آخرین خبرها

سن مناسب برای تقویت هوش در کودک

هوش 200x100 - سن مناسب برای تقویت هوش در کودکهیچ شکی نیست که هر پدر و مادری دوست دارد فرزندی باهوش تر داشته باشد. اما قبل از آن بهتر است بدانیم چه عواملی در میزان هوش کودک بیشتر اثر دارد؟

 

در ده سال نخست زندگی، میلیون ها میلیون اتصال عصبی در مغز کودک شکل می گیرد. در واقع مغز انسان در این سنین در اوج انعطاف پذیری و رشد قرار دارد. با هر مهارت جدیدی که کودک می آموزد، اتصالات جدیدی بین سلول های مغز شکل می گیرد و این خود بر سایر توانایی های آنها نظیر مهارت های ریاضیاتی و کلامی و حتی توانایی آنها برای درک متقابل و همدلی با سایر کودکان می افزاید.

● یادگیری زبان خارجی

 

دانشمندان معتقدند کودکانی که زبانی غیر از زبان مادری خود می آموزند، بهتر می توانند با دیگران تعامل داشته و ارتباط برقرار کنند، زود دلسرد نمی شوند و همیشه به دنبال راه های متفاوتی برای حل چالش های پیش رو می گردند. در واقع انبوهی از پژوهش ها گواه این مطلب است که یادگیری زبان خارجی سبب افزایش چشمگیر مهارت های شناختی و نیز توانایی های کودک در ریاضیات و علوم می شود. همچنین دانستن زبانی دیگر سبب افزایش خلاقیت و در نتیجه بهبود توانایی حل مساله می شود.

یادگیری زبان دوم به این معنا نیست که کودک حتما باید بر آن زبان تسلط داشته باشد. در واقع حتی اندکی پس از آغاز یادگیری زبانی دیگر، نتایج مثبت آن قابل مشاهده است.

 

برخی مدارس، کلاس های آموزش زبان را نیز در برنامه درسی خود جای داده اند. اما اگر در مدرسه فرزندتان از این برنامه ها خبری نیست، می توانید او را در کلاس های فوق برنامه موسسات آموزش زبان ثبت نام کنید یا حتی در منزل، کتاب ها یا فیلم های آموزش زبان برای کودکان در اختیار او بگذارید.

 

● اثرات موسیقی بر ذهن

 

یادگیری موسیقی تاثیر چشمگیری بر توانایی های ذهنی کودکان دارد. پژوهش های متعدد نشان داده کودکانی که نواختن سازی خاص را می آموزند، در آزمون های حافظه کلامی، ریاضیات و بهره هوشی بسیار بهتر از سایر کودکان عمل می کنند. در واقع وقتی کودکی نواختن موسیقی را می آموزد، قسمت هایی از مغز که در خواندن، ریاضیات، حل مساله و منطق فضایی درگیر هستند، فعال تر می شوند.

البته یادگیری موسیقی قرار نیست کودکتان را از یک بچه معمولی به یک نابغه بدل کند، بلکه سبب افزایش توانایی های او در یادگیری می شود. البته یادگیری موسیقی برای یک کودک کم سن، کار چندان آسانی نخواهد بود، زیرا همزمان باید به نکات مختلفی توجه کند. همین نکته سبب تقویت توانایی های ذهنی او شده و او را برای یادگیری بهتر چیزهای دیگر آماده می سازد.

 

نتایج مثبت حاصل از یادگیری موسیقی فقط به کسب نمرات بهتر در مدرسه محدود نمی شود، بلکه افزایش توانایی های اجتماعی را نیز باید به این فهرست افزود.

● کتاب بخوانید

 

کتاب خواندن برای کودکان مزایا دارد؛ از افزایش توانایی های زبانی تا بازه طولانی تر تمرکز و بهبود توانایی تخیل. البته این مزایا فقط به کودکان محدود نمی شود. خواندن کتاب برای نوزادان هم سبب ایجاد پیوندهای ارزشمند و جدید در مغز او می شود که تا پایان زندگی به همراه او خواهد بود.

پژوهش ها نشان داده بچه های پیش دبستانی که در خانه برایشان کتاب خوانده می شود، در مدرسه موفق تر بوده و یادگیری سریع تری نسبت به هم سن و سالان خود دارند. کتاب خواندن برای کودکان، آنها را در معرض واژه های نو قرار می دهد. همچنین کودکان می آموزند کتاب را منبع مهمی برای به دست آوردن اطلاعات بدانند.

 

برای این که کتاب خواندن را برای فرزندانتان لذت بخش کنید می توانید از نکات زیر بهره ببرید:

قفسه کتاب کودکتان را با کتاب های خوب پر کنید.

 

بگذارید کودکتان ببیند که شما هم از کتاب خواندن لذت می برید.

وقتی را برای با هم رفتن به کتابفروشی یا کتابخانه کنار بگذارید.

 

نقطه ای خاص را در اتاق کودک یا جایی دیگر در خانه برای مطالعه قرار دهید تا بتواند در محیطی آرام از کتاب خواندن لذت ببرد.

در مورد داستان هایی که با هم خوانده اید، صحبت کنید.

 

هر روز برای کودکتان کتاب بخوانید.

● کاوش در جهان

 

لزومی ندارد برای این که کودکتان را با آداب و رسوم و فرهنگ نقاط مختلف دنیا آشنا کنید، حتما به آن مناطق سفرکنید. با کمی خلاقیت و با کمترین امکانات می توانید لحظاتی شاد را در کنار کودکتان برای کاوش در سرزمین های دوردست داشته باشید.

نقشه ای جلوی او باز کنید و از او بخواهید چشمانش را بسته و نقطه ای را به شکل تصادفی انتخاب کند. فرض کنیم کشور هند انتخاب شد. با کمی جستجو در اینترنت می توانید عکس های مختلفی از مکان های دیدنی یا آیین های این کشور بیابید. همچنین می توانید داستان هایی از آن کشور برای کودک خود یافته و آن را برایش تعریف کنید. رفتن به یک رستوران مربوط به آن ملیت نیز می تواند ایده جذابی باشد. همچنین برای کودکان بزرگ تر می توانید دوستانی مکاتبه ای برای او در کشورهای دیگر بیابید.

 

بازدید از موزه ها می تواند راهی خوب برای آشنا کردن کودکان با سبک زندگی پیشینیان باشد. وقتی را برای رفتن به موزه اختصاص دهید و با کودکتان در مورد اشیای مختلفی که می بینید، صحبت کنید.

● خلاقیت کودک را شکوفا کنید

 

شاید شما از خود پرسیده باشید چرا بخش زیادی از برنامه مهدکودک ها و دوره های پیش دبستانی به فعالیت هایی مثل نقاشی، طراحی و درست کردن کاردستی اختصاص دارد. پاسخ این است که براساس پژوهش ها، این گونه فعالیت های هنری سبب بروز خلاقیت و در نتیجه افزایش هوش کودکان می شود. به طور کلی می توان گفت هنر سبب تسریع فرآیند یادگیری می شود. کودکانی که هنرهای مختلفی می آموزند از نظر تحصیلی عملکرد بهتری دارند و بهتر می توانند اطلاعات آموخته شده را به یاد آورده و در زندگی اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت.

در این میان پدر و مادر می توانند زمینه را برای بروز هر چه بیشتر خلاقیت کودک آماده سازند. شما می توانید یک سطل یا سبد پلاستیکی معمولی تهیه کرده و درونش چیزهایی نظیر کاغذ، مداد رنگی، ماژیک، چسب، قیچی و نخ قرار دهید. کودک می تواند با استفاده از این وسایل با کشیدن نقاشی های مختلف یا ساخت کاردستی های متنوع خلاقیت خود را نشان دهد. اثری که کودک آفریده را بر دیوار بیاویزید تا بداند تلاش و خلاقیتش مورد تحسین شما قرار گرفته است.

 

اگر کودک بیش از حد کمالگراست و از دیدن اشتباهاتی که در اثر هنری اش انجام داده ناراحت می شود، سعی کنید او را بیشتر متوجه لذت ساخت آن نمایید. همچنین می توانید با او در ساخت برخی کاردستی ها همراه شوید.

 

● راه های متفاوت برای یادگیری

 

یکی از ویژگی های برجسته هوش چندگانه این است که طیفی از گزینه ها را برای والدین فراهم می سازد. اگر راهی خاص برای کودک مناسب نبود، راه های بسیار دیگری برای او وجود دارد. پس از آشنایی با سبک یادگیری کودک، محیط خانه و منابع مختلفی را که در اختیار دارید، بررسی کنید تا ببینید چگونه با کمک آنها می توان محیطی بهتر برای یادگیری فرزندتان ایجاد کنید. اگر حس می کنید فرزندتان به سوی موسیقی گرایش دارد، می توانید یک وسیله ساده برای نواختن موسیقی برایش فراهم کنید. یا به عنوان نمونه اگر کودکتان به سمت فعالیت های بدنی گرایش دارد، یعنی هوش بدنی ـ جنبشی اش غالب است، می توانید یک بازی ساده حرکتی را وقتی در صف نانوایی ایستاده اید برایش ترتیب دهید.

شناخت سبک یادگیری کودکان این فرصت را به ما می دهد تا به نقاط قوت او توجه بیشتری کنیم. افزون بر این فرصت می یابیم نقاط ضعف او را نیز بیشتر تقویت کنیم. حتی اگر مطمئن هم هستید هوش اصلی کودکتان زبان شناختی است، اما در هر صورت از انجام فعالیت های فضایی یا موسیقایی نیز بهره زیادی خواهد برد. حال بیایید به بررسی انواع هوش ها و کارهایی که با توجه به هر یک می توان انجام داد، بپردازیم.

 

هوش زبانشناختی: این هوش به معنای حساسیت به معنا و ترتیب واژگان است. این کودکان می توانند طیف گسترده ای از واژگان را مورد استفاده قرار دهند و معمولا از گفتن لطیفه، چیستان و نظایر اینها لذت می برند. همچنین خواندن و نوشتن و داستان تعریف کردن و بازی های کلمات برایشان بسیار لذت بخش است.

یکی از بهترین راه ها برای جلب یک کودک زبان محور به یک آزمایش علوم این است که او را تشویق کنیم تا هر آنچه انجام می دهد و مشاهده می کند توصیف و یادداشت کند. برای آشنا کردن یک کودک کم سن تر با مفهوم شمارش، از او بخواهید داستانی بگوید که در آن یکی از شخصیت ها چیزهای زیادی را می شمارد. هنگام کار با این کودکان بهتر است کاغذ و قلم یا یک دستگاه ضبط صدا آماده داشته باشیم.

 

هوش منطقی ـ ریاضیاتی: توانایی کار با زنجیره ای از استدلالات و تشخیص ترتیب و الگوها. کسانی که منطقی ـ ریاضیاتی محور هستند از کار با اعداد لذت می برند، دوست دارند بدانند چیزهای مختلف چگونه کار می کنند، پرسش های زیادی می پرسند و علاقه زیادی به جمع آوری مجموعه های مختلف دارند.

برای جلب توجه کودک منطقی ـ ریاضیاتی محور به یک کتاب مصور، از او بخواهید اشیا و حیوانات مختلفی را که در آن می بیند دسته بندی کند. برای یاددهی مفاهیم موسیقایی نیز می توانید از او بخواهید صداها و تن های مختلف یک وسیله موسیقی را دسته بندی کند. هنگام آموزش این دسته از کودکان بهتر است چیزهایی نظیر پازل و وسایلی برای شمارش را در دسترس داشته باشید.

 

هوش بدنی ـ جنبشی: توانایی استفاده ماهرانه از بدن و گرفتن ماهرانه اشیا. افرادی که هوش اصلی شان از نوع جنبشی است از ورزش و فعالیت جسمی لذت می برند. همچنین از استفاده از زبان تن و شرکت در بازی های مختلف بدنی و نیز نمایش لذت می برند.

بهترین حالت یادگیری برای کودکانی که هوش بدنی، هوش اصلی شان است از طریق تحرک است. این کودکان با استفاده از بازی هایی که در آن شمارش وجود دارد براحتی می توانند مفاهیم ریاضی را بیاموزند. همچنین یک آزمایش علمی موثر برای آموزش مسائلی مثل نیرو یا سرعت در فیزیک برای این کودکان این است که از آنها بخواهیم چیزی را تا حد امکان به جایی دورتر پرتاب کنند.

 

هوش موسیقایی: حساسیت به ملودی، ریتم و تن در موسیقی. این کودکان علاقه زیادی به شنیدن موسیقی و نواختن آن دارند و خیلی خوب می توانند تن موسیقی شنیده شده را تکرار نمایند.

بهترین راه برای جلب این کودکان در فعالیت های مختلف، ترانه خوانی و حتی ضبط صدای آنهاست. برای این که مفاهیم ریاضیاتی را به یک کودک موسیقی محور آموزش دهیم می توانیم از او بخواهیم ضربات طبلی را که می شنود، شمرده یا یک الگوی موسیقایی را با یک وسیله موسیقی اجرا کند. برای آموزش این کودکان می توانید وسایل ساده آشپزخانه (نظیر قابلمه یا لیوان) را برای نواختن موسیقی با آنها و یک دستگاه ضبط صدا و مجموعه ای از ترانه های کودکانه را آماده داشته باشید.

 

هوش فضایی: توانایی تصور دقیق محیط اطراف و نیز تغییر شکل یا مکان قسمت هایی خاص از آن. این دسته از افراد معمولا بیشتر به نقاشی و کاردستی علاقه داشته، از نگاه کردن به نقشه و کار روی پازل ها لذت می برند. این افراد می توانند قسمت های مختلف چیزی را از هم جدا کرده و سپس دوباره به هم متصل نمایند.

نشان دادن عکس یا تصاویر مختلف به کودکتان کمک می کند اطلاعات را بهتر از حالت کلامی بفهمد. برای جذب او به یک آزمایش علمی از او بخواهید مشاهدات خود را نقاشی کند. کتاب های زیادی با طرح های رنگی و زیبا و نیز وسایل مختلفی که کودکتان بتواند آن را کاوش کند در اختیارش قرار دهید.

 

هوش طبیعت گرا: تشخیص و طبقه بندی گونه های مختلف گیاهی و جانوری. این بچه ها بیشتر دوست دارند وقت خود را بیرون از خانه به مشاهده و کاوش گیاهان، جمع آوری سنگ و گرفتن حشرات بگذرانند و به طور کلی از بودن در طبیعت لذت زیادی می برند.

برای آموزش به این کودکان تا حد امکان سعی کنید از عکس ها و کتاب هایی در مورد حیوانات و دنیای طبیعت استفاده کنید. حضور در طبیعت و مشاهده موارد علمی مختلف بهترین راه برای جلب نظر این گونه کودکان است. یک مجموعه از حشرات یا یک میکروسکوپ می تواند برای این دسته از کودکان بسیار جذاب باشد.

 

هوش بین فردی: درک افراد دیگر و روابط انسانی. این دسته از کودکان دوستان زیاد و فعالیت تیمی مطلوبی دارند. بهتر است این کودکان را به سمت بازی های گروهی و گفت وگو سوق داد. برای جلب چنین کودکانی به یک آزمایش علمی بهتر است او را با دوستانش همراه سازیم. این کودکان همچنین ممکن است از بازی با عروسک های مختلف نیز لذت ببرند.

هوش درون فردی: توانایی استفاده از هیجانات فردی برای درک خود و دیگران. کودکانی که از چنین هوشی برخوردارند بخوبی می توانند احساسات و خلقیات خود را کنترل کرده و معمولا به دیگران دقت می کنند و بیشتر گوش می دهند. در انجام کارهای انفرادی خود نیز نهایت دقت را دارند.

 

برای جلب نظر این دسته از کودکان در یک آزمایش علمی، از او بخواهید به احساسش در مورد آن آزمایش فکر کند و به او فرصتی بدهید تا خودش به بررسی آن مبحث بپردازد. برای درگیر کردن چنین کودکی در یک پروژه علمی از او بخواهید تجربیات و هیجانات خود را بیان کند. یک دوربین یا دفترچه می تواند در ثبت آنچه دیده به او کمک کند.

 

● تغذیه بهتر، هوش بیشتر

 

همه ما بارها شنیده ایم صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است. اما بد نیست بدانیم صبحانه برای رشد مغزی کودکان اهمیت دوچندانی دارد. پژوهش ها نشان می دهد کودکانی که صبحانه بهتری می خورند، عملکرد بهتری در آزمون های تمرکز و حافظه از خود ارائه می دهند.

غذای مصرف شده توسط بدن ما به گلوکز تبدیل شده و این ماده انرژی، قسمت های مختلف بدن و البته مغز را فراهم می کند. وقتی کودک صبح هنگام از خواب بر می خیزد، به مصرف غذا نیاز دارد تا انرژی مورد نیاز مغز برای دریافت اطلاعات جدید و پردازش آنها را تامین کند. کودکان بدون مصرف صبحانه در دریافت اطلاعات جدید و یادآوری موارد مختلف به مشکلاتی جدی بر می خورند.

 

پژوهش های انجام شده نیز این مطلب را تائید می کند. پژوهش ها نشان می دهد کودکانی که صبحانه نمی خورند، عملکرد ضعیف تری در مدرسه دارند و مشکلات رفتاری بیشتری از خود بروز داده و خسته تر از سایر کودکان هستند. جالب است خیلی از مدیران مدارس به صورت تجربی به این نکته پی برده اند و برخی از آنها در میز دفتر خود مقادیری خوراکی دارند که به دانش آموزان با مشکلات رفتاری می دهند. در واقع ریشه بسیاری از ناهنجاری های رفتاری در مدرسه همین عدم مصرف صبحانه است.

البته اهمیت صبحانه به آن معنا نیست که خوردن هر چیزی در آن بی اشکال است. مصرف غذاهای بسیار شیرین در صبحانه سبب افزایش کوتاه مدت قند خون کودکان شده و در نتیجه ظرف مدتی کوتاه با کاهش انرژی روبه رو می شوند. از سویی دیگر، صبحانه سرشار از فیبر سبب حفظ بیشتر سطح انرژی کودکان می شود. یک پژوهش انجام شده در این باره نشان داد کودکانی که صبحانه نوعی حلیم جو مصرف کرده بودند در آزمون به خاطر سپاری عملکرد بهتری نسبت به بچه هایی که غلات شیرین شده خورده بودند، داشتند. مصرف ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین در صبحانه سبب می شود مغز در بازه زمانی بیشتری از گلوگز برخوردار باشد. نان سبوس دار، شیر، عسل، غلات کم شکر، تخم مرغ و میوه از جمله خوراکی هایی هستند که می توانید در صبحانه کودک تان بگنجانید.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *