آخرین خبرها

نقد بازی Valiant Hearts

نقد بازی Valiant Hearts –

بشر در طول تاریخ جنگ‌های کمی را تجربه نکرده است. از دوران باستان و جنگ‌های عظیم آن زمان، تا قرن‌ها بعد و درگیری‌هایی که هر روز شاهد آن هستیم. ولی در این میان دو جنگ بزرگ بودند که تفاوت عمده‌ای با دیگر موارد داشتند. جنگ‌هایی که بخش‌های عظیمی از دنیا را درگیر کرده و با میلیون‌ها کشته و زخمی و خسارات عظیم، عنوان جنگ جهانی را به خود گرفتند. در دنیای بازی‌های کامپیوتری بارها و بارها شاهد ساخت عناوینی بر اساس جنگ جهانی دوم بوده‌ایم. در حدی که حتی می‌توان یک زیرمجموعه ویژه را برای دسته‌بندی عناوین مربوط به این جنگ در نظر گرفت. ولی جنگ جهانی اول به مراتب کمتر مورد توجه بازیسازان قرار گرفته و موارد بسیار کمی را در خاطر داریم که به مرور اتفاقات این جنگ پرداخته باشند.
این روزها شاهد صدمین سالگرد جنگ جهانی اول هستیم. اتفاقی که جرقه آن با ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد اتریش آغاز شد و در نهایت بیش از 16 میلیون کشته و 20 میلیون زخمی بر جای گذاشت. استودیو Ubisoft Montpellier نیز همزمان با سالگرد این اتفاق ناگوار، عنوانی را بر اساس اتفاقات این جنگ تهیه کرده که چندی پیش شاهد عرضه آن بودیم.

Valiant Hearts - نقد بازی Valiant HeartsValiant Hearts: The Great War علاوه بر اینکه جزو معدود عناوین مرتبط با جنگ جهانی اول است، نگاهی متفاوت و منحصربفرد به این حادثه دارد. برخلاف اکثر بازی‌های جنگی که بازیکن را در نقش سربازی حرفه‌ای و مسلح قرار داده و خطرناک‌ترین مأموریت‌های ممکن را بر عهده او می‌گذارند، اینجا شاهد روایتی شخصی‌تر و محدودتر هستیم. روایتی که بیشتر به جنبه‌های انسانی و عاطفی جنگ پرداخته و البته دلاوری‌ها و شجاعت‌های سربازان درگیر در جنگ را نیز به زیبایی به تصویر می‌کشد. بازی دارای چهار شخصیت است که هرکدام ویژگی‌ها و شخصیت‌پردازی خاص خود را دارند. Karl یک آلمانی ساکن فرانسه است که علاقه‌ای به شرکت در جنگ ندارد، ولی به اجبار وادار می‌شود همسر و کودک خود را رها کرده و به عضویت ارتش آلمان درآید. Emile که پدر همسر Karl بوده و او هم در ارتش فرانسه حاضر می‌شود. Freddie سیاه‌پوستی آمریکایی است که به دنبال انتقام گرفتن از ژنرالی آلمانی است که باعث نابودی زندگی او شده است. در نهایت نیز Anna که دختری بلژیکی بوده و همزمان با تلاش برای یافتن پدر گمشده خود در جنگ، به مداوای مجروحین و زخمی‌ها نیز می‌پردازد. البته کاراکتر مهم دیگری نیز در بازی حضور دارد که نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند. یک سگ از نژاد دوبرمن به نام Walt که بازیکن تا حدودی روی حرکات او کنترل دارد.
داستان بازی به زیبایی بین این کاراکترها در تبادل بوده و در هر بخش، کنترل یکی از آن‌ها را برعهده می‌گیریم. این افراد هرکدام در مسیر خاص خود دنبال هدفی می‌گردند که از سر اتفاق با یکدیگر مواجه شده و همراه می‌شوند. در بعضی قسمت‌ها شاهد حضور تنها یک کاراکتر در صحنه هستیم، ولی بعضی بخش‌ها نیز با حضور دو یا سه کاراکتر ادامه پیدا می‌کنند. هرکدام از این افراد توانایی‌های مخصوص خود را دارند. برای مثال Emile با کمک بیل خود می‌تواند زمین را حفر کرده و از طریق مسیرهای زیرزمینی به هدف برسد. یا Anna به مداوای سربازان آسیب‌دیده پرداخته و در این بخش‌ها گیم‌پلی بازی حالتی QTEمانند به خود می‌گیرد و بازیکن باید در هر لحظه، دکمه مورد نظر را فشار دهد. در این میان Walt بیش از سایرین در بازی حضور دارد. این سگ آلمانی در اکثر مراحل همراه بازیکن بوده و به او کمک می‌کند. برای مثال باید آیتمی را که پشت یک مانع قرار گرفته بدست آورید، در این حالت باید دکمه مورد نظر را نگه داشته و سپس به Walt فرمان دهید. فرمان‌هایی که بسیار ساده بوده و در حد آوردن آیتم‌های مختلف یا حرکت دادن یک دستگیره خلاصه می‌شوند. به جز این‌ها نیز بازیکن می‌تواند Walt را نوازش کند که البته نقشی در گیم‌پلی نداشته و تنها نشان‌دهنده روابط صمیمانه کاراکترها با این سگ دوست‌داشتنی است.

گیم‌پلی Valiant Hearts را به صورت کلی می‌توان Puzzle Adventure دانست. در اکثر اوقات خبری از نبردهای عظیم و مقابله مستقیم با دشمن و … نیست و بازیکن وظیفه پشت سر گذاشتن موانع مختلف توسط حل معماها و پازل‌های متنوع را دارد. این پازل‌ها به هیچ‌وجه دشوار نبوده و اکثر آن‌ها (به جز مواردی اندک) را می‌توان به سادگی پشت سر گذاشت. ولی با این حال راهنمایی‌هایی نیز برای آن‌دسته از افراد که در حل این معماها به کمک نیاز دارند وجود دارد که در بازه‌های زمانی خاصی به بازیکن ارائه می‌شوند. معماها معمولاً به پیدا کردن آیتمی خاص و نصب آن در جای مخصوص خود یا دادن آیتمی به یک سرباز و دریافت آیتمی دیگر خلاصه می‌شوند. البته موارد دیگری نیز وجود دارند که تنوع خوبی به بازی می‌دهند. مثلاً در بخشی از بازی باید با دادن زاویه مناسب به توپخانه، نیروهای دشمن را از بین ببرید که این کار جذابیت بالایی دارد. علاوه بر این بخش‌ها، قسمت‌های دیگری نیز در بازی وجود دارند که آن را متنوع‌تر می‌کنند. از بخش‌های مخفی‌کاری که با وجود عمق نه‌چندان زیاد خود، لذت خاصی دارند. همین طور بخش‌های مخصوص سواری با ماشین و فرار از آتش دشمن که همراه با موسیقی فوق‌العاده خود، جزو زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های بازی هستند. البته موارد اکشن نیز به طور مختصر در بازی دیده می‌شوند، مانند بخش‌هایی که باید با نارنجک دشمن را ناکار کرده یا با کار گذاشتن TNT، مواضع دشمن را از بین ببرید. شاید بزرگ‌ترین ایرادی که بتوان به گیم‌پلی بازی گرفت، زیر سایه رفتن آن توسط نحوه روایت بازی است. به شکلی که در بخش‌های زیادی از بازی گیم‌پلی به جای ایجاد چالش برای بازیکن، بسیار ساده و بدون پیچیدگی بوده و نیاز به هیچ تلاش خاصی ندارد. ولی با این حال همین گیم‌پلی ساده نیز جذابیت‌های خاص خود را داشته و برای سبک روایی بازی متناسب به نظر می‌رسد. هرچند گاهی اوقات خسته‌کننده شده و بهتر بود که در بعضی بخش‌ها، شاهد تغییراتی اندک در آن بودیم تا جذابیت بازی در تمام مدت حفظ شود. در این میان بد نیست به یکی از ویژگی‌های جالب بازی نیز اشاره کنیم که به پنل‌های کمیک‌مانند آن مربوط می‌شود. در طول بازی بخش‌هایی وجود دارد که مانند کمیک‌بوک‌ها، صفحه به پنل‌های مختلفی تقسیم می‌شود و برای مثال در یکی از آن‌ها نیروهای دشمن در حال تیراندازی هستند و در دیگری باید به فکر فرار از رگبار آن‌ها باشید. موضوعی که زیبایی خاصی به بازی می‌دهد و آن را هنری‌تر از قبل می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، Valiant Hearts سعی دارد روایتی نو از جنگ ارائه دهد. در همین راستا سازندگان بازی برای نوشتن داستان و حال و هوای کلی اثر، از نامه‌های به‌جای‌مانده از جنگ جهانی اول استفاده کرده‌اند. علاوه بر خود داستان و متن‌های نوشتاری کاراکترها که در منویی جداگانه در دسترس هستند، می‌توان در گوشه و کنار بازی نامه‌هایی را پیدا کرد که همگی بر اساس نمونه‌های واقعی در بازی قرار گرفته‌اند. برای مثال نامه‌ای را پیدا می‌کنید که در آن یک سرباز تونسی از سرمای کشنده‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند، برای پدر خود صحبت کرده. یا سربازی دیگر به همسر خود نامه‌ای نوشته و از سختی‌های جنگ به او گفته. این نامه‌ها تنها بخش فرعی بازی نیستند و در طول هر مرحله، تعدادی آیتم نیز در گوشه و کنار محیط وجود دارند که بازیکن می‌تواند آن‌ها را یافته و اطلاعات جالبی در مورد اوضاع آن روز‌ها بدست آورد. آیتم‌هایی که از اسلحه‌ها، لباس‌ها و مواد غذایی سربازان تا مواردی چون اسباب‌بازی‌های کودکان آن زمان را شامل می‌شوند. در کنار این‌ها در هر مرحله شاهد تصاویری مستند و واقعی از همان موقعیت زمانی و مکانی در جنگ جهانی اول هستیم که با توضیحات جالبی همراه هستند. برای مثال در بخشی از بازی نیروهای دشمن با گازهای سمی محیط رو آلوده کرده‌اند و در همین بخش، اطلاعاتی از اولین گازهای سمی استفاده شده در جنگ به همراه تصویری واقعی از آن را می‌بینیم که به شناخت بهتر بازیکن نسبت به جنگ کمک می‌کند.
موضوعی که به منحصربفرد شدن بازی در میان عناوین جنگی کمک شایانی می‌کند، بخش بصری بازی است. Valiant Hearts توسط موتور گرافیکی UbiArt Framework ساخته شده، موتوری که پیش از این به خوبی امتحان خود را در سری بازی‌های جدید Rayman و Child of Light پس داده بود. این بار نیز شاهد اثری هستیم که دارای گرافیک هنری به شدت زیبایی است. درست است که بازی به دلیل تم حاکم بر آن، جلوه‌های خوش آب و رنگ Rayman و Child of Light را ندارد، ولی در تک تک بخش‌های آن هنر سازندگان به خوبی نمایان است. از طراحی کاراکترها که حالتی کمیک‌مانند دارند تا لوکیشن‌ها و افکت‌های دود و آتش و … همگی به زیبایی طراحی شده و اثری دیدنی را خلق کرده‌اند. این موضوع با انیمیشن‌های مناسب همراه شده و حس خوبی به بازیکن می‌دهد. زاویه دید بازی نیز مانند سایر عناوین ساخته شده با UbiArt Framework به شکل دوبعدی است و البته در بعضی شرایط، لایه‌های مختلفی دارد که کاراکتر می‌تواند به لوکیشن‌های پس زمینه نیز سر بزند. در کنار این گرافیک هنری فوق‌العاده، موسیقی‌های بازی نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از همان تم اصلی بازی که در منوی آن به گوش می‌رسد تا موسیقی‌هایی با تم‌های جنگی و حماسی و البته غمناک و احساسی در بازی وجود دارند که به خوبی با جو بازی همراهی کرده و لذتی دوچندان به بازی می‌دهند. صداگذاری کاراکترها نیز حالت جالبی دارد و سازندگان بازی در این زمینه بهترین روش را استفاده کرده‌اند. به این شکل که کات‌سین‌های بازی به صورت کامل صداگذاری شده، ولی صحبت‌های کاراکترها ترکیبی از کلمات و عبارات واقعی و صداهای گنگ و نامفهوم است که این موضوع تناسب خوبی با فضای بازی دارد.

Valiant Hearts را می‌توان اثری متفاوت دانست. یکی از معدود عناوینی که به جای جنگ جهانی دوم و کلیشه‌های آن، به سراغ جنگی رفته که کمتر روایت مناسبی از آن در دنیای بازی‌های کامپیوتری سراغ داریم. عنوانی که جنگ را از زاویه‌ای دیگر دنبال کرده و تنها به فکر قهرمان‌سازی از یک عده سرباز آموزش‌دیده و حرفه‌ای نیست. بازی‌ای که نشان می‌دهد تمام سربازان آلمانی حاضر در جنگ، لزوماً موجوداتی خونخوار و ظالم نبوده‌اند و در طرف دیگر نیز در بین نیروهای مثبت ماجرا، افرادی حضور داشته‌اند که دیگران را قربانی تصمیمات اشتباه خود کرده‌اند. Valiant Hearts هرچند ظاهری کارتونی و لطیف دارد، ولی در باطن داستان تلخ مردمی را روایت می‌کند که ناخواسته گرفتار زیاده‌خواهی‌ها و اشتباهات دیگران شده و روزهایی ناراحت‌کننده و غم‌انگیز را پشت سر گذاشتند.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *