آخرین خبرها

غذاهای چاق کننده در تابستان

sun2 200x100 - غذاهای چاق کننده در تابستانتابستان فصل رفتن به مسافرت و مهماني هاي فاميلي است. خيلي از ما در اين فصل در ايام آخر هفته به گردش رفته و ايام تفريح و فراغت خود را در طبيعت مي گذرانيم.

بسياري از کساني که وزن طبيعي دارند، در فصل تابستان افزايش وزن پيدا مي کنند. علاوه بر اين، افراد چاقي که رژيم لاغري را براي رسيدن به وزن مطلوب خود اجرا مي کنند، معمولا مسافرت در اين ايام را يکي از دلايل عدم موفقيت خود ذکر مي نمايند.

واقعيت آن است که اين فصل به تنهايي عامل افزايش وزن و يا عدم موفقيت در رژيم کاهش وزن نمي باشد، اما عدم توجه به تغذيه مناسب در اين ايام و مصرف فراوان يک سري از مواد غذايي پرانرژي و پر چرب، باعث افزايش وزن بي رويه در ما مي گردد.

همچنين فصل تابستان زمان خوبي براي فعاليت هاي بدني به ويژه در هنگام مسافرت مي باشد، ولي در خيلي از موارد اين فعاليت بدني مورد غفلت واقع شده و يا به اندازه مصرف غذاها نيست، که نتيجه آن چيزي جز چاقي بي رويه و يا شکست در رژيم غذايي نخواهد بود.

در ذيل به يک سري از مواد غذايي که در اين فصل و در هنگام مسافرت زياد مورد استفاده قرار گرفته و منشا چاقي هستند، اشاره مي شود:
1- کباب

با اين که روش کباب کردن يکي از بهترين انواع روش طبخ مي باشد و اغلب ما در اين فصل در سفرهاي مان از منقل و غذاي کبابي استفاده مي کنيم، اما بايد دقت کنيم که گوشت کباب شده داراي چربي زيادي نباشد. يک سيخ کباب کوبيده مي تواند بيش ا ز 400 کالري و بيش از 30 گرم چربي داشته باشد.

علاوه بر اين که چربي موجود در آن به دليل عدم کنترل اشتها باعث افزايش غذاي دريافتي در شما خواهد شد و خيلي از اوقات ما بيش از يک سيخ کباب کوبيده مي خوريم تا سير شويم. همچنين ميزان نان مصرفي به ويژه نان روغني را که مقدار قابل توجهي از انرژي را براي چاقي چند روزه شما فراهم مي نمايد، بدان اضافه نماييد.

شايد شما بگوييد چون در تهيه کباب فعاليت کرده ايد و يا بعد از آن ورزش خواهيد کرد، اين حجم انرژي را مي سوزانيد، ولي واقعيت آن است که ميزان انرژي که شما در هنگام تهيه غذا و يا فوتبال بعد از آن صرف مي کنيد، معمولا به مراتب کمتر از انرژي دريافتي است! استفاده از جوجه کباب و يا کباب برگ و يا چنجه راهي براي کنترل انرژي فراوان دريافتي است.
2- غذاهاي فست فود مانند سوسيس و کالباس

يک هات داگ متوسط 280 کالري انرژي و بيش از 15 گرم چربي دارد و يا يک ساندويچ کالباس داراي بيش از 300 کالري انرژي است که به آن سُس مايونز فراوان به همراه يک عدد نان ساندويچي بزرگ را نيز اضافه نماييد. يا يک ساندويچ چيز برگر متوسط داراي 750 کالري انرژي و 45 گرم چربي است.

در اين نوع غذاها مشکل فقط چربي و انرژي موجود در آن نيست، بلکه ميزان بالاي نمک و نيز افزودني ها هم مهم هستند!
3- سالاد با مايونز فراوان

يک کاسه کوچک سالاد سيب زميني و مايونز داراي 180 کالري انرژي و بيش از 12 گرم چربي است. يک کاسه کوچک سالاد ماکاروني نيز بيش از 200 کالري انرژي و 15 گرم چربي دارد.

مخلوط کردن مايونز با ماست کم چرب به همراه ليموترش و يا سرکه راهي براي کاهش انرژي اين نوع سالادهاي پر طرفدار است.

اضافه نمودن مرغ بدون چربي و انواع سبزيجات مانند فلفل دلمه اي، کرفس و کاهو به اين سالادها، راه حلي عملي براي کاهش انرژي اين نوع غذاهاست.
4- نوشيدني ها و رفع تشنگي

مصرف فراوان انواع نوشيدني ها اعم از نوشابه هاي گازدار، شربت و آبميوه ها باعث مي شود مقداربالايي از انرژي و قند اضافي را دريافت نماييد. يک قوطي نوشابه بيش از 130 کالري و يا يک ليوان آبميوه بيش از 110 کالري انرژي دارد.

مصرف فراوان اين نوشيدني ها به دليل قند بالاي موجود در آنها و نيز جذب سريع، معمولا باعث دريافت بيشتر انرژي در طي روز مي گردد. علاوه بر آن که دريافت اين نوع نوشيدني ها در هنگام وعده غذايي، حجم آن وعده غذايي را نيز افزايش مي دهد.

لذا جايگزيني اين نوشيدني ها با آب (آن هم نه در حين غذا خوردن)، يک راه حل براي عدم دريافت غذاي اضافي است.
5- بستني

يک ظرف بستني ساده داراي بيش از 300 کالري انرژي و بيش از 20 گرم چربي است که در صورت اضافه نمودن شکلات و خامه، اين ميزان بيشتر هم خواهد شد. قطعا علاقه همه ما به اين نوع مواد غذايي در فصل تابستان افزايش مي يابد، لذا مصرف هفته اي يک بار و يا دو هفته يک بار بستني اشکالي ندارد، مشکل آنجاست که هر روز به بهانه هواي گرم بستني بخوريم!
6- انواع غذاهاي سرخ شده

خيلي از ما توجهي به کالري سيب زميني سرخ کرده در هنگام استفاده از غذاهاي فست فود نداريم و شايد آن را جايگزين ساير ساندويچ ها نماييم. يک بسته سيب زميني سرخ شده به طور متوسط 380 کالري و بيش از 20 گرم چربي دارد. يا يک تکه متوسط لازانيا بيش از 400 کالري و بيش از 35 گرم چربي دارد. دو تکه سينه مرغ بدون پوست کبابي، داراي 170 کالري و 7 گرم چربي است، اما همين ميزان مرغ به صورت سرخ شده، بيش از دو برابر کالري و بيش از 20 گرم چربي دارد.

انواع ديگر غذاهاي سرخ شده مانند انواع پيراشکي، سمبوسه، ناگت مرغ و … را نيز فراموش نکنيد. لذا ترجيحا از غذاهاي سرخ شده، به ويژه آن هايي که در روغن غوطه ور (Deep Fried) مي شوند، پرهيز نماييد.
7- انواع تنقلات

در ايام فراغت در هنگام تماشاي تلويزيون و يا در هنگام سفر در هنگام رانندگي خيلي از ما انواع تنقلات مانند چيپس، کلوچه، کيک و بيسکويت را بدون توجه مي خوريم. يک بسته چيپس متوسط بيش از 210 کالري انرژي و بيش از 16 گرم چربي دارد. علاوه بر اين که اين نوع مواد باعث سيري شما نمي شوند، لذا مصرف ميوه جات در اين مواقع جايگزين بهتري مي باشد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *