آخرین خبرها

سبوره یا درماتیت چرب یا درماتوز چرب

سبوره به معنی تولید بیش از حد سبوم ( از غد مولد چربی)، در مناطقی از بدن که به طور طبیعی تعداد این غدد زیاد است، می باشد. این مناطق عبارتند از: صورت، پوست سر، ابروها، پلک ها، اطراف بینی، لب بالا، گونه ها، گوش ها، زیر بغل، زیر پستان ها، ناحیه تناسلی و چین باسن. درماتیت چرب یک بیماری مزمن پوست است و تمایل به بروز در مناطقی که دارای غدد چربی زیاد است و یا مابین چین های پوستی که تعداد باکتری های ان بیشتر است، دارد.

s sebo 300x197 - سبوره یا درماتیت چرب یا درماتوز چرب

تظاهرات بالینی

سبوره دو نوع چرب و خشک دارد و هر دو نوع ممکن است از کودکی شروع شده و در تمام عمر ادامه یابد. نوع چرب دارای ظاهری مرطوب یا چرب است که ممکن است به صورت لکه های زرد با ظاهری چرب، با یا بدون پوسته و اندکی قرمزی اغلب روی پیشانی، چین لب و بینی، ریش، پوست و روی سطوح پوستی مجاور هم در نواحی زیر بغل، ناحیه تناسلی و پستان ها، ایجاد شود. احتمال دارد جوش های چرکی ریز یا جوش های برجسته چرکی مشابه اکنه، روی تنه ظاهر گردد.

در نوع خشک ورقه هایی از سلول های پوششی جدا شده از پوست سر به صورت پوسته های نرم و پودر مانند و فراوان مشاهده می شود که اصطلاحا شوره نامیده می شوند. وقتی پوسته ریزی ایجاد شود، اغلب با خارش همراه است که منجر به خاراندن و عوارض ثانویه ی ان نظیر عفونت و خراشیدگی می گردد.

درماتیت چرب دارای عامل مستعد کننده ی ژنتیکی است. هورمون ها ، وضعیت تغذیه، عفونت و تنش های روحی بر سیر ان تاثیر می گذارند. این بیماری دارای دوره هایی از تشدید و بهبودی است که باید به بیمار توضیح داده شود. اگر بیمار قبلا این حالت را تجربه نکرده و به طور ناگهانی علایم شدیدی را نشان داده است، باید یک تاریخچه و معاینه ی فیزیکی کامل از او انجام شود.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی نوشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *