آخرین خبرها

هارمونی در موسیقی چیست

هارمونی در موسیقی چیست “

هارمونی چیست؟

هارمونی دانشی است براس چند بخشی کردن موسيقی بر پايه حصوصيتهای آکوردها و شايستگی وصلشان به يکديگر به قصد ساختن ملوديهای زيبا کسانی که قصد اموختن هارمونی را دارند بايد به تئوری بنيادی موسيقی احاطه کامل داشته باشند در آغاز هارمونی يک دانش مقدماتی به نام – اکورد شناسی بايد فرا گرفت. فاصله چیست؟ مسافت بين دو نت را فاصله ميگويند.فاصله هميشه بالارونده حساب ميشود به عنوان مثال برای محاسبه فاصله بين نت Do و Mi بايد گفت Do- Re – Mi (فاصله سوم ) در واقع نت بم قبل از نت زير بايد بيان شود. فاصله ساده:فاصله بين دو نت که از يک اکتاو تجاوز نکند را فاصله ساده گويند فاصله ترکیبی:فواصلی که از يک اکتاو تجاوز کنند را فاصله ترکيبی گويند.

برای محاسبه فاصله های ترکيبی بايد آنها را به فاصله ساده تبديل کرد بدين صورت که نت بم را يک يا چند اکتاو به بالا برده و يا نت زير را يک يا چند اکتاو به پايين ببريم قطعه موسيقي را بايد خوب بشناسيد قبل از آنکه موسيقي مورد علاقه خود را در دستگاه پخش قرار دهيد بايد توجه داشته باشيد که شما هرگز نمي توانيد روي يک قطعه موسيقي بداهه نوازي کنيد مگر آنکه ساختار هارموني و ملودي آنرا خوب بشناسيد.

بنابراين لازم است قبل از همراه با موسيقي روي کاغذ بدون آنکه نت يا نوشته اي داشته باشيد سعي کنيد ساختار هارموني قطعه، ملودي و نيز ريتم اصلي را خيلي ساده بنويسيد. دانستن هارموني براي اين مهم است که شما با توجه به آن خواهيد توانست در هر ميزان خيلي ساده تر بداهه نوازي کنيد و بسادگي مي توانيد جهت حرکت ملودي خود را پيش بيني کنيد و آنرا به سمت هارموني مورد نظر هدايت کنيد.

از طرف ديگر دانست ملودي قطعه موسيقي مي تواند به شما يادآوري کند که قطعه در کدام ميزانها شروع مي شود و در کجا فرود مي آيد، با توجه به اين مي توانيد به راحتي در زمانهايي که قطعه فرود آمده است با جسارت بيشتري خودنمايي کنيد. بدون دانستن و درک ريتم و کشش نتهاي ملودي، بداهه نوازي و همراهي شما باوجود آنکه به موقع است (فراز و نشيب ملودي را مي شناسيد) و مشکل بد صدايي ندارد (هارموني را مي دانيد)، شما نمي توانيد بداهه نوازي کنيد. چرا که ممکن است ريتم همراهي شما با آنچه موسيقي اصلي مي زند هماهنگ نباشد و نتيجه بد آهنگ و يا حتي منجر به تغيير ريتم قطعه اصلي شود.

بنابراين بايد کشش نت ها يا ريتم هايي را براي همراهي انتخاب کنيد که با ريتم اصلي هم آهنگي لازم را داشته باشد. بنابراين شما بايد آنقدر با قطعه موسيقي مورد نظر آشنا باشيد که بتوانيد هر قسمت آن وارد موسيقي شده با آن همراهي کنيد. به بيان ديگر بايد بتوانيد مثلآ هنگام استراحت بسادگي آنرا از لحاظ هندسي در ذهن خود مجسم کنيد که 8 ميزان اول مقدمه است، با هارموني x, y و z پس از آن ملودي 4 ميزان ادامه دارد و … اگر بخواهيم مثال ملموس تري بزنيم بايد همانند آن باشد که يک فيلم را آنقدر ديده ايد که با صحنه به صحنه آن آشنا هستنيد و ديالوگ هنرپيشه ها را مي دانيد و قرار بر اين است که نه به جاي هنرپيشه ها بلکه بجاي شخصيت جديدي در فيلم ظاهر شده و صحبت هايي را انجام دهيد که زيبا و تکميل کنند فيلم اصلي باشد.

انتخاب صحيح ريتم هنگامي که همزمان با ملودي اصلي همراهي مي کنيد بسيار مهم است. ساز را برداشته و موسيقي را پخش کنيد هراس به دل خود راه ندهيد و سعي کنيد در يک اتاق خلوت و تنها کار خود را آغاز کنيد. از اينکه از موسيقي عقب بيفتيد هم نگران نباشيد، فراموش نکنيد که بايد آنقدر مهارت داشته باشيد که پس از عقب افتادن از موسيقي، فوري موقعيت خود را تشخيص دهيد و وارد همراهي با موسيقي شويد.

براي ابتداي کار نواختن عين ملودي قطعه موسيقي اصلي مي تواند مفيد باشد، بنابراين عينآ با موسيقي بصورت يونسون بنوازيد. بتدريج که ترس خود را از دست داديد مي توانيد بخصوص در فضاهاي خالي يا هنگامي که خواننده مي خواند ملودي هاي ديگري را بنوازيد. نواختن آکوردها هنگام پخش موسيقي نيز مي تواند شروع خوبي براي غلبه بر ترس باشد. فراموش نکنيد که در هيچ سبک موسيقي – بخصوص Jazz – چيزي بنام نت اشتباه نداريم، بلکه تنها ممکن است انتخاب شما يک نت ضعيف باشد.

.gif - هارمونی در موسیقی چیست
هارمونی در موسیقی چیست

بنابراين پس از مدتي انجام تمرينات بالا – نواختن ملودي اصلي و گرفتن آکورد – شروع به همراهي کنيد. براي شروع بداهه نوازي يا همراهي سعي کنيد در زمانهايي که ملودي اصلي يا خواننده فرود مي آيد و سکوت اختيار مي کند وارد موسيقي شده بداهه نوازي کنيد. از هارموني اين قسمت از موسيقي کمک بگيرد، اگر ملودي اصلي خاموش است در انتخاب ريتم ملودي بداهه، آزادي بيشتري داريد. اما اگر ملودي در حال نواخته شدن است سعي کنيد ريتمي را انتخاب کنيد که با موسيقي هماهنگي داشته باشد و به نوعي تکميل کننده ريتم اصلي باشد.

(به شکل دوم دقت کنيد.) هرگز همانند ريتم ملودي اصلي، همراهي نکنيد چرا که اين ضعيفترين نوع همراهي است که مي توان اجرا کرد. در ابتداي کار سعي کنيد در دو يا سه قسمت از موسيقي داخل شده با آن همراهي کنيد. پس از آنکه با مهارت و اعتماد بنفس کافي توانستيد اين کار را انجام دهيد، بتدريج مدت زمان حضور خود در ميان قطعه موسيقي را افزايش دهيد.

نکات مهمي که همواره بايد بخاطر داشت

1 – خود را به همراهي در ابتداي شروع جملات ملودي با يک حرکت و ريتم خاص محدود نکنيد. روشهاي ديگر در مکانهاي مختلف را آزمايش کنيد.

2 – خود را به قسمت مياني ساز يا بخشهايي از ساز که به آن تسلط بيشتري داريد محدود نکنيد. از همه وسعت ساز خود استفاده کنيد. اتفاقآ کاملآ برعکس است قسمتهايي از ساز که اغلب کمتر استفاده مي شود زيبايي بيشتري به همراهي شما با موسيقي مي دهند.

3 – گام يا گامهاي (احتمالآ اگر مدولاسيوني وجود دارد) قطعه موسيقي مورد نظر خود را بايد بدانيد و بتوانيد خوب آنرا اجرا کنيد. چرا که شناخت گام باعث مي شود فرد بتواند راحت تر حرکات رفت و برگشت که براي همراهي لازم است را اجرا کنيد.

4 – ديناميک همراهي خود را ثابت نگاه نداريد و همواره با احساس هاي متفاوت و منطبق با قطعه همراي را اجرا کنيد.

5 – از آرتيکولاسيون (Articulation) يکنواخت استفاده نکيد. بسياري از مبتدي ها همواره يا لگاتو مي زنند يا استکاتو و … که اين بر يکنواختي کار شما مي افزايد. از تمام روشهاي ممکن براي تغيير لحن نوازندگي و بيان ملودي استفاده کنيد.

6 – به دستگاه پخش خوب بايد گوش کنيد و موزيک را بشنويد بعد اقدام به نواختن کنيد. ضعف بزرگ بسياري از افراد آن است که آنقدر حواسشان را متوجه نواختن خود مي کنند که به کل، گروه و موسيقي آنها را فراموش مي کنند.

7 – به موسيقي نواخته شده توسط خود هم توجه داشته باشيد. ببينيد که آيا فراز و نشيب هاي ملودي شما با ساختار قطعه موسيقي اصلي هم خواني دارد يا خير.

8 – براي يک مبتدي بسيار مهم هست که در ضرب هاي قوي ميزان از نت هاي آکورد استفاده کند. پس اگر خواستيد در ابتداي ضرب قوي نتي را بزنيد حتي المقدور آنرا از نتهاي آکورد آن قسمت انتخاب کنيد.

9 – مغز شما ماهرتر از زبان شماست و زبان شما ماهر تر از دست شما است. شما با گوش دادن به يک موسيقي در ذهن بسادگي مي توانيد با آن همراهي کنيد و پس از آن با زبان خود مي توانيد با آن بخوانيد. بنابراين اگر براي شما امکان دارد بداهه نوازي خود را ضبط کنيد و سپس با موسيقي اصلي گوش دهيد. اينکار به پيداکردن اشکال ها و نيز ظهور ايده هاي جديد در بداهه نوازي کمک مي کند.

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *