آخرین خبرها

نکاتی بعد از غذا خوردن

شايد بهترين ساعات روز براي هر يک از ما دقايقي باشد که کنار اعضاي خانواده يا دوستان و همکاران غذا مي خوريم. از نظر خيلي ها، غذا خوردن در کنار هم در زندگي شلوغ شهري کار لذت بخشي است و نه تنها ساعات زيبايي را مي آفريند، بلکه قدمي به سوي زندگي سالم به حساب مي آيد…
غذا خوردن تنها براي رفع گرسنگي نيست؛ بلکه يک اتفاق و تجربه اجتماعي است. غذا خوردن در محيطي با نور کافي، کنار دوستان در حالي که به موزيکي آرام گوش مي دهيد يا با دوستان معاشرت مي کنيد، مي تواند سلامت تان را ارتقا دهد اما غذا خوردن در محيطي تاريک، تنها، پر استرس و با شتاب زدگي سبب سوءهاضمه و نفخ مي شود و روز ما را خراب مي کند. فراموش نکنيد که ساعات غذا خوردن اهميت زيادي دارد و مي تواند فرصتي براي انتقال تجربيات و عادات خوب به فرزندان مان باشد. در کنار اين مسايل، بسياري از ما عادات اشتباهي داريم که بلافاصله بعد از اتمام غذا به آنها مي پردازيم. شايد دانستن اين موضوع که چرا اين عادات اشتباه هستند و نبايد بلافاصله بعد از صرف غذا اين کارها را انجام داد تا حدي باعث شود از انجام آنها صرف نظر کنيم.

300x200 - نکاتی بعد از غذا خوردن۱) سيگار نکشيد
برخي سيگاري ها به محض اينکه غذايشان تمام مي شود، سيگارشان را روشن مي کنند. به طور کلي سيگار کشيدن عادت خوبي نيست اما انجام اين کار بعد از غذا گناه نا بخشودني به حساب مي آيد. زيرا دود سيگار مي تواند محيط معده را اسيدي کند و اين موضوع روي عملکرد معده تاثير مي گذارد و مانع از هضم صحيح غذا مي شود. قاعدتا بايد افراد سيگاري بعد از صرف غذا حداقل نيم ساعت را به عبور غذا از معده اختصاص دهند بعد سيگارشان را روشن کنند.

۲) آب ننوشيد
بلافاصله آب نوشيدن بعد از صرف غذا سبب رقيق شدن شيره معده مي شود. اين امر مي تواند در هضم و شکسته شدن ذرات درشت تر غذا به ذرات ريزتر اختلال ايجاد کند. بنابراين، بهتر است نيم ساعت قبل از غذا يا نيم ساعت بعد از اتمام غذا آب بنوشيم. در کل، نوشيدن آب خيلي سرد در هيچ شرايطي توصيه نمي شود. پس چه بهتر که درجه حرارت آب در حد مطبوع باشد و ليوان مان را پر از يخ نکنيم.

۳) ميوه نخوريد
يکي از عادات رايج در ميهماني ها، ميوه خوردن بلافاصله بعد از صرف غذاست. بهتر است نيم ساعت قبل يا نيم ساعت بعد از غذا ميوه نخوريد زيرا مصرف ميوه بعد از غذا مي تواند سبب نفخ معده شود و روي هضم هم تاثير گذارد. البته ما غذاهاي بسياري داريم که با ميوه ها پخته يا خورده مي شوند؛ مثل آلبالوپلو يا کشمش پلو. يا عادت داريم غذا را با آب پرتقال بخوريم. پخته بودن ميوه ها مصرف آنها را راحت تر مي کند يا خوردن آب پرتقال حتي مي تواند به جذب بهتر آهن دريافتي کمک کند ولي توصيه مي شود به دليل بروز نفخ، بعد از غذا ميوه نپخته نخوريد.

۴) حمام نکنيد
به طور کلي، بهتر است با معده پر حمام نکنيد چون حين غذا خوردن، خون متوجه معده مي شود. توصيه مي شود فاصله اي نيم ساعته را بين حمام کردن و غذا خوردن قرار دهيم؛ به ويژه حمام داغ يا گرم بعد از غذا توصيه نمي شود زيرا در جريان خون اطراف معده اختلال ايجاد مي کند و بر هضم غذا تاثير منفي مي گذارد.

۵) راه نرويد
راه رفتن اشکال اساسي ندارد ولي باز هم توصيه مي شود حداقل نيم تا يک ساعت بين صرف غذا و پياده روي فاصله گذاشته شود. در اين حالت نيز هضم و جذب غذا بهتر صورت مي گيرد. بنابراين بين غذا خوردن و برنامه پياده روي و ورزش تان فاصله بگذاريد.

۶) نخوابيد
برعکس راه رفتن و حمام کردن که گفته مي شود بهتر است بلافاصله بعد از خوردن غذا صورت نگيرد و يک فاصله نيم تا يک ساعته را رعايت کنيم، در مورد خوابيدن تاکيد اکيد مي شود که حداقل ۲ ساعت بعد از خوردن غذا انجام نشود. در افرادي که به ويژه ريفلاکس يعني برگشت غذا از معده به مري دارند، خوابيدن بعد از صرف غذا سبب ترش کردن يا برگرداندن قسمتي از غذا مي شود. در ساير افراد نيز اين کار بر عملکرد معده تاثير دارد و در کارکرد صحيح آن اختلال ايجاد مي کند.

۷) چاي ننوشيد
اين توصيه مدت هاست که به مردم مي شود زيرا يکي ديگر از عادات ميهماني هاي ما اين است که هنوز غذا را تمام نشده، چاي جلوي ميهمان مي گذاريم. چاي هم مي تواند محيط معده را اسيدي کند و هم بازدارنده هاي جذب آهن دارد. توصيه مي شود نيم تا يک ساعت قبل يا بعد از غذا چاي ننوشيد تا فرصتي باشد که غذا از معده عبور کند و چاي تاثير منفي بر مواد معدني مانند آهن نگذارد. اما در رابطه با چاي سبز که به هضم و تنظيم اشتها کمک مي کند بايد گفت مصرف آن بعد از غذا خوب است و چون کافئين بالايي ندارد پس در جذب آهن تاثير منفي نمي گذارد. اما بهتر است بعد از غذا مايعات با فاصله نيم تا يک ساعت مصرف نشود، چاي سبز نيز از اين امر مستثني نيست.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *