آخرین خبرها

موسیقی زیر زمینی

موسیقی زیر زمینی -موسیقی زیر زمینی به نوعی از موسیقی می‌گویند که به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی نه در سالن‌های اجرای کنسرت و رسانه‌های دیداری و شنیداری دولتی، بلکه در مکان‌های غیر رسمی ظهور پیدا می‌کند.

زیر زمینی - موسیقی زیر زمینیپس با توجه به نوشته های ذکر شده موسیقی زیرزمینی مجموعه‌ای از سبک‌های موسیقی می‌باشد که در زمان تولید خود مورد توجه ناشران و تهیه‌کنندگان قرار نمی‌گیرد و معمولاً با سبک زندگی و ارزش‌های طبقه متوسط دنیای سرمایه‌داری در تضاد است. این نوع موسیقی از سوی نظام حاکم به رسمیت شناخته نشده‌است و در مکانی که موقعیت رسمی ندارد و در استودیوهای خانگی به صورت مخفیانه و با مضامین اعتراض‌گونه تولید می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع موسیقی قابلیت جذب مخاطبان نخبه و صاحب اندیشه و همینطور عام و مردم عادی می‌باشد.

گفتنیست عمده‌ی موزیسین‌های زیرزمینی ایران برخلاف همتایان غربی خود، کمتر به مضامینی در تضاد با نظام‌های سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان پرداخته و درون‌مایه آثار آنان را بیشتر موضوعات اجتماعی، احساسی و عاطفی تشکیل می‌دهد. دامنه‌ی کارهای اعتراضی سیاسی این گروه‌ها نیز معمولا در حد ملی می‌باشد.

علّت زیرزمینی شدن برخی از انواع موسیقی این است که وقتی نهادهای متولّی فرهنگی، به هر دلیل نوعی از موسیقی را شایسته اشاعه و ترویج نمی‌بینند، از صدور مجوز برای آن خود داری می‌کنند در نتیجه وقتی عدّه ای نمی‌توانند از مجاری رسمی این خواسته را برآورده کنند، به مجاری غیر رسمی روی می‌آورند.اصولاً موسیقی رپ، راک و… از دوجنبه موسیقی (ریتمیک و ملودیک) و یا شعر مورد ایراد واقع می‌شوند، ولی در موسیقی اصیل بیشتر انتخاب شعر است که کار را به عدم صدور مجوز می‌کشاند.
موسیقی زیر زمینی در ایران به نوعی از موسیقی گفته می‌شود که مجوز رسمی از دستگاهها رسمی کشور دریافت نکرده اند؛در صورتی که تعریف بین‌المللی آن به نوعی از موسیقی گفته می‌شود که تمایلی برای حضور در صحنه و اجرای زنده را ندارند.اینترنت تنها وسیله ارتباط این گروه‌ها با یکدیگر و تنها بازار معرفی محصولاتشان است. کیفیت کار این گروه‌ها پائین و سطحی است اما برخی از این گروه‌ها علاقمندانی دارند که پیگیر قطعات اینترنتی آنها هستند.از دو سال گذشته بسیاری از خوانندگان مطرح به وسیله اینترنت ابتدا شناخته می‌شوند و سپس با برگزاری کنسرت به دنبال اخذ مجوز می‌روند که این موضوع به نوبه خود نیاز به کارشناسی و بحث دارد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *