آخرین خبرها

هله هوله سالم برای کودکان

هله هوله سالم برای کودکان
وقتی كودك از دوران شیرخوارگی و نوپایی به سنین خردسالی می‌رسد، اشتهای او به خوردن خوراكی‌ها و تنقلات رنگارنگ زیاد می‌شود. در واقع دوست دارد كه غذاها و تنقلاتی كه می‌خورد از نظر طعم، رنگ، ظاهر و بو متنوع باشد. اینجاست كه پای تنقلات صنعتی به میان می‌آید. نگرانی اصلی مادران جوان هم، میل زیاد كودكان به مصرف این نوع تنقلات است

20 - هله هوله سالم برای کودکان

هرچند مادر بتواند در محیط خانه كودك را به خوردن تنقلات سالم تشویق كند، اما به محض ورود او به مهد یا مدرسه و با دیدن این نوع تنقلات در دست دوستان یا در بوفه مدارس اشتهای او تحریك و ترغیب به مصرف این تنقلات می‌شود. در این میان برخی مادران جوان به این تصور كه تنقلاتی چون چیپس، پفك، ویفر، شكلات و… می‌تواند برای مدتی كودك را ساكت و خوشحال سازد، بی‌توجه به عوارض این نوع محصولات آن را براحتی در اختیار كودك دلبندشان قرار می‌دهند، اما در مقابل مادران متعهد و مسوولیت پذیری هم هستند كه با ارائه راهكارهای صحیح و مناسب، تغذیه كودك خود را در جهت مثبت هدایت می‌كنند. اما تنقلات صنعتی چه مضراتی دارد وچه خوراكی هایی را می‌توانیم جایگزین آنها كنیم؟

مضرات تنقلات صنعتی
چیپس، پفك، انواع اسنك‌ها، ویفرها، شكلات‌ها و… همگی از جمله تنقلات فانتزی غیر ضروری است كه به جهت دارا بودن نمك، روغن، مواد طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده، مواد شیرین و نگه​دارنده برای كودكان محدودیت مصرف دارد. نمك زیاد این محصولات سبب آسیب به كلیه‌ها، تغییر ذائقه كودك به شورخواری، تجمع آب در بدن، تورم و پرفشاری خون خواهد شد. رنگ های به كاررفته باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و حساسیت شده و روغن‌های چند بار مصرف سرخ‌كردنی طی حرارت‌های بالا با ایجاد رادیكال‌های آزاد پراكسید، مواد سرطان‌زایی را ایجاد می‌كند كه مصرف دراز مدت آن سبب ابتلای مصرف‌كننده به انواعی از سرطان‌ها می‌شود. از طرفی طی برشته یا سرخ‌شدن محصولات حاوی كربوهیدرات نظیر چیپس، بیسكویت، كلوچه و… ماده‌ای سمی‌به نام آكریلامید تولید می‌شود كه سبب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های عفونی، ناباروری، سقط جنین، تغییر رفتارهای جنسی و… می‌شود. سوءجذب و سوءتغذیه ناشی از مصرف این تنقلات نیز می‌تواند منجر به كم‌خونی، كوتاهی قد، پوكی استخوان و ریزش مو بخصوص در كودكان در حال رشد شود. مواد شیرین نیز باعث تنبلی لوزالمعده و بروز دیابت و عوارض ناشی ازچاقی می‌شود.

تنقلات سالم كدام​ است؟
برگه هلو، زردآلو و قیسی یكی از خوشمزه‌ترین تنقلات سالم به شمار می‌رود. برگه‌ها به دلیل طعم شیرین و مزه متنوع جایگزین مناسب پاستیل، تافی و آبنبات‌های نرم است.

برگه زردآلو، سرشار از ویتامین
a بوده و به رشد مطلوب اطفال كمك كرده و باعث تقویت بینایی می‌شود. هرچه این برگه نارنجی‌تر باشد درصد بتاكاروتن (ویتامینa) آن بیشتر است. برگه قیسی از زردآلو كم شیرین‌تر و كوچك‌تر بوده و به دلیل آنتی‌اكسیدان و ویتامین‌های گروه b برای رفع ناآرامی‌ و بی‌خوابی كودك مفید است. برگه هلو هم به رفع عطش كمك كرده، اشتها آور خوبی است و سموم بدن را دفع می‌كند.

آلو؛ سرشار از ويتامين b
آلوبرقانی، آلو زرد، آلو سیاه، آلو بخارا و آلوچه جنگلی خشك شده یا تازه، جایگزین مناسب لواشك‌‌های صنعتی است. آلو بخارا و برقانی، صفرا را دفع، كبد را تقویت و خون را تصفیه مي کند و ​جوش‌ها را التیام مي بخشد و از عوارض كم‌خونی می‌كاهد. آلو جنگلی، ترش و ملس بوده، ملین و ادرارآور خوبی است، گرمی ‌خوراكی‌ها را رفع می‌كند، كلیه‌ها را شستشو مي دهد و از پرفشاری خون می‌كاهد. آلو سیاه مسكّن حرارت درونی و حالت تهوع و سرگیجه است، در رفع خارش بدن موثر و سم‌زدای خوبی است. بهترین آلوها، آلوی سیاه و برقانی است كه ویتامین b زیادی دار​د.

كشمش، از بين برنده سوءهاضمه
سطح این نوع میوه خشك را می‌توانید با مقداری كاكائوی نرم‌شده پوشش دهید و آن را جایگزین انواع شكلات‌های اسانس‌دار و اسمارتیز كنید. مویز حبه‌های درشت خشك‌شده انگور سیاه و كشمش حبه‌های انگور سبز است. مویز تهیه شده از انگور شاهانی و قرمز خواص بیشتری دارد و پرخاصیت‌ترین آن انواع پرگوشت، كم دانه یا بی‌دانه آن است. این میوه سرشار از آنتی‌اكسیدان بوده، از غلظت خون می‌كاهد، رگ​ها را گشاد می‌كند، برای رفع سوء‌هاضمه مفید بوده و ضدآلرژی و تقویت‌كننده سیستم ایمنی است. در مقایسه با مویز، كشمش خواص كمتری دارد و برای مادران شیرده، سالمندان و كودكان در حال رشد مفید است.

كنجد و شاهدانه استخوان‌ها را تقويت مي‌كند
این دانه‌ها جایگزین تنقلات شیرین است. آنها را خام تهیه و در منزل برشته كنید. این دانه‌های پركالری نیرو را تقویت كرده، به واسطه فسفر زیاد برای آرامش اعصاب مفید و تقویت‌كننده حافظه است، اسیدفولیك و منیزیم بدن را تامین مي کند و به سبب كلسیم فراوان باعث استحكام استخوان‌های در حال رشد می‌شو​د. همچنين ذرت بوداده جایگزین مناسبي براي انواع اسنك‌است. ذرت غنی ازویتامین‌های گروه b بوده و به علت داشتن گوگرد، آهن و كلسیم به تقویت موها و ناخن‌ها كمك می‌كند. برای تنوع در طعم این محصول آن را با مقدار كمی‌ كره حیوانی تهیه كنید.

توصیه‌ها:
1 ـ برگه‌ها را از اماكن معتبر خریداری و آنهایی را كه در بسته‌بندی‌های بهداشتی و دارای مجوز بهداشت است، انتخاب كنید. اغلب برگه‌های فله‌ای با مواد شیمیایی گوگرددار به صورت غیربهداشتی خشك‌شده و به دلیل سطح چسبنده اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات پرندگان و حشرات موذی است.
2 ـ از خرید انواع آلوهای فرآوری شده و فله‌ای خودداری كنید؛ آلوهای فرآوری شده حاوی نمك و مواد رنگی زیادی بوده و آلرژی‌زاست.
3 ـ میزان كالری اغلب میوه‌های خشك بخصوص كشمش و مویز بالاست؛ در مصرف آن حد تعادل را رعایت كنید.
4ـ كنجد و شاهدانه به دلیل دارا بودن روغن‌های گیاهی، بسیار فسادپذیر بوده و رطوبت زیاد موجب كپك‌زدگی آنها می‌شود؛ از نگهداری طولانی‌مدت این دانه‌ها اجتناب كنید.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *