آخرین خبرها

مهارت هاي لازم براي مقابله با مشكلات

behaminsadegi1 200x100 - مهارت هاي لازم براي مقابله با مشكلاتمهارت‏هاي زندگي، مهارت‏هايي هستند كه براي افزايش توانايي‏هاي رواني- اجتماعي افراد، آموزش داده مي شوند و فرد را قادر مي سازند كه به طور مؤثر، با كشمكش‏هاي زندگي رو به رو شود.

هدف از آموزش مهارت‏هاي زندگي،‌ افزايش توانايي‏هاي رواني- اجتماعي و در نهايت پيشگيري از ايجاد رفتارهاي آسيب زننده به بهداشت و سلامت و ارتقاي سطح سلامت رواني افراد است. به طور كلي هدف از آموزش مهارت‏هاي زندگي،‌ايجاد روابط بين فردي مناسب و موثر،‌

 انجام مسئوليت‏هاي اجتماعي به بهترين شكل، گرفتن تصميم‏هاي صحيح، حل تعارض‏ها و كشمكش‏ها بدون توسل به اعمالي كه به خود و يا ديگران صدمه مي زنند، مي باشد.

مهارت هاي اصلي و اساسي
ماهيت و تعريف مهارت‏هاي زندگي، در كشورها و فرهنگ‏هاي مختلف، ‌متفاوت مي‏باشد،‌ با اين حال، تحقيق در زمينه‏ برنامه‏هاي اجرا شده در مورد سلامت رواني افراد نشان مي‏دهد در آموزش مهارت‏ها، بر چند مهارت اصلي و اساسي تاكيد بيشتري شده است از جمله :

توانايي تصميم گيري
اين توانايي،‌ به فرد كمك مي كند تا به نحو مؤثري در مورد مسائل زندگي، تصميم گيري نمايد. اگر كودكان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد كارهايشان تصميم گيري نمايند، جوانب مختلف انتخاب ها را بررسي و پيامد هر انتخاب را ارزيابي كنند، به طور مسلم در سطوح بالاتر بهداشت رواني قرار خواهند گرفت.

توانايي حل مساله
اين توانايي،‌ فرد را قادر مي سازد تا به طور موثرتري مسائل زندگي را حل نمايد. چنانچه مسائل مهم زندگي حل نشده باقي بمانند، استرس رواني ايجاد مي كنند كه به آسيب جسماني منجر مي شود.

خلاقيت
اين نوع تفكر، هم به حل مساله و هم به تصميم گيري هاي مناسب كمك مي كند با استفاده از اين نوع تفكر، ‌راه حل هاي مختلف مسائل و پيامدهاي هر يك از آن ها بررسي مي شوند. اين مهارت، فرد را قادر مي سازد تا مسائل را از وراي تجارب مستقيم،‌ دريابد و حتي زماني كه مشكلي وجود ندارد و تصميم گيري خاصي مطرح نيست،‌با سازگاري وانعطاف بيشتري به زندگي روزمره بپردازند.

توانايي تفكر نقادانه
تفكر نقادانه،‌ توانايي كسب اطلاعات و تجارب مي باشد. آموزش اين مهارت به افراد، آنان را قادر مي سازد تا در برخورد با ارزش ها و فشار گروه،‌ مقاومت كنند و از آسيب‏هاي ناشي از آن، در امان بمانند.

توانايي برقراري ارتباط موثر
اين توانايي به فرد كمك مي كند تا بتواند از طريق ارتباط كلامي و غيركلامي مناسب با فرهنگ جامعه، خود را نشان دهد. بدين معني كه فرد بتواند نظرها،‌ عقايد، خواسته‏ها، نيازها وهيجان هاي خود را ابراز و به هنگام نياز، از ديگران درخواست كمك و راهنمايي نمايد. مهارت تقاضاي كمك و راهنمايي از ديگران در مواقع ضروري، ‌از عوامل مهم براي تداوم يك رابطه سالم است. اگر با حالت هاي هيجاني مانند غم، خشم و اضطراب، درست برخورد نشود اين هيجان ها، تاثير منفي بر سلامت جسمي و رواني فرد خواهد گذاشت و پيامدهاي منفي به دنبال خواهد داشت.

توانايي برقراري روابط بين فردي سازگارانه
اين توانايي به ايجاد روابط بين فردي مناسب و موثر با انسان‏هاي ديگر كمك مي كند. روابط گرم خانوادگي، به عنوان يك منبع مهم حمايت اجتماعي و قطع روابط اجتماعي ناسالم، نقش بسيار مهمي در زندگي افراد دارد.

توانايي خودآگاهي
خود آگاهي، توانايي شناخت خود و آگاهي از خصوصيات،‌ نقاط ضعف و قدرت،‌ خواسته ها، ترس ها و انزجارها مي باشد. رشد خودآگاهي،‌ به فرد كمك مي كند تا دريابد تحت استرس قرار دارد يا نه و اين به طور معمول پيش شرط روابط بين فردي موثر و همدلانه است.

توانايي همدلي با ديگران
همدلي به اين معني است كه فرد بتواند شرايط ديگران را، حتي تا زماني كه در آن شرايط قرار ندارد، درك كند. همدلي به فرد كمك مي كند تا بتواند انسان هاي ديگر را حتي وقتي با آنان بسيار متفاوت است،‌ بپذيرد و به آنان احترام بگذارد. همدلي، روابط اجتماعي را بهبود مي بخشد و منجر به ايجاد رفتارهاي حمايت كننده و پذيرنده نسبت به ديگران مي شود.

مهارتهاي زندگي
توانايي مقابله با هيجان ها
اين توانايي، فرد را قادر مي سازد تا هيجان ها را در خود و ديگران تشخيص دهد، نحوه تاثير هيجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واكنش مناسبي در برابر هيجان هاي مختلف نشان دهد. اگر با حالت هاي هيجاني مانند غم، خشم و اضطراب، درست برخورد نشود اين هيجان ها، تاثير منفي بر سلامت جسمي و رواني فرد خواهد گذاشت و پيامدهاي منفي به دنبال خواهد داشت.

توانايي مقابله با استرس
اين توانايي، شامل شناخت استرس هاي مختلف زندگي و تاثير آنها بر فرد است. شناسايي منابع استرس و نحوه تاثير آن بر انسان ، فرد را قادر مي سازد تا با اعمال و موضع گيري‏هاي خود، فشار و استرس را كاهش دهد. آموختن و به كارگيري مهارت هاي زندگي، بر احساس فرد از خود و ديگران به اندازه ادراك ديگران از او اثر مي گذارد. مهارت هاي زندگي، بر ادراك افراد از كفايت خود، اعتماد به نفس و عزت نفس، اثر دارد و بنابراين نقش مهمي در سلامت روان دارد. همراه با ارتقاي سطح بهداشت روان، انگيزه فرد در مراقبت از خود و ديگران، پيشگيري از بيماري هاي رواني، پيشگيري از مشكلات بهداشتي و مشكلات رفتاري، افزايش مي يابد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *