آخرین خبرها

زیاد مو هایتان را دست کاری نکنید!

زیاد موهایتان را دست کاری نکنید : همه دوست دارند موهای خوش حالت و خوش فرم و زیبا داشته باشند . از این روی متوسل به رنگ موهای شیمیایی و اتو و سشوار و واکس مو و زل و موادی از این قبیل می شوند که در این مقاله با مضرات رنگ مو و سشوار و اتوی مو  اشنا خواهید شد .لذا با دانشنامه تی تیل در مطلب زیاد موهایتان را دستکاری نکنید همراه باشید.

.jpg - زیاد مو هایتان را دست کاری نکنید!
مو

زیاد موهایتان را دست کاری نکنید!

 ژل، واكس، موس، كرم، اسپری، سشوار، اتو و بابلیس از وسایل و موادی هستند كه در ظاهر برای بهبود حالت موهای سر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی گاهی كاربرد مكرر و بدون ملاحظه از آنها می‌تواند پشیمانی به بار بیاورد. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه زود به زود از دست موهایتان خسته می‌شوید و به دنبال تنوع در حالت، رنگ و شكل موهایتان هستید، بهتر است قدری محتاط‌‌تر عمل كنید.

موادی برای حالت دادن به موها

 ژل، واكس، موس و كرم مواد آرایشی محسوب می‌شوند كه معمولا برای مدل دادن به موها و اغلب ثابت نگه داشتن نوع مدل مو به كار می‌روند. ژل ها، موس‌ها و واكس موادی بر پایه آب، كرم‌ها برپایه روغن و اسپری‌ها بر پایه الكل هستند كه تمامی این مواد، باعث چسبندگی موها به یكدیگر و حفظ حالت دلخواه می‌شوند.

 در بازار دو نوع ژل در دسترس است. یك نوع ژل‌های روغنی یا میكروژل‌ها هستند كه بیشتر برای درخشان شدن موها و باز شدن گره‌های ایجاد شده در موها در زمان شانه كردن مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع دوم ژل‌های پلیمری یا حقیقی هستند كه مخلوطی از آب بوده و باعث ثابت نگه داشتن موها و چسبندگی آنها می‌شوند. پس از استفاده از این نوع ژل، آب روی موها بخار می‌شود و فقط ماده پلیمر روی موها باقی می‌ماند. ژل‌ها در مقابل موس‌ها مواد مؤثرتری برای حالت بخشیدن و ثابت نگه داشتن موها به شمار می‌روند و زمانی بیشترین اثربخشی را دارند كه روی موهای خیس زده شوند. پس بهترین زمان، وقتی است كه از حمام بیرون آمده‌اید. در این زمان بهتر است آب موهایتان را با حوله بگیرید، كمی ژل روی كف دستتان و سپس روی ساقه موهایتان پخش كنید. نباید فراموش كنید كه با خشك شدن ژل، آب موها گرفته شده و باعث ثابت نگه داشتن موها می‌شود. در استفاده از ژل زیاده‌روی نكنید، چرا كه باعث كدر شدن و شوره زدن مواد روی موها می‌شود.

موس‌ها از ژل‌ها رقیق‌ترند و در نگه داشتن فرم موها ضعیف‌تر عمل می‌كنند. این مواد همانند كف از بطری خارج می‌شود و معمولا در زمان سشوار كشیدن كاربرد دارد و بیشتر به موها ضخامت می‌دهند تا حالت. واكس مو برخلاف ژل‌ها كه حالتی خشك به موها می‌دهد، انعطاف پذیری مو را حفظ كرده و تا زمانی كه روی مو باقی می‌ماند می‌توان حالت دلخواه را به موها داد.

اسپری‌ها از جمله موادی هستند كه برای حالت‌دهندگی و تثبیت حالت موها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد پوشش نازكی را روی موها باقی می‌گذارند كه با تبخیر حلال، باعث تثبیت حالت مو می‌شوند. اسپری‌ها (تافت‌ها) به 2 نوع حالت‌دهنده و تثبیت‌كننده در بازار به فروش می‌رسند و هر چه مواد اسپری به شكل درشت‌تری باشد، قدرت چسبندگی موها را بالاتر می‌برد، ولی موها دیرتر خشك می‌شوند البته هر چه ریزتر باشد، چسبندگی موها كمتر خواهد بود و موها زودتر خشك می‌شوند.

آسیب‌رسانی به مو

در ظاهر شاید تصور كنید ساقه موها جسمی مرده هستند ولی در واقع فعال هستند و بر اثر تحریكات محیطی آسیب‌پذیرند. به همین دلیل هم استفاده مكرر از محصولات آرایشی از قبیل ژل، كرم، واكس و… بخصوص از نوع غیر بهداشتی و غیراستاندارد اثرات سوئی بر موها خواهد داشت. حتی اگر این مواد با ریشه و پوست سر شما هم در تماس نباشد، می‌تواند اثراتی روی ساقه مو به جا بگذارد كه از این جمله می‌توان به شكنندگی ساقه مو، تغییر حالت و رنگ پیدا كردن ساقه مو، كدر شدن و از دست دادن درخشندگی موها اشاره كرد. در ضمن برخی از این مواد حاوی نوعی چسب سمی هستند و برخی افراد به آن حساسیت نشان می‌دهند. در چنین شرایطی پوست سر با جذب این مواد از خود واكنش‌های حساسیت زا نشان می‌دهد و همین موضوع باعث آسیب به پوست سر می‌شود.

 دسته‌ای از این مواد آرایشی كه چرب و روغنی هستند می‌توانند در برخی جوانان كه سابقه جوش‌های پوستی دارند، باعث بروز جوش و آكنه در پوست سر، اطراف موی سر و قسمت پیشانی شوند. در واقع مصرف بیش از اندازه از این مواد مانع تنفس پوست سر می‌شود و از طرفی آلودگی و گرد و غبار محیط را به خود جذب می‌كند. نكته مهمی كه در استفاده از این نوع مواد آرایشی بسیار اهمیت دارد، شستشوی مرتب موها و سر به دنبال استفاده از این مواد است. شستشو و شامپو زدن مرتب موهایی كه دائم ژل و واكس و… دارند بسیار حیاتی است، چرا كه به مرور چربی موجود در این مواد روزنه‌های پوست سر را پوشانده و رفته‌رفته بر اثر سخت شدن، مانع رشد موهای آن نقاط می‌شوند. پس به خاطر داشته باشید كه هرگز شب‌ها با موهای آغشته به ژل و تافت به رختخواب نروید.

سشوار بلای جان موهای شما

بسیاری عادت داریم هر روز برای مرتب كردن موها سشوار بكشیم و این به یك عادت بد تبدیل شده است كه پزشكان و متخصصان آن را رد می‌كنند. چرا كه خشك كردن هر روزه یا زیاد از حد موها با حرارت بالای سشوار تأثیر بدی روی موها می‌گذارد و به ساقه موها آسیب جدی وارد می‌كند و موجب شكنندگی موها می‌شود و نرمی موها را از بین می‌برد. استفاده بی‌رویه از سشوار به مرور به موها آسیب می‌رساند و موجب ریزش زودتر موهایی می‌شود كه در حال استراحت بوده و قرار است در زمان دیرتری ریزش كنند.

بهتر است به جای استفاده از حرارت بالای سشوار، از حرارت ملایم یا باد سرد آن استفاده كنید و برای این كار حتما در خرید سشوار دقت كنید و سشواری تهیه نمایید كه درجه حرارتی قابل تنظیم روی باد گرم و سرد داشته باشد تا بتوانید براحتی حرارت دلخواه خود را تنظیم كنید تا آسیب كمتری به موهایتان وارد شود. برای این كه هنگام سشوار كشیدن آسیب كمتری به موها وارد شود، حتما سشوار حدود 30 سانتی‌متر از موهایتان فاصله داشته باشد و حتما از سرهای پخش‌كننده حرارت استفاده كنید تا حرارت مستقیم به موهایتان نخورد. همچنین بهتر است هنگام سشوار كشیدن هرگز آن را به طور متمركز روی یك قسمت از موهایتان نگه ندارید و حتما آن را روی سطح موهایتان حركت دهید تا حرارت پخش شود و آسیب كمتری به موها وارد آورد. با وجود همه این حرف‌ها بهترین راهی كه می‌توانید برای خشك كردن موها استفاده كنید، استفاده از حوله و باز گذاشتن موها برای خشك شدن به كمك جریان هوا به طور طبیعی است، ولی اگر سشوار هم به كار می‌برید، حتما نكات ایمنی را رعایت كنید تا موهایتان آسیب كمتری ببیند.

موهای‌شكننده و بی‌قواره

اتو و بابلیس از پرطرفدارترین حالت دهنده‌های الكتریكی موی سر به شمار می‌روند كه برای صاف كردن، حالت دادن و فر كردن موها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید بتوان گفت تأثیری كه اتو و بابلیس روی تخریب موها می‌گذارند، به مراتب بیشتر از سشوار باشد چرا كه ساقه مو به طور مستقیم با جسم داغ اتو و بابلیس در تماس بوده و همین حرارت بالا، تأثیر مستقیم روی موها می‌گذارد و لایه خارجی مو را به مرور از بین می‌برد. در چنین شرایطی مو شكننده شده و نرمی و شفافیت خود را از دست می‌دهد و حتی باعث موخوره در سر موها می‌شود.

گفتنی است موهای رنگ و مش شده كه مدت‌ها تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار داشته‌اند مقاومت خود را از دست داده و در مقابل حرارت ناشی از اتو و بابلیس آسیب پذیرترند و زودتر ممكن است براثر حرارت بالا بسوزند. پس باید دقت داشته باشید. سعی كنید موقع اتو كشیدن و استفاده از بابلیس، فاصله وسیله‌ را با ریشه مو‌ها حفظ كنید (حدود 2سانت فاصله از ریشه). در واقع هر چه این وسیله به ریشه مو نزدیك تر باشد و حرارت بیشتری به این نقطه برسد، آسیب بیشتری به ریشه وارد می‌شود و حتی می‌تواند موجب ریزش موها گردد. استفاده مرتب از این وسایل هم ممكن است باعث ریزش و خالی شدن موها شود، پس جز در مواقع ضروری از آنها استفاده نكنید. در مورد استفاده از بابلیس هم اگر موهای شكننده‌ای دارید، بهتر است از نوع سرامیكی آن استفاده كنید و همیشه بكوشید پس از شستشوی موهایتان اتو یا بابلیس بكشید چرا كه در زمان كثیف بودن موها، آلودگی‌ها و چربی‌ها از طریق حرارت ایجاد شده جذب موهایتان شده و به آن صدمه می‌زند.

رنگ كردن به موها آسیب می‌زند

خیلی از ما دوست داریم متنوع بوده و هر روز چهره‌ای جدید داشته باشیم. همین موضوع باعث می‌شود دست به دامان آرایشگاه‌ها شده و اغلب پول‌های گزافی هم برای این كار هزینه می‌كنیم. رنگ و مش كردن موها، فر و صاف كردن از اعمال خطرناكی هستند كه به بافت و ساقه موها آسیب زیاد وارد می‌كنند بخصوص اگر به طور مرتب صورت گیرند.

همیشه افراد به دنبال چیزی هستند كه فاقد آن هستند. كسانی كه موهای صافی دارند عاشق موهای فر هستند و افرادی كه موهای فر و مجعد دارند همیشه آرزوی داشتن موهای صاف را دارند و همین امر آنها را به آزمایش روش‌های صاف و فر كردن موهایشان می‌كشاند. صاف و فر بودن موها به نوع پل‌های گوگردی در ریشه موها بستگی دارد كه نوعی پیوند مولكولی و شیمیایی در مو ایجاد می‌كند كه به مو حالت خاصی می‌دهد. در روش صاف یا فر كردن موها سعی می‌شود با مواد شیمیایی كاهنده و اكسیدكننده این پیوندها را تغییر دهند. در فر كردن موها، با استفاده از مواد شیمیایی پل‌های گوگردی شكسته شده و با تغییر حالت مو، این پل‌ها را دوباره می‌سازد. نكته مهم این است كه در زمان استفاده از مواد شیمیایی ممكن است برخی پل‌های گوگردی مجدد تشكیل نشده و موها آسیب جدی ببینند و مقاومت موها كاهش یابد و گاهی بر اثر استفاده از مواد نامناسب، موها می‌سوزد. در صاف كردن موها نیز مو را شستشو داده و با محلول‌های خاصی تنش‌های مو را گرفته و ساختار داخلی موها را از طریق حرارت و با استفاده از وسایل خاصی تغییر می‌دهند. در آخر هم با محلول‌های خنثی‌كننده مانند اكسیدكننده‌ها، ساختار مو را مجدد ایجاد می‌كنند. صاف كردن و فر كردن موها با توجه به استفاده از مواد شیمیایی به كار رفته شده می‌تواند به موها آسیب شدید وارد كند و حتی باعث سوختن موها شود كه به دنبال آن موخوره و شكنندگی موها و خشكی ایجاد می‌شود. در واقع هر چیزی كه ساختار مو را تغییر دهد برای مو مضر است.

اگر از آن دسته افرادی هستید كه سالی چند بار اقدام به رنگ یا مش كردن موهایتان می‌كنید، خیلی مراقب باشید. چرا كه این كارها گاه در برخی افراد عوارضی چون قرمزی پوست سر، خارش، سوزش و ریزش مو ایجاد می‌كند و در موارد حادتر فرد واكنش‌های آلرژیكی چون تورم صورت و حتی دشواری در تنفس نشان می‌دهد و این عوارض بیشتر زمانی بروز می‌كند كه خودتان اقدام به رنگ كردن موهایتان می‌كنید كه ممكن است به خاطر استفاده از رنگ زیاد، باقی ماندن طولانی مدت رنگ روی موها ایجاد شود كه موجب شكنندگی ساقه موها و خشكی و ایجاد موخوره می‌گردد. از طرفی تحقیقات وجود تركیبات سرطان زا را در رنگ‌های مو به اثبات رسانده و توصیه می‌شود به سراغ این مواد نروید یا حداقل بیشتر از سالی یك یا نهایت 2 بار اقدام به رنگ یا مش كردن موهایتان نكنید. مطالعات نشان می‌دهد آرایشگرانی كه مرتب با رنگ‌های مو در تماس‌اند بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند.

منبع : دانشنامه تی تیل ,زیاد موهایتان را دست کاری نکنید!

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *