آخرین خبرها

پاک کردن جرم گوش

humanear 200x100 -  پاک کردن جرم گوشترشحات گوش خارجي كه به آن جرم گوش گفته مي‌شود (البته به آن واكس گوش هم مي‌گويند كه شايد كمتر شنيده باشيد) طبيعي و البته ضروري هستند. اين ماده زرد رنگ و چسبناك كه به‌نظر بي اهميت مي‌رسد،

وظايفي بر عهده دارد؛ نخست آن كه اين ماده از گوش محافظت مي‌كند. همچنين وجود اين ترشحات براي جلوگيري از رشد باكتري‌ها و قارچ‌ها مفيد است. جرم گوش به صورت طبيعي و خود به خود به سمت بيرون رانده مي‌شود؛ اما گاهي ترشح بيش از حد آن ممكن است موجب انسداد گوش شود. اين حالت زماني رخ مي‌دهد كه جرم در گوش ما انباشته شده و به قدري سخت شود كه به صورت طبيعي خارج شدن آن دشوار باشد. هنوز مشخص نشده كه چرا فقط بعضي از افراد تجمع جرم گوش را تجربه مي‌كنند يا چرا اين مشكل تنها در يك گوش روي مي‌دهد.

علائم تجمع جرم گوش
اگر جرم در گوش تجمع كند، گوش درد، احساس پُري گوش، وزوز و كاهش شنوايي در گوش مبتلا، از جمله علائم مورد انتظار هستند. زماني كه متوجه علائم انسداد جرم گوش شديد، حتماً با پزشك خود در اين زمينه مشورت كنيد. شايد فكر كنيد كه خودتان مي‌توانيد راه حلي پيدا كنيد، اما بدانيد كه مراجعه به پزشك در اين مواقع ضروري و مطمئن‌ترين راه است؛ چرا كه اين علائم و نشانه‌ها مي‌توانند نشانه‌اي از مشكل‌هاي ديگري در گوش هم باشند. پس داشتن مشكلاتي نظير كاهش شنوايي يا گوش درد، صددرصد به معناي تجمع جرم گوش نيست. حتي اگر در گذشته هم چنين مشكلي داشته‌‌ايد، دليل خوبي نيست براي اين‌كه اين مورد را هم به آن ربط دهيد. در ضمن به نظر بعضي افراد، مراجعه به پزشك براي خارج كردن جرم گوش غيرضروري است، اما بايد بدانيم كه گوش و بويژه پرده آن بسيار ظريف و حساس هستند و براحتي آسيب مي‌بينند. پس هيچ وقت سعي نكنيد كه جرم گوش را خودتان با وسايل مختلف از گوش‌تان خارج كنيد. در معاينات دوره‌اي كودكان، پزشك گوش آنها را نيز بررسي مي‌كند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهد.

علت بروز مشكل
موم گوش و موهاي ريز داخل گوش از اين عضو حساس در برابر گرد و غبار و ساير ذرات خارجي كه مي‌توانند به ساختارهاي داخلي گوش صدمه بزنند، محافظت مي‌كنند. در اغلب افراد، مقدار كمي از جرم گوش راه خود را به سمت بيرون پيدا مي‌كند و براحتي از گوش خارج شده و موم جديد جايگزين آن مي‌شود. اگر موم گوش به مقدار بيش از حد ترشح شود، يا اگر بدرستي خارج نشود، با تجمع آن روبه‌رو مي‌شويم.علاوه بر اين، انسداد به وسيله جرم گوش اغلب زماني رخ مي‌دهد كه مردم خودشان مي‌خواهند گوش خود را با استفاده از گوش پاك كن يا ساير لوازم تميز كنند. اين كار به جاي خارج كردن جرم گوش، آن را به قسمت‌هاي عميق‌تر برده و فشرده مي‌سازد. پس در صورت بروز مشكل حتما با پزشك مشورت كنيد. همچنين، به خاطر داشته باشيد كه پوست مجراي گوش بسيار حساس و آسيب پذير است و به راحتي صدمه مي‌بيند؛ پس هيچ وسيله‌اي را نبايد داخل گوش فرو كرد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *