آخرین خبرها

زندگی خوان مارتین معلمی بی همتا

زندگی خوان مارتین معلمی بی همتا :خوان مارتین یکی از بزرگترین اساتید موسیقی و ساز فلامنکو می باشد . کتابهای خوان مارتین در زمینه آموزش فلامنو در ایران از طرفداران بسیار برخوردار است و کمتر استادی را می شناسید که در کار فلامنو باشد و کتابهای خوان مارتین را در زمینه آموزش فلامنو مطالعه نکرده باشد . دانشنامه تی تیل زندگنامه – بیوگرافی – خوان مارتین را برایتان اماده نموده است.

juan martin 01 - زندگی خوان مارتین معلمی بی همتا
زندگی خوان مارتین معلمی بی همتا

زندگی خوان مارتین معلمی بی همتا

خوان کریستو بال مارتین متولد ۱۹۴۸ مالاگا نوازنده گیتار فلامنکو اسپانیایی و مألف کتابهای متد برای گیتار فلامنکو .

خوان مارتین فراگیری گیتار را از سن ۶ سالگی آغاز کرد .در ابتدای سنین ۲۰ سالگی به مادرید نقل مکان کرد و فرا گیری را زیر نظر اساتیدی همچون پاکو دلوسیا و نینو ریکاردو شروع کرد.

 او نوازنده کلوپ های مالاگا مادرید و گرانادا شد.به زودی به لندن نقل مکان کرد و بزرگترین پیشرفتش در زمینه نوازندگی در آنجا حاصل شد

Picasso Portraits” یکی از نخستین آلبومهای او در سال ۱۹۸۱ بود که به مناسبت ۹۰ سال تولد پیکاسو نقاش برجسته سبک کوبیسم نواخته شده که هر یک از بخشهای آن بر اساس نقاشی های پیکاسوست .البته این اثر تا سال ۱۹۹۰ منتشر نشد .همچنین در سال ۱۹۹۴ آلبوم Love Theme from The Thorn Birds ” را دراکراین طرح ریزی کرد.این اثر را در سال ۱۹۸۷ با هربی هانکوک ظبط کرد و با همراهی میلز داویز به روی صحنه برد .

 چند سال پیش به دعوت نوازندگان کشور به ایران سفرکرد و در تهران و شیراز به اجرای قطعات از فلامنکو پرداخت.

او حالا اوقاتش را در لندن و مالاگا می گذراند .یکی از فرزندان او نیز به کار تدریس فلامنکو مشغول است.

البته او نوازنده ای فوق العاده نیست بلکه معلمی بسیار خوب بوده که توانسته فلامنکو را اینقدر زیبا و هنرمندانه به دیگران نشان دهد تا همه شیفته ان شوند و الا نوازنده چیره دست فلامنکو کم نیست ولی کاری که خوان مارتین در شناساندن فلامنکو به جهانیان نشان داده کجا و نقش ان ها کجا؟!!

خوان مارتین در ایران نیز حضور داشته است و در ایران به اجرای کنسرت پرداخت ولی ان جور که حاضرین انتظار داشتند نبود.زیرا ما انتظار نوازندگی از او داشتیم در صورتی که او یک معلم است و ما میتوانستیم از علم ایشان در نوازندگی بهره ببریم.

به هر حال ان دوستانی که در کنسرت حضور داشتند مطمینن خاطره خوبی برایشان نبوده و چه بسا خیلی ها از ادامه یادگیری فلامنکو از روی کتاب ها و متدهای خوان مارتین دلزده و منصرف شدند.ولی هیچکس نمیتواند نقش وی رادر اشاعه فلامنکو و همچنین در زمینه قدرت تدریس انکار کند و بی شک شیوه تدریس وی میتواند برای همه اساتید ایرانی الگو باشد.

بسیاری از اساتید ایرانی که هم اکنون در فلامنکو دستی دارند کتاب های خوان مارتین اول و اخر اموزش ان ها به حساب می امد.

چون امکانات و منابع دیگری در دسترس نداشتند ولی در زمان حال دیگر نمیتوان فقط به کتاب های خوان مارتین اکتفا کرده و از دیگر منابع و امکانات غافل شویم.ضمن انکه شدیدا توصیه میشود عزیزانی که به شیوه خود اموز از این کتاب استفاده میکنند بدون وجود یک استاد و راه نمای خوب و دلسوز انتظار پیشرفت انچنانی نداشته باشند.

هر متدی،اموزش می خواهد. حال برای اشنایی بیشتر با وی به شرح حال موجود در ابتدای کتاب اموزش وی نگاهی میاندازیم: خوان مارتین یکی از نوازندگان چیره دست و نامدار گیتار فلامنکو می باشد که توسط مجله معتبر امریکایی GUITAR Player بعنوان یکی از سه نوازنده برتر گیتار دنیا بر گزیده شده است . او نوازنده بزرگی است که بعنوان یک از پر شور ترین نوازندگان فلامنکوی معاصر ، برای خود شهرتی بین المل کسب کرده است .

علاوه بر این او معلمی الهام بخش است که شور و شوق فراوانی برای انتقال دانش و لذت هنر خود به دیگران دارد.

ولی آنچه که بیش از همه قابل توجه است ، سخاوت او در بیان مطالب است ، چرا که از دیر باز نوازندگان فلامنکو تمایل داشته اند که در مورد شیوه های نوازندگیشان تودار و حتی راز دار باشند . هنر خوان مارتین بر مبنای اصیل ترین سنت ها های فلامنکو تکامل یافته است .

او از همان سالهای اولیه نوازندگیش در مالاگا (یکی از بزرگترین مراکز تاریخی شکل گیری فلامنکو) به کسب تجارب فراوان نوازندگی به همراه خوانندگان و رقصندگان مشهور مشغول بود ، یعنی قبل از اینکه شهرت امروزی خود را به عنوان یک ستاره تکنوازی کسب نماید. او تاکنون رسیتال های فراوانی را در تالارهای باربیکن ، ملکه الیزابت و ویگمور در لندن اجرا نموده است و اغلب از وی خواسته شده است تا اجراهایی هم در رادیو و تلویزیون داشته باشد.

او در مادرید نیز برای شنوندگان بیشماری در Palacio de congresos اجرای برنامه داشته و از طریق شرکت Juan Martin Flamenco Dance شنوندگان بین الملل هم پیدا نموده است . او بزرگترین فستیوالهای هنری دنیا از قبیل فستیوالهای ادینبورگ ، لودویگزبورگ ، مونتریوکس، استانبول و هنگ کنگ نیز برنامه داشته است. شبکه های تلویزیونی از جمله CNNT.V. (بین الملل) رادیو تلویزیون اسپانیا ،BBC UK و ZDF (آلمان) نیز شاهد حضور وی بوده اند .

در خود اندلس هم ، او در فستیوالهای CANTE FLAMENCO شرکت نموده و این افتخار را داشته است که برای اجرای برنامه در نودمین جشن سالگرد تولد پیکاسو دعوت شود.

او در سال 1992 یک فیلم تلویزیونی با کیفیتی بسیار بالا برای غرفه جامعه اقتصادی اروپا (بازار مشترک) در نمایشگاه سویل seville ضبط نمود. برای اینکه یک گیتاریست بتواند به چنین افتخاری نایل شود ، چیزی بیش از تکنیک نوازندگی سطح بالا برای او مورد نیاز است.

در هنر خوان مارتین میتوان به راحتی جادوی خاصی را که مشخصه غیر قابل تفسیر ( فلامنکو ) بوده و بر خواسته از دل است ، تشخیص داد.

ساخته های او برای گیتار مهارتی بسیار بالا و منحصر به فرد در ریتم و بیان موسیقیایی ، و نیز احترام عمیق برای باستانی ترین سنت ها و ریشه های فلامنکو می باشد .

درک عمیق آواز فلامنکو ، یعنی عصاره خالص تجربه که الهام بخش موسیقی او است ، شاخص سبک نوازندگی او می باشد که در یکی از کنسرتهایش در لندن با همراهی خواننده افسانه ای سبک رافایل رومرو به اثبات رسید.

علاوه بر همه موارد یاد شده ، نوازنگی او نیرویی خود را مدیون شدت ریتم و احساسات که سرشت واقعی فلامنکو می باشد.

کتاب شیوه گیتار نوازی فلامنکو نوشته خوان مارتین

منبع : دانشنامه تی تیل – زندگی خوان مارتین معلمی بی همتا

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *