آخرین خبرها

طرز تهیه ی کلم پلو

kalam polo sade 300x225 - طرز تهیه ی کلم پلو

مواد لازم

برای 8 نفر:-

برنج، یک کیلوگرم
– کلم قمری، 2 عدد متوسط
– گوشت قیمه‌ای، 750 گرم
– پیاز، 2 عدد متوسط
– نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به میزان لازم
– روغن به مقدار لازم

طرز تهیه:
1 – ابتدا برنج را شسته و در مقدار لازم آب خیس کنید؛ سپس پیازها را بشویید و پس از پوست‌کندن، به صورت خلالی یا ریز خرد کنید. کلم‌قمری‌ها را نیز شسته و پوست بگیرید؛ سپس به صورت نگینی خرد کنید.
2 – تابه‌ای نسبتا گود آماده کرده و مقداری روغن در آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا خوب داغ شود. سپس نیمی از پیازهای خردشده را با کمی زردچوبه در روغن تفت دهید تا پیاز نرم شود. پس از آن، گوشت قیمه‌ای را به پیاز داغ اضافه کرده و همراه آن تفت دهید. حالا 2 پیمانه آب به مواد بیفزایید و شعله اجاق گاز را زیاد کنید. وقتی آب به جوش آمد، شعله اجاق گاز را کم کرده و در تابه را بگذارید و صبر کنید تا گوشت بپزد. زمان لازم برای پخت گوشت حدود یک ساعت است. پس از پایان پخت گوشت، نمک، فلفل و زعفران را به اندازه مورد نیاز به آن اضافه کنید و 2 الی 3 دقیقه حرارت دهید و سپس زیر تابه را خاموش کرده و آن را کنار بگذارید.
3 – در تابه دیگری مقداری روغن ریخته و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود؛ سپس باقیمانده پیازهای خرد شده را در روغن تفت دهید تا کمی طلایی رنگ بشود. پس از آن، کلم‌ها را – که به صورت نگینی خرد شده‌اند – به روغن و پیاز اضافه کرده و مقداری زعفران به آن بیفزایید و بگذارید روی اجاق گاز، تا پخته و نرم شوند.
4 – پس از تکمیل مرحله سرخ شدن، گوشت قیمه‌ای مخلوط با پیاز را به کلم‌های سرخ شده اضافه کنید. به این ترتیب، مایه کلم آماده است.
5 – حالا برنج را مانند روش معمول پخت برنج آب‌کشی، در آب جوشانده و سپس آب‌کشی کنید؛ سپس قابلمه بزرگی آماده کرده و پس از ریختن مقداری روغن در آن، کف دیگ را با سیب‌زمینی یا نان پوشش دهید؛ البته برای این منظور از برگ کلم برگ نیز می‌توانید استفاده کنید.
سپس چند کفگیر از برنج آب‌کش شده را کف قابلمه بریزید و پس از آن مخلوط مایه را روی برنج بپاشید. این کار را به صورت لایه لایه با برنج و مایه آن‌قدر تکرار کنید تا مواد تمام شود. حالا برنج را به روش معمول دم کنید. دم کشیدن این پلو معمولا یک تا 5/1 ساعت زمان لازم دارد.
نکته یک: اگر می‌خواهید به جای کلم قمری از کلم پیچ یا همان کلم‌برگ استفاده کنید، همان مراحل بالا را انجام دهید؛ فقط کلم‌ها را به صورت خلالی خرد کنید.
نکته 2: شما می‌توانید به جای گوشت قیمه‌ای از کوفته‌های ریز سرخ‌شده استفاده کنید و آن را همراه مایه،  لابه‌لای برنج بپاشید.

منبع : آکا ایران

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *