آخرین خبرها

متور های جستجو گر

Search Engine Logo 200x100 - متور های جستجو گردر چنين مواقعي كاربران سراغ موتورهاي جستجوگر مي‌روند. آمارهاي رسمي‌نشان مي‌دهد كه افراد بسياري سفر در دنياي وب را با موتورهاي جستجو گر آغاز مي‌كنند.

· چکیده¨

 مقاله حاضر کنکاش درباره موتورهای جستجو گر اینترنت.موتورهای جستجو طبقه بندی و دسترسی به اطلاعات را ساده می‌سازند.

 اینترنت خصوصا وب منبع عظیمی‌از اطلاعات است که روز به روز بر حجم آن افزوده شود. در حال حاضر میلیونها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند بر روی سرویس دهنده های مختلف جا خوش کرده اند و این در حالی است که هر روز نیز بر حجم این اطلاعات افزوده می‌شود.

 جنبه مثبت وب این است که اطلاعات فراوانی را در موضوعاتی بسیار گسترده, ارایه می‌دهد اما جنبه منفی آن این است که اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد, کدام صفحه را بخواند؟ از میان میلیونها صفحه موجود, کدام صفحه و یا صفحات نیاز او را برآورده می‌کند؟

 در چنین مواقعی کاربران سراغ موتورهای جستجوگر می‌روند. آمارهای رسمی‌نشان می‌دهد که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجو گر آغاز می‌کنند.

 موتور جستجو گر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر, کاربر را با لیستی از سایتها روبه رو می‌کند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط است. موتور جستجو گر سایتی است که برای کمک به کاربران در یافتن اطلاعات موجود در سایر سایتها طراحی شده است. بسیاری از آنها ابتدا تنها پروژه های دانشگاهی بوده اند نظیر:

 Google, Inktomi, Yahoo

 وقتی یک کاربر عبارتی را جستجو می‌کند, موتور جستجو گر لیستی از سایتها را نشان می‌دهد که تعداد آنها از چند مورد تا میلیونها صفحه متغیر است. سایتهایی که موتور جستجو گر به عنوان نتایج جستجویش نشان می‌دهد بر حسب میزان ارتباط با موضوع جستجو شده به ترتیب نزولی لیست می‌شوند.

 به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین نتیجه جستجو معرفی می‌شود, مرتبط ترین سایت به عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.

 هر چه بر محبوبیت وب افزوده می‌گردد نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر می‌شود. موتور نیاز به سرعت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 بدون موتور جستجو گر, وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزی خود دست می‌یافت, زیرا موتور جستجو گر وب را به رسانه ای قابل استفاده برای همه کس کرده است چرا که از هیچ کس توقع نمی‌رود که آدرسهای بسیاری از سایتهای مختلف را به یاد آورده آنچه که تمام موتورهای جستجو گر انجام می‌دهند. (با درجات متفاوتی از موفقیت), فراهم آوردن یک وسیله جستجوی ساده است.

 · مقدمه:

 افرادی که دستی در تجارت الکترونیک دارند اذعان می‌کنند که آوردن بیننده به سایت ضروری ترین شرط موفقیات برای سایتهای تجارت الکترونیک است. فرقی نمی‌کند که سایت چه کالا و خدماتی را ارایه می‌کند, هر سایت اگر خواهان کسب در آمد و محبوبیت است, باید بیننده داشته باشد.

 تعداد بینندگان هر سایت, برگیرنده آن در دنیای وب است. سایتی که بیننده ندارد بدون شک مرگی آن لاین را تجربه می‌کند مرگی که متاسفانه نمی‌توان کسی را ختم به مراسم ختمش دعوت نمود!

 آمارهای رسمی‌به خوبی نشان می‌دهند که موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که کاربران آنها کالالإ خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را می‌یابند.

 البته تنها رتبه های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه کاربران قرار دارد و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبه ها مراجعه می‌کنند. کابران هنوز هم علاقه دارند که ده سایت اول در نتایج جستجو را مرور کرده از بقیه سایتها صرفنظر کنند. این رفتار کاربران پیام بسیار واضحی دارد:

 سایتهایی که در رتبه های بالا قرار نمی‌گیرند, بینندگان چندانی هم نخواهند داشت.

 با دقت در این رفتار کاربران اهمیت کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می‌شود. نکته دیگر آنکه بینندگانی که بدین ترتیب از طریق موتورهای جستجوگر روانه سایتها می‌شوند. عموما علاقه مندان به آن سایت هستند و این در حالی است که هزینه چندانی صرف آوردن آنها به سایت نشده است.

 امورزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است زیرا رتبه های بالاتر مستقیما به فروش بیشتر تعبیر می‌شوند.

 طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال جدید میلادی ۲۰۰۳ نزدیک به ۹۳ درصد بینندگان سایتهای فعال در زمینه ارایه هدایای کریسمس را موتورهای جستجو گر فراهم کرده اند که در این بین گوگل با ۲۷ درصد در صدر ایستاده است رتبه های بالا آر روز هر دارند سایتی است که آگاهانه پای در دنیای مجازی وب می‌نهد. هر روزه سایت های بسیاری در وب منتشر می‌شوند که دارندگان آنها به امید کسب در آمد و موفقیت به این تجارت نوین وارده شده اند اما تنها عدد معدودی از آنها با استفاده از تکنیک های موثر کسب در آمد و با تکیه بر تخصص خود در این بین به موفقیت دست می‌یابند.

 امروز, بازاریابی در اینترنت روشهای بسیاری را برای کسب در آمد هر چه بیشتر در اختیار سایت های قرار داده است اما انتخاب اول تمامی‌سایت ها رتبه های بالا درموتورهای جستجوگر است.

 به طور خلاصه موتور جستجوگر سایتی است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایت ها و اطلاعات مورد علاقه خود را می‌یابند. نتایج جستجوی تمام موتورهای جستجوگر دقیق نیست.

 بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد ۱۰ رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می‌تواند خواسته آنها را برآورده کند.

 تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسائل رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است و همه سایت ها برای کسب رتبه های بالا تلاش می‌کنند.

 موتورهای جستجوگر در واقع یک کار انجام می‌دهند:

 فراهم آوردن یک وسیله جستجوی ساده برای کمک به کاربران در رسیده به اطلاعات موردنیزا

 برای نیل به این مم موتورهای جستجوگر از اطلاعات موجود در پایگاه داده شان کمک می‌گیرند. اطلاعات این پایگاه داده نیز به روش های گوناگونی تامین می‌شود. کار جمع آوری داده را اسپایدرها بر عهده دارند. اما آیا همه موتورهای جستجوگر اسپایدر دارند؟ آیا همه اسپایدرها مثل هم کار می‌کنند؟

 با توجه به نوع جمع آوری اطلاعات شیوه ارایه نتایج و مواری دیگر موتورهای جستجوگر به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

 – search engine

 – directory

 – meta search engine

 – pay per click search engine

 – specialty search engine

 · الف- search engine یا موتور جستجوگر

 در این نوع از موتورهای جستجوگر کار جمع آوری اطلاعات بر عهده اسپایدها است. درحالت کلی زمانی که صحبت از موتور جستجو می‌شود مقصود این نوع آن است.

 پایگاه داده این نوع از موتورهای جستجوگر بزرگتر از سایر انواع است و اطلاعاتی را که آنها ارایه می‌دهند معمولا به روزتر می‌باشد. عملیات به روز رسانی و گسترش پایگاه داده موتور جستجوگر از یک هفت تا چند ماه به طول می‌انجامد.

 اسپایدرها, هیچ گاه از کار نمی‌ایستند و به طور مداوم به جمع آوری اطلاعات مشغول هستند. ممکن است اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدرها از صفحات جدیدی باشد و یا اطلاعات به روز شده از صفحاتی باشد که قبلا هم به آنها مراجعه کرده اند.

 وقتی که صحبت از تکنیک های بهینه سازی رتبه سایت های می‌شود در واقع تکنیک هایی مطرح اند که برای کار با این نوع از موتورهای جستجوگر موثرند. بعضی از این موتورهای جستجوگر عبارتند از:

 google , MSN, Altavista, Northemlight, wisenut, teoma,…

 · ب- Directory یا فهرست

 دایرکتوری ها اطلاعات را در گروه های مختلف دسته بندی می‌کنند. تفاوت اصلی دایرکتوری با یک موتور جستجوگر در این است که دایرکتوری اسپایدر ندارد.

 دارندگان سایت ها به دایرکتوری مراجعه می‌کنند, گروه مناسب برای سایت خود را در آن بر می‌گزینند و سایت خود را به آن گروه معرفی می‌کنند.

 پس از آنکه اطلاعات سایت ها به گروه های مختلف ارسال شد ویراستاران دایرکتوری آن اطلاعات را بررسی می‌کنند. در صورتی که گروه درخواست شده با زمینه فعالیت سایتمعرفی شده یکی باشد و همچنین سایر قوانین دایرکتوری نیز رعایت شده باشد سایت معرفی شده را در گروه یاد شده می‌پذیرند و در غیر اینصورت از قبول آن امتناع می‌کنند. در صورتی که کاربران استفاده درستی از گروه های دایر کتوری بنمایند می‌توانند اطلاعات مفیدی را به کمک آنها کسب کنند.

 دایرکتوری از وجود یک سایت مطلع نمی‌گردد مگر زمانی که آن سایت به دایرکتوری معرفی شود تا در یکی از گروه های آن قرار گیرد.

 یکی از ایراداتی که دایرکتوری ها وارد می‌شود این است که سایت های مرده زیادی در خود دارند. به عبارت دیگر یا سایت بعد از آنکه به آن معرفی شده است دیگر به فعالیت خود ادامه نداده است اما با این حال هنوز هم دایرکتوری آنرا به عنوان یک سایت فعال به کاربران معرفی می‌کند.

 البته دایرکتوری های حرفه ای با استخدام ویراستاران زیادی تلاش بسیاری برای رفع این نقص می‌نمایند.امکان دارد دایرکتوری ها برای بررسی این مورد از اسپایدارها هم کمک بگیرند. در این مورد خاص کار اسپایدار این است که بررسی کند که آیا سایت هایی که قبلا در گروه های قرار گرفته اند هنوز هم فعال می‌باشند.

 قرار گرفتن در پایگاه داده دایرکتوری های عمده نقش مهمی‌در کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر دارد. دایرکتوری های عمده عبارتند از yahoo, looksmart, dmoz

 · ج- Meta search engine یا ابر جستجوگر

 ابرجستجوگر از نتایج سایر موتورهای جستجوگر استفاده می‌کند. کار آن بدین صورت است که سوالات کاربران را هم زمان به موتورهای جستجوگر مختلفی ارسال ونتایج جستجوی آنها را بررسی می‌کند و در نهایت رتبه های بالای آنها را به عنوان نتایج جستجوی خود نشان می‌دهد. این نوع موتور جستجوگر اسپایدار ندارد.

 مهم ترین آنها عبارتند از:

 meta crawler, dogoile, IXQuick, mamma

 · د- pay per click gearch engine یا موتورهای جستجوگر رتبه به ازای پول

 کار آنها بسیار شبیه یک مزایده است:

 با توجه به واژه کلیدی انتخابی برای بالاترین رتبه باید قیمت نسبت به سایر متقاضیان پرداخت شود.

 در واقع نحوه ارائه نتایج جستجو در ppc به این ترتیب است که اگر سایتی خواهان بالاترین رتبه در نتایج جستجوی آن می‌باشد, باید بالاترین رقم به ازای هر کلیک را نسبت به تمام رقبا بپردازد.

 به عنوان مثال اگر سایتی مکان اول را برای عبارت persian carpet به قیمت ۲۸ ریال از سوی سایت خریدار رتبه به موتور جستجوگر باید پرداخته شود. اگر هزار نفر این کار را انجام دهند آنگاه ۱۰۰۰*۲۸ ریال باید پرداخته شود.

 البته اینگونه نیست که اینگونه از موتورهای جستجوگر فقط سایتهایی را نمایش دهند که با آنها قرارداد تجاری دارند. بلکه ابتدا تمام سایتهایی را که با آنها قرار داد تجاری دارند نمایش می‌دهد و سپس سایتهای دیگری را برای تکمیل کردن نتایج جستجوی خود به سایتهای یاد شده می‌افزایند.

 · روش ارایه نتایج در یک موتور جستجوگر رتبه بازای پول

 سایتهای رده ۱۱۰ و ۱۱۱ برای عبارت free stuff هزینه می‌پردازند که بالاتر از سایت رده ۱۱۲ استاده اند. به عبارتهای sponsored listing و additional listing توجه کنید. فکرش را بکنید که ۱۱۱ سایت حاضر به پرداخت پول برای این عبارت بوده اند در حالیکه همه آنها می‌دانسته اند در چه رتبه ای نشان داده خواهند شد. اگر فرض کنید که سایت رده ۱۱۱ برای هر کلیک تنها یک سنت بپردازد و اختلاف هر رتبه با رتبه های دیگر تنها یک سنت باشد آنگاه سایت رتبه اول حاضر به پرداخت ۱۱۱ سنت برای هر کلیک برده است. سایتهایی را مشاهده کرده ام که حاضر به پرداخت ۱۴ دلار به ازاری هر کلیک نیز بوده اند.

 این رقابت شدید در این نوع از موتورهای جستجوگر می‌تواند ناشی از بازده بسیار بالای این نوع موتورهای جستجوگر و همینطور اطمینان دارندگان سایتها از فروش خود باشد. البته می‌توانید سایتهایی را که ناشیانه حاضر به پرداخت رقم بالایی شده اند را هم به دلایل بالا بیافزایید.

 · فواید آنها

 – دارنده سایت تنها زمانی پول می‌پدازند که واقعا بیننده ای به سایت او بیاید.

 – سایت تقریبا در عرض چند ساعت و یا حداکثر یک هفته در نتایج جستجو قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به چندین ماه ماندن نیست تا در نتایج جستجوی سایر موتورهای جستجوگر قرار گیرد که آن هم معلوم نیست در چه رتبه ای قرار خواهد گرفت.

 – سایتی اگر بالاترین رتبه را می‌خواهد, کافی است که بالاترین قیمت را بپردازد ودیگر نیازی به کاربرد تکنیکی های رایج برای کسب رتبه های بالا نیست.

 – یک سایت با استفاده از سیستم این موتورهای جستجوگر در نتایج جستجو شرکای تجاری آنها هم قرار می‌گیرد.

 · ه- Specialty search engine یا موتورهای جستجوگر خاص.

 این نوع از موتورهای جستجوگر بر موضوعی خاص تمرکز دارند و تنها سایت های مرتبط با آن موضوع را در پایگاه داده خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال یکی از آنها ممکن است تنها سایت های ایرانی را بپذیرد و موضوع فعالیتش سایت های ایرانی باشد.

 این موتورهای جستجوگر معمولا اطلاعات تخصصی تری را ارائه می‌دهند زیرا معمولا توسط افرادتخصص در آن زمینه اداره می‌شوند. موتورهای جستجوگر منطقه ای و موضوعی نیز به این دسته تعلق دارند. در این مورد می‌توان به مواردی نظیر chemical search, industry search اشاره کرد.

 وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام ونتایج جستجو را ارایه می‌شود کاربران در واقع نتیجه کار بخش های متفاوت آن موتور جستجو گر را می‌بینند. موتور جستجوگر قبلا پایگاه داده اش database را آماده کرده است و این گونه نیست که در همان لحظه جستجو تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می‌پرسند که چگونه امکان دارد گوگل Google در کمتر از یک ثانیه تمام سایتهای وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟

 نه گوگل و نه هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به کاربران تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می‌پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخش هایمتفاوتی خود اطلاعات مورد نیاز را قبلا جمع آوری تجزیه وتحلیل می‌کند و آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می‌نماید.

 بخشهایمجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:

 – spider عنکبوت

 – crawler یا خزنده

 – indexer یا بایگانی کننده

 – database یا پایگاه داده

 – Ranker یا سیستم رتبه بندی

 · الف- spider عنکبوت

 اسپایدار یا روبوت نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می‌زند, محتوای آنها را می‌خواند و اطلاعات مورد نیاز موتور جستجوگر را جمع آوری می‌کند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتور جستجوگر قرار می‌دهد. کار یک اسپایدر بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران صفحات مختلف را بازدید می‌کنند اسپایدر هم این کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را می‌بیند. اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را.

 · اما یک اسپایدر آنرا چگونه می‌بیند؟

 برای این که شما هم بتوانید دنیای وب را از دیدگاه یک اسپایدر ببینید, کافی است که کدهای HTML صفحات رامشاهده کنید. در مرور گرهای نت اسکیپ برای مشاهده کدهای HTML باید مسیر زیر را دنبال کنید:

 view> page source

 · آیا این دنیای متنی برای شما جذاب است؟

 اسپایدار, به هنگام مشاهده صفحات از خود بر روی سرورهای رد پا بر جای می‌گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آنرا داشته باشید, می‌توانید مشخص کنید که اسپایدر کدام موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده اند. اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند به عنوان مثال عده ای از آنها به سایت های مختلف مراجعه می‌کنند و فقط به بررسی فعال بودن لینکهای آنها می‌پردازند و یا به دنبال آدرس پست الکترونیکی افراد می‌گردند.

 · ب- Crawier ( خزنده)

 کراولر, نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل می‌کند. کراولر مشخص می‌کند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می‌گیرد تکه کدام یک از لینک های صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد دبلا شود. مممکن است همه آنها را دنبال کند بعضی ها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند. کراولر ممکن است قبلا توسط دارندگان موتورهای جستجوگر برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند.

 دنبال کردن لینک های یک صفحه به این بستگی دارد همچنین موتور جستجوگر چه حجمی‌از اطلاعات یک سایت را می‌تواند در پایگاه داده اش ذخیره کند و همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد. شما به عنوان دارنده سایت همان طور که دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را با خود ببرند می‌توانید آنها را از بعضی از صفحات سایت تان دور کنید واجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به موتورهای جستجوگر ندهید.

 تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتکل robots انجام می‌شود. به عمل کراولر خزش crawling می‌گویند.

 تممام اطلا عات جمع آوری شده توسط اسپایدر دراختیار ایندکسر قرار می‌گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و به بخشهای متفاوتی تقسیم می‌شوند. تجزیه و تخلیل بدین معناست که مشخص می‌شود اطاعات ار کدام صفحه ارسال شده است. چه حجمی‌دارد,کلمات موجود در آن کدام است, کلمات چند بار تکرار شده, کلمات در کجای صفحه قرار دارند و …

 در حقیقت ایندکسر صفحه را به پارامترهای آن خرد می‌کند و و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می‌کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفخات مختلف را با هم مقایسه کند.

 در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات, ایندکسر برای کاهش حجم داده ها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرف نظرمی‌کنند . کلماتی نظیر is, www, the, an, a از اینگونه کلمات هستند.

 · د- DataBase (پایگاه داده )

 تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در اپندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخشف داده ها گروه بندی، کد گذاری، و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنکه ذخیره شوند، فشرده می شوند تاحجم کمی را اشغال کنند.

 · و-Ranker (سیستم رتبه بندی)

 بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجو گر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد می کنند و سپس با فشردن Enter منتظر پاسخ می مانند. در این مرحله، سیستم رتبه بندی وارد عمل می شود و ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده، که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند را مشخص می کند. سپس آنها را به ترتیب از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب می کند و در نتایج جستجو کاربر ارایه می کند. حتی اگر موتور جستجو گر بهترین و کاملترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجو گر ضعیف خواهد بود.

 سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجو گر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجو گر در این بخش قرار دارد سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخها را در اختیار آنها قرار دارد. حرفه ای های دنیای SEO (Search Engine Optimization به طور خلاصه از آن Algo (الگوریتم) یاد می کنند. الگوریتم، مجموعه ای از دستور العمل ها است که موتور جستجو گر با اعمال آنها بر پارامترهای صفحات موجود در پایگاه داده اش، تصمیم می گیرد که صفحات مرتبط را چگونه در نتایج جستجو، مرتب کند در حال حاضر قدرتمندترین سیستم رتبه بندی را گوگل در اخیتار دارد. البته می توان با ادغام کردن وظیفه های اسپایدر با کراولر وهمچنین ایندکسر با پایگاه داده، موتور جستجو گر را شامل سه بخش زیر دانست که این گونه تقسیم بندی هم درست می باشد.

 · کواولر

 · بایگانی

 · سیستم رتبه بندی

 تذکر- برای سهولت در بیان مطالب بعدی هر گاه صحبت از بایگانی کردن (شدن) به میان می آید، مقصود این است که صفحه تجزیه و تحلیل و به پایگاه داده موتور جستجوگر وارد می شود. برای آنکه تصور درستی از نحو کار یک موتور جستجو گر داشته باشید مثال غیر متعارف زیر را باهم بررسی می کنیم.

 یک شکارچی تصمیم به شکار می گیرد:

 کار کراوالر:

 او قصد دارد برای شکار به منطقه حفاظت شده ابیورد، در شهرستان درگز (شمال خراسان ) برود.

 پروتکل robts:

 ابتدا تمام محدودیت های موجود برای شکار در این منقه را بررسی می کند.

 آیا در این منطقه می توان به شکار پرداخت؟

 کدام حیوانات را می توان شکار کرد؟

 حداکثر تعداد شکار چی میزانی است؟ و …

 فرض می کنیم او مجوز شکار یک اوریال (نوعی آهو) را دریافت می کند.

 کارایندکسر

 شکار را تکه تکه کرده گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله پاچه و … آنرا بسته بندی می کند و بخش های زاید شکار را دور می اندازد.

 کار پایگاه داده

 بسته های حاصل را درون فریزر قرار داده ذخیره می کند.

 کار سیستم رتبه بندی

 مهمانان سرغ او می آیند وهمسر او بسته به ذائقه مهمانان برای آنها غذا طبخ می کند. ممکن است عده ای کله پاچه، عده ای آبگوشت، عده ای جگر و … دوست داشته باشند. پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است ممکن است همه آنها آبگوشت بخواهند اما آنها مسلما با مزه ترین آبگوشت را می خواهند!

 آیا هنوز هم ابهامی درباره نحوه کار موتوزهای جستجو گر دارید؟

 پس از این مقدمه دو موتور جستجو بسیار مهم و پر کاربرد یعنی Yahoo , Google می پردازیم و به اجمال نظری به هر یک از خصوصیات آنها می افکنیم.

 گوگل Google

 درباره ی کوگل

 ماموریت گوگل ارائه بهترین جستجو در اینترنت به وسیله دسترس و مورد استفاده قرار دادن عموم اطلاعات جهان است گوگل، ایجاد کننده بزرگترین ماشین جستجوی جهان، سریعترین و آسانترین راه پیداکردن اطلاعات روی اینترنت را ارائه می کند. با دستیابی به بیش از ۱٫۳ میلیارد صفحه گوگل نتایج رادر ظرف کمتر از یک دو مادر برد ثانیه به کاربران در سراسر جهان ارائه می کند. اکنون، گوگل روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون تقاضای جستجو پاسخ می دهد.

 دو دانشجوی دکترای دانشگاه stanford، یعنی لری پیج و سر جی برین، گوگل را در سال ۱۹۹۸ تاسیس کردند این شرکت خصوصی در ماه جون ۱۹۹۹ / تیر ۱۳۷۹ رسما باسرمایه تاسیس ۲۵ ملیون دلار معرفی شد. این شرکت همراهانی را چون کلاینر پرکینز کاوفلید و سیکوال کپتال را پیدا کرد. گوگل سرویس و خدمات عمومی اصلی خود را در وب سایت خود در www. Google . com ارایه می دهد . این شرکت همچنین سرویس جستجوی پیشرفته را برای فراهم سازی اطلاعات محتوایی نیز ارائه می دهد.

 درباره تکنولوژی گوگل

 تکنولوژی متحول جستجوی گوگل و طراحی اینترفیس مطلوب برای کاربران، گوگل را به عنوان بخش از ماشینهای جستجوی نسل جدید تبدیل کرده است. فراتر از استفاده از تکنولوژی کلمات کلیدی، گوگل بر اساس تکنولوژی pageRank نیز پایه گذاری شده، که این تکنولوژی باعث می شود تا نتایج مهمتر در یک جستجو اولتر دیده شوند.

 بیلیون شرایط محاسبه سنجش معقولی را برای اعتبار صفحات وبی که بر اساس معادله برابری ۵۰۰ میلین متغییر و بیش از ۲ بیلیون شرایط محاسبه شدند را ایفا می کند page pank از ساختار لینک عظیم وب به عنوان ابزار سازماندهی استفاده می کند. وجودا، گوگل تفسیر می کند یک لینک را از صفحه A تا صفحه B به عنوان یک vote توسط صفحهA برای صفحه B بوسیله این، گوگل تشخیص می دهد توسط vote که کدام صفحه مهمتر است همچنین گوگل این صفحات را تجزیه و تحلیل می کند.

 مجتمع گوگل، روشهای جستجوی خود کار انسداد اینترفیس دستی است بر خلاف ماشینهای جستجوی دیگر، گوگل ساختار بندی شده تا نتایج جستجوی را به بهترین شکل برای تجازت ارایه دهد. یک جستجوی گوگل راهی است برای جستجوی وب سایتی با کیفیت مطلوب و بالا.

 گروه مدیریت

 دکتر اریک اشمیت، رییس کل و رییس هیئت مدیره

 لری پیج، کمک موسس و رییس، محصولات

 سر جی برین، کمک موس و رییس، تکنولوژی

 وینی روسینگ، معاون رییس مهندسی

 سیندی مک کفری، معاون رییس، ارتباطات

 جوان بردی، معاون رییس، خدمات جستجو

 تیم آرمسترونگف معاون رییس، فروش آگهی

 اورس هولتزل، شخص گوگل

 کریگ سیلوراشتاین، مدیر تکنولوژی

 معنی گوگل

 گوگل برگرفته شده از کلمه Google که به معنی یک عدد یک و صد صفر جلوی آن است که توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شده است. این مووضع که یک عدد یک و صد صفر جلوی آن در واقع نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس ها، اهداف و اطلاع رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدرا در وب در جهان گسترش دهد.

 معرفی

 گوگل در ترکیبی ازنرم افزارها و سخت افزارهای پیشرفته اجرا می شود. سرعتی که شما از آن استفاده می کنید بخشی از هزاران کامپیوتر های معمولی هستند که باهم شبکه شدند تا سرعت بالایی از سرویس جستجو را فراهم آورند.

 قلب نرم افزار ما (page RenkTM) است، سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب که توسط موسسان ما یعنی لری پیج و سری جی برین در دانشگاه Stanford ساخته شده است و همینطور که ما یک دو جین از مهندسین را هر روزه برای بهبود سازی این سیستم در اختیار داریم، این سیستم همچنان به ارایه سرویس خود ادامه می دهد.

 Page Renkتوضیح داده شد

 رتبه صفحه با استفاده از ساختار لینک معبر بر روی ۰خاصیت دموکراتیک منحصر به فرد تکیه می کند. در تمامیت، گوگل لینک ها را از صفحه الف تا ب را چک می کند. گوگل از آراهای مختلف دریافت شده برای این رتبه بندی استفاه می کند.

 مهم، صفحات با کیفیت بالا Page Rank بالاتری دریافت می کنند که Google بعد از هر جستجو به خاطر می سپارد مسلما، صفحات مهم در صورتی که با موضوع جستجوی شما هماهنگی نداشته باشند برای شما بی اهمیت خواهند بود. Google از ترکیب Pag Rank و رورشهای پیشرفته جور کردن متن برای یافتن صفحات با اهمیت و در عین حال مربوط به اینکه این صفحه با کلمات مورد جستجو هماهنگی دارد، تمام وجوه محتوای صفحه (و صفحات متصل شده به آن ) را بررسی می کند.

 بی عیبی

 مجموع روشهای خود کار گوگل انسان را از مشکلات جستجو رها می سازد با وجود اینکه ما تبلیغاتی را در بالای صفحات نتایج مربوطه ارایه می دهیم، ولی گوگل نتایج را به صورت تبلغیات به خود آنها نمی فروشد. یک جستجو در گوگل راه راحت، امین و معقوز برای جستجو در سایت هایبا کیفیت بالا است.

 دلایل استفاده از گوگل

 به دلیل اینه گوگل مناسبترین نتایج جستجو را سریع و مقدم تحویل می دهد، پوشش دهی اطلاعات در وب خواستار یک جستجو گر ممتاز برای اطلاعات قابل دسترسی است. بدون یک ابزار جستجوی قدرتمند، پیدا کردن یک وب سایت خاص اگر غیر ممکن نباشد خلی سخت است.

 گوگل نظم را به وب می آورد.

 گوگل طراحی شده است تا ترتیب را در هرجو مرج اطلاعات به وجود آورد. این چیزی است که یک سرویس جستجو باید ارایه کند.

 گوگل کاربران را قادر می سازد تا بیش از ۱ بیلیون URL را جستجو کنند

 فهرست گوگل، که شامل بیش از ۱ بیلون URL است، دو نوع خود اولین است و مجموعه ای از جامعترین صفحات وب را در اینترنت ارایه می کند.

 · گوگل فقط صفحاتی را که محتوی موضوع شما هستند را بر می گرداند.

 نامتشابه با ماشینهای جستجوی دیگر، گوگل نتایجی را تولید می کند که در خور با موضوع جستجوی شما باشد.

 · گوگل مکان موضوعات جستجوی شما را در صفحه برجسته می کند.

 گوگل فقط محتوی نتایج موضوعات جستجوی شما نیست، بلکه گوگل آن نتایجی را در صفحه خود تجزیه و تحلیل نیز می کند بر خلاف بسیاری از سایتهای جستجوگر، گوگل برای نتایج جستجوهای خود الویت قایل می شود. ما به نتایج جستجوی شما توجه می کنیم و سعی داریم تا جهت صرف وقت کنیم، نزدیکترین نتیجه را برای شما فراهم سازیم.

 · گوگل یک پیش نگری مناسب را ارایه می دهد.

 بجای خلاصه از صفحه وب که تغییر نمی کند، گوگل منتهایی که با موضوع جستجوی شما مطابق بوده را برای شما جدا می کند. این خصوصیات باعث می شود تا وقت شما هدر نشود و شما صفحات وبی که با موضوع شما در خور نبوده را بیهوده باز نکنید.

 · گوگل می تواند کاری کند که شما احساس خوشبختی کنید!

 گوگل برای جستجوی موضوعات متعارف و عمومی مانند نام شرکتها برتری دارد. با بسیار مطمئن هستیم که کلید Im (Feeling Lucky) را به خوبی نصب کردیم و این کلید شما را به اولین موضوع پیدا شده می برد. این کلید طراحی شده است تا انجام کار شما را به اطمینان و سرعت انجام دهد.

 · گوگل صفحات وب را cache می کند (در مکان مخفی سرور خود نگه می دارد)

 گوگل در cache خود بسیاری از صفحات وب را ذخیره می کند تا آنها را به صورت پشتیبان در اختیار داشته باشد و در مواقع اظطراری آنها را بازیافت کند را ؟ روی این cache به کرار سریعتر از بررسی لینک مربوطه می باشد.

 · Toolbar گوگل

 Toolbar گوگل (علامت ثبت شده) قابلیتهای شما را برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظر در هر نقطه از وب افزایش می دهد، نصب Toolbar گوگل فقط چند ثانیه به طول می انجامد. Toolbar گوگل بدون هیچ هزینه ای امکاناتی را مانند جستجو به وسیله گوگل، جستجو، سایت، جستجو کلمات و درجه بندی صفحات (Page Rank) را فراهم می آورد شما همچنین می توانید طریقه نمایش خروجی نتایج جستجو های خود را انتخاب کنید که این انتخاب در سرویسهایی چون یا بخت و یا اقبال (Im Feeling Lucky) دایر کتوری وب گوگل، و کلیدی که شما را مستقیم به گوگل می برد را فراهم می آورد.

 · نیازمندیهای سیستم

 دراین لحظه، Toolbar گوگل فقط برای Internet Explorer موجود است. ما سعی می کنیم تا Toolbar گوگل را برای سیستمهای دیگر نیز سازگار کنیم.

 سیستم عامل windows

 5.0 Internet Explorer به بالا

 · دایر کتوری و بی گوگل

 دایرکتوری وبی گوگل، سازماندهی می کند وب را به وسیله موضوع آن، پس شما می توانید دسته بندی را برای موضوعات جستجوی خود داشته باشید. یا مستقیما بر روی نام دسته بندی کلیک کرده و به مقصد برسید.

 اگر شما چیزی را که دنبالش هستید به طور دقیق در دایر کتوری پیدا نمی کنید، شما می توانید جستجو در وب را انتخاب کنید.

 · شرایط استفاده از میله ابزار گوگل

 بخاطر استفاده از نرم افزار ابزار گوگل از شما تشکر می کنیم. در صورت استفاده از این برنامه و یا برنامه دیگری که در ارتباط با ابزار گوگل می باشد، و شما می بایست شرایط و مقررات موجود در گوگل را قبول و از آنها پیروی نمایند (قوانین و مقررات)

 · استفاده فقط شخصی

 میله ابزرا گوگل، صرفا برای استفاده شخصی و غیر تجاری می باشند. شما نباید از این سرویس برای فروش یا تولید مجدد آن استفاده کنید، یا از آن برای ایجاد ترافیک در سایتتان بهره برید. شما نباید نتایج جستجو را طوری تهیه کنید تا این نتایج تحت سایت شما باشد، شما اول باید از tool bar – feedback @ google . com اجازه لازم را دریافت کنید.اگر شما مایلید که از این سرویس جهت مصارف تجاری استفاده کنید، لازماست که قرار دادی را با گوگل عقد کنید، برای این کار لطفا با ما مکاتبه کنید. گوگل و یااشخاص سوم صاحب تمام حقوق مربوط به میله ابزار گوگل و نرم افزرا هر شخص سومی که دراشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده، می باشد و این بدون هیچ محدودیتی شامل همه (حقوق های مالکیت) می شود.

 اگر انتقاد یا پیشنهادی درباره میله ابزار گوگل و یا ایده ای در رابطه با چگونگی پیشرفت دادن آن دارید لطفا به آدرس پست الکترونیکی toolbar- feedback @ googel. Com ارسال نمایید در ضمن توجه داشته باشید که با انجام این کار شما به گوگل واشخاص ثالث اجازه می دهید که از ایده یا نظر شما درمیله ابزار گوگل (یا هر نرم افزار دیگر) بدون آنکه به شما غرامت بدهند استفاده کنند.

 · خاصیت هوشمند

 شما متوجه هستید که گوگل و یا اشخاص سوم صاحب تمام حقوق مربوط به میله ابزار گوگل و نرم افزار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده، می باشد و این بدون هیچ محدودیتی شامل همه (حقوق های مالکیت) از جمله پروانه ثبتی، قانون تجارت مخفیانه، قانون رقابت غیر عادلانه، قانون محترم شماردن آرم و هر نوع قانون دیگری که مربوط به حقوق مالکیت باشد، می باشد و این یک امر بین المللی است. شما حاضر هستید که میله ابزار گوگل را دست کاری، کد شکنی، تقلید وکپی نکنید. شما همچین حاضرین که هیچ گونه دست کاری در قانونهای حقوق ملکی میله ابزار گوگل ونرم افرار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده نکنید.

 · عدم پذیرش مسوولیت

 میله ابزار گوگل و نرم افزار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده و هر گونه ضمانت را برای هر گونه خسارت به وجود آمده از استفاده میله ابزار گوگل و نرم افزار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده را از خود سلب می کند.

 میله ابزار گوگل و هر نرم افزار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده به طریقی که هست) ارائه می شود یعنی بدون هر گونه ضمانت گوگل به جدیت تمام، و تا حد جایز توسط قانون، هر گونه و تمامی ضمانتها را ازخود سلب می کند، و این شامل ضمانهای کالاهاو ضمانتهائی که برای عوامل دیگر و ضمانتهای ضد تخلف و محافظت کالاها و املاک شخصی می باشد. سرویس پژ.وهشی گوگل تمام ضمانتهای امنیتی، اعبتاری، به موقع بودن و اجرای درست این سرویس پژوهشی را از خود سلب می کند سرویس پژوهشی گو گل تمام ضمانتها را موقع بودن و اجرای درست این سرویس پژوهشی را از خودسلب می کند سرویس پژوهش گوگل تمام ضمانتها را باری اطلاعات پندها و دستورات دریافت شده از طریق گوگل را رد می کند و از خود نمی داند گوگل هر گونه ضمانتها را برای خدمات و یا کالاهای خریداری شده و یا دریافت شده از این پایگاه، یا توسط تبلیغات موجود دراین ضمانتها را برای خدمات و یا کالاهای خریداری شده ویا دریافت شده از این پایگاه، یا توسط تبلیغات موجود در این پایگاه و یا پایگاه های مهیا شده توسط گوگل، و همچنین تمام اطلاعات، پندها ودستورات گرفته شده از طریق رابطه های (لینکهای) مهیا شده توسط دستگاه پژوهشی گوگل را از خود سلی می کند و از تضمین تمام موارد ذکر شده خودداری می کند.

 شمامتوجه و راضی هستید که هر گونه خسارت و ضرر احتمالی وارده به رایانه تان از طریق ویروس و غیره، که ناشی از دریافت خود یانرم افزارمیله ابزار گوگل و یا نرم افزار هر شخص سومی که دراشتراک با ویا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده، مسئولیت خاص خود شما می باشد.

 هیچ تضمینی و گارانتی درخسارت ناشی از استفاده نادرست این برنامه در سیستم شما نیست.

 · مسوولیت محدود

 تحت هیچ شرایط گوگل، و یا هر شخص سومی که نرم افزارش را بطور مشترک با و یا از طریق میله ابزار گوگل در اختیار عموم می گذارد، مسئول هر کاربردی که از میله ابزار گوگل و یا نرم افزار هر شخص سومی استفاد غلط کرده باشد، نمی باشد چنین محدودیت مسئولیت برای جلوگیری از پیشرفت و ایجاد خسارتهای مستقیم، غیر مستقیم، اتفاقی منتج، مخصوص، نمونه وخسارتهای جزائی است، وحتی زیانهائی بر اساس ضمانت، قرار دارد، شبه جرم (شامل بی توجهی) باشد (حتی اگر گوگل و یا نرم افزار هر شخص سومی به این خسارتها توصیه کرده باشد) چنین محدودیتهای مسئولیت برای کل زیانهای به وجود آمده توسط استفاده غلط از و یا اعتماد به میله ابزار گوگل و نرم افزار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده، و یابرای ناتوانی از استفاده میله ابزار گوگل و هر نرم افزار شخص سومی که توسط اشتراک و یا از طریق خو میله ابزار گوگل و یا از وقفه، توقف، یا انقضاء میله ابزار گوگل و یا نرم افزار هر شخص سومی که در اشتراک با و یا توسط میله ابزار گوگل فراهم شده (شامل تمام خسارتهای وارده از تمام اشخاص سوم) می باشد. چنین محدودیهای مسئولیت، با امکان وجود عجز رساندن قصد مورد نظر، تاجائی که قانون بگذارد، اجرا خواهند شد. گوگل هیچگونه مسئولیتی را درموردگارانتی نوع استفاده خود را ندارد.

 · سرویس جستجوی گوگل

 میله ابزار گوگل طوری طراحی شده که درخور و ترکیب با سرویس جستجوی گوگل باشد. بنابراین استفاده از میله ابزار گوگل همان شرایط استفاده و قانونهای شخصی سایت گوگل را شامل می شود.

 · ماده های گوناگون

 این شرایط و وضعیتها توسط قانون ایالتی آمریکا، کالیفرنیا مقرر خواهد شد. اگر به هر دلیل دادگاه و قاضی آنها را رد کرد، این قوانین به عنوان قوانین داخلی باقی خواهد ماند.

 این عبارت و شروط و مفاد توافق نامه ما بین طرفین را تشکیل داده و مطالب وموضوعات اشاره شده فوق توسط طرفین قابل احترام می باشندو هر گونه تغییر و جابه جائی وحذف هر کدام از بندها و موارد قبلی و یا فعلی فقط با توافق کتبی و یا شفاهی امضاء شده توسط گوگل، با شخص ثالثی که در به وجود آوردن و یا ایجاد رابطه نرم افزار میله ابزار گوگل دخالت داشته قابل قبول می باشد.

 · نشانی وب خود را درج / اصلاح کنید

 هر بار که وب را می کاویم، نشانی سایتهای تازه ای را به فهرست خود می افزاییم. از شما نیز دعوت می کنیم تا نشانی وب خود را اینجا درج کنید. ما هر نشانی ی را به فهرست خود نمی افزاییم و نیز درباره اینکه آیا و چه زمان این نشانی در فهرست به ثبت می ردس قولی نمی دهد.

 لطفا نشانی کامل وب خود را همراه با پیشوند http:// درج کنید. برای مثلا / http: www. Google . com /lintl /fa می توانید نکته ها و کلیدواژه هایی نیز بیافزایید که گویای اطلاعات موجود در وب شماست. از اطلاعات اخیر ما برای کار خود استفاده می کنیم. تاثیری در چگونگی فهرست شدن اطلاعات صفحه ی شما در گوگل نخواهد داشت.

 یاد ‌آوری: تنها نشانی صفحه ی نسخت یا سرآغاز سایت شما مورد نیاز است، لازم نیست که نشانی همه ی صفحه های وب مورد نظر خود را درج کنید. نرم افزار وب؟، Googlebot، بقیه ی کار را انجام خواهد داد. مهم گوگل به صورت خود کار و در فواصل زمانی ویژه یا ؟ را ازنو وارد کنید. نشانیهای تاریخ گذشته پس از هر بار به روز رساین خود کار فهرستهای گوگل، به صورت پریده رنگ در خواهند آمد.

 URL:

· نکته ها:

 · اطلاعات را از فهرست گوگل حذف کن

 گوگل به صورت خود کار همه ی فهرست خود را در فواصل زمانی مشخص به روز می رساند. هنگامی که در وب کندوکاو می کنیم, صفحه های تازه را می یابیم, پیوندهای مرده را دور می ریزیم و پیوندهای زنده را به صورت خود کار در فهرست خود به روز می رسانیم. پیوندهای تاریخ گذشته معمولا پس از هر بار به روز رسانی فهرست به صورت پریده رنگ در می آیند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره ی چگونگی حذف اطلاعات صفحه ی خاصی از فهرست گوگل، به دست آورید.

 گروههای خبری و رایزنی گوگل را ببینید و در آنها کاوش کنید.

 News تازه های گروههای خبری

 Rec: بازیها, سرگمی ها, ورزشها

 Scil عموم کاربردی, علوم اجتماعی ,…..

 Soc مطالب اجتماعی, فرهنگ ….

 Talk موضعات و مباحث حاضر

 Alt هر موضوع قابل تصور

 Biz فراورده های تجاری, خدمات, نقد و بررسیها

 Comp سخت افزار, نرم افزار, اطلاعات مصرف کننده…

 Misc کاریابی, بهداشت و …

 · نکاتی درباره حریم خصوصی کاربران

 بهره گیری از ویژگی های پبیشرفته میله ابزار گوگل نیازمند آن است که اطلاعاتی از سایتهایی که شما از آنها دیدار می کنید به گوگل فرستاده شود. برای این کار لازم است تا تنظیمهای لازم را انجام دهید. با غیر فعالی کردن همه ویژگی ها پیشرفته هیچ اطلاعاتی درباره سایتهایی که به آنها مراجعه می کنید, برای گوگل فرستاده نخواهد شد.

 · گروههای گوگل

 شما را به صفحه گروههای خبری جدید گوگل راهنمایی می کند که در آرشیو آن می توانید جستجو کنید.

 · صفحه جستجوی پیشرفته

 شما را به جستجوی پیشرفته می برده که شامل دسترسی به قابلیتهای پیشرفته می شود تاکمک کند جستجوی شما بهتر است این قابلیتها به شما اجازه می دهد:

 محدود کردن جستجوی شما در صفحات مربوط به وب سایت داده شده

 جستجو نکردن در یک سایت مخصوص

 محدود کردن جستجو شما در صفحات مربوط به یک زبان داده شده.

 پیدا کردن تمام صفحاتی که لینکهایی به یک صفحه وب مورد نظر دارند.

 پیدا کردن تمام صفحاتی که مربوط به یک صفحه وب مورد نظر هستند.

 صفحه تنظیمات جستجو

 به شما اجازه می دهد تا تنظیمات جستجوی خود را به سلیقه خود تغییر و ذخیره نمایید. و همچنین می توانید مقدار از پیش تعیین شده نمایش نتایج جستجو را عوض کنید, فلیتر جستجوی امن را خاموش یا روشن کنید و یا زبان دیگری برای استفاده از گوگل انتخاب کنید.

 · تنظیمات میله ابزار

 این منو این اجازه را به شما می دهد تا tool bar های خود را به دلخواه خود به یکی از راههای زیر انتخاب کنید:

 نوع Behacior ورودیها (text box)راست کنید.

 مشخص کنید کدام دامنه گوگل برای شروع searchشما انتخاب شود- برای مثال اگر google . ir را انتخاب کنید این دامنه به عنوان پیش فرض جستجو های شما انتخاب می شود و نتایج جستجو های ما نیز آنگاه بر اساس دامنه های ir خواهد بود.

 انتخاب کنید که حد توضیح متنی را برای دکمه ها یا فقط آیکونها می خواهید.

 اندازه عرض ورودیها را انتخاب کنید.

 · قابلیتهای مخصوص Google

 · جستجوی تصاویر (بتا)

 جستجوی تصویر درGoogle باداشتن بیش از ۲۵۰ میلیون تصویر قابل مشاهده در فهرست خود, جامعترین مجموعه در کل وب می باشد. برای استفاده از جستجوی تصویر به صفحه جستجوی پیشرفته و یا http ://www. Google. Com /imghp? Hl=fa بروید و عبارتی را در جعبه جستجوی تصویر وارد کنید و سپس دکمه جستجو را انتخاب کنید. در صفحه نتایج تصویر کوچک شده را انتخاب کنید تا روایت بزرگتری از تصویر و همچنین صفحه ای که تصویر در آن قرار دارد را مشاهده کنید . (یادداشت: برای دستری زبان انتخابی شما باید در صفحه قابلیتهای انگلیسی انتخاب شده باشد).

 تصاویری که توسط سرویس Google Image Search مشاهده می کنید ممکن است که کپی رایت داشته باشند. هر چند که شما می توانید آنها را از طریق سرویس ما بیایید و یا مشاهده کنید, ما به شماه هیچ حقی نمی توانیم بدهیم جز حق مشاهده آنها از طریق وب از اینرو اگر مایل به استفاده از هر یک از تصاویری هستید که به وسیله سرویس ما پیدا کرده اید ما به شما پیشنهاد می کنیم که با صاحب آن سایت برای اجازه استفاده از تصویر تماس بگیرید.

 اخطار: نتایجی که با این قابلیت مشاهده می کنید ممکن است شامل مطالب مربوط به بزرگسالان باشد. Google فاکتورهای خاصی را در نظر می گیرد برای اینکه مطمئن شود که آیا این تصویر به مورد جستجوی شما مربوط است یا خیر. از آنرو که این روشها کاملا بی اشتباه نیستند ممکن است در بین تصاویری که می بینید تصاویر نامناسبی هم قرار گرفته باشد.

 · ترجمه صفحه

 Google سد زبان را با قابلیت ترجمه جدیدی (بتا) شکسته است. با استفاده از قابلیت ترجمه با ماشین, Google حالا به انگلیسی زبانان قابلیت استفاده از بسیاری از صفحات غیر انگلیسی را می دهد. اگر جستجوی شما نتایج غیر انگلیسی داشته باشد یک لینک به صفحه ترجمه شده انگلیسی آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 اگر می خواهید چکیده و عنوان اسناد یافته شده برای جست و جوی شما به انگلیسی ترجمه شود, گزینه ی ترجمه در صفحه تنظیمها را فعال کنید. با این کار گوگل به صورت خود کار چکیده و عنوان سندهای یافته شده را به انگلیسی ترجمه خواهد کرد.

 · فایلهای PDFرا پیدا کن

 فهرست سندهایی که گوگل برای پرسش شما می یابد, اکنون فایلهای PDF را نیز در بر می گیرد نوشتار این فایلها بر هر زبان و خطی که باشد, بدون وابستگی به سیستم عامل, مرور گر و فونت, به صورت کامل در نرم افزار ادویی آکروبات نمایش داده می شود. گر چه اینگونه فایلها به اندازه ی سند HTML رایج نیستند, اغلب اطلاعات ارزشمندی را در بر دارند که در دیگر سندها یافت نمی شود.

 برای این که مشخص شود کدام یافته به صورت یک فایل PDF عرضه شده است. واژه (PDF) به رنگ آبی روبروی عنوان سند درج می شود. به این ترتیب خواهید دانست که برای نمایش این سند, نرم افزار Adobe Acrobat Reader اجرا می شود. روی پیوند عنوان سند کلیک کنید تا به فایل PDF, دست یابید. (اگر نرم افزار آکروبات در رایانه ای شما نصب نباشد,’ به صورت خود کار به سایت دریافت رایگان این نرم افزار هدایت خواهید شد).

 پی دی اف است که همه ی اطلاعات صفحه آرایی آن حذف شده است.

 اگر نمی خواهید سند های PDF, در فهرست یافته های پرسش شما ارایه شوند, کافیست دستور filetype : pdf را در کنار پرسش خود درون پنجره ی جستجو درج فرمایید.

 · پیوندهای از پیش ذخیره شده

 گوگل از هر صفحه یک عکس ذخیره می کند تا برای زمانی که صفحه اصلی اگر موجود نبود نسخه پشتیبان داشته باشد اگر شما بر روی لینک cached کلیکی کنید, صفحه ای را خواهید دید که ما آنرا ضمیمه کرده ایم.

 وقتی که صفحه cach نشان داده می شود, این صفحه دارای یک هدر در بالا ی خود است که در آن قسمت نسخه cach شده را یاد آور می کند. جاهایی که بر جسته شده اند باعث می شوند تا شما قسمت مورد نظر خود را راحت تر پیدا کنید.

 لینک “ذخیره شده” برای سایتهایی که ضمیمه نشده اند موجود نخواهد بود, و همینطور بود, و همینطور این لینک برای مالکینی که این لینک را نخواهد نیز موجود نخواهد بود.

 · صفحات مشابه

 وقتی شما بر روی similar Pages برای دیدن نتیجه یک جستجو کلیک کنید, گوگل به صورت خودکار صفحات مربوط را برای رسیدن به نتیجه اکتشافات می کند.

 · صفحات مشابه

 وقتی شما بر روی similar Pages برای دیدن نتیجه یک جستجو کلیک کنید, گوگل به صورت خود کار صفحات مربوط را برای رسیدن به نتیجه اکتشاف می کند.

 لینک (صفحات مشابه) استفاده های زیادی دارد. اگر شما محتوی سایت خاصی را در نظر دارید, ولی می خواهید که آن بیشتر خواسته های شما را برآورده کند, این لیک می تواند سایتهای مشابه به نسبت موضوع شما را نیز ارایه کند.

 گوگل صفحات متعددی را برای میلیونها صفحات وب پیدا می کند. البته چیزی که مهم است اینست که صفحه ای که با موضوع شما در خور باشد پیدا شود. برای مثال, گوگل ممکن است قادر به پیدا کردن صفحات مربوط به home page شخصی شما نباشد, اگر این صفحات حاوی اطلاعات مربوط به صفحه اصلی نباشد.

 · کشف کنید که چه کسانی به شما لینک هستند.

 بعضی کلمات, وقتی با یک دو نقطه دنبال شوند, یک معنای ویژه ای را برای گوگل خواهند داشت. یکی از بیشترین کلمات برای گوگل عملگر link است پرسش link: به شما مقصد URL را نشان می دهد. برای مثال, link : www. Googel. Com به شما تمام صفحاتی را که به گوگل لینک هستند را نشان می دهد. شما در مقابل این عملگر فقط می توانید آدرس اینترنتی بنویسید نه موضوع جستجوی خود را.

 جستجوی گوگل

 Link : www. Googel

 مثال:

 · منحصر کردن به دامین

 بعضی از کلمات به همراه یک دو نقطه برای گوگل معنای به خصوصی را دارند. یکی از این کلمات عملگرد site: است. این کلمه به همراه آدرس دامین در جلوی آن باعث می شود تا جستجوی شما فقط در دامین یا سایت معین شده باشد.

 برای مثال., جهت جستجو یک خبر در گوگل, وارد کنید.

 جستجوی گوگل

  Press site : www

  مثال:

 · یا شانس یا اقبال

 دکمه Im feeling Lucky شما را مستقیما به اولین صفحه وبی که گوگل برای جستجوی شما برگردانده است می برد در این حالت شما نتایج دیگر حاصل آمده از جستجوی خود را دیگر نمی بینید این حالت معمولا در زمانی استفاده می شود که شما عجله داشته و فقط نتیجه به دست آمده برای شما مهم است.

 برای مثال, برای جستجوی وب سایت دانشگاه stanfors, کلمه stanford را در فیلد جستجو وارد کرده و بر روی کمله Im feeling Lucky کلیک کنید. سپس گوگل شما را مستقیما به وب سایت رسمی این دانشگاه در آدرس www. Stan ford . edu می برد.

 شانس یا اقبال

  Google

 مثال:

 · جستجوی پیشرفته

 شما را به صفحه ای که شما را به محدود کردن جستجو قادر می سازد لینک می کند.

 · مشخصات و مزیتها (Preferences)

 لینکها به صفحه ای که شما را قادر می سازد تا مشخصات و مزیتهای جستجو (Preferences) رامرتب کنید, شامل تعداد نمایش نتایج در هر صفحه, زان اینترفیس, و استفاده از فیلتر جستجو مطمئن است.

 Language Tools

 C. Tools for setting language preferences for pages to be searched , interface language and translation of results.

 · راهنمائی های جستجو

 شما را به اطلاعاتی که به شما کمک می کند تا جستجوی خود را موثر تر سازید لینک می کند. این مووضع به شما می گویید که گوگل جه تفاوتها و خصوصیاتی نسبت به ماشینهای جستجو گر دیگر دارد.

 · زمینه جستجو

 برای وارد کردن پرس و جویی در گوگل کافیست تا کلمات کلیدی تشریحی خود را تایپ کرده, سپس بر روی کلید جستجو کلید کرده یا کلید enter را بزنید.

 · دکمه جستجوی گوگل

 کلیک بر روی این کلید به این منظور است که جستجوی دیگری را انجام می دهید. همچنین شما می توانید تا پرس و جوی دیگری را بازدن کلید enter تایید کنید.

 Tabs

 Click the tab for the kind of search you want to conduct choose from a full web search , images only

 Google Groups (Usenet discussion archive)or the Google Directory (the web organized in to browsable

 · مانع آماری

 این خط جستجوی شما را توصیف می کند و همچنین نتایج برگردانده را نشان می دهد.

 · دسته بندیها

 اگر اصطلاحات جستجوی شما همچنین در دایر کتوری وب به چشم می خورند’ این دسته بندیهای پیشنهاد شده ممکن است که به شما در پیدا کردن اطلاعات بیشتر در رابطه با پرس و جوی خود کمک کند. بر روی آنها کلیک کنید تا لیکنهای دیگری را پیدا کنید.

 · عنوان صفحه

 اولین خطی که به عنوان نتیجه نشان داده می شود, عنوان صفحه پیدا شده است. بعضی وقتها بجای عنوان, URL (آدرس نشان داده می شود, که این به معنی است که صفحه پیدا شده عنوانی ندارد, یا گوگل تمام محتویات صفحه را به طور کامل فهرست نکرده است.

 · متن زیر عنوان

 این متن منتخبی از صفحه نتیجه بر گردانده شده از موضوع پرس و جو شما است. این موضوعات برگزیده شده و انتخاب شده به شما این امکان را می دهد تا زمینه ای از موضوعات که در صفحه هستند قبل از اینکه بر روی آن کلیک کنید ببینید.

 · توضیحات

 اگر پرس و جوی جستجو شما در دایر کتوری وب فهرست شده بود توضیحات مولف نیز نشان داده می شود.

 · دسته بندی

اگر سایتی توسط پر و جو جستجوی شما که در دایرکتوری وب فهرست شده بود پیدا شد, دسته بندی آن نیز در زیر آن مشخص می شود.

 · URL نتیجه

این آدرس نتیجه یافته شده است.

 · درباره اساس گوگل بدانید

 · جستجوی اساسی

 برای وارد کردن یک پرس و جو در گوگل, فقط کافیست تا کلمات تشریحی خود را ورودی گوگل وارد کرده و بعد کلید enter را بزنید. (بر روی دکمه serch جستجو کلیک کنید)

 گوگل از پیچیده ترین تکنیکهای هماهنگی متون برای پیدا کردن صفحاتی که مربوط به جستجوی شما هستند استفاده می کند. برای نمونه, وقتی گوگل صفحه ای را تجزیه و تحلیل می کند, گوگل به صفحاتی که به آن صفحه نیز لینک هستند نگاه می کند تا ببیند که شاید آن صفحات هم در خور با جستجوی شما باشند. گوگل همچنین صفحاتی که را که موضوعی ارتباطی با موضوع جستجوی شما دارند را برای شما ترجیح می دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *