آخرین خبرها

چرا کودکان به لوازم ارایشی علاقه دارند

Question 200x100 - چرا کودکان به لوازم ارایشی علاقه دارندمیز آرایش مادر، آن‌قدر برایش جذاب بود که روزی سه، چهار ساعت از وقتش را جلوی آن می‌گذراند. اوایل، مادر دوست نداشت دخترش، از همین سن کم،

به فکر این چیزها باشد و با خودش فکر می‌کرد این لوازم آرایش شیمیایی، سلامت فرزندش را تهدید می‌کند، اما کم‌کم، در برابر اصرارهای فراوان دختر که گاهی رنگ خواهش داشت و گاهی تهدید، یک کیف کوچک آرایش برایش درست کرد، ولی هر وقت دخترک، سراغش می‌آمد و با هیجان می‌پرسید که «مامان، خوشگل شدم؟»، با خودش فکر می‌کرد «آره عزیزم؛ ولی به چه قیمتی؟!»

چرا کودکان، به لوازم آرایش، علاقه دارند؟

این علاقه، ناشی از کنجکاوی کودکان برای کشف محیط اطراف است. آن‌ها دوست دارند همه چیز را بچشند، لمس کنند و خلاصه، با یکی از حواس پنج‌گانه‌شان، وسیله مورد نظر را خوب محک بزنند؛ اما این یعنی استفاده کودک از لوازم آرایش، اشکالی ندارد؟ کارشناسان بر این باورند که از بین رفتن مرز آرایش در خردسالان، وسیله‌ای است که آن‌ها، استقلال و هویت خود را نشان بدهند که افراط در آن، زنگ خطری جدی برای والدین است.

زیبایی به بهای سوختن سلامت

لاک، برای این‌که ظاهری زیبا به ناخن ببخشد، باید خصوصیات خاصی از جمله شفافیت، مقاومت در برابر آب و… داشته باشد و برای رسیدن به چنین ویژگی‌هایی، داشتن چندین ترکیب شیمیایی ضروری است. یکی از این ترکیبات که متهم اصلی ایجاد مشکلات تنفسی در کودکان است، «فرمالدهید» نامیده می‌شود که حتی مقدار اندک آن هم باعث تحریک، سوزش چشم و خارش، ریزش اشک و… می‌شود. فتالات، یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی موجود در لاک ناخن است که بر عملکرد کبد و کلیه اثر می‌گذارد و با وجود هشدارهای محققان، هم‌چنان به‌عنوان حلال، در لاک‌ها استفاده می‌شود.

صورت‌های رنگین، صورت‌های بیمار

چند بار برای‌تان پیش آمده که وقتی مشغول آرایش بودید، دختر کوچک‌تان خواسته برای او هم کمی رژ لب یا رژ گونه بزنید و شما هم با حواس‌پرتی، کمی رنگ روی گونه‌اش مالیده‌اید؟ آیا در چنین مواقعی، به دردسرهای پوستی استفاده از لوازم آرایش برای کودکان، فکر کرده‌اید؟

پوست کودکان، به‌ویژه در ناحیه صورت، بسیار لطیف است و ممکن است در اثر مصرف لوازم آرایش، دچار حساسیت شود. این حالت، همیشه، در مرتبه اول استفاده، بروز نمی‌کند، اما با گذشت زمان، قرمزی، خارش، تورم و… را برای فرزندتان به ارمغان می‌آورد. تشدید حملات آسم در کودکان مبتلا به تنگی نفس هم یکی دیگر از عوارض خطرناک استفاده از لوازم آرایش برای خردسالان است.

آیا کودکانی که از لوازم آرایش استفاده می‌کنند، دچار لک پوستی می‌شوند؟

واکنش‌های پوستی به مواد آرایشی، به سه دسته تقسیم می‌شوند:  واکنش‌های تحریکی پوست، واکنش‌های آلرژیک پوست و حساسیت به نور آفتاب. واکنش‌های آلرژیک، بیش‌تر در صورت و به‌خاطر مواد نگه‌دارنده یا معطر موجود در لوازم آرایش ایجاد می‌شود. مثلا لاک، ماده‌ای به نام رزین فرمالدهید دارد که باعث ایجاد درماتیت در ناحیه پلک و گردن می‌شود یا حلال آن، پاک‌کننده‌هایی مثل استون است و باعث شکنندگی ناخن کودکان می شود. عطرها و مواد معطر موجود در لوازم آرایش، شایع‌ترین علت آلرژی پوستی است که باعث بروز حساسیت به نور آفتاب، کهیر پوستی و ایجاد نوع خاصی از لک‌های پوستی می‌شود.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *