آخرین خبرها

معرفی شهرستان ماسال

معرفی شهرستان ماسال : ماسال یکی از شهرستانهای زیبای استان گیلان می باشد . در این مقاله شما با جاذبه های گردشگری, نقاط زیارتی , آب و هوای شهرستان ماسال و … آورده شده است .

شهرستان ماسال - معرفی شهرستان ماسال
معرفی شهرستان ماسال

معرفی شهرستان ماسال

اين شهرستان بر پايه كشاورزي ودامداري استوار است ، فعاليتهايي از قبيل برنج كاري ، پرورش طيور ، پرورش پيله ابريشم و گاو وگوسفند رايج است . توليد شال وصنايع چوبي از صنايع دستي منطقه محسوب مي شود دراين شهرستان مانند ساير نقاط گيلان بازار هفتگي در روز شنبه هر هفته تشكيل مي شود ونقش مهمي در اقتصاد منطقه دارد.این شهر حالتی بن‌بست دارد.ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد و نهادهای اداری بخش ماسال و شاندرمن نخست از بی‌تم به شاندرمن و سپس از آن‌جا به ماسال انتقال یافتند.

آب و هوای ماسال؛

اين منطقه به دليل كوهستاني بودن داراي زمستانهاي گرم وبا درصد رطوبت بيشتر از 75درصد مي باشد . بيشترين رطوبت در شهريور ماه مشاهده مي شود .

شهرستان ماسال كه سابقا جزئي ازمنطقه وسيع تالش بود درسال 76 مستقل وبه شهرستان تبديل شد كه شامل دو بخش : مركزي وشاندرمن ، چهار دهستان : شاندرمن ، شيخ نشين ، حومه و ماسال ونيز 98 آباديست كه از اين تعداد 12 آبادي خالي از سكنه است .

براساس سر شماري 1375جمعيت اين شهرستان بالغ بر 47961 نفر است كه از اين تعداد 16000نفر در شهر وبقيه ساكن روستاها هستند . نام ماسال از « مازال » يا« مزال» به معني كوه يا كوه وار گرفته شده ، مردم ماسال تالشند وبه زبان تالشي تكلم مي كنند

مناطق دیدنی شهرستان ماسال

بام سبز ماسال، کمربندی، شالماء، مهمانسرای خانی، هتل و مهمان‌سرای رامینه، ربار، هتل و مهمانسرای اولسبلنگاه،غار آویشوی.

اویشی - معرفی شهرستان ماسال
غار اویشوی

غار آویشوی؛

در دسته غارهای آهکی قرار می گیرد که از نظر زمین شناختی جزو اشکال کار دستی در سنگ های کربناته دسته بندی می شود. خوردگی دیواره های این غار حاصل جریان آب روی سنگ هاست که از قرن ها قبل شکل گرفته و در بعضی از قسمت ها، ستونهای آهکی شگفت انگیزی را به وجود آورده است که ممکن است نمونه های آن را در هیچ غار دیگری نبینید. غار آویشو در مجاورت سنگ هایی قرار دارد که روی آنها آثار دگرگونی کمپلکس شاندرمن که بقایای دگرگون شده از پوسته اقیانوسی پالئوتتیس است، دیده می شود و این چیزی است که جاذبه های این غار را در مقایسه با غارهای دیگر، منحصر به فرد می کند. در این غار 7 آبشار و چند صد قندیل وجود دارد که تماشای آنها می تواند بهترین تجربه غار نوردی شما را رقم بزند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در شهرستان ماسال بیشتر از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد اما غار آویشوی با دهانه ای به ابعاد 19 متر ارتفاع و 14 متر عرض و طول بیش از 2 هزار متر لقب طولانی ترین غار استان گیلان را یدک می کشد.این غار در ارتفاع یک 1300 متری از سطح دریا قرار دارد که پژوهش‌های زمین شناسی قدمت آن را به حدود 75 میلیون سال قبل نسبت می دهد.

مسیر دسترسی؛

برای دیدن غار آویشوی باید راهی شهرستان ماسال در 50 کیلومتری شمال غرب رشت یا به عبارتی در 20 کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا شوید و در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن، سراغ منطقه آویشوی را بگیرید.

مناطق جنگلی؛

موسله خونی، سورکوم، سلینگه وا،تلارگاه،خردول، خندیله پشته، لیه و سوته، خرزنه پشت، بیگارول، ایسپی دشت، کلچسر، لاسه سر، جوئه سری چال، مندنه چال، گنذر، سواءچاله، برنی بلنگاه، مورجونه، هزار بلنگاه، خون، نسرون، آوری، تلکاپشت، گواله پشت، برزخونی، ووزدولهوبار.

نقاط زیارتی؛

بقعه شالماء، درخانه، گیل سرا، میر محله، ماسال وردم، قلعه کول، سنگ بستو

تاسیس نخستین کارخانه ابریشم کشی ؛

رضا لیپایی ماسالی معروف به (رضا اف) فرزند شیرعلی ساکن لیپا ماسال یکی از مردان برجسته ماسال-تالش و گیلان است.وی برای اولین بار حدود 85 سال پیش کارخانه ابریشم کشی را در ماسال تاسیس کرد و پس از به عمل آوردن به صورت تجارت و دادستد با شوروی سابق معامله میکرد و کالای خود را پس از حمل به انزلی سپس با (پیراخود-لوتکا-کشتی )به (بادکوبه –باکو)می رساند همچنین وی اولین چاپخانه را در آن زمان از روسیه به ماسال آورد و همچنین اولین تاجری بود که قاشق و چنگال را از خارج وارد ایران کرد از دوستان وی میتوان کربلائی یعقوب ماسالی نام برد تاریخ تولد وی 1265و تاریخ وفات وی 1320

دوستان عزیز منتظر ارسال عکسهای زیبای شما از مناطق زیبای شهرستان ماسال هستیم . از همکاری شما متشکریم

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *