آخرین خبرها

طرز تهیه رشته پلو برای شب عید

یکی از غذاهایی که پیشینه تاریخی در ایران دارد و بیشتر مردم در شب این غذا را طبخ می کردند رشته پلو است . مردم بر این باورند که خوردن رشته پلو در شب باعث می شود که رشته کارها را در سال آینده بدست بگیرند . در قدیم زنان کد بانو رشته ها را خود تهیه می کردند که این باعث می شد غذا از کیفیت بهتری نسبت به امروزه برخوردار باشد . در تبریز مردم در شب بله برون رشته پلو را در کنار سایر غذاها قرار می داند و معتقد بودند که این کار شگون دارد . در این مطلب که در دانشنامه تی تیل قرار دادیم طرز تهیه و مواد اولیه را برای تهیه رشته پلو بیان می کنیم .

پلو - طرز تهیه رشته پلو برای شب عید
رشته پلو

غذاي مذكور ” دمي بلغور” يا ” تاپلاما ” نام دارد و حتما بايد با رشته خانگي ( كه ضخامتي بيشتر از رشته هاي كارخانه اي دارد ) تهيه شود .اگر نتوانستید رشته را خود اماده کنید از رشته حاضری استفاده نمایید .

مواد لازم براي 4-6 نفر :

برنج ————————— 4 پيمانه

رشته پلويي —————— 300 گرم

گوشت ران گوسفند ——— 500 گرم

زعفران خشك —————- 1 قاشق چاي خوري

پياز ————————— 2 عدد متوسط

برگ بو ———————— 1 عدد

نمك ، زرد چوبه ————— به مقدار لازم

طرز تهيه رشته پلو  :

گوشت را با يك عدد پياز و يك عدد برگ بو ( بدون نمك ) و 6-8 ليوان آب ، بگذاريد به مدت 2 ساعت بپزد.

در قابلمه مورد نظر آب جوش بياوريد و بعد از جوشيدن آب ، يك قاشق غذا خوري نمك به آن اضافه كنيد.

آب برنج از قبل خيس خورده را خالي كنيد و برنج را داخل آب در حال جوش بريزيد . 5 دقيقه مانده به زمان آبكش كردن برنج  ، رشته پلويي را به برنج اضافه كنيد و بعد از 5 دقيقه برنج و رشته را آبكش كنيد .

كف قابلمه را مقداري روغن بريزيد و ته ديگ مورد نظر را بچينيد . مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه بريزيد و سعي كنيد مخلوط را به سمت داخل قابلمه جمع كنيد تا در اثر تماس با ديواره هاي قابلمه در حين مدت دم كشيدن نسوزند .

با ته گفگير حفره هايي به ارتفاع كل برنج روي قسمت هاي مختلف برنج ايجاد كنيد تا بخار خارج شود و برنج خمير نشود .

زعفران را در نصف استكان آب جوش حل كنيد و استكان حاوي زعفران را در گوشه اي روي برنج بگذاريد تا كاملا دم بكشد و غليظ شود .

يك ليوان آب جوش را با دو قاشق غذا خوري روغن ( ترجيحا جامد ) مخلوط كنيد و روي برنج بريزيد . حرارت زير قابلمه را بالا ببريد تا پلو بخار كند . اول دم كني و بعد درب قابلمه را ببنديد و بعد حرارت زير پلو را پائين بياوريد و 1 ساعت صبر كنيد تا برنج كاملا دم بكشد .

بعد از اينكه گوشت پخت، پياز و برگ بوي داخل گوشت را دور بيندازيد . يك عدد پياز باقيمانده را خلال خرد كنيد و در مقداري روغن تفت دهيد تا طلايي شود . بعد مقداري زرد چوبه به پياز اضافه كنيد .

گوشت را به قطعات مورد نظر خرد كنيد و همراه با پياز كمي سرخ كنيد تا طعم دار شود .

در اين مرحله مقداري نمك و زعفران دم كرده هم به گوشت بيفزايئد .

بعد از طعم دار شدن گوشت و دم كشيدن پلو ، در ديس مورد نظر براي سرو ، نيمي از پلو را بريزيد و بعد گوشت را روي برنج قرار دهيد و مقداري از آب گوشت را روي گوشت و برنج بريزيد . بقيه برنج را روي گوشت بريزيد و روي پلو را با نساي زعفراني تزئين و غذا را سرو كنيد .

در صورت امكان نيمي از آبي كه براي جوشاندن برنج استفاده ميكنيد ، از آب گوشت صاف شده باشد.

به صورت غير مجلسي ميتواند رشته پلو را با گوشت خورشي ( گوساله ) هم تهيه كنيد . كه در اين روش نيز مراحل كار به همين صورت خواهد بود .

فقط چون گوشت خورشي قطعات كوچك تري دارد ، گوشت را هنگام كشيدن پلو در ديس لايه لايه بين برنج بكشيد و مقداري از گوشت را نيز در آخر كار دور ديس بريزيد .

اگر به جاي رشته پلويي از رشته فرنگي استفاده ميكنيد، رشته فرنگي را قبل از ريختن داخل برنج چند دقيقه در روغن تفت دهيد تا كاملا قهوه اي شود :

رشته فرنگي تفت داده شده

۵ دقيقه جوشاندن رشته همراه برنج براي جلوگيري از خشك شدن رشته هنگام دم كردن پلو است .

به طور سنتي براي ته ديگ رشته پلو از برش هاي كدو حلوايي به ضخامت يك سانتي متر، استفاده ميشود . اگر از اين روش استفاده ميكنيد توجه داشته باشيد كه كدو حلوايي مقداري طعم نهايي غذا را شيرين ميكند . براي جلوگيري از اين اتفاق قبل از چيدن برش هاي كدو حلوايي ته قابلمه دو طرف آنها را با مقداري آبغوره يا آب نارنج و كمي نمك مزه دار كنيد . دقت كنيد كه براي مزه دار كردن برش هاي كدو حلوايي از آبليمو استفاده نكنيد . آبليمو در اثر دم كشيدن تلخ ميشود .

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *