد، خانه‌ اپرای‌ پاریس‌ از او دعوت‌ كرد كه‌ از این‌ نوع‌ موسیقی‌ برای‌ همراهی‌ با حركات‌ موزون‌ استفاده‌ كند كه‌ در نوع‌ خود بسیار بدیع‌ بود. او در عین‌ حال‌ كه‌ در خلوت‌ خود، به‌ كسب‌ تجربه‌ در زمینه‌ آهنگسازی‌ با سازهای‌ الكترونیك‌ ادامه‌ می‌داد، در موسیقی‌ فرانسه‌، به‌ عنوان‌ سازنده‌ موسیقی‌ فیلم‌ و همچنین‌ سازنده‌ آهنگ‌ برای‌ خوانندگان‌ معروف‌ و شناخته‌‌شده‌، شهرت‌ و ثروت‌ فراوانی‌ را به‌ دست‌ آورد.

میشل ژار - زندگینامه ژان میشل آندره ژار
ژان میشل ژار

در سال‌ ۱۹۷۲، دومین‌ آلبوم‌ خود را به‌ نام‌ “Deserted Palace”، در ۱۹۷۳ آلبومهای‌ “Lesmots bleus” و “Que Vas-tu Faire” را منتشر ساخت‌. اكسیژن‌ “Oxygene” در اوت‌ سال‌ ۱۹۷۶ منتشر شد و در موسیقی‌ جهان‌ تحول‌ عظیمی‌ را به‌ وجود آورد. این‌ آلبوم‌، مقام‌ پرفروش‌ترین‌ آلبوم‌ صادراتی‌ فرانسه‌ در كل‌ تاریخ‌ موسیقی‌ آن‌ كشور را به‌ دست‌ آورد و ژان‌ ـ میشل‌ ژار، یك‌شبه‌ تبدیل‌ به‌ یك‌ فوق‌ ستاره‌ بین‌المللی‌ شد! دو سال‌ بعد، او با الهام‌ از دنیای‌ زیر دریاها، آلبوم‌ درخشان‌ “Equinoxe” را عرضه‌ كرد. در ۱۴ جولای‌ ۱۹۷۹، ژان‌‌ـ میشل‌ در پاریس‌ كنسرتی‌ را برگزار كرد كه‌ بیش‌ از یك‌ میلیون‌ تن‌ را به‌ خود جلب‌ كرد و نام‌ او را در كتاب‌ برترین‌ها، “Guinnes”، به‌ عنوان‌ پربیننده‌ترین‌ م‍ُجری‌ برنامه‌های‌ زندهٔ‌ موسیقی‌ دنیا به‌ ثبت‌ رساند و تكلیف‌ او را برای‌ ۲۰ سال‌ آینده‌ روشن‌ كرد. در همین‌ سال‌ انجمن‌ فرانسوی‌ ترانه‌سرایان‌ و آهنگسازان‌ فرانسه‌، مدال‌ طلای‌ هنر را به‌ او تقدیم‌ و از او به‌ خاطر جهانی‌ كردن‌ موسیقی‌ فرانسه‌ تجلیل‌ كرد.

Jean Michel Jarre - زندگینامه ژان میشل آندره ژار
Jean Michel Jarre

در اكتبر سال‌ ۱۹۸۱، ژان‌‌ـ میشل‌ ژار به‌ عنوان‌ نخستین‌ آهنگساز غربی‌ اجازه‌ پیدا كرد در چین‌ كنسرت‌ بدهد. او دو سال‌ تمام‌ با مقامات‌ چینی‌ مذاكره‌ كرد تا سرانجام‌ چنین‌ مجو‌ّزی‌ را گرفت‌. استقبال‌ چینیها از كنسرت‌ ژار، نه‌ تنها مقامات‌ چینی‌، كه‌ مردم‌ دنیا را حیرت‌زده‌ كرد. ژار آثاری‌ را كه‌ در پكن‌ اجرا كرده‌ بود، در آلبومی‌ به‌ نام‌ “Les Concerts en chine” در سال‌ ۱۹۸۲ منتشر ساخت‌. او كه‌ اینك‌ از ثروت‌ هنگفتی‌ برخوردار بود، بخش‌ اعظم‌ آن‌ را به‌ حمایت‌ و آموزش‌ جوانان‌ و نوجوانان‌ موسیقیدان‌ فرانسوی‌ اختصاص‌ داد. چهارمین‌ آلبوم‌ او به‌ نام‌ “Zoolook”، از استقبال‌ جهانی‌ شگفت‌آوری‌ برخوردار شد و جوایز بی‌شماری‌، از جمله‌ “Victoire de la Musique” را نصیب‌ او كرد. این‌ آلبوم‌ با آثار قبلی‌ او بی‌نهایت‌ تفاوت‌ داشت‌ و شامل‌ نواها و صداهایی‌ بود كه‌ او در مسافرتهای‌ بین‌المللی‌، كشف‌ و سپس‌ به‌ صورت‌ آوای‌ انسانی‌ “Vocal” اجرا و ضبط‌ كرد.

در سال‌ ۱۹۸۶، ژان‌ـ میشل‌ ژار به‌ مناسبت‌ صد و پنجاهمین‌ سالگرد ایجاد ایالت‌ تكزاس‌ و بیست‌ و پنجمین‌ سالگرد تأسیس‌ سازمان‌ فضایی‌ امریكا (ناسا)، در مراسم‌ باشكوهی‌ در هوستون‌ و با حضور بیش‌ از یك‌ و نیم‌ میلیون‌ تماشاچی‌، به‌ اجرای‌ برنامه‌ پرداخت‌.

در سال‌ ۱۹۹۰، با تغییری‌ كلی‌ در شیوه‌ موسیقایی‌ خود، به‌ جزایر كارائیب‌ سفر كرد و آلبوم‌ جدیدش‌ را به‌ نام‌ “En attendant Cousteau” منتشر ساخت‌. در سال‌ ۱۹۹۳، یونسكو او را به‌ عنوان‌ سفیرخیرخواهی‌ خود برگزید و او با اجرای‌ كنسرتهای‌ میلیونی‌، توانست‌ نقش‌ تازه‌اش‌ را به‌ شایستگی‌ ایفا كند. در سال‌ ۱۹۹۴ مهم‌ترین‌ مدال‌ افتخار فرانسه‌ را از رئیس‌ جمهور آنجا دریافت‌ كرد. در همین‌ سال‌ به‌ خواهش‌ یونسكو و به‌ مناسبت‌ «سال‌ بردباری‌» مجموعه‌ای‌ از كنسرتهایش‌ را اجرا كرد و در آنها تمدنهای‌ موسیقایی‌ همه‌ دنیا را زیر طاق‌ برج‌ ایفل‌ به‌ نمایش‌ گذاشت‌. در این‌ كنسرتها، خواننده‌ معروف‌ الجزایری‌، خالد، قطعات‌ بی‌نظیری‌ از موسیقی‌ افریقا و همچنین‌ موسیقی‌ عرب‌ را همراه‌ با او اجرا كرد.

در سال‌ ۱۹۹۸، ژان‌، شاهكار جدیدش‌ را با عنوان‌ Odyssey Through O ” ۲ ” منتشر كرد. كنسرتهای‌ ژار در نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ از نوآوریهای‌ شگفت‌انگیزی‌ برخوردار بوده‌ و پیوسته‌ جمعیتهای‌ میلیونی‌ را به‌ سوی‌ خود كشیده‌اند. چنین‌ امری‌ در تاریخ‌ موسیقی‌ نظیر ندارد.

فعالیتهای وی بعد از سال ۲۰۰۰

رقابت تازه شروع شده بود زیرا DJ های قدرتمندی چون Tiesto و ATB و Paul Van Dyk شروع به کار کرده بودند و سبک Trance به آرامی جای Electronica را مي گرفت ؛ Tiesto توانسته بود با ارایه ی Adagio For String حتی جای Oxygen 8 و Magneticfiuld دو آهنگ معروف ژار را در دل مخاطبان موسیقی الکترونیک بگیرد و هر روز آهنگ های او در رادیو های اصلی موسیقی به عنوان Hit پخش میشد ولی ژار پس از اجرای کنسرت Acropolis در سال 2001 که آخرین اجرای او به سبک گذشته بود در سال 2002 با به کار گیری دستگاه های مدرن روز که به سفارش آهنگسازانی مثل Jarre در Korg-Roland و Yamaha ساخته شده بود کنسرتی عظیم با حظور چند صد هزار نفری مردم در دانمارک با نام AERO اجرا نمود .

در سال 2003 او آلبوم Geometry of love را ارایه کرد که فروش چشم گیری داشت ولی نقطه ی عطف ژار از سال 2000 به بعد آلبوم AERO بود که در سال 2004 ساخت در این آلبوم او با استفاده از سیستم 5.1 Dollby و تکنولوژی Nonstop Tracks در آلبومش و ریمیکس Oxygen 2 و Oxygen 4 و ساخت آهنگ بسیار زیبای Aero توانست دوباره سبکش را زنده کند.

در سال 2004 او کنسرتی در چین برگزار کرد که اجرای آزمایش Aero بود و اولین کنسرت با صدای دور تا دور بود.

در سال 2005 ژار کنسرت عظیمی در لهستان اجرا کرد که 170000 نفر بیننده ی زنده داشت و او Oxygen 8 RMX و Light My sky و حتّی Choronology 2 RMX که از کار های قدیمی او بودند ریمیکس و اجرا کرد.

در سال 2007 او آلبوم Teo & Tea که ترکیب هایی از ترنس-الکترو و ریو نیز داشت را ارایه کرد.

در سال 2008 او کنسرت Oxygen in london که دقیقا با همان ساز های 30 سال پیش ساخته شده بود اجرا کرد.

در تور 2009-2010 خود با رقیب ، تیستو و Armin Van Buren ، اجرای مشترک داشت.

کنسرت‌های وی به دلیل نورپردازی‌های حرفه‌ای, آتش‌بازی و نمایش‌های لیزری معروف هستند.

آلبوم ها:

ماشین اِروس – ۱۹۷۰ (میلادی)

محل خدمت – ۱۹۷۲ (میلادی)

کاه‌های نکوبیده – ۱۹۷۳ (میلادی)

اکسیژن – ۱۹۷۶ (میلادی)

اعتدال شب و روز – ۱۹۷۸ (میلادی)

میادین مغناطیسی – ۱۹۸۱ (میلادی)

کنسرت‌ها در چین – ۱۹۸۲ (میلادی)

موسیقی برای سوپرمارکت ها – ۱۹۸۳ (میلادی)

موسیقی از زمان و فضا – ۱۹۸۳ (میلادی)

ترکیب – ترکیب – ۱۹۸۳ (میلادی)

نگاه حیوانی – ۱۹۸۴ (میلادی)

ضروری – ۱۹۸۵ (میلادی)

قرار ملاقات – ۱۹۸۶ (میلادی)

کنسرت ژان میشل ژار: هوستون-لیون – ۱۹۸۷ (میلادی)

انقلاب‌ها – ۱۹۸۸ (میلادی)

مقصد داکلند (کنسرت لندن) – ۱۹۸۹ (میلادی)

ژار زنده – ۱۹۸۹ (میلادی)

در انتظار کوزتیا – ۱۹۹۰ (میلادی)

تصاویر: بهترین‌های ژان میشل ژار – ۱۹۹۱ (میلادی)

وقایع نگاری – ۱۹۹۳ (میلادی)

هنگ کنگ – ۱۹۹۴ (میلادی)

کمیاب ها – ۱۹۹۴ (میلادی)

ژارمیکس – ۱۹۹۵ (میلادی)

اکسیژن ۷-۱۳ – ۱۹۹۷ (میلادی)

اکسیژن کامل (اکسیژن در مسکو) – ۱۹۹۷ (میلادی)

ادیسهٔ تمام اکسیژن – ۱۹۹۸ (میلادی)

عصر سکوت – ۱۹۹۹ (میلادی)

کنسرت هزاره سوم – دوازده رویای خورشید – ۱۹۹۹ (میلادی)-۲۰۰۰ (میلادی)

دگرگونی‌ها – ۲۰۰۰ (میلادی)

فصل‌ها ۲۰۰۰ – ۲۰۰۰ (میلادی)

فصل‌ها ۲۰۰۲ – ۲۰۰۲ (میلادی)

بهار بارجز – ۲۰۰۲ (میلادی)

هندسهٔ عشق – ۲۰۰۳ (میلادی)

آئرو – ۲۰۰۴ (میلادی)

کنسرت در موناکو – ۲۰۰۵ (میلادی)

زنده از گدانسک (لهستان) – ۲۰۰۵ (میلادی)

انسجام – ۲۰۰۵ (میلادی)

پیشکش به هانس کریستین اندرسن – ۲۰۰۶ (میلادی)

آب برای زندگی – ۲۰۰۶ (میلادی)

تیو و تیا – ۲۰۰۷ (میلادی)

اکسیژن 3بعدی – ۲۰۰۷ (میلادی)

جوایز و افتخارات ژان میشل آندره ژار

۱۹۷۶-مرد سال مجله People

۱۹۷۹- ثبت رکورد در رکوردهای جهانی گینس به دلیل برگزاری بزرگ ترین کنسرت در میدان کنکورد

۱۹۸۱-عضو افتخاری کنسرواتور موسیقی پکن

۱۹۸۵ و ۱۹۸۶- آلبوم بی کلام سال توسط Victoires de la musique برای آلبوم های Zoolook و Rendez-Vouz

۱۹۸۷- ثبت رکورد در رکوردهای جهانی گینس به دلیل برگزاری بزرگ‌ترین کنسرت Rendez-Vous Houston

۱۹۸۷- مرد سال موسیقی اروپا توسط مجله People

۱۹۹۰-ثبت رکورد در رکوردهای جهانی گینس به دلیل برگزاری بزرگ‌ترین کنسرت Paris La Defanse

۱۹۹۳- سفیر حسن نیت یونسکو

۱۹۹۵- کسب نشان شوالیه لژیون دونور از دولت فرانسه

۱۹۹۷- ثبت رکورد در رکوردهای جهانی گینس به دلیل برگزاری بزرگ‌ترین کنسرت با سه و نیم میلیون تماشاگر در مسکو

۱۹۹۸- جایزه پلاتینیوم IFPI

۲۰۰۵-جایزه مرد سال گدانسک

۲۰۰۶- دریافت جایزه تلویزیون لهستان برای اجرای کنسرتSolidarnosc

۲۰۰۸- کسب دکترای افتخاری از دانشگاه مندلیف روسیه

۲۰۱۰- دریافت جایزه یک عمر فعالیت توسط مجله MOJO

۲۰۱۱- کسب نشان افسر لژیون دونور از دولت فرانسه

تهیه و گرد آوردی گروه نرم افزاری تی تیل

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *