آخرین خبرها

نت های پیانو – آشنایی با نت و کلید های پیانو

نت های پیانو – آشنایی با نت و کلید های پیانو  »» در این مقاله از دانشنامه تی تیل قد داریم که به معرفی کلید های پیانو و مکان هر کدام بر روی صفحه کلید پیانو بپردازیم بعد از مالعه این مقاله خواهید توانست کلاویه مربوط به هر نت رو بر روی پیانو شناخته و به اجرای نت های مربوط به آن بپردازید.

شمای کلی کلید های پیانو همانند شکل زیر می باشد.

های پیانو - نت های پیانو - آشنایی با نت و کلید های پیانو

واسه دانلود عکس در حالت بزرگتر روی لینک زیر کلیک کنید:

برای دانلود اینجا کلیک کنید

Full Piano Keys

در نظر اول، واسه کسایی که آشنا نیستن با مفاهیم نت و ساختار پیانو، ممکنه فکر کنن که غیر ممکن هست که بتونن از این 88 تا کلید، و ارتباطشون با هم سر در بیارن. که خوب، اتفاقا کاملا بالعکس هست! خیلی هم راحته و اتقافا جذاب!

نظرتون رو به کلید های تیره ی روی عکس بالا جلب میکنم. اگه خوب دقت کنین، به ساختار زیر میرسین:

 های پیانو 1 - نت های پیانو - آشنایی با نت و کلید های پیانو

که شامل 7 تا کلید سفید و 5 تا کلید سیاه هست. این ساختار در عکس اولی 7 بار تکرار شده، که با دقت میتونین متوجه این امر بشین. اگه یه جمع و ضرب ساده انجام بدین خواهید دید که 7+5 برابر میشه با 12، که وقتی 12×7 بشه، میشه 84 تا کلید. 4 تا کلید باقیمونده هم از سمت چپ 3تا، و سمت راست یکی هست که با هم میشن کلا 88 تا.

حالا به تصویر زیر دقت کنین:

نت های پیانو - نت های پیانو - آشنایی با نت و کلید های پیانو

اسم نت ها روی کلید های پیانو

این تصویر، اسامی کلید ها رو یکی یکی واسمون مشخص میکنه. همونطور که میبینین، روی هر کلیدِ سفید، 2تا اسم نوشته شده، یکی با حروف تکی انگلیسی که از C شروع میشه و به B ختم میشه (از چپ به راست)، و نوع دوم اسم گذاری هم که از Do شروع میشه و به SI ختم میشه. اینا همون الفبای اصلی موسیقی هستن.

همونطور که میدونین دوستان، کلا 2 تا سیستم برای نامگذاری نت ها هست، اولین سیستم مربوط میشه به غرب، و دومیش هم برگرفته از آهنگسازان اروپایی در اوایل 1900 میلادی هست که در اروپا، و آسیا استفاده میشه.

های پیانو - نت های پیانو - آشنایی با نت و کلید های پیانو

تا اینجا، هر کسی که اندک آشنایی ای با الفبای موسیقی داشته باشه، دیگه مشکلی نخواهد داشت با کلید های پیانو، دیگه چه برسه به اساتیدی که در زمینه ی ساز خاصی فعالیت داشتن قبلا. اجازه بدین ادامه ی مفهوم نت و فاصله ها رو واگذار کنیم به بخش تئوری موسیقی.

اجرای گام روی پیانو

وقتی که میخوایم گامِ خاصی رو روی کلید های پیانو، پیاده سازی کنیم، باید نت های مربوط به اون گام رو بدونیم. با فشار دادن کلید مربوطه به اون نت، گام رو میشه اجرا کرد. بعنوان مثال، ساده ترین گامی که معمولا بعنوان اولین گام ماژور آموزش میدن، گامِ C یا همون Do ماژور هست (در پست های بعدی مفصلا توضیح داده خواهد شد)، که تشکلیل شده از نت های: C,D,E,F,G,A,B,C. شما با فشار دادن این کلید ها، گامِ دو ماژور رو اجرا کردین.

در ادامه ی مطلب اسامی کلید ها در ناحیه های مختلف مربوط به کلید های پیانو توضیح داده شده، به همراه شکل نت مربوط به هر ناحیه، که واسه علاقه مندان بسیار تا بسیار مفید خواهد بود.

همونطور که میدونین، و در بخش تئوری موسیقی توضیح داده خواهد شد، از هر نت تا همون نت در فضای بعدی رو میگن یک اکتاو (octave). بخش بندی کلید های پیانو از 0 نامگذاری میشن تا 8، که بصورت زیر هست:

توضیح اینکه، هر نت در هر اکتاو، که از صفر شروع میشه، با همین شماره خونده میشه. اکتاوِ صفر، فقط شامل نت های A و B هست (و البته کلید سیاه بینشون که واسه ساده سازی متن فعلا در زمینه ی کلید های سیاه صحبتی نمیکنم). در این اکتاو هر دوتا رو با A0 و B0 نشون میدن. بعدش اکتاو 1 هست که از C1 شروع میشه و به B1 ختم میشه. در اکتاو آخر هم که فقط نت C رو داریم که با C8 شناخته میشه.

نت مربوط به این کلید ها هم که در تصویر بالا مشخص هست، البته نت های A0 و B0 توی شکل نشون داده نشدن. واسه اون دسته از دوستانی که با کلید آشنایی ندارن، مبحث کلید رو در قسمت تئوری موسیقی انشالا باز خواهم کرد، اما بصورت کلی اگه بخوام بگم اولی از چپ کلید فا (یا همون F) هست، یعنی هر نتی که روی این خط (خط چهارم از پایین) بیاد نت فا خواهد بود. دومی هم کلید سل (G) هست، که مثلما یعنی هر نتی که روی این خط (خط دوم از پایین) بیاد، میشه نت سل.

پس بصورت کلی میشه: با دونستن نت مربوط به کلید خاص، راحت میشه اون کلید رو زد و صدای مربوطه رو هم شنید. پس نت ها رو باید مسلط بود، بدون هیچ گونه اشتباهی. لازم به ذکر هست که صدای کلید ها از سمت راست به چپ بم میشه، یعنی بم ترین صدا مربوط هست به کلید لا سمت چپ، و زیر ترین صدا مربوط هست به کلید دو سمت راست.

در پایان، دیدن عکس زیر، که 4 اکتاو ( از C2 تا C6) نت های مربوط به کلیدهای پیانو رو باهم توی یک تصویر نشون میده، خالی از لطف نیست:

نت های پیانو رو پینو اکتاو های پیانو - نت های پیانو - آشنایی با نت و کلید های پیانو

منبع : نت های پیانو

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است .

کلمات کلیدیی که شما را به این مطلب هدایت کرده است : نت های پیانو ، نت های آهنگ ، نت موسیقی ، آموزش پیانو ، روش پیانو نوازی ، پیانو نوازی ، جای کلید ها بر روی پیانو ، شناختن نام کلاویه ها ، چگونه پیانو بنوازیم ، روش صحیح پیانو زدن

3.7/5 - (3 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *