آخرین خبرها

نکاتی در باره نگهداری بهینه لپ تاب

در اینجا به نکاتی ساده و در عین حال مهم اشاره می کنیم که به افزایش کارایی و عمر رایانه شما کمک می کند.- بزرگترین دشمن رایانه و تمام قطعات الکترونیکی گرماست که باعث می شود چیپ ها و دیگر اجزای داخلی رایانه گرم شود که این امر کاهش بازدهی رایانه شما را به همراه دارد.

laptop repair 1 - نکاتی در باره نگهداری بهینه لپ تاب

– از جریان هوا در اطراف رایانه خود مطمئن شوید. اگر رایانه را در داخل محفظه ای قرار می دهید، حداقل تا فضای ۱۰ سانتیمتری پشت کیس هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد. اگر مانعی وجود داشت، حتماً در پشت آن فضایی برای جریان هوا باز کنید. به طوری که این فضا مسیر هوای فن رایانه شما را باز نگه دارد تا هوای خنک از داخل کیس رایانه شما بگذرد.

جهت کاهش گرمای سیستم می توانید از فن های کمکی استفاده کنید و حرارت قطعات را در شرایط مناسبی نگه دارید.

– مطمئن شوید که بالا و پشت نمایشگر (مانیتور) شما از گرد و خاک پاک شده است. کتابها و ورقهای کاغذ و جعبه ها و سایر اشیا را روی نمایشگر خود قرار ندهید. همیشه به شکافهای بالای نمایشگر توجه کافی داشته باشید تا گرمای اضافی براحتی دفع شود. اگر این گرما دفع نشود، گرمای اضافی به قطعات الکترونیکی نمایشگر سرایت می کند که نتیجه آن به هم ریختگی رنگ و لرزش تصویر و مشکلات دیگری برای نمایشگر و حتی سوختن آن است.

– از پاک کردن گرد و غبار از سطوح داخلی رایانه غافل نشوید.
راحت ترین راه برای نظافت داخل رایانه استفاده از جاروبرقی خانگی است. بعد از اینکه با مکنده ای مانند جاروبرقی آن را تمیز کردید، می توانید از هوای فشرده (با فشار مناسب، طوری که به قطعات رایانه صدمه وارد نشود) برای بیرون راندن گرد و غبار باقی مانده استفاده کنید. سعی کنید در سال ۲ بار سیستم خود را بدین شکل تمییز نمایید.

– مطمئن شوید که پره های فن های خنک کننده را کاملاً تمیز کرده اید. فن منبع تغذیه برق و CPU و کیس را با دقت و احتیاط تمیز کنید.

(هرگز پشت مانیتور را جهت پاکیزه کردن باز نکنید و در صورتیکه داخل کیس را تمیز می کنید اولا از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید و ترجیحا” از یک برس نرم با دسته عایق جهت تمیز کردن استفاده نمایید.)

– به گرد و غبار همانند پتو نگاه کنید که چیپ های رایانه را داغ نگه می دارد؛ هرچه گرد و خاک بیشتری روی آنها نشسته باشد، بیشتر داغ می شوند. گرد و خاک درون سیستم ممکن است دمای داخلی قطعات را تا ۵% افزایش دهد. گرد و غبار ممکن است سالها از عمر مفید رایانه شما بکاهد.

– برای نظافت صفحه کلید، از هوای فشرده استفاده کنید. توجه داشته باشید که هیچگاه برای نظافت صفحه کلید از مایعات استفاده نکنید؛ و از پوششی برای پوشاندن آن در زمان بیکاری استفاده کنید. با همین روش ساده، سالها به عمر صفحه کلید خود اضافه می کنید.

– از مصرف خوراکی ها به خصوص مایعات به هنگام کار با رایانه خودداری نمایید.

– به خاطر داشته باشید که هارد درایو شما دارای موتور و قطعات متحرک است. هرچه تهویه هوا در اطراف آن بیشتر باشد راحت تر گرمای اضافی را دفع می کند و عمر مفید آن بیشتر خواهد بود. در ضمن، هارد نسبت به لرزش و تکانهای شدید – بخصوص در حال کار – حساس است. پس مراقب هارد دیسک خود باشید و سیستم خود را در جایی قرار دهید که محکم و ثابت و دور از برخورد اشیاء متفرقه باشد.

نگهداری از هارد دیسک:
اول از همه توجه داشته باشید که هارد دیسک به گونه ای طراحی شده است که به صورت افقی نصب شود. بنابر این، نمی توانید هارد دیسک را به پهلو نصب کنید و از آن انتظار کار بیش از دو سال را داشته باشید. ۹۰% هارد دیسک ها که به پهلو در کیس نصب می شوند بعد از دو سال مشکل پیدا می کنند و احتیاج به تعویض دارند. این شیوه نصب باعث فشار وارد شدن به قسمتی از بیرینگ های هارد شده و باعث خرابی آن می شود. با نصب افقی هارد، وزن هارد به طور یکنواخت در کل سطح بیرینگ تقسیم می شود واین امر از خرابی زودهنگام هارد دیسک شما جلو گیری می کند.
معمولاً هارد دیسک هایی که روی قطعاتی قرار گرفته اند که تولید گرما می کنند یا بین قطعات دیگر به صورت فشرده نصب شده اند، برای تبادل حرارت و جریان هوا فضای کافی نداشته و زودتر دچار مشکل می شوند.

نکاتی در مورد نگهداری از لپ تاپ —————————————————–

صفحه کلید
صفحه کلید قسمتی از لپ تاپ است که بیش از سایر قسمت ها در معرض کثیف شدن قرار می گیرد. بنابراین اگر تا امروز از روکش های پلاستیکی محافظ صفحه کلید استفاده نکرده اید، همین امروز یکی تهیه کنید!

صفحه نمایش لپ تاپ
تمیزی صفحه نمایش لپ تاپ نیز به دلیل اینکه جلوی دید شما قرار گرفته است، اهمیت ویژه ای دارد.
برای تمیز کردن LCD بهتر است محلول شوینده مخصوص LCD خریداری کنید. اگر نمی خواهید از محلول استفاده کنید، توصیه می شود از چیزی به غیر از آب استفاده نکنید.
هرگز محلول یا آب را روی سطح LCD اسپری نکنید و به جای این کار، پارچه خشک و تمیز را در یک دست بگیرید و با دست دیگر آنقدر که پارچه مرطوب شود روی آن اسپری بپاشید و با آن LCD یا بدنه دستگاه را تمیز کنید. تمیز کردن پورت ها نیز اهمیت زیادی دارد و باید با اسپری هوای فشرده انجام شود. برای تمیز کردن گوشه های Touchpad نیز بهترین وسیله گوش پاک کن است.

قطعات داخلی
برای تمیز کردن قطعات داخلی و سطح اتصال باتری از اسپری های هوا استفاده کنید و به این نکته نیز توجه داشته باشید که مستقیم روی هواکش هایی که فن دارند اسپری شدید انجام ندهید. برای تمیز کردن درایو نوری نیز می توانید از فرچه های تمیزکننده لنز یا یک دستمال با کمی محلول استفاده کنید.
در مورد باتری لپ تاپ نیز باید توجه داشته باشید زمانی که از برق شهر برای تامین انرژی آن استفاده می کنید، بهتر است باتری را جدا و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

باتری لپ تاپ
یکی از مهم ترین دلایل تهیه نوت بوک خاصیت قابل حمل بودن و داشتن عمر باتری زیاد است. برای اینکه باتری بهترین کارکرد و عمر را داشته باشد، برای اولین بار که لپ تاپ را روشن می کنید آن را صددرصد شارژ کرده (بین ۷ تا ۸ ساعت)، سپس اجازه دهید تا باتری کار کند تا تخلیه شود به طوری که به ۱۰ درصد ظرفیت برسد.
چنانچه همیشه از برق برای روشن بودن دستگاه استفاده می کنید، باتری را صددرصد شارژ کرده، آنرا از دستگاه جدا و هفته ای ۱ الی ۲ بار شارژ کنید. دقت کنید وقتی باتری صد درصد شارژ شده است، نباید به برق وصل شود یا در شارژ بماند.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *