آخرین خبرها

ساز ابوآ – oboa

oboa 200x100 -  ساز ابوآ - oboaسابقه تاريخي اين ساز به عصر باستاني يونان و ساز آئولس ( aulos   ) و همچنين تمدن مصر و ايران و چين و عرب مي رسد … از قرن چهاردهم است كه در ساختمان ابو آ دگرگونيهايي آغاز مي گردد و نامهاي گوناگوني مي گيرد .

ابوآهاي قديمي داراي پنج سوراخ بوده و گاهي نزديك زبانه يك مخزن هوا داشته است مانند كرنوموز ( cornemuse ). در بعضي از انواع ابو آ انتهاي ساز ( بخش نفير ابو آ ) فراخ بوده است مانند ابوآي عشق يا ساز عشق .

بسياري از نايهاي مضاعف يا دونايها از خانواده ابو آ هستند مانند آئولس مضاعف يوناني .

ابو آ يك ساز روستايي وشباني به شمار مي آيد كه در رقصهاي محلي آن را مي نواختند . در قرنهاي چهاردهم و پانزدهم در پاره اي از مراسم مذهبي از آن استفاده مي شد . از قرن شانزدهم به بعد در دستجات موزيك نظام ، خاصه موزيك سواره نظام ، به كار گرفته شده است .

ساختمان اين ساز در اواخر قرن  هجدهم و اوايا قرن نوزدهم به كمال رسيده است . داراي شش سوراخ و ده كليد است . و مي تواند دو اكتاو و يك چهارم را به صورت كروماتيك اجرا كند . صداي ابو آ در اكتاو نخستين كاملا طبيعي است . ساختمان اين ساز به نوازنده اين امكان را مي دهد كه بتواند از عهده اجراي نوتهاي مقطع ، نوتهاي كشيده ، نوتهاي منفصل ( به صورت آرپژ ) ، و نوتهاي متصل و پشت سر هم ( به صورت تريل ) بر آيد .

در نوشتن جمله هاي موسيقي براي اين ساز بايد رعايت دميدن را به نحوي كرد كه نوازنده بتواند براحتي تجديد نفس كند . تمبر و زنگ صداي ساز ابو آ شاعرانه و شباني است و حال و هواي كوهپايه ها و روستاها را دارد . در بخش دوم يعني اكتاو دوم ، ابو آ قادر است به خوبي حالتهاي ماتم و اندوه را تلقين كند.

ساختمان ابو آ تشكيل مي شود از يك لوله مخروطي كه در راس آن دو زبانه مي شود ، معمولا از چوب انار و يا گياه ديگري كه به آن گرناديل ( grendille   ) مي گويند . رژيستر يا وسعت صدايش از سي( si) زير حامل با كليد سل ( sol ) تا مي ( mi ) بالاي حامل است .

انگشت گذاري آن خيلي نزديك به فلوت است . در اوج صدا ( يعني در اجراي حالت f يا فورته ) زنگ و تمبري نافذ دارد و در ضعف صدا ( يعني اجراي حالت p  يا پيانو ) داراي تمبري ملايم و لطيف است

نوع ابتدايي اين ساز كه همان سورناي يا سرنا باشد ، هنوز هم در روستاهاي ايران متداول است . نوع كمال يافته سرنا، كه همين ابو آ است ، از زمان ايجاد مدرسه موزيك نظام در دارالفنون ( 1856 ) توسط موسيقيداني موسوم به بوسكه (Bosquet) به ايران آورده شد و چگونگي نواختن آن به شاگردان و نوازندگان دستجات موزيك نظام آموخته شد .

ابو آ را هم اكنون در پاره اي از اركستر هاي موسيقي ايران و اركستر سنفونيك ايران مي نوازند .

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *