آخرین خبرها

طرز تهیه ی زرشک پلو با مرغ

 

384826 219 300x200 - طرز تهیه ی زرشک پلو با مرغ

 

مواد لازم :

مرغ بدون پوست : 300 گرم برای 4 نفر
پیاز کوچک: 3 عدد
زرشک : برای هر یک کیلوگرم برنج،150 گرم
شکر: برای هر 150 گرم زرشک یک قاشق سوپ خوری شکر
روغن مخصوص سرخ کردن
زعفران، نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه
برنج یک پیمانه برای هر نفر

طرز تهیه زرشک پلو:
اگر نذرتان زرشک پلو با مرغ است برای هر یک کیلوگرم برنج،150 گرم زرشک و یک قاشق سوپخوری شکر لازم است.

1. اول زرشک را پاک کرده بعد توی آب سرد به مدت 10 دقیقه تا یک ربع خیس کنید. زرشک را هرگزبا آب داغ یا گرم خیس نکنید چون رنگ زرشک را از بین میبرد.

2. زرشک خیس خورده را بشورید و آبکش نمایید تا آب اضافه زرشک کاملاً از بین برود بعد در قابلمه مقداری روغن بریزد و روی اجاق بگذارید بعد از کمی گرم شدن زرشک بدون آب را به روغن اضافه نمایید.

3. اگر روغن خیلی داغ باشد به محض ریختن زرشک داخل روغن میسوزد و جمع میشود. زرشک باید کاملاً خشک شده باشد چون با ریختن زرشک آبدار در روغن، روغن به همه جا پخش شده و خطرناک است.

4. در حالی زرشک را با حرارت کم سرخ می کنید شکر را هم بریزید تا روی حرارت شکر آب شده و زرشک هم شیرین میشود.بعد از یکی و دو دقیقه 4 تا 5 قاشق سوپخوری زعفران آب شده هم اضافه کنید. اگر زرشک را شیرین تر دوست دارید شکر را بیشتر بریزید.

5. حالا یه مقدار از برنج ساده را در قابلمه دیگری با زرشک آماده شده مخلوط کنید و روی برنج ساده ای که در هر ظرف می کشید مقداری از زرشک پلو و سپس یک تکه مرغ بگذارید. بعضی ها به مخلوط زرشک و خلال بادام و پسته هم اضافه میکنند.این مغزها را در گلاب خیس کرده و استفاده کنید.

طرز تهیه مرغ زرشک پلو:

1. برای درست کردن مرغ زرشک پلو،موقع خیس کردن برنج ابتدا مرغ را به مقدار لازم آماده کرده و بعد از پاک کردن خوب بشویید .لازم به یادآوری است هر مرغ برای چهار نفر کافی است .

2. در ضمن برای مزه دار کردن هر مرغ یک پیاز درشت هم نیاز دارید، پیازها را به صورت حلقه ای خرد کرده و کناری بگذارید .

3. سپس یک بسته نمک و دو قاشق سوپخوری زردچوبه را در کاسه ای با هم مخلوط کرده و بعد از این که مرغ ها را شستید ،دستتان را به این مخلوط آغشته کرده و روی همه جای مرغ ها بمالید و کناری بگذارید . در صورتی که می خواهید مرغ خوش طعم تر شود به مخلوط نمک و زردچوبه کمی هم پودر زعفران اضافه کنید ،شما روش دیگری را برای خوش طعم تر شدن مرغ استفاده می کنید؟با بازدیدکنندگان شکرگزاری در میان بگذارید.

4. در مراسم های رسمی معمولا پوست مرغ را نمی کنند ولی اگر می خواهید غذایی سالم تر به مردم بدهید، پوست مرغ را بکنید .در قابلمه بزرگی مقدار زیادی روغن ریخته و تکه های مرغ را داخل روغن زیاد ، سرخ کنید به قدری که طلایی رنگ شده ولی کاملا نپزند .

5. موقع چیدن تکه های مرغ در روغن ، ابتدا سینه ها را کف قابلمه چیده و ران ها را روی آن بچینید چون ران زود پخته شده و وا می رود .

6. بعد از این که همه مرغ ها طلایی رنگ شدند، روغن قابلمه را خالی کرده و تکه های مرغ را ابتدا در آبکش بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شده سپس به همان ترتیبی که گفته شد در قابلمه های بزرگ دیگری بچینید البته لابلای تکه های مرغ را پیازهای حلقه شده قرار دهید .

7. اگر می خواهید مرغ ها خوشمزه تر شوند ، به تعداد هر مرغ یک سیب درختی کوچک خرد شده یا هویج و یا کرفس اضافه کنید . البته سیب درختی،مرغ را خوشمزه تر و گوشت آن را لطیف تر می کند .

8. این مرغ با توجه به این که از قبل سرخ شده موقع پخت کف نکرده بنابراین نیازی به کف گرفتن آن وجود ندارد . چنانچه نخواهید مرغ را سرخ کنید ، ابتدا مرغ و آب را روی اجاق قرار داده و بعد از گرفتن کف آن،دیگر مواد مثل پیاز و ادویه ها را اضافه کنید .

9. در مراحل قبلی مرغ را با زردچوبه و زعفران طعم دار کرده اید ولی اگر می خواهید مرغ رنگ قرمز پیدا کند، رب گوجه فرنگی را هم به همراه آب به مرغ اضافه کنید در غیر این صورت افزودن آب به تنهایی کافی است. اضافه کردن نمک و فلفل را هم از یاد نبرید.

10. برای هر مرغ دو قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی کافی است ولی ابتدا باید رب را در روغن تفت داده سپس به مرغ بیفزایید . با تفت دادن رب ،هم رنگ آن بیشتر می شود هم طعم آن بهتر، اکنون در دیگ را گذاشته و روی شعله ملایم ، بگذارید مرغ ها پخته شوند .

11. برای آن که از پختن مرغ مطمئن شوید،چنگال یا چاقویی داخل گوشت مرغ فرور کنید. اما یک نکته کوچک هم در مورد پخت غذاهای نذری و آن هم این که برای آن که باد شعله اجاق را خاموش نکند، دور تا دور اجاق را با مقوا استتار کنید .

ارزش غذایی

– استفاده از زرشک در نذری ماه محرم، در فصل سرد خاصیت خودش را خوب نشان می دهد؛ چون زرشک خاصیت ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک دارد.

– گوشت مرغ معدن پروتئین است و اگر خوب طبخ شود، همه پسند می شود.

منبع : برترین ها

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *